loading...
کلینیک سرطان ایران
sara بازدید : 12 شنبه 18 دی 1400 نظرات (0)

https://arvinscreening.com/cancertreatment/سرطان به زبان ساده به معنای رشد و تکثیر غیرعادی سلول های بدن است. انواع زیادی سرطان وجود دارد، اما می توان آنها را به چهار طبقه زیر تقسیم کرد: کارسینوم ها: سرطان هایی که در پوست یا در جدار دستگاه گوارش، تنفس یا ادرار یا در هر غده مانند سینه، پروستات، لوزالمعده، بیضه یا تخمدان ایجاد می شوند. سارکوم ها: سرطان هایی که در چهار چوب بدن مانند استخوان، غضروف ماهیچه، چربی یا بافت فیبروز بوجود می آیند. لنفوم ها: سرطان هایی که در غدد لنفاوی ایجاد می شوند. لوسمی ها: سرطان هایی که از مغز استخوان آغاز می شوند. کلمه سرطان تا حدودی به دلیل اینکه ممکن است درمان آن مشکل باشد، توجهی همراه با ترس را بدنبال دارد. با این حال با وجود پیشرفت های اخیر در تشخیص و درمان، بیش از نیمی از کل بیماران سرطانی، پنج سال بعد از درمان هیچ علامتی دال بر بیماری ندارند. اکثر این بیماران در حقیقت معالجه می شوند.در واقع این مقاله پاسخی خواهد بود به این پرسش پرتکرار که آیا همه سرطان ها کشنده است؟

سرطان چیست؟

در این بخش ابتدا تعریفی اجمالی برای شناخت بهتر بیماری سرطان ارانه می دهیم.

در طول زندگی ما سلول های سالم در بدن ما تقسیم می شوند و به طور کنترل شده ای جایگزین سلوهای قبل می شوند و هنگامی که سلول های پیر شده می میرند سلول های جدید جای آنها را می گیرند. سرطان زمانی شروع می شود که سلول ها به گونه ای تغییر کنند که تکثیر آنها غیرقابل کنترل باشد. یعنی سلول‌های جدید زمانی که بدن به آنها نیاز ندارد تولید می‌شوند و سلول‌های قدیمی‌هم در زمانی‌که باید، از بین نمی‌روند؛ این سلول‌های اضافی اغلب تشکیل توده‌ای از بافت را می‌دهند که تومور نامیده می‌شود.

تومور توده ای است که از گروه چنین سلول های غیر طبیعی تشکیل شده است. بیشتر سرطانها تومورها را تشکیل می دهند ، اما همه تومورها سرطانی نیستند.

تومورهای خوش خیم یا غیر سرطانی در سایر قسمتهای بدن پخش نمی شوند و تومورهای جدیدی ایجاد نمی کنند. تومورهای بدخیم یا سرطانی سلولهای سالم را درگیر و در عملکرد بدن اختلال ایجاد می کنند.

https://www.dana-farber.org/for-patients-and-families/becoming-a-patient/international-patients/chinese/inspiration/%E7%99%8C%E7%97%87%E5%92%8C%E8%82%BF%E7%98%A4%E7%9A%84%E5%8C%BA%E5%88%ABcancer-and-a-tumor/

چه کسی به سرطان مبتلا می شود؟

بیش از یک و نیم میلیون مورد جدید سرطان هر ساله تشخیص داده می شود. هر کسی می تواند در هر سنی به سرطان مبتلا شود ، اما خطر ابتلا با افزایش سن بالا می رود. نزدیک به 9 از 10 سرطان در افراد 50 سال و بالاتر تشخیص داده شده است. سرطان در افراد همه گروههای نژادی و قومی مشاهده می شود ، اما میزان بروز سرطان از گروه به گروه دیگر متفاوت است.

چه عواملی باعث سرطان می شود؟

کارهایی که مردم انجام می دهند

بعضی از سرطانها ناشی از کارهایی است که افراد انجام می دهند یا خود را در معرض آن قرار می دهند. به عنوان مثال ، مصرف دخانیات می تواند باعث سرطان ریه، دهان، گلو، مثانه، کلیه ها و بسیاری از ارگان های دیگر شود. البته ، هر کسی که از دخانیات استفاده می کند، مبتلا به سرطان نخواهد شد، اما خطر یک فرد را به شدت افزایش می دهد. این احتمال ابتلا  آنها به بیماری های قلبی و عروقی را نیز افزایش می‌دهد. همچنین سپری کردن زمان زیادی در مقابل تابش نور خورشید بدون محافظت می تواند باعث سرطان پوست شود. ملانوم نوعی سرطان بسیار جدی است که با نور UV خورشید در ارتباط است.

موارد دیگری که مردم در معرض آن قرار دارند

پرتودرمانی می تواند باعث سرطان شود. به عنوان مثال ، افرادی که در معرض عواقب هسته ای قرار دارند ، خطر ابتلا به سرطان بیشتری نسبت به افرادی که در معرض این بیماری نیستند، دارند. بعضی اوقات، درمان با اشعه برای یک نوع سرطان می تواند سالها بعد باعث رشد سرطان دیگری شود. به همین دلیل پزشکان و دندانپزشکان از کمترین دوزهای ممکن پرتودرمانی برای اشعه ایکس و اسکن استفاده می کنند (بسیار کمتر از دوزهای مورد استفاده در معالجه سرطان).

