loading...
کلینیک سرطان ایران
sara بازدید : 21 شنبه 18 دی 1400 نظرات (0)

طبق آخرین تحقیقات انجام شده در این زمینه محققان به این نتیجه رسیده اند که تا کنون روش شیمی درمانی توانسته اند بسیاری از سرطان ها درمان کنند. البته شیمی درمانی یک روش کمکی درمانی محسوب می شود.

افردی که به سرطان ریه مبتلا هستند می توانند از شیمی درمانی قبل و بعد از جراحی بهره مند شوند تا پروسه درمانی آن ها در کنار عمل جراحی و پرتو درمانی تکمیل گردد.

شیمی درمانی نوعی داروی سرمی و مایع است که انواع مختلفی دارد که اغلب برای بیماران سرطانی مورد استفاده قرار می گیرد زیرا می تواند سرعت رشد تومور یا سلول های سرطانی را کم کند و یا از بین ببرد.

در ادامه این نوشتار به انواع سرطان ریه خوش خیم و بدخیم آنم یپردازیم و اینکه شیمی درمانی چه نقشی در درمان این بیماری دارد؟ تا اندازه می تواند موثر واقع شود در حالی که می تواند عوارض جانبی بسیاری را به همراه داشته باشد.

شیمی درمانی چیست؟

شیمی درمانی به معنای استفاده از دارو های ضد سرطان است که برای از بین بردن سلول های سرطانی است، این کار ها با مختل کردن رشد سلول های سرطانی انجام می دهد.

نقش شیمی درمانی در درمان سرطان ریه

در کنار تمام مزیت های که دارد معایبی نیز دارد که می تواند در روحیه و انگیزه بیمار تاثیر منفی بگذارد.

تمامی متخصصین سرطان در خصوص این که چه زمانی برای انجام شیمی درمانی مناسب است، این که شیمی درمانی را برای بعد از عمل موکول شود تا چه حدی می تواند موثر باشد. هنوز به نظری قطعی و اجماعی نرسیده اند که چند هفته قبل یا بعد از جراحی دریافت داروی شیمی را برای بیمار مبتلا به سرطان ریه تجویز کنند.

سرطان ریه و نقش شیمی درمانی

شیمی درمانی از اصلی ترین راهکار درمانی سرطان ریه به شمار می آید، متخصصین سرطان از این گونه درمان های استفاده می کنند، زیرا این روش به این نوع از سرطان به ها به خوبی جواب می دهد. دارو های شیمی درمانی که به صورت مایع در سرمی قرار دارند و به رگ های خونی متصل می شوند در خون جریا ن می یابند و می توانند سلول های که از تومور ریه جدا شده است را تخریب کنند و اجازه رشد و درگیری قسمت های دیگر بدن را به سلول ها نمی دهد.

وقتی می گویندکه سرطان متاستاز زده است یعنی این که نوع سرطان ریه بدخیم است و به سرعت سلول های سرطانی دربدن پخش می شوند و باید با استفاده از روش کموتراپی یا همان شیمی درمانی جلوی انتشار آن ها را گرفت.

در عین حال سرطان ریه خوش خیم زمانی است که فقط تومور یا توده ای در بدن ایجاد م یوشد که با یک عمل جراحی برداشته می شود و دیگر به روش های کمو تراپی و رادیو تراپی نیازی نیست، درمان این نوع از سرطان ها سریع تر پیش می رود. اما مراقبت های بعد از عمل بسیار اهمیت دارد که امکان عود مجدد تومور را نداشته باشد.

کسانی که به سرطان مبتلا می شوند و تشخیص زود هنگام صورت می گیرد در همان مراحل اولیه بیماری را کنترل و درمان می کنند و توده های خوش خیم هستند برداشته می شوند، در غیر این صورت این توده های خوش خیم مجال بدخیم وخیم شدن را پیدا می کنند و می تواند برای بیمار یک تهدید جدی به حساب بیاید.

ادامه مطلب 

علائم سرطان ریه

سرفه مداوم
احساس درد در قفسه سینه که با تنفس عمیق ، خندیدن یا سرفه شدیدتر می شود.
کاهش اشتها و به دنبال آن کاهش وزن شدید
احساس ضعف و خستگی مفرط
عفونت های مانند ذات الریه که عود می کنند.
افسردگی و ایجاد تغییرات در خلق و خو به دلیل به خوردگی هورمون ها
احساس ضعف در عضله ها
احساس درد در ناحیه معده، شکم، کمر، شانه و سینه
تغییر رنگ در خلط سرفه
وجود خون در سرفه های مکرر
سر درد
تورم صورت

موارد مذکور از مهم ترین نشانه های سرطان ریه هستند.

