loading...
کلینیک سرطان ایران
sara بازدید : 17 شنبه 18 دی 1400 نظرات (0)

 

بیماری سرطان پستان اگرچه به عنوان یک بیماری خطرناک بر سر زبان‌هاست، اما اگر بیماران سبک زندگی خود را با این بیماری تطابق دهند، میتوانند زندگی طبیعی داشته باشند . بیماران زیادی هستند که با وجود ابتلا به سرطان سینه، به روال عادی زندگی خود برگشته‌اند. هرچند ممکن است در برخی از فعالیت‌ها دچار محدودیت شوند و یا مجبور به رعایت رژیم غذایی خاصی باشند، اما در نهایت به بهبود وضعیت جسمانی آن‌ها کمک زیادی می‌کند و قادرند به زندگی برگردند.

در زندگی یک فرد مبتلا به سرطان سینه، رفتارهایی وجود دارد، که باعث به خطر افتادن سلامت جسمی‌شان می‌شود. برای مثال  افزایش وزن، مصرف نوشیدنی‌های الکلی و یا نداشتن تحرک برای این افراد مضر است. در این مطلب قصد داریم به سبک زندگی افراد دارای سرطان پستان بپردازیم.

sara بازدید : 16 شنبه 18 دی 1400 نظرات (0)

سرطان سینه استیج صفر در واقع همان کارسینوم مجرای شیری درجا(DCIS)  است. در بیماری زمانی رخ می دهد که سلول های غیر طبیعی در امتداد داکت های شیری ایجاد می شوند ولی این سلول ها به بافت های مجاور ، جریان خون و گره های لنفاوی اطراف سرایت نکرده اند.

کارسینوم مجرای شیری یک نوع سرطان غیر تهاجمی است و گاهاً تحت عنوان مرحله پیش سرطان شناخته می شود. با این حال، این امکان وجود دارد که این بیماری تبدیل به یک سرطان تهاجمی شود.

تفاوت سرطان سینه استیج صفر و کارسینوم لوبولار درجا

تفاوت اصلی کارسینوم لوبولار درجا با سرطان سینه استیج صفر یا DCIS در این است که کارسینوم لوبولار سرطان در دسته بندی سرطان ها قرار نمی گیرد. در این ناهنجاری سلول های غیر عادی در لوبول ها یا غده های شیری تشکیل می شوند ولی تحت هیچ شرایطی به بافت های مجاور حمله نمی کنند.

کارسینوم لوبولار درجا یا LCIS گاهاً تحت عنوان نئوپالسی لوبولار نیز شناخته می شود. این ناهنجاری لزوماً نیازی به درمان ندارد. هر چند گاهی اوقات می تواند سبب بروز سرطان های تهاجمی سینه در آینده شود. در نتیجه، در افراد دارای LCIS ، معاینات و تصویربرداری های دوره ای و منظم الزامی است.

تفاوت سرطان سینه استیج صفر و استیج یک

 

sara بازدید : 9 شنبه 18 دی 1400 نظرات (0)

توده‌های خوش‌خیم سرطانی، شاید عارضه‌ی خوبی نباشند اما در دل بسیاری از بیماران مشکوک به سرطان سینه عبارتی امیدبخش است. طبق آمار بررسی شده سرطان سینه کشنده ترین سرطان در میان خانم ها است. اغلب ما میدانیم که سرطان از یک توده شروع می‌شود، در حالی که اکثر خانوم‌ها در ماموگرافی‌های خود با توده‌هایی مواجه میشوند که اکثرشان خوش خیم و یا موقت هستند، اما با این حال اضطراب و تشویش آنها را فرا می گیرد که در صورت اطلاع کافی در مورد این توده‌ها این اضطراب تا حد زیادی فروکش می‌کند. در ادامه اطلاعات بیشتری از این توده‌ها را در اختیارتان قرار میدهیم.

sara بازدید : 15 شنبه 18 دی 1400 نظرات (0)

