loading...
کلینیک سرطان ایران
sara بازدید : 8 شنبه 18 دی 1400 نظرات (0)

تشخیص سرطان لنفوم هوچکین

تشخیص سرطان لنفوم هوچکین تنها با بیوبسی بافت قابل انجام است. به این صورت که برشی به عنوان نمونه از بافت مورد نظر جهت معاینه و تشخیص سرطان برداشته می شود. اگر فردی یک غده لنفاوی بزرگ و بدون درد داشته باشد و متخصص آنکولوژی مشکوک به علت لنفوم هوچکین باشد برای اطمینان از وجود سرطان، از بافت بیوبسی می گیرد یا مجبور به برداشتن کل گره می شود. تشخیص لنفوم هوچکین گاهی اوقات با وجود نوع سلول به نام سلول رید استرنبرگ تأیید می شود.

نتایج بیوبسی سرطان لنفوم هوچکین

اگر بیوبسی نشان دهد که فردی مبتلا به