علت ابتلا سرطان ریه

عوامل ژنتیکی
استعمال یا استنشاق دود سیگار
ضعف در سیستم ایمنی
تشخیص سرطان ریه چگونه ممکن است؟

سرطان ریه را از طریق  سی تی اسکن، نمونه برداری یا بیوپسی انجام می شود، هم چنین پزشک با بررسی ها و دریافت شرح حال از علائم بیمار و بنا بر تجربه خود می تواند بیماری را تشخیص دهد.

از شیمی درمانی برای از بین بردن متاستاز آن استفاده می کنند که در طی هر 14 روز یا هر 21 روز بستگی به شرایط بیمار دارو دریافت می کند.

نقش شیمی درمانی در درمان سرطان ریه

در مرحله عمل جراحی، جراح با بررسی تمامی آزمایش ها، تصویر برداری ها و معاینات دقیق انجام شده اقدام به برداشتن تومور سرطانی در ریه می کند تا سرطان به طور کامل از بدن خارج شود.

پس از دوره ای استراحت بعد از عمل جراحی که بدن نیاز به ترمیم و بازسازی دارد پزشک رادیوتراپ یای همان پرتو درمانی را برای تکمیل کردن طول درمان بیمکار تجویز می کند که در این عمل با قرار گرفتن در معرض اشعه سلول های سرطانی به کل ریشه کن می شوند و امکان عود مجدد را به حداقل می رساند.

پرتو درمانی به عنوان مراحل آخر سرطان ریه می تواند درمان را تکمیل کند.

نتیجه گیری

در نهایت درمان سرطان ریه با شیمی درمانی امکان پذیر است. روش های درمانی دیگری در درمان سرطان ریه نقش دارند، در این نوشتار به یکی معمول ترین روش های درمانی در دسترس اشاره نمودیم.

https://www.webmd.com/cancer/cancer-new-research-treatment

sara بازدید : 15 شنبه 18 دی 1400 نظرات (0)

https://arvinscreening.com/cancertreatment/سرطان به زبان ساده به معنای رشد و تکثیر غیرعادی سلول های بدن است. انواع زیادی سرطان وجود دارد، اما می توان آنها را به چهار طبقه زیر تقسیم کرد: کارسینوم ها: سرطان هایی که در پوست یا در جدار دستگاه گوارش، تنفس یا ادرار یا در هر غده مانند سینه، پروستات، لوزالمعده، بیضه یا تخمدان ایجاد می شوند. سارکوم ها: سرطان هایی که در چهار چوب بدن مانند استخوان، غضروف ماهیچه، چربی یا بافت فیبروز بوجود می آیند. لنفوم ها: سرطان هایی که در غدد لنفاوی ایجاد می شوند. لوسمی ها: سرطان هایی که از مغز استخوان آغاز می شوند. کلمه سرطان تا حدودی به دلیل اینکه ممکن است درمان آن مشکل باشد، توجهی همراه با ترس را بدنبال دارد. با این حال با وجود پیشرفت های اخیر در تشخیص و درمان، بیش از نیمی از کل بیماران سرطانی، پنج سال بعد از درمان هیچ علامتی دال بر بیماری ندارند. اکثر این بیماران در حقیقت معالجه می شوند.در واقع این مقاله پاسخی خواهد بود به این پرسش پرتکرار که آیا همه سرطان ها کشنده است؟

سرطان چیست؟

در این بخش ابتدا تعریفی اجمالی برای شناخت بهتر بیماری سرطان ارانه می دهیم.

در طول زندگی ما سلول های سالم در بدن ما تقسیم می شوند و به طور کنترل شده ای جایگزین سلوهای قبل می شوند و هنگامی که سلول های پیر شده می میرند سلول های جدید جای آنها را می گیرند. سرطان زمانی شروع می شود که سلول ها به گونه ای تغییر کنند که تکثیر آنها غیرقابل کنترل باشد. یعنی سلول‌های جدید زمانی که بدن به آنها نیاز ندارد تولید می‌شوند و سلول‌های قدیمی‌هم در زمانی‌که باید، از بین نمی‌روند؛ این سلول‌های اضافی اغلب تشکیل توده‌ای از بافت را می‌دهند که تومور نامیده می‌شود.

تومور توده ای است که از گروه چنین سلول های غیر طبیعی تشکیل شده است. بیشتر سرطانها تومورها را تشکیل می دهند ، اما همه تومورها سرطانی نیستند.

