loading...
کلینیک سرطان ایران
sara بازدید : 20 شنبه 18 دی 1400 نظرات (0)

تالاسمی چیست؟

اگر بخواهیم به زبان ساده این بیماری را تشریح کنیم، تالاسمی را اینگونه تعریف می کنیم: تالاسمی نوعی بیماری کم خونی است. در این بیماری میزان هموگلوبین بدن کاهش یافته و یا به طور غیر طبیعی تولید می شود. کاهش هموگلوبین موجب کاهش اکسیژن رسانی به گلبول های قرمز خون شده و در نتیجه میزان این گلبول ها را نیز کاهش می دهد. در نهایت بیمار با علائم شایعی نظیر خستگی و ضعف مفرط مواجه خواهد شد. تالاسمی در صورت پیشرفت این ممکن است جان فرد را به خطر مرگ تهدید کند.

علت ابتلا به تالاسمی

علت ابتلا به تالاسمی توارث ژنی است. به این صورت که اگر فرد در خانوده خود سابقه ابتلا به تالاسمی را داشته باشد، شانس ابتلا به این بیماری در فرزند خود را باید پیش بینی کند. این افراد باید قبل از تصمیم به بچه دار شدن به طور جدی آزمایشات مختلفی را انجام داده و تحت نظر پزشک باشند. از این رو زوجین می بایست برای بررسی احتمال ابتلای فرزندشان به تالاسمی با مشاوه ژنتیک مشورت کنند.

علائم و نشانه های ابتلا به تالاسمی

این نکته قابل ذکر است که افرادی که به تالاسمی خفیف مبتلا هستند، شاهد نمود خارجی خاصی از این بیماری نخواهند بود. اما ابتلا به تالاسمی متوسط و یا شدید می تواند علائمی نظیر خستگی، تپش قلب و یا احساس ضعف را به همراه داشته باشد.

تالاسمی در کودکان نیز با علائمی نظیر کند شدن فرآیند رشد، طبیعی نبودن استخوان بندی و ابتلا به اسهال همراه خواهد بود.

از دیگر علائم تالاسمی می توان موارد زیر را نام برد:

بزرگ شدن طحال و کبد و در نتیجه ورم در ناحیه شکم
زردی پوست
تیره شدن ادرار
بروز ناهنجاری ها در رشد استخوان های صورت
درمان سرطان  بیماری تالاسمی

به میزان پیشرفت بیماری تالاسمی، نوع درمان نیز متفاوت خواهد بود. برای مثال تالاسمی خفیف که شایع ترین نوع تالاسمی نیز است احتیاجی به درمان نخواهد داشت.

در مقابل تالاسمی متوسط را می توان با انتقال خون درمان کرد.

اما انچه نیازمند فرآیند درمانی بوده و زوجین از ابتلا به آن بیم دارند تالاسمی شدید است. این نوع تالاسمی را می توان با درمان هایی که در ادامه معرفی خواهیم کرد، درمان نمود:

تزریق خون
درمان کی لیت آهن
پیوند مغز استخوان
جراحی
تزریق خون در مبتلایان تالاسمی

در این نوع درمان فرد مبتلا به تالاسمی به طور مکرر در معرض انتقال خون قرار می گیرد، به این صورت که با تجویز پزشک دوره های انتقال خون مشخص شده و فرد باید خونی که بتواند میزان هموگلوبین بدن را افزایش دهد، دریافت کند.

البته که این روش با وجود مزایایی که دارد برای بیماران بسیار هزینه ساز بوده و همچنین امکان انتقال بیماری و باکتری ها را نیز افزایش می دهد. از جمله مواردی که استفاده از این روش را برای بیماران تردید آور می کند، احتمال بالا رفتن میزان آهن خون بوده که آسیب به اندامی هایی نظیر قلب، کبد و سایر اندام دیگر را در پی خواهد داشت. پزشکان جهت برطرف کردن این عارضه استفاده از روش کی لیت آهن را پیشنهاد داده تا عوارض انتقال خون را به حداکثر رسانند.

https://www.famplan.org.hk/zh/health-info/pregnancy-and-fertility

کی لیت آهن

همانطور که اشاره شد این درمان جهت به حداقل رساندن عوارض ناشی از انتقال خون صورت می گیرد. این روش جهت برطرف کردن آهن مازاد در خون انجام می شود. افرادی که از این درمان مکمل انتقال خون استفاده می کنند، اغلب به خاطر تحمل درد به هنگام استفاده از این روش از ادامه این درمان خودداری می کنند.

بیماران باید توجه داشته باشند در صورت وجود مازاد آهن در خون باید از مصرف مواد غذایی حاوی آهن خودداری کنند.

 

پیوند مغز استخوان

پیوند مغز و استخوان اغلب برای کودکان مبتلا به تالاسمی انجام می شود. گرچه این شیوه درمانی بسیار خطرناک است. اما در صورت لزوم و تشخیص پزشک باید از آن استفاده کرد.

جراحی افراد مبتلا به تالاسمی

جراحی سرطان در صورتی مورد استفاده قرار می گیرد که بیمار به دلیل التهاب طحال و کیسه صفرا ملزم به برداشت آن ها باشد. در این صورت پزشک روش جراحی را برای خارج کردن و یا پیوند عضو انجام می دهد.

نکته پایانی

افرادی که به بیماری کم خونی و یا تالاسمی مبتلا هستند باید توجه داشته باشند که تمامی کم خونی ها به منزله ابتلا به تالاسمی های شدید نیست و چه بسا افرای که دارای کم خونی خفیف هستند، هیچ گونه علامتی را مشاهده نمی کنند. در واقع زمانی این بیماری خطرناک می شود که افراد علائمی که در بالا اشاره شد را تجربه کرده باشند، در این صورت است که باید به بهترین متخصص هماتولوژی مراجعه کرده و در پی درمان این بیماری برآیند.

ادامه مطلب 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 322
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 32
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 127
  • آی پی دیروز : 21
  • بازدید امروز : 159
  • باردید دیروز : 31
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 310
  • بازدید ماه : 902
  • بازدید سال : 2,583
  • بازدید کلی : 5,187