loading...
کلینیک سرطان ایران
sara بازدید : 9 شنبه 18 دی 1400 نظرات (0)

سرطان خون از جمله شایع ترین نوع سرطان در جهان است که از پیچیدگی های زیادی برخوردار است و با بررسی دقیق متخصص خون و در نظر گرفتن حالت های بیمار می توان به درگیر شدن وی به این بیماری پی برد. اگر بخواهیم نگاهی جامع به سرطان خون داشته باشیم، باید در ابتدا ببینیم، سرطان خون در اثر چه چیزی پدید می آید.

علل بوجود آمدن سرطان خون

متاسفانه، با تلاش پزشکان متخصص خون و سرطان و دانشمندان، هنوز علت اصلی سرطان، مشخص نیست. اما در نهایت علت هایی ثابت شده است که بر ابتلا به سرطان خون افراد تاثیرگذار است. که اغلب تحت کنترل آنها هم نمی باشد. علت هایی مانند؛ ژنتیک، شرایط محیطی، سوءتغذیه، کار کردن با مواد بنزنی، مواد شیمیایی مثل برخی از رنگ ها و قرار گرفتن در معرض اشعه ایکس.

میانگین سنی مبتلایان به سرطان خون

هر چقدر سن بالاتر برود، میزان ابتلا به سرطان خون افزایش می یابد. پس افراد میانسال و مسن به ویژه بالای 40 سال باید حالت های مشکوک به سرطان خون را بشناسند و آن را جدی بگیرند. از سوی دیگر وقتی کودکان زیر 15سال به این بیماری دچار می شوند، اغلب به صورت حاد می باشد و باید گفت، هر چه سن بیمار کمتر باشد، میزان بدخیمی این نوع از سرطان بیشتر و بیشتر می شود. چرا که سرطان در کودکان علل آندوژنی این بیماری را در آنها بوجود می آورد و ژنتیک در بدخیمی آن نیز تاثیر ویژه ای می گذارد.

سرطان خون رد چه سنی شایع تر است؟

انواع سرطان خون

بسیاری از متخصصان خون و سرطان برای سرطان خون سه نوع کلی لوسمی، لنفوم و میلوئید را در نظر گرفته اند.

لوسمی (Leukemia) نوعی از سرطان که در خون و مغز استخوان پیدا شده است و به دلیل تولید بیش از حد سلول های سفید خون غیرطبیعی بوجود آمده و وقتی این سلول ها قادر به مبارزه با عفونت ها نیستند، پدید می آید. همچنین این سلول های سفید غیرطبیعی، باعث عدم توانایی مغز استخوان برای ساخت سلول های قرمز و پلاکت ها می شود که این کار را سخت تر می کند.
اما در سوی دیگر، سرطان خون لنفوم با اثرگذاشتن بر روی سلول‌های لنفاوی و سلولهای سازنده این بافت، سیستم ایمنی بدن را دچار مشکل کرده که در برخی از قسمت‌های بدن مثل غدد لنفاوی، طحال یا لوزه ‌ها می توان آن را یافت.
و اما سرطان خون میلوئید یا مغز استخوان همانطور که از نامش پیداست بر مغز استخوان تاثیر می‌‌گذارد و برخی سلول‌های مغز استخوان به گلبول‌ های قرمز، گلبول‌ های سفید و سلول‌ های پلاکت‌ ساز تبدیل شده و روز به روز بیماری را گسترش می دهد.
نشانه هایی که باید جدی گرفت!
خستگی و ضعفی که به مرور گسترش می یابد.
تنگی نفس به صورت جدی که حتی راه رفتن کوتاه مدت فرد را هم با مشکل مواجه می کند.
لکه های قرمز قابل مشاهده زیر پوست که از خونریزی داخلی ناشی می شود.
افزایش حجم لثه ها و متورم شدن آن، ورم در بخش غدد لنفاوی.
کبودی که به صورت خود بخود مدام در بدن ایجاد می شود و هر روز نیز بیشتر می شود.
کاهش اشتها و احساس سیری بلندمدت و پف زیاد در بدن.
رنگ پریدگی، تعریق شبانه و تب و لرز مداوم.
درد استخوان، درد در ناحیه سمت چپ شکم و سردردهای ضربان دار.