تومورهای خوش خیم یا غیر سرطانی در سایر قسمتهای بدن پخش نمی شوند و تومورهای جدیدی ایجاد نمی کنند. تومورهای بدخیم یا سرطانی سلولهای سالم را درگیر و در عملکرد بدن اختلال ایجاد می کنند.

https://www.dana-farber.org/for-patients-and-families/becoming-a-patient/international-patients/chinese/inspiration/%E7%99%8C%E7%97%87%E5%92%8C%E8%82%BF%E7%98%A4%E7%9A%84%E5%8C%BA%E5%88%ABcancer-and-a-tumor/

چه کسی به سرطان مبتلا می شود؟

بیش از یک و نیم میلیون مورد جدید سرطان هر ساله تشخیص داده می شود. هر کسی می تواند در هر سنی به سرطان مبتلا شود ، اما خطر ابتلا با افزایش سن بالا می رود. نزدیک به 9 از 10 سرطان در افراد 50 سال و بالاتر تشخیص داده شده است. سرطان در افراد همه گروههای نژادی و قومی مشاهده می شود ، اما میزان بروز سرطان از گروه به گروه دیگر متفاوت است.

چه عواملی باعث سرطان می شود؟

کارهایی که مردم انجام می دهند

بعضی از سرطانها ناشی از کارهایی است که افراد انجام می دهند یا خود را در معرض آن قرار می دهند. به عنوان مثال ، مصرف دخانیات می تواند باعث سرطان ریه، دهان، گلو، مثانه، کلیه ها و بسیاری از ارگان های دیگر شود. البته ، هر کسی که از دخانیات استفاده می کند، مبتلا به سرطان نخواهد شد، اما خطر یک فرد را به شدت افزایش می دهد. این احتمال ابتلا  آنها به بیماری های قلبی و عروقی را نیز افزایش می‌دهد. همچنین سپری کردن زمان زیادی در مقابل تابش نور خورشید بدون محافظت می تواند باعث سرطان پوست شود. ملانوم نوعی سرطان بسیار جدی است که با نور UV خورشید در ارتباط است.

موارد دیگری که مردم در معرض آن قرار دارند

پرتودرمانی می تواند باعث سرطان شود. به عنوان مثال ، افرادی که در معرض عواقب هسته ای قرار دارند ، خطر ابتلا به سرطان بیشتری نسبت به افرادی که در معرض این بیماری نیستند، دارند. بعضی اوقات، درمان با اشعه برای یک نوع سرطان می تواند سالها بعد باعث رشد سرطان دیگری شود. به همین دلیل پزشکان و دندانپزشکان از کمترین دوزهای ممکن پرتودرمانی برای اشعه ایکس و اسکن استفاده می کنند (بسیار کمتر از دوزهای مورد استفاده در معالجه سرطان).

برخی از مواد شیمیایی نیز به سرطان مرتبط هستند. قرار گرفتن در معرض یا کار با آنها می تواند خطر ابتلا به سرطان را در فرد افزایش دهد.

برخی از مهمترین عوامل خطر سرطان که قابل کنترل است
مصرف دخانیات رژیم غذایی
فعالیت بدنی
وزن
مصرف الکل
قرارگیری در معرض نور خورشید
قرار گرفتن در معرض محیطی مانند رادون ، سرب و آزبست
قرار گرفتن در معرض عفونت هایی مانند هپاتیت ، HPV و HIV

به طور کلی ، حدود 1 از 5 سرطان تشخیص داده شده در ایالات متحده مربوط به اضافه وزن بدن ، عدم تحرک بدنی ، مصرف الکل و یا تغذیه نامناسب است و می توان از آن جلوگیری کرد.

علائم سرطان

سرطان علائم زیادی دارد که در زیر به برخی از آنها  اشاره می‌شود:

وجود توده یا ضخیم‌ شدگی در پستان یا دیگر قسمت‌های بدن
رشد خال جدید یا تغییراتی در خال قدیمی
زخمی‌که التیام نمی‌یابد
خشونت در صدا یا سرفه‌ای که از بین نمی‌رود
تغییراتی در اجابت مزاج یا دفع ادرار
ناراحتی پس از خوردن غذا
وجود مشکلاتی در بلع
افزایش یا کاهش بی دلیل وزن
ترشحات یا خونریزی‌های غیر منتظره
احساس ضعف یا خستگی شدید

در بیش‌تر مواقع این علائم، به معنی وجود سرطان نیستند. همچنین ممکن است به دلیل وجود تومور خوش‌خیم یا دلایل دیگر باشند و تنها پزشک می‌تواند در این مورد نظر دهد. شخصی که این علائم یا تغییرات دیگری در او مشاهده شود، باید هر چه سریع‌تر به پزشک مراجعه کند تا مشکلاتش تشخیص داده شده درمان شود.

 

همه سرطانها باعث مرگ نمی شوند

با توضیحاتی مه در ارائه شد و شناخت اولیه نسب به این بیماری بدست آوردیم می توان گفت، اولا ، این مهم است که بگوییم همه سرطان ها باعث مرگ نمی شوند. به طور کلی ، نیمی از افرادی که در انگلیس به سرطان مبتلا شده اند 10 سال یا بیشتر زندگی می کنند. بقای سرطان در حال بهبود است و در 40 سال گذشته در انگلیس دو برابر شده است.