برخی از مواد شیمیایی نیز به سرطان مرتبط هستند. قرار گرفتن در معرض یا کار با آنها می تواند خطر ابتلا به سرطان را در فرد افزایش دهد.

برخی از مهمترین عوامل خطر سرطان که قابل کنترل است
مصرف دخانیات رژیم غذایی
فعالیت بدنی
وزن
مصرف الکل
قرارگیری در معرض نور خورشید
قرار گرفتن در معرض محیطی مانند رادون ، سرب و آزبست
قرار گرفتن در معرض عفونت هایی مانند هپاتیت ، HPV و HIV

به طور کلی ، حدود 1 از 5 سرطان تشخیص داده شده در ایالات متحده مربوط به اضافه وزن بدن ، عدم تحرک بدنی ، مصرف الکل و یا تغذیه نامناسب است و می توان از آن جلوگیری کرد.

علائم سرطان

سرطان علائم زیادی دارد که در زیر به برخی از آنها  اشاره می‌شود:

وجود توده یا ضخیم‌ شدگی در پستان یا دیگر قسمت‌های بدن
رشد خال جدید یا تغییراتی در خال قدیمی
زخمی‌که التیام نمی‌یابد
خشونت در صدا یا سرفه‌ای که از بین نمی‌رود
تغییراتی در اجابت مزاج یا دفع ادرار
ناراحتی پس از خوردن غذا
وجود مشکلاتی در بلع
افزایش یا کاهش بی دلیل وزن
ترشحات یا خونریزی‌های غیر منتظره
احساس ضعف یا خستگی شدید

در بیش‌تر مواقع این علائم، به معنی وجود سرطان نیستند. همچنین ممکن است به دلیل وجود تومور خوش‌خیم یا دلایل دیگر باشند و تنها پزشک می‌تواند در این مورد نظر دهد. شخصی که این علائم یا تغییرات دیگری در او مشاهده شود، باید هر چه سریع‌تر به پزشک مراجعه کند تا مشکلاتش تشخیص داده شده درمان شود.

 

همه سرطانها باعث مرگ نمی شوند

با توضیحاتی مه در ارائه شد و شناخت اولیه نسب به این بیماری بدست آوردیم می توان گفت، اولا ، این مهم است که بگوییم همه سرطان ها باعث مرگ نمی شوند. به طور کلی ، نیمی از افرادی که در انگلیس به سرطان مبتلا شده اند 10 سال یا بیشتر زندگی می کنند. بقای سرطان در حال بهبود است و در 40 سال گذشته در انگلیس دو برابر شده است.

سرطان در مراحل اولیه معمولاً شما را نمی کشد. بنابراین، تلاش بسیار زیادی در هنگام تشخیص زودهنگام انجام شود ، زیرا احتمالاً بهترین روش درمان تشخیص زودهنگام است.

کشنده ترین سرطان ها کدامند؟

نگاهی به آخرین گزارش ثبت سرطان نشان می دهد که تعداد کل موارد جدید سرطان در هر سال در ایران ۱۲۵ هزار نفر است. که ۵۳ درصد در مردان و ۴۷ درصد در زنان است و پر بروزترین سرطان ها در مردان، معده، پوست، پروستات، روده بزرگ و مثانه و در زنان، پستان، روده بزرگ، تیروئید، پوست و معده بوده است.

بعضی از انواع سرطان ها به آرامی و به مرور زمان قابل درمان هستند. در ادامه با پنج سرطان قابل درمان آشنا شوید.

سرطان پروستات
سرطان تیروئید
سرطان بیضه ( چه کسانی به سرطان بیضه مبتلا می شوند؟)
سرطان ملانوما
سرطان سینه

روش های درمان سرطان

جراحی، شیمی درمانی و پرتو‌درمانی از راه‌های درمان سرطاان  ها مانند درمان سرطان سینه می باشد.

در روش جراحی، قسمتی و یا تمام بافت درگیر سرطان برداشته می شود.

در روش شیمی درمانی، با استفاده از دارو سلول های سرطانی را از بین می‌برند و یا رشد آن را کاهش می دهند.

در روش پرتو درمانی نیز مشابه روش شیمی درماانی عمل می شود و می‌تواند به تنهایی برای بیمار تجویز شود و یا همراه با جراحی و شیمی درمانی بکار برده شود.

 

نتیجه گیری

هر سرطانی اگر در مراحل اولیه باشد با  مراجعه  زود هنگام و به موقع به بهترین دکتر برای سرطان در تهران قابل درمان می‌شود. اگر در مرحله پیشرفته تر باشد ممکن است از شیمی درمانی و با پرتو درمانی استفاده شود. اما با داشتن تغذیه مناسب می‌توان درصد احتمال ابتلا به بیماری سرطاان را کاهش داد.

https://midogguide.com/mi/mate/he-puku-puku-rei-katoa-i-roto-i-nga-kuri-he-mate-pukupuku.html

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 322
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 9
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 35
  • آی پی دیروز : 21
  • بازدید امروز : 42
  • باردید دیروز : 31
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 193
  • بازدید ماه : 785
  • بازدید سال : 2,466
  • بازدید کلی : 5,070