loading...
کلینیک سرطان ایران
sara بازدید : 19 شنبه 18 دی 1400 نظرات (0)

طبق آخرین تحقیقات انجام شده در این زمینه محققان به این نتیجه رسیده اند که تا کنون روش شیمی درمانی توانسته اند بسیاری از سرطان ها درمان کنند. البته شیمی درمانی یک روش کمکی درمانی محسوب می شود.

افردی که به سرطان ریه مبتلا هستند می توانند از شیمی درمانی قبل و بعد از جراحی بهره مند شوند تا پروسه درمانی آن ها در کنار عمل جراحی و پرتو درمانی تکمیل گردد.

شیمی درمانی نوعی داروی سرمی و مایع است که انواع مختلفی دارد که اغلب برای بیماران سرطانی مورد استفاده قرار می گیرد زیرا می تواند سرعت رشد تومور یا سلول های سرطانی را کم کند و یا از بین ببرد.

در ادامه این نوشتار به انواع سرطان ریه خوش خیم و بدخیم آنم یپردازیم و اینکه شیمی درمانی چه نقشی در درمان این بیماری دارد؟ تا اندازه می تواند موثر واقع شود در حالی که می تواند عوارض جانبی بسیاری را به همراه داشته باشد.

شیمی درمانی چیست؟

شیمی درمانی به معنای استفاده از دارو های ضد سرطان است که برای از بین بردن سلول های سرطانی است، این کار ها با مختل کردن رشد سلول های سرطانی انجام می دهد.

نقش شیمی درمانی در درمان سرطان ریه

در کنار تمام مزیت های که دارد معایبی نیز دارد که می تواند در روحیه و انگیزه بیمار تاثیر منفی بگذارد.

تمامی متخصصین سرطان در خصوص این که چه زمانی برای انجام شیمی درمانی مناسب است، این که شیمی درمانی را برای بعد از عمل موکول شود تا چه حدی می تواند موثر باشد. هنوز به نظری قطعی و اجماعی نرسیده اند که چند هفته قبل یا بعد از جراحی دریافت داروی شیمی را برای بیمار مبتلا به سرطان ریه تجویز کنند.

سرطان ریه و نقش شیمی درمانی

شیمی درمانی از اصلی ترین راهکار درمانی سرطان ریه به شمار می آید، متخصصین سرطان از این گونه درمان های استفاده می کنند، زیرا این روش به این نوع از سرطان به ها به خوبی جواب می دهد. دارو های شیمی درمانی که به صورت مایع در سرمی قرار دارند و به رگ های خونی متصل می شوند در خون جریا ن می یابند و می توانند سلول های که از تومور ریه جدا شده است را تخریب کنند و اجازه رشد و درگیری قسمت های دیگر بدن را به سلول ها نمی دهد.

وقتی می گویندکه سرطان متاستاز زده است یعنی این که نوع سرطان ریه بدخیم است و به سرعت سلول های سرطانی دربدن پخش می شوند و باید با استفاده از روش کموتراپی یا همان شیمی درمانی جلوی انتشار آن ها را گرفت.

در عین حال سرطان ریه خوش خیم زمانی است که فقط تومور یا توده ای در بدن ایجاد م یوشد که با یک عمل جراحی برداشته می شود و دیگر به روش های کمو تراپی و رادیو تراپی نیازی نیست، درمان این نوع از سرطان ها سریع تر پیش می رود. اما مراقبت های بعد از عمل بسیار اهمیت دارد که امکان عود مجدد تومور را نداشته باشد.

کسانی که به سرطان مبتلا می شوند و تشخیص زود هنگام صورت می گیرد در همان مراحل اولیه بیماری را کنترل و درمان می کنند و توده های خوش خیم هستند برداشته می شوند، در غیر این صورت این توده های خوش خیم مجال بدخیم وخیم شدن را پیدا می کنند و می تواند برای بیمار یک تهدید جدی به حساب بیاید.

ادامه مطلب 

علائم سرطان ریه

سرفه مداوم
احساس درد در قفسه سینه که با تنفس عمیق ، خندیدن یا سرفه شدیدتر می شود.
کاهش اشتها و به دنبال آن کاهش وزن شدید
احساس ضعف و خستگی مفرط
عفونت های مانند ذات الریه که عود می کنند.
افسردگی و ایجاد تغییرات در خلق و خو به دلیل به خوردگی هورمون ها
احساس ضعف در عضله ها
احساس درد در ناحیه معده، شکم، کمر، شانه و سینه
تغییر رنگ در خلط سرفه
وجود خون در سرفه های مکرر
سر درد
تورم صورت

موارد مذکور از مهم ترین نشانه های سرطان ریه هستند.

علت ابتلا سرطان ریه

عوامل ژنتیکی
استعمال یا استنشاق دود سیگار
ضعف در سیستم ایمنی
تشخیص سرطان ریه چگونه ممکن است؟

سرطان ریه را از طریق  سی تی اسکن، نمونه برداری یا بیوپسی انجام می شود، هم چنین پزشک با بررسی ها و دریافت شرح حال از علائم بیمار و بنا بر تجربه خود می تواند بیماری را تشخیص دهد.

از شیمی درمانی برای از بین بردن متاستاز آن استفاده می کنند که در طی هر 14 روز یا هر 21 روز بستگی به شرایط بیمار دارو دریافت می کند.

نقش شیمی درمانی در درمان سرطان ریه

در مرحله عمل جراحی، جراح با بررسی تمامی آزمایش ها، تصویر برداری ها و معاینات دقیق انجام شده اقدام به برداشتن تومور سرطانی در ریه می کند تا سرطان به طور کامل از بدن خارج شود.

پس از دوره ای استراحت بعد از عمل جراحی که بدن نیاز به ترمیم و بازسازی دارد پزشک رادیوتراپ یای همان پرتو درمانی را برای تکمیل کردن طول درمان بیمکار تجویز می کند که در این عمل با قرار گرفتن در معرض اشعه سلول های سرطانی به کل ریشه کن می شوند و امکان عود مجدد را به حداقل می رساند.

پرتو درمانی به عنوان مراحل آخر سرطان ریه می تواند درمان را تکمیل کند.

نتیجه گیری

در نهایت درمان سرطان ریه با شیمی درمانی امکان پذیر است. روش های درمانی دیگری در درمان سرطان ریه نقش دارند، در این نوشتار به یکی معمول ترین روش های درمانی در دسترس اشاره نمودیم.

https://www.webmd.com/cancer/cancer-new-research-treatment

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 322
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 8
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 48
  • آی پی دیروز : 21
  • بازدید امروز : 55
  • باردید دیروز : 31
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 206
  • بازدید ماه : 798
  • بازدید سال : 2,479
  • بازدید کلی : 5,083