مطالعات جدید درباره ی سرطان سینه نشان داده است که بسیاری از زنان در مراحل اولیه ی این بیماری، پس از جراحی به شیمی‌ درمانی نیازی نخواهند داشت. این مطالعات در تاریخ 3 ژوئن 2018 در نشست انجمن بالینی تومورشناسی آمریکا (American Society of Clinical Oncology) ارائه شد و هم زمان در نشریه ی پزشکی نیوانگلند (New England Journal of Medicine) به چاپ رسید. این تحقیقات احتمالا شیوه ی درمان بسیاری از زنان را که به تازگی سرطان پستان در آنها تشخیص داده شده، دگرگون خواهد کرد.
دکتر کَتی آلبِین (Kathy Albain, MD) یکی از نویسندگانِ این تحقیق گفته است: «با توجه به نتایج این تحقیق بی سابقه، اکنون می توان در 70درصد از موارد که در آنها گونه ی متداول سرطان سینه تشخیص داده شده، شیمی درمانی را کنار گذاشت. برای بسیاری زنان و پزشکان، اکنون دوره ی شک و نگرانی به پایان رسیده است.»

sara بازدید : 13 شنبه 18 دی 1400 نظرات (0)

سرطان پستان یا سرطان سینه به  نوعی  از سرطان گفته می‌شود که از بافت پستان آغاز می‌شود و به دلیل رشد خارج از قاعده سلول‌های غیرطبیعی در پستان رخ می‌دهد. هر اندازه این بیماری زودتر تشخیص داده‌ شده و اقدام به درمان شود، قاعدتا درمان آن آسان‌تر و میزان موفقیت آن بیشتر خواهد بود.

زن بودن، مهم‌ترین عامل احتمال بروز سرطان پستان است. اگرچه مردان نیز به این سرطان مبتلا می‌شوند اما احتمال آن در زنان ببیش از صد برابر است.

متاسفانه گسترش این بیماری به حدی زیاد است که از هر سه خانم مبتلا به سرطان ، یک نفر به سرطان سینه مبتلا هست. و بعد ازسرطان ریه دومین عامل مرگ و میر در بانوان است. مهمترین عاملی که شانس مرگ و میر را در کاهش می دهد  افزایش آگاهی درباره این بیماری است. زیرا این بیماری هر چقدر زودتر تشخیص داده شود ، روند درمان بهتر خواهد بود.

تومور سینه به دو گروه تومورهای خوش خیم و تومورهای بدخیم وجود دارد. در هر دو نوع، رشد سلول‌ها سریع و زیاد می‌باشد. البته تومورهای دیگری نیز تحت عنوان تومورهای بینابین وجود دارند که در ابتدا خوش خیم بوده و سپس تبدیل به تومورهای بدخیم می‌شوند.

در تومورهای خوش خیم، روند تکثیر سلول‌ها در مرحله مشخصی متوقف می‌شود، اما در تومورهای بدخیم روند تکثیر بدون وقفه ادامه می یابد و قابل‌مهار نمی باشد و در نهایت تبدیل به سرطان سینه می‌شود که در صورت عدم درمان به سایر قسمت‌های بدن گسترش می یابد و در کار آن‌ها اختلال ایجاد کرده و در نهایت با درگیر ساختن اعضای حیاتی بدن می‌تواند منجر به مرگ فرد شود.

زمان تشخیص در این نوع سرطان نیز در روند بهبودی و درمان بسیار موثر است. به گونه ای که هرچه این نوع سرطان در مرحله ابتدایی تری یعنی گرید 1 و 2 تشخیص داده شود، امکان حفظ عضو، درمان کامل و حفظ طول عمر طبیعی برای فرد بیشتر خواهد بود، اما تشخیص بیماری در گرید 3 و 4 یا مرحله پیشرفته بیماری تنها امکان کنترل سرطان پستان را فراهم می کند.

راه‌های تشخیص سرطان سینه

در صورت تشخیص به‌موقع سرطان سینه و درمان زودهنگام آن می‌توان خطر انتشار بیماری و مرگ را کاهش داد. قدم اول معاینه از سنین ۲۰ سالگی ۲ تا ۳ روز از قطع خونریزی ماهانه یا روز پنجم ماهیانه صورت بگیرد همچنین از بین ۳۵-۴۰ معاینه توسط جراح و انجام ماموگرافی و ۴۹ سالگی به بعد هر یک یا دوبار در سال ماموگرافی انجام شود.