سرطان در مراحل اولیه معمولاً شما را نمی کشد. بنابراین، تلاش بسیار زیادی در هنگام تشخیص زودهنگام انجام شود ، زیرا احتمالاً بهترین روش درمان تشخیص زودهنگام است.

کشنده ترین سرطان ها کدامند؟

نگاهی به آخرین گزارش ثبت سرطان نشان می دهد که تعداد کل موارد جدید سرطان در هر سال در ایران ۱۲۵ هزار نفر است. که ۵۳ درصد در مردان و ۴۷ درصد در زنان است و پر بروزترین سرطان ها در مردان، معده، پوست، پروستات، روده بزرگ و مثانه و در زنان، پستان، روده بزرگ، تیروئید، پوست و معده بوده است.

بعضی از انواع سرطان ها به آرامی و به مرور زمان قابل درمان هستند. در ادامه با پنج سرطان قابل درمان آشنا شوید.

سرطان پروستات
سرطان تیروئید
سرطان بیضه ( چه کسانی به سرطان بیضه مبتلا می شوند؟)
سرطان ملانوما
سرطان سینه

روش های درمان سرطان

جراحی، شیمی درمانی و پرتو‌درمانی از راه‌های درمان سرطاان  ها مانند درمان سرطان سینه می باشد.

در روش جراحی، قسمتی و یا تمام بافت درگیر سرطان برداشته می شود.

در روش شیمی درمانی، با استفاده از دارو سلول های سرطانی را از بین می‌برند و یا رشد آن را کاهش می دهند.

در روش پرتو درمانی نیز مشابه روش شیمی درماانی عمل می شود و می‌تواند به تنهایی برای بیمار تجویز شود و یا همراه با جراحی و شیمی درمانی بکار برده شود.

 

نتیجه گیری

هر سرطانی اگر در مراحل اولیه باشد با  مراجعه  زود هنگام و به موقع به بهترین دکتر برای سرطان در تهران قابل درمان می‌شود. اگر در مرحله پیشرفته تر باشد ممکن است از شیمی درمانی و با پرتو درمانی استفاده شود. اما با داشتن تغذیه مناسب می‌توان درصد احتمال ابتلا به بیماری سرطاان را کاهش داد.

https://midogguide.com/mi/mate/he-puku-puku-rei-katoa-i-roto-i-nga-kuri-he-mate-pukupuku.html

sara بازدید : 20 شنبه 18 دی 1400 نظرات (0)

سرطان سینه نوعی بیماری است که در آن سلول های ناحیه سینه رشد خارج از کنترلی دارند. انواع مختلفی از سرطان سینه وجود دارد. نوع سرطان سینه بستگی به سلول هایی دارد که در سینه تبدیل به سلول های سرطانی شده اند. سرطان سینه می تواند در بخش های مختلفی از سینه به وجود آید. سینه از اجزای مختلفی تشکیل شده است. لوبول ها، داکت ها یا مجراها و بافت های همبندی از اجزای تشکیل دهنده سینه هستند. لوبول ها مسئول تولید شیر هستند. مجراهای سینه حمل کننده شیر به نوک سینه هستند. بافت های همبندی ( که شامل فیبروز و بافت چربی است) همه اجزای سینه را احاطه کرده است. اغلب سرطان های سینه در مجراها و لوبول ها به وجود می آیند

sara بازدید : 13 شنبه 18 دی 1400 نظرات (0)

سرطان روده بزرگ یکی از انواع سرطان روده است که در انتهای سیستم گوارشی قرار دارد. سرطان روده ­ی بزرگ به طور کلی بزرگسالان را بیشتر تحت تاثیر قرار می دهد، گرچه که ممکن است در هر سنی و برای هر کسی رخ دهد. فیلم سرطان روده و توضیحات دکتر معصومه صابریان – فوق تخصص انکولوژی و هماتولوژی را در این باره ملاحظه می کنید.

سرطان روده بزرگ

این سرطان ابتدا به طور معمول به شکل توده ­های پولیپ شکل غیر سرطانی شروع می شود. با گذشت زمان این پولیپ ­ها تبدیل به توده ی سرطان روده­ ی بزرگ می شوند. این پولیپ­ ها ممکن است از نظر اندازه کوچک و با تعداد کم باشند. به همین دلیل پزشکان، غربالگری­ های منظم را توصیه می کنند تا پولیپ­ های مورد نظر را در بدو پیدایش شناسایی کنند و قبل از تبدیل آنها به سرطان روده آنها را از روده بزرگ خارج کنند. در صورت رشد سلول های سرطانی در روده­ ی بزرگ، شیوه­ های درمانی مختلفی از جمله جراحی، پرتودرمانی و درمان دارویی مثل شیمی­ درمانی در دسترس بیمار هستند.

sara بازدید : 10 شنبه 18 دی 1400 نظرات (0)

سرطان خون از جمله شایع ترین نوع سرطان در جهان است که از پیچیدگی های زیادی برخوردار است و با بررسی دقیق متخصص خون و در نظر گرفتن حالت های بیمار می توان به درگیر شدن وی به این بیماری پی برد. اگر بخواهیم نگاهی جامع به سرطان خون داشته باشیم، باید در ابتدا ببینیم، سرطان خون در اثر چه چیزی پدید می آید.

