loading...
کلینیک سرطان ایران
sara بازدید : 22 شنبه 18 دی 1400 نظرات (0)

انواع سرطان امروزه یکی از بیماری هایی است که درمان های پر هزینه ای برای خانواده دارد و ابتلا به انواع سرطان آسیب های روانی و اجتماعی ای بر جای می گذارد و با توجه به سخت بودن پروسه درمان برای بیمار و بستگان او، سرطان یکی از دغدغه های این نسل از انسان ها قلمداد می شود. نوع و روند درمان انواع سرطان  به زمان تشخیص آن وابسته است و تشخیص سرطان  به موقع سرطان در بهبودی بیمار بسیار موثر است. از جمله شایع ترین سرطان های زنان می توان به سرطان رحم، سرطان سینه، سرطان تخمدان، سرطان کبد و… اشاره کرد. در ادامه صحبت های تخصصی دکتر معصومه صابریان فوق تخصص آنکولوژی و هماتولوژی را درباره ی درمان سرطان آندومتر  ملاحظه می کنید.

برای افزایش یا کاهش صدا از کلیدهای بالا و پایین استفاده کنید.

سرطان آندومتر چیست؟

سرطان مخاط رحم یا سرطان آندومتر از لایه هایی که سلول های پوششی رحم هستند شروع می شود. این لایه آندومتر نامیده می شود. سرطان آندومتر نتیجه ی رشد غیر طبیعی سلول های آندومتر است که توانایی درگیری قسمت های دیگر بدن را نیز خواهد داشت.

تشخیص سرطان آندومتر

معمولا سرطان رحم در مراحل اولیه قابل تشخیص است و معمولا بیمار به علت بروز خونریزی های غیر طبیعی رحمی به پزشک مراجعه می کند و این اولین علامت از سرطان رحم خواهد بود.

علائم سرطان آندومتر

خونریزی غیرطبیعی رحمی بدون ارتباط با دوره ی قاعدگی فرد

ترشحات آبکی و بدرنگ واژن

خونریزی های بعد از یائسگی

درد هنگام ادرار

دردهای لگنی

دردهای بعد از تماس جنسی

آنچه در ایجاد سرطان رحم یا سرطان آندومتر موثر است تغییر در تعادل هورمون های جنسی یعنی استروژن و پروژسترون، در بدن است. نوسان در تولید استروژن و پروژسترون باعث تغییراتی در لایه ی آندومتر و آن لایه ی پوششی رحم خواهد شد هر عاملی که موجب افزایش میزان استروژن شود بدون این که افزایش پروژسترون را نیز درپی داشته باشد، شانس ابتلا به سرطان آندومتر را افزایش خواهد داد.

بیشتر بدانید 

عوامل موثر در ایجاد سرطان آندومتر

از شایع ترین عوامل موثر در بروز سرطان آندومتر می توان به موارد زیر اشاره کرد :

ابتلا به سندروم تخمدان پلی کیستیک یا همان پی سی او، داشتن اضافه وزن و ابتلا به دیابت از شایع ترین عوامل ایجاد کننده ی سرطان رحم هستند. مصرف هورمون هایی که حاوی استروژن هستند و پروژسترون ندارند، به خصوص در افرادی که بعد از دوران یائسگی هورمون مصرف می کنند. احتمال بروز سرطان را افزایش می دهند.

شروع قاعدگی در سنین پایین یعنی قبل از 12 ساالگی یا یائسگی دیر هنگام می تواند باعث افزایش احتمال بروز سرطان رحم شود.

زنانی که هرگز باردار نشده باشند، نسبت به افرادی که بارداری را تجربه می کنند. احتمال ابتلای بیشتری برای سرطان رحم دارند.

چه کسانی بیشتر در معرض ابتلا به سرطان آندومتر هستند؟

سرطان آندومتر بیشتر در افراد مسن بروز می می کند و افرادی که اضافه وزن دارند. به این دلیل که توده ی چربی تعادل هورمون های جنسی را بر هم می زند بیمارانی که جهت درمان سرطان سینه از داروهای هورمونی مانند تاموکسی فن استفاده می کنند نیز در معرض ابتلا به سرطان آندومتر هستند.  به همین دلیل پزشکان به بیمارانی که سرطان سینه دارند و این دارو را مصرف می کنند توصیه می کنند که هر چند وقت یک بار (شش ماه یک بار)  از نظر ضخامت آندومتر مورد بررسی قرار بگیرند.

سندروم های ارثی کولون نیز باعث افزایش احتمال سرطان رحم می شود.

درمان سرطان آندومتر

همانطور که در مطلب درمان سرطان سینه اشاره شد ، برای درمان سرطان آندومتر هم روش های مختلفی وجود دارد. اگر سرطان آندومتر در مراحل اولیه تشخیص داده شود. درمان اساسی، درمان جراحی است. در درمان به روش جراحی، تخمدان ها و رحم خارج می شود و در مراحل اولیه تشخیص همین درمان کفایت می کند و گاهی برای تکمیل روند درمان بعد از جراحی از رادیوتراپی استفاده می شود. در مواردی نیز که بیماری پیشرفته است و مناطق دیگری از بدن را نیز درگیر کرده است و از مرحله ی اولیه خارج شده باشد. نیاز به شیمی درمانی خواهیم داشت. که از طریق خوراکی یا تزریق انجام می شود

نتیجه گیری

در صورت بروز هر کدام از علائم ذکر شده حتما به پزشک مراجعه نمایند و به زنان مسن و دارای اضافه وزن یا دیابت توصیه می شود با توجه به اهمیت تشخیص به موقع سرطان، در غربالگری شرکت نمایند. در صورتی که مشکوک به سرطان بودند با مراجعه به بهترین دکتربرای سرطان در تهران اقدام به درمان نمایند.

https://ky.healthy-food-near-me.com/medical-treatments-and-complementary-approaches-for-endometrial-cancer-body-of-the-uterus/

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 322
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 28
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 123
  • آی پی دیروز : 21
  • بازدید امروز : 152
  • باردید دیروز : 31
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 303
  • بازدید ماه : 895
  • بازدید سال : 2,576
  • بازدید کلی : 5,180