بیشتر بدانید 

علل سرطان سینه

- سابقه سرطان سینه  خانوادگی و یا در خود فرد

- بلوغ زودرس و قاعدگی زودهنگام

- زایمان در سن بالای ۳۵ سال

- نازایی

- چاقی و  رژیم غذایی با مصرف چربی زیاد

- مصرف الکل و دخانیات

  • تابش اشعه یونیزان

https://arvinscreening.com/cancersurgery/

- یائسگی در سنین بالای ۵۵ سال

- مصرف داروهای هورمونی در دوران یائسگی

- بیماری‌های خوش خیم پستان

- ابتلاء به سایر سرطان‌ها

علائم سرطان سینه

بروز توده در سینه

ترشح یا خونریزی از نوک سینه

تغییرات پوست سینه

تغییرات نوک سینه

تغییر سایز سینه

بزرگ شدن غدد لنفاوی زیر بغل

خال روی سینه

احساس خستگی مفرط

سرفه‌های طولانی، پی‌درپی و گرفتگی صدا

عدم توانایی کنترل مثانه

بروز کمردرد ناگهانی

به ازای گذشت هر ده سال از عمر،خطر سرطان پستان دو برابر می شود. به این علت در چهل تا پنجاه سالگی بیشترین موارد ابتلای آن دیده می شود که البته در کشور ما سن شیوع این بیماری به سنین پایین تر نیز گسترش یافته است. شیوع منطقه ای این بیماری نیز در کشورهای مختلف تحت تاثیر عوامل محیطی و ژنتیکی متفاوت است. ابتلا خویشاوندان نزدیک نیز بخصوص اگر قبل از پنجاه سالگی به این بیماری مبتلا شده باشند در انتقال بیماری به نسل بعدی موثر است. همچنین سابقه ابتلای قبلی به سرطان پستان، فرزند نداشتن و شیر ندادن از عواملی است که خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد.

درمان سرطان سینه

با توجه به شدت پیشرفت بیماری سرطان سینه، نتیجه درمان آن متغیر است. در صورتی که بیماری در مراحل ابتدایی تشخیص داده شود، قاعدتاً درصد بهبود و درمان این بیماری افزایش خواهد یافت.

جراحی سرطان سینه

پس از تشخیص بیماری سرطان سینه در مراحل اولیه درمان، جراحی همراه با حفظ سینه انجام می‌گیرد، البته در برخی موارد به منظور پیشگیری از انتشار سلول‌های سرطانی برداشتن کامل سینه انجام می‌گیرد. همچنین در افرادی که به صورت وراثتی احتمال ابتلاء به سرطان سینه در آن‌ها بالا است، جهت پیشگیری از انتشار سرطان برداشت کامل سینه انجام می‌شود.

روش های دیگر درمان شامل رادیوتراپی و شیمی درمانی است که با توجه به شرایط بیمار ، شدت و میان پیشرفت بیماری  ، پزشک تشخیص می دهد که کدام روش مناسب تر است.

sara بازدید : 22 شنبه 18 دی 1400 نظرات (0)

تالاسمی، کابوس زوج هایی با نسبت های فامیلی

آیا تا به حال به زوج هایی برخورد کرده اید که به علت ابتلا به تالاسمی از علاقه خود چشم پوشی کرده اند؟ این بیماری عاشق کش به دلایل وراثتی عامل جدایی بسیاری از جوانان شده است.

تالاسمی از جمله بیماری هایی است که قبل از ازدواج آزمایشات آن به عمل می آید و زوجین می بایست در صورت مشکوک بودن به این بیماری و داشتن سابقه خانوادگی زیر نظر پزشک قرار گیرند.

آیا می دانید علت زمینه ای این بیماری چیست؟ آیا راه حل های درمانی تالاسمی را می شناسید؟ انواع آن را چطور؟

ما در این مقاله بر آنیم تا ضمن ارائه مطالب مفید فایده درباره بیماری تالاسمی، انواع تالاسمی و درمان آن را نیز بازگو کرده و زوجینی را که از ابتلا به این بیماری بیم دارند آگاه سازیم. در ادامه با ما همراه باشید:

sara بازدید : 14 شنبه 18 دی 1400 نظرات (0)

رابطه بین خالکوبی و سرطان

یکی از سوالاتی که برای بسیاری از مراجعین مطرح می شود، در باره ارتباط بین خالکوبی و احتمال ایجاد سرطان می باشد. اینکه آیا خالکوبی خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد؟

مطالعات جدید نشان می دهد که رنگدانه های موجود در جوهر خالکوبی می توانند از طریق پوست به غدد لنفاوی منتقل می شوند و منجر به متورم شدن آنها شود. اگرچه تأثیرات طولانی مدت این رنگ ها هنوز به طور گسترده و دقیق مورد مطالعه قرار نگرفته و هنوز ناشناخته است، اما این یافته ها باعث ایجاد موج گسترده ای از اخبار در رسانه ها شده و به این موضوع اشاره دارد که ممکن است خالکوبی ها به عنوان یک عامل احتمالی بروز سرطان شود.

در واقع هیچ نظارتی بر تهیه و نوع این مواد رنگی که برای خالکوبی استفاده می شود در تمام جهان وجود ندارد زیرا با مطالعه مقالات مختلف متوجه خواهیم شد که تقریبا همه افراد با شک به این موضوع نگاه می کنند.

sara بازدید : 9 شنبه 18 دی 1400 نظرات (0)

هوچکین نوعی از سرطان و یا لنفوم است که نتیجه رشد غیرطبیعی سلول ها در دستگاه لنفاوی می باشد. پیشرفت های روز افزونی که در زمینه تشخیص و درمان بیماری هوچکین بوده، خوشبختانه باعث شده است تعداد کثیری از بیماران مبتلا به هوچکین درمان شوند. بیماری هوچکین مانند سایر بیماری ها با تشخیص زودرس احتمال درمان آن نیز افزایش می یابد.

محل ایجاد این بیماری معمولا در گره های لنفاوی می باشد و اگر زمان تشخیص و درمان این بیماری به تعویق بیفتد، احتمال درگیر شدن تمام دستگاه لنفاوی بیمار می باشد. هوچکین اعضایی مانند ریه، داخل شکم و استخوان ها را می تواند درگیر کند .

اولین نشانه بیماری هوچکین اغلب بزرگ شدن غدد لنفاوی می باشد. این بیماری می تواند به غدد لنفاوی مجاور گسترش یابد. سپس ممکن است در ریه ها، کبد یا مغز استخوان نیز گسترش یابد. تقریبا به مدت 3 دهه است که طول عمر مبتلایان به بیماری سرطان لنفوم به دلیل پیشرفت های درمانی که بشر داشته است افزایش یافته است

sara بازدید : 19 شنبه 18 دی 1400 نظرات (0)

یکی از سرطان ای چالش برانگیز برای بیمار و پزشک، سرطان کبد می باشد چراکه سرطان کبد یکی از انواع بیماری های سرطان است که هم علائم آن، هم تشخیص وهمچنین درمان آن شیوه های متفاوتی دارد. همچنین کبد یکی از عضوهای بسیار مهم در بدن می باشد که با تولید صفرا می تواند در متابولسیم و هضم کربوهیدرات ها، پروتئین و چربی در بدن نقش مهمی داشته باشد. همچنین این عضو حیاتی می تواند حذف مواد سمی را از بدن دقع کند.

بیماری سرطان کبد معمولا به دلیل گسترش توده های بدخیم و سرطانی در کبد ایجاد می شود که در مراحل ابتدایی سرطان این علائم خود را نشان نمی دهد. منشا تولید سرطان یا از خود سلول های کبدی نشات می گیرد یا ممکن است از بقیه نقاط بدن کبد را درگیر کند.

انواع سرطان کبد

یا ممکن است منشا این توده های بدخیم کبدی از خود سلول های کبد ( هپاتوسیت ها ) باشد که به عنوان سرطان اولیه کبد مطرح می شود. همچنین سرطان کبد ممکن است از توده های سرطانی از نواحی دیگر بدن مانند پستان ها، ریه و دستگاه گوارش یا نواحی اطراف کبد منشا گرفته باشد و در داخل کبد وارد شوند، این نوع از سرطان به عنوان سرطان اولیه کبد در نظر گرفته نمی شود. در این مواقع عنوان متاستاز به این سرطان ها داده می شود یعنی سلول های سرطانی از جای دیگر و به دلیل پراکندگی سلول های سرطانی در کبد نیز نفوذ کرده است.

sara بازدید : 14 شنبه 18 دی 1400 نظرات (0)

گذشته از ما خیلی دور نیست، اگر بخواهیم به طور دقیق آنچه بر علوم پزشکی گذشته است را در طیفی از مراحل پیشرفت در نظر بگیریم خواهیم دید که چگونه گام های آهسته آن در چند دهه اخیر چابک تر و پر سرعت شده است. شاید تا چند دهه گذشته بسیاری از بیماری ها سرنوشتی مرگ بار داشت بدون علتیابی، بدون تشخیص و بدون درمان.

تعداد صفحات : 33

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 322
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 19
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 87
  • آی پی دیروز : 50
  • بازدید امروز : 103
  • باردید دیروز : 61
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 481
  • بازدید ماه : 481
  • بازدید سال : 3,074
  • بازدید کلی : 5,678