علل بوجود آمدن سرطان خون

متاسفانه، با تلاش پزشکان متخصص خون و سرطان و دانشمندان، هنوز علت اصلی سرطان، مشخص نیست. اما در نهایت علت هایی ثابت شده است که بر ابتلا به سرطان خون افراد تاثیرگذار است. که اغلب تحت کنترل آنها هم نمی باشد. علت هایی مانند؛ ژنتیک، شرایط محیطی، سوءتغذیه، کار کردن با مواد بنزنی، مواد شیمیایی مثل برخی از رنگ ها و قرار گرفتن در معرض اشعه ایکس.

میانگین سنی مبتلایان به سرطان خون

هر چقدر سن بالاتر برود، میزان ابتلا به سرطان خون افزایش می یابد. پس افراد میانسال و مسن به ویژه بالای 40 سال باید حالت های مشکوک به سرطان خون را بشناسند و آن را جدی بگیرند. از سوی دیگر وقتی کودکان زیر 15سال به این بیماری دچار می شوند، اغلب به صورت حاد می باشد و باید گفت، هر چه سن بیمار کمتر باشد، میزان بدخیمی این نوع از سرطان بیشتر و بیشتر می شود. چرا که سرطان در کودکان علل آندوژنی این بیماری را در آنها بوجود می آورد و ژنتیک در بدخیمی آن نیز تاثیر ویژه ای می گذارد.

سرطان خون رد چه سنی شایع تر است؟

انواع سرطان خون

بسیاری از متخصصان خون و سرطان برای سرطان خون سه نوع کلی لوسمی، لنفوم و میلوئید را در نظر گرفته اند.

لوسمی (Leukemia) نوعی از سرطان که در خون و مغز استخوان پیدا شده است و به دلیل تولید بیش از حد سلول های سفید خون غیرطبیعی بوجود آمده و وقتی این سلول ها قادر به مبارزه با عفونت ها نیستند، پدید می آید. همچنین این سلول های سفید غیرطبیعی، باعث عدم توانایی مغز استخوان برای ساخت سلول های قرمز و پلاکت ها می شود که این کار را سخت تر می کند.
اما در سوی دیگر، سرطان خون لنفوم با اثرگذاشتن بر روی سلول‌های لنفاوی و سلولهای سازنده این بافت، سیستم ایمنی بدن را دچار مشکل کرده که در برخی از قسمت‌های بدن مثل غدد لنفاوی، طحال یا لوزه ‌ها می توان آن را یافت.
و اما سرطان خون میلوئید یا مغز استخوان همانطور که از نامش پیداست بر مغز استخوان تاثیر می‌‌گذارد و برخی سلول‌های مغز استخوان به گلبول‌ های قرمز، گلبول‌ های سفید و سلول‌ های پلاکت‌ ساز تبدیل شده و روز به روز بیماری را گسترش می دهد.
نشانه هایی که باید جدی گرفت!
خستگی و ضعفی که به مرور گسترش می یابد.
تنگی نفس به صورت جدی که حتی راه رفتن کوتاه مدت فرد را هم با مشکل مواجه می کند.
لکه های قرمز قابل مشاهده زیر پوست که از خونریزی داخلی ناشی می شود.
افزایش حجم لثه ها و متورم شدن آن، ورم در بخش غدد لنفاوی.
کبودی که به صورت خود بخود مدام در بدن ایجاد می شود و هر روز نیز بیشتر می شود.
کاهش اشتها و احساس سیری بلندمدت و پف زیاد در بدن.
رنگ پریدگی، تعریق شبانه و تب و لرز مداوم.
درد استخوان، درد در ناحیه سمت چپ شکم و سردردهای ضربان دار.

سرطان خون بدخیم چیست؟

اگر سرطان خون در بیمار در زمان حاد شدن آن مشخص شود، می توان گفت ما با یک سرطان بدخیم روبرو شدیم. یکی از آنها که در علم پزشکی با نام سرطان مزوتلیوما بدخیم شناخته شده است، نوعی نادر از سرطان خون به شمار می آید و در بسیاری از اوقات هم بر ریه ها و قلب بیمار تاثیر مستقیم می گذارد. مزوتلیوما بدخیم با قرار گرفتن در معرض آزبست که یک ماده معدنی طبیعی است، ایجاد شده و در برابر گرما بسیار مقاوم است.