سرطان خون بدخیم چیست؟

اگر سرطان خون در بیمار در زمان حاد شدن آن مشخص شود، می توان گفت ما با یک سرطان بدخیم روبرو شدیم. یکی از آنها که در علم پزشکی با نام سرطان مزوتلیوما بدخیم شناخته شده است، نوعی نادر از سرطان خون به شمار می آید و در بسیاری از اوقات هم بر ریه ها و قلب بیمار تاثیر مستقیم می گذارد. مزوتلیوما بدخیم با قرار گرفتن در معرض آزبست که یک ماده معدنی طبیعی است، ایجاد شده و در برابر گرما بسیار مقاوم است.

آیا سرطان خون حتی از نوع بدخیم قابل درمان است؟

امروزه، شیوع سرطان خون در ایران و جهان روز به روز در حال افزایش است. اما خبر خوب در این میان، این است که این نوع سرطان نسبت به گذشته دیگر کشنده نیست و پیشرفت علم پزشکی و داروهای ضد سرطان، راه های درمانی آن را گسترش داده است.

این نوع سرطان در زمان تشخیص به دو قسمت حاد و مزمن تقسیم بندی می شود. سرطان خون در هر تقسیم بندی که ذکر شد، در کودک و بزرگسالان درمان می شود. خوشبختانه، امروزه شانس پاسخ‌گویی به این بیماری تا 75 درصد افزایش یافته و حتی در برخی از اوقات به 90 درصد هم می رسد.

راه های درمان سرطان

انتخاب روش درمانی این نوع از سرطان خون را می توان به سن، سرعت پیشرفت بیماری و میزان گسترش آن به سایر قسمت های بدن بیمار وابسته دانست. همانطور که گفته شد، در عرض سال های گذشته، درمان سرطان خون پیشرفت قابل ملاحظه ای کرده است، که در زیر به درمانهای متداول آن اشاره خواهم کرد.

ابتدا تلاش کنید برای درمان سرطان خون خود یا بیمارتان، یک متخصص خون و انکولوژی حاذق پیدا کنید که به وی اعتماد کامل داشته باشید.
اولین راه برای درمان سرطان خون، شیمی درمانی است که از داروهای ضد سرطان (به صورت تزریق وریدی و یا مصرف دارو) برای نابود کردن و متوقف کردن سلول های سرطانی استفاده می کنند.
پرتودرمانی یکی دیگر از این راه هاست. در این روش درمانی از پرتوهایی با انرژی بالا جهت از بین بردن سلول های سرطانی استفاده می شود.
یکی دیگر از روش هایی که در درمان این نوع از سرطان بسیار شایع است، درمان های هدفمند است که بدون نابود کردن سلول های نرمال، تنها سلول های خونی بدخیم را به طور خاص از بین می برد.
پیوند سلول های بنیادی سالم به بدن فرد بیمار که در کنار روش های تخریب سلول های بدخیم به تولید سلول های خونی سالم نیز کمک می کند، از دیگر روش های درمانی موثر است.
جراحی سرطان که برای درمان برخی لنفوم ها به کار می رود و می توان غده های لنفاوی آسیب دیده را از بدن خارج کرد.
در نهایت به ایمونوتراپی می توان اشاره کرد که در این روش درمانی، سیستم ایمنی بدن در راه نابودی سلول های سرطانی به صورت اختصاصی فعال می شود.

خلاصه مطلب

آن چه توصیه جدی ما به بیماران سرطانی و همراهان آن ها است حفظ روحیه و انگیزه و امید برای درمان است. پیگیری و تداوم در روند درمان سرطان و دوری از نا امیدی می تواند با تکیه بر دانش و تجربه متخصص انکولوژی به موفقیت در درمان بیانجامد.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 322
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 27
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 86
  • آی پی دیروز : 21
  • بازدید امروز : 99
  • باردید دیروز : 31
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 250
  • بازدید ماه : 842
  • بازدید سال : 2,523
  • بازدید کلی : 5,127