loading...
کلینیک سرطان ایران
sara بازدید : 12 شنبه 18 دی 1400 نظرات (0)

علائم سرطان روده بزرگ

علائم و نشانه­ های سرطان روده بزرگ شامل موارد زیر می شود:

یک تغییر پایدار در زمینه عادت­ های گوارشی مثل اسهال یا یبوست یا تغییراتی در قوام مدفوع فرد
خون­ریزی راست روده یا وجود خون در مدفوع
مشکلات گوارشی دائمی مثل گرفتگی، نفخ و درد شکمی
احساس اینکه روده ها پس از اجابت مزاج همچنان خالی شده اند
ضعف و خستگی

از دست دادن وزن غیرقابل انتظار

تعداد زیادی از کسانی که سرطان روده بزرگ دارند هیچ علامتی در مراحل اولیه بیماری ندارند. زمانی که علائم و نشانه ­های بیماری شروع می شوند احتمالا به شکل ­های مختلفی بروز پیدا کنند و همگی این نشانه ها بستگی به اندازه و محل سرطان در راست روده دارند.

دلایل ابتلا به سرطان روده بزرگ

دلایل قطعی برای سرطان روده بزرگ هنوز کشف نشده هر چند برخی عوامل زمینه ساز ایجاد این بیماری هستند. به شکل کلی، سرطان روده بزرگ زمانی شروع می شود که سلول های طبیعی روده جهش پیدا کنند و ساختار ژنتیکی آنها تغییر پیدا کند. ساختار ژنی سلول ها برای آنها مشخص می کند که چه کاری را باید انجام دهند. سلول های سالم با روند معین و مشخصی رشد و نمو می یابند تا عملکرد کلی بدن سالم بماند. اما زمانی که ساختار ژنتیکی سلول آسیب دیده و سرطانی شود، سلول ها شروع به تکثیر بی رویه می کنند و به تدریج تومورهای سرطانی را شکل می دهند.

با گذشت زمان، سلول های سرطانی بزرگ و بزرگتر شده و به بافت­های سالم اطراف خود حمله می کنند و آنها را از بین می برند و حتی در مراحل پیشرفته تر بخش ­هایی از توده سرطانی کنده شده و به بخش­های دیگر بدن رفته و در آنجا نیز تکثیر می شوند(به این حالت متاستاز می گویند).

https://mi.approby.com/he-aha-nga-tohu-o-te-mate-pukupuku/

عوامل ایجاد سرطان روده بزرگ

عواملی که فرد را در معرض خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ  قرار می دهند
سن بالا: سرطان روده در هر سنی ممکن است اتفاق بیفتد اما طبق تحقیقات انجام شده بسیاری از افراد بالای 50 سالگی درگیر این بیماری شده ­اند. هرچند در سال ­های اخیر نرخ رشد سرطان روده بزرگ در افراد جوان نیز رو به افزایش است.
تبارهای آمریکایی-آفریقایی: نژاد آفریقایی-آمریکایی بیش از بقیه نژادها در خطر ابتلا به سرطان روده ­ی بزرگ هستند.
تاریخچه­ ی خانوادگی از ابتلا به سرطان روده یا پولیپ روده: اگر فرد هم اکنون پولیپ روده داشته و یا در خانواده و اقوام نزدیک وی کسی مبتلا به سرطان روده بزرگ باشد، فرد در خطر ابتلا به این سرطان قرار دارد.

سندرم های ارثی که خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را افزایش می دهند: برخی جهش­ های ژنی که در ژنوم خانواده ­ی فرد وجود دارند و در طول نسل­ های متمادی فرد به فرد منتقل می شوند و خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را در فرد افزایش می دهند. درصد محدودی از سرطان های روده بزرگ ناشی از جهش های نامطلوب خانوادگی هستند. بیشترین سندرم های ژنتیکی که احتمال سرطان روده­ ی بزرگ را افزایش می دهند پولیپ­ های آدنوماتوز خانوادگی (FAP) و سندروم  لینچ که باعث ایجاد پولیپ­ های غیر سرطانی در روده ی بزرگ می شوند (HNPCC).
تاریخچه خانوادگی در ابتلا به سرطان روده بزرگ: در صورتی که یکی از اعضای نزدیک خانواده فرد دچار سرطان روده­ ی بزرگ باشد احتمال این که فرد در خطر ابتلا به سرطان روده قرار داشته باشد بیشتر نیز خواهد بود.
رژیم ­های کم فیبر و چرب: سرطان روده بزرگ احتمالا تحت تاثیر الگوی نادرست مصرف مواد غذایی با فیبر پایین و چربی بالا باشد. هرچند تحقیقات انجام شده در این زمینه هنوز کامل نشده و در برخی تحقیقات مصرف گوشت قرمز فراوان و گوشت­ های فرآوری شده نیز با خطر سرطان روده بزرگ ارتباط داشت.
شیوه­ ی زندگی بدون فعالیت کافی: افرادی که فعالیت کافی ندارند و به طور منظم ورزش نمی کنند در خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ قرار دارند. داشتن فعالیت منظم به کاهش خطر این بیماری کمک می کند.

راه های پیشگیری از ابتلا به سرطان روده بزرگ

دیابت:

افراد مبتلا به دیابت و یا افراد مقاوم نسبت به انسولین در خطر بالاتری نسبت به بقیه دارند.
چاقی و اضافه وزن: افرادی که اضافه وزن دارند نسبت به بقیه افراد که از وزن نرمالی برخوردارند در خطر بالاتری برای ابتلا به سرطان روده بزرگ قرار دارند و حتی احتمال مرگ فرد در اثر این بیماری نسبت به سایرین بیشتر است.
استعمال دخانیات: مصرف سیگار و قلیان فرد را بیش از بقیه در معرض ابتلا به سرطان روده بزرگ قرار می دهد.

مصرف الکل:

مصرف بالای الکل نیز از جمله عوامل خطرآفرین در این زمینه است.زمان مراجعه به پزشکاگر به هر گونه نشانه ی پایدار در زمینه مشکلات گوارشی بر خوردید که باعث نگرانی شما شده در اولین فرصت با متخصص گوارش صحبت کنید. تست­ های غربالگری سرطان روده  از 50 سالگی شروع می شوند و اگر احتمال وقوع این سرطان در فرد بالا باشد بهتر است که به طور منظم توسط بهترین متخصص  انکولوژی بررسی شود.

جلوگیری از ابتلا به سرطان روده ­ی بزرگ در افرادی که مستعد ابتلا به این بیماری هستند

برخی از داروها در کاهش خطر ایجاد پولیپ و سرطان روده­ ی بزرگ موثر هستند. برای مثال استفاده از داروهای آسپرین و شبه آسپرین در کاهش ابتلا به این موارد موثر شناخته شده است اما مشخص نیست که چه مدت و یا به چه میزان باید از آسپرین استفاده کرد تا خطر ابتلا به سرطان روده­ ی بزرگ را کاهش دهد. مصرف روزانه آسپرین با خطراتی روبرو است مثل خونریزی سیستم گوارشی. این گزینه ها بیشتر برای افرادی هستند که در معرض ابتلا به سرطان روده­ ی بزرگ قرار دارند و این داروها برای افرادی که در معرض خطر ابتلا به این سرطان قرار ندارند اثر اثبات شده­ ای ندارد. در صورتی که یکی از عوامل خطرآفرین در ابتلا به سرطان روده بزرگ را دارید با متخصص گوارشی خود مشورت کنید.

منبع 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 322
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 8
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 46
  • آی پی دیروز : 45
  • بازدید امروز : 49
  • باردید دیروز : 48
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 97
  • بازدید ماه : 97
  • بازدید سال : 2,690
  • بازدید کلی : 5,294