آیا سرطان خون حتی از نوع بدخیم قابل درمان است؟

امروزه، شیوع سرطان خون در ایران و جهان روز به روز در حال افزایش است. اما خبر خوب در این میان، این است که این نوع سرطان نسبت به گذشته دیگر کشنده نیست و پیشرفت علم پزشکی و داروهای ضد سرطان، راه های درمانی آن را گسترش داده است.

این نوع سرطان در زمان تشخیص به دو قسمت حاد و مزمن تقسیم بندی می شود. سرطان خون در هر تقسیم بندی که ذکر شد، در کودک و بزرگسالان درمان می شود. خوشبختانه، امروزه شانس پاسخ‌گویی به این بیماری تا 75 درصد افزایش یافته و حتی در برخی از اوقات به 90 درصد هم می رسد.

راه های درمان سرطان

انتخاب روش درمانی این نوع از سرطان خون را می توان به سن، سرعت پیشرفت بیماری و میزان گسترش آن به سایر قسمت های بدن بیمار وابسته دانست. همانطور که گفته شد، در عرض سال های گذشته، درمان سرطان خون پیشرفت قابل ملاحظه ای کرده است، که در زیر به درمانهای متداول آن اشاره خواهم کرد.

ابتدا تلاش کنید برای درمان سرطان خون خود یا بیمارتان، یک متخصص خون و انکولوژی حاذق پیدا کنید که به وی اعتماد کامل داشته باشید.
اولین راه برای درمان سرطان خون، شیمی درمانی است که از داروهای ضد سرطان (به صورت تزریق وریدی و یا مصرف دارو) برای نابود کردن و متوقف کردن سلول های سرطانی استفاده می کنند.
پرتودرمانی یکی دیگر از این راه هاست. در این روش درمانی از پرتوهایی با انرژی بالا جهت از بین بردن سلول های سرطانی استفاده می شود.
یکی دیگر از روش هایی که در درمان این نوع از سرطان بسیار شایع است، درمان های هدفمند است که بدون نابود کردن سلول های نرمال، تنها سلول های خونی بدخیم را به طور خاص از بین می برد.
پیوند سلول های بنیادی سالم به بدن فرد بیمار که در کنار روش های تخریب سلول های بدخیم به تولید سلول های خونی سالم نیز کمک می کند، از دیگر روش های درمانی موثر است.
جراحی سرطان که برای درمان برخی لنفوم ها به کار می رود و می توان غده های لنفاوی آسیب دیده را از بدن خارج کرد.
در نهایت به ایمونوتراپی می توان اشاره کرد که در این روش درمانی، سیستم ایمنی بدن در راه نابودی سلول های سرطانی به صورت اختصاصی فعال می شود.

خلاصه مطلب

آن چه توصیه جدی ما به بیماران سرطانی و همراهان آن ها است حفظ روحیه و انگیزه و امید برای درمان است. پیگیری و تداوم در روند درمان سرطان و دوری از نا امیدی می تواند با تکیه بر دانش و تجربه متخصص انکولوژی به موفقیت در درمان بیانجامد.

sara بازدید : 13 شنبه 18 دی 1400 نظرات (0)

یکی از روش های درمانی که در دنیا تحقیقات و بررسی های فراوانی درباره ی آن اتفاق افتاده و نتایج و پیشرفت چشمگیری داشته استفاده از روش سل تراپی یا درمان با سلول های بنیادی است. سلول های بنیادی Stem cells امکان بازسازی اندام ها و بافت های اصلی و آسیب دیده ی بدن انسان را فراهم می کند و تا کنون نتایج شگفت انگیزی در درمان بیماری های سرطانی، قلبی و خونی و… را به ارمغان آورده است. صحبت های دکتر معصومه صابریان _ فوق تخصص انکولوژی و هماتولوژی را درباره ی سلول های بنیادی ملاحظه می کنید.

سلول بنیادی چیست؟

سلول های بنیادی در واقع سلول های نارسی هستند که قدرت ساخت خود و تبدیل شدن و ساخت سلول و بافت های دیگر اندام های بدن را دارند می توانند به انواع سلول های قلبی غضروفی عصبی و… تبدیل شوند

در واقع سلول های پر توان و بسیار قدرتمندی هستند که قادر به ساخت بخش های آسیب دیده ی بدن را در خود دارند.

قوی ترین و پر توان ترین سلول های بنیادی سلول های جنینی هستند که از جنین 14 تا16 روزه گرفته می شود و توانایی ساخت تمامی سلول های بدن یک فرد بالغ را دارد.

sara بازدید : 34 شنبه 18 دی 1400 نظرات (0)

از عنواع شایع سرطان های جهان سرطان پوست است. که جزو سرطان های بسیار شایع در جهان است دلیل آن هم مانند همه ی سرطان های دیگر رشد غیرعادی سلول هایی است که توانایی تکثیر بیش از حد را پیدا می کنند. سلول های سرطانی پوست قدرت نفوذ به همه ی قسمت های بدن را دارند و در واقع درگیری شون انتشار پیدا کند و متاستاز دهند. سلول های سرطان پوست به سه گروه تقسیم می شوند سلول های پایه یا بازال سل، سلول های سنگفرشی یا اسکواماسل و گروه بعدی که ملانوما هستند. که از سلول های ملانوسیت سرچشمه می گیرند.

از عنواع شایع سرطان های جهان سرطان پوست است. که جزو سرطان های بسیار شایع در جهان است دلیل آن هم مانند همه ی سرطان های دیگر رشد غیرعادی سلول هایی است که توانایی تکثیر بیش از حد را پیدا می کنند. سلول های سرطانی پوست قدرت نفوذ به همه ی قسمت های بدن را دارند و در واقع درگیری شون انتشار پیدا کند و متاستاز دهند. سلول های سرطان پوست به سه گروه تقسیم می شوند سلول های پایه یا بازال سل، سلول های سنگفرشی یا اسکواماسل و گروه بعدی که ملانوما هستند. که از سلول های ملانوسیت سرچشمه می گیرند.

sara بازدید : 24 شنبه 18 دی 1400 نظرات (0)

انواع سرطان امروزه یکی از بیماری هایی است که درمان های پر هزینه ای برای خانواده دارد و ابتلا به انواع سرطان آسیب های روانی و اجتماعی ای بر جای می گذارد و با توجه به سخت بودن پروسه درمان برای بیمار و بستگان او، سرطان یکی از دغدغه های این نسل از انسان ها قلمداد می شود. نوع و روند درمان انواع سرطان  به زمان تشخیص آن وابسته است و تشخیص سرطان  به موقع سرطان در بهبودی بیمار بسیار موثر است. از جمله شایع ترین سرطان های زنان می توان به سرطان رحم، سرطان سینه، سرطان تخمدان، سرطان کبد و… اشاره کرد. در ادامه صحبت های تخصصی دکتر معصومه صابریان فوق تخصص آنکولوژی و هماتولوژی را درباره ی درمان سرطان آندومتر  ملاحظه می کنید.

برای افزایش یا کاهش صدا از کلیدهای بالا و پایین استفاده کنید.

سرطان آندومتر چیست؟

سرطان مخاط رحم یا سرطان آندومتر از لایه هایی که سلول های پوششی رحم هستند شروع می شود. این لایه آندومتر نامیده می شود. سرطان آندومتر نتیجه ی رشد غیر طبیعی سلول های آندومتر است که توانایی درگیری قسمت های دیگر بدن را نیز خواهد داشت.

تشخیص سرطان آندومتر

معمولا سرطان رحم در مراحل اولیه قابل تشخیص است و معمولا بیمار به علت بروز خونریزی های غیر طبیعی رحمی به پزشک مراجعه می کند و این اولین علامت از سرطان رحم خواهد بود.

علائم سرطان آندومتر

خونریزی غیرطبیعی رحمی بدون ارتباط با دوره ی قاعدگی فرد

ترشحات آبکی و بدرنگ واژن

خونریزی های بعد از یائسگی

درد هنگام ادرار

دردهای لگنی

دردهای بعد از تماس جنسی

آنچه در ایجاد سرطان رحم یا سرطان آندومتر موثر است تغییر در تعادل هورمون های جنسی یعنی استروژن و پروژسترون، در بدن است. نوسان در تولید استروژن و پروژسترون باعث تغییراتی در لایه ی آندومتر و آن لایه ی پوششی رحم خواهد شد هر عاملی که موجب افزایش میزان استروژن شود بدون این که افزایش پروژسترون را نیز درپی داشته باشد، شانس ابتلا به سرطان آندومتر را افزایش خواهد داد.

بیشتر بدانید 

عوامل موثر در ایجاد سرطان آندومتر

از شایع ترین عوامل موثر در بروز سرطان آندومتر می توان به موارد زیر اشاره کرد :

ابتلا به سندروم تخمدان پلی کیستیک یا همان پی سی او، داشتن اضافه وزن و ابتلا به دیابت از شایع ترین عوامل ایجاد کننده ی سرطان رحم هستند. مصرف هورمون هایی که حاوی استروژن هستند و پروژسترون ندارند، به خصوص در افرادی که بعد از دوران یائسگی هورمون مصرف می کنند. احتمال بروز سرطان را افزایش می دهند.

شروع قاعدگی در سنین پایین یعنی قبل از 12 ساالگی یا یائسگی دیر هنگام می تواند باعث افزایش احتمال بروز سرطان رحم شود.

زنانی که هرگز باردار نشده باشند، نسبت به افرادی که بارداری را تجربه می کنند. احتمال ابتلای بیشتری برای سرطان رحم دارند.

چه کسانی بیشتر در معرض ابتلا به سرطان آندومتر هستند؟

سرطان آندومتر بیشتر در افراد مسن بروز می می کند و افرادی که اضافه وزن دارند. به این دلیل که توده ی چربی تعادل هورمون های جنسی را بر هم می زند بیمارانی که جهت درمان سرطان سینه از داروهای هورمونی مانند تاموکسی فن استفاده می کنند نیز در معرض ابتلا به سرطان آندومتر هستند.  به همین دلیل پزشکان به بیمارانی که سرطان سینه دارند و این دارو را مصرف می کنند توصیه می کنند که هر چند وقت یک بار (شش ماه یک بار)  از نظر ضخامت آندومتر مورد بررسی قرار بگیرند.

سندروم های ارثی کولون نیز باعث افزایش احتمال سرطان رحم می شود.

درمان سرطان آندومتر

همانطور که در مطلب درمان سرطان سینه اشاره شد ، برای درمان سرطان آندومتر هم روش های مختلفی وجود دارد. اگر سرطان آندومتر در مراحل اولیه تشخیص داده شود. درمان اساسی، درمان جراحی است. در درمان به روش جراحی، تخمدان ها و رحم خارج می شود و در مراحل اولیه تشخیص همین درمان کفایت می کند و گاهی برای تکمیل روند درمان بعد از جراحی از رادیوتراپی استفاده می شود. در مواردی نیز که بیماری پیشرفته است و مناطق دیگری از بدن را نیز درگیر کرده است و از مرحله ی اولیه خارج شده باشد. نیاز به شیمی درمانی خواهیم داشت. که از طریق خوراکی یا تزریق انجام می شود

نتیجه گیری

در صورت بروز هر کدام از علائم ذکر شده حتما به پزشک مراجعه نمایند و به زنان مسن و دارای اضافه وزن یا دیابت توصیه می شود با توجه به اهمیت تشخیص به موقع سرطان، در غربالگری شرکت نمایند. در صورتی که مشکوک به سرطان بودند با مراجعه به بهترین دکتربرای سرطان در تهران اقدام به درمان نمایند.

https://ky.healthy-food-near-me.com/medical-treatments-and-complementary-approaches-for-endometrial-cancer-body-of-the-uterus/

sara بازدید : 13 شنبه 18 دی 1400 نظرات (0)

سرطان دهانه رحم سرطانی است که از دهانه رحم آغاز می شود و تا انتهای پایین رحم و واژن فوقانی امتداد پیدا می کند.

در صورت تشخیص زودرس، سرطان دهانه رحم شانس بهبودی بسیار بالا خواهد رفت. واکسیناسیون در برابر ویروسHPV ، که به عنوان عامل سرطان دهانه رحم شناخته شده است، یک اقدام پیشگیرانه مؤثر است.

آدنوکارسینوما دهانه رحم

اکثر سرطان های دهانه رحم (80 تا 90 درصد) سرطان سلول های سنگفرشی هستند. آدنوکارسینوما دومین نوع شایع سرطان دهانه رحم است که 10 تا 20 درصد از موارد دیگر را به خود اختصاص داده است. آدنوکارسینوما از غده های تولید کننده مخاط در غدد درون رحم ایجاد می شود. اگرچه کمتر از کارسینوم سلول سنگفرشی، به ویژه در خانم های جوان شیوع آدنوکارسینوما رو به افزایش است.

sara بازدید : 14 شنبه 18 دی 1400 نظرات (0)

همه چیز درباره مرحله بندی سرطان تخمدان

مرحله بندی سرطان تخمدان برای کشف میزان سرطان در بدن فرد و محل قرارگیری آن انجام می شود. برای اکثر انواع سرطان، پزشکان از اطلاعات مرحله بندی برای کمک به برنامه ریزی درمان سرطان تخمدان و پیش بینی چشم انداز (پیش آگهی) فرد استفاده می کنند. اگرچه وضعیت هر فرد متفاوت است، سرطان هایی که در یک مرحله مشابه هستند تمایل به چشم اندازی مشابه دارند و اغلب به یک شیوه مشابه درمان می شوند. مرحله بندی سرطان تخمدان همچنین روشی است که پزشکان می توانند میزان سرطان را هنگام صحبت با فرد مبتلا توصیف کنند.

مرحله بندی سرطان تخمدان
مرحله بندی سرطان تخمدان (مرحله اول I)
مرحله بندی سرطان تخمدان (مرحله دوم II)
مرحله بندی سرطان تخمدان (مرحله III)
مرحله بندی سرطان تخمدان (مرحله چهارم IV)

 

تعداد صفحات : 33

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 322
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 35
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 175
  • آی پی دیروز : 45
  • بازدید امروز : 232
  • باردید دیروز : 48
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 280
  • بازدید ماه : 280
  • بازدید سال : 2,873
  • بازدید کلی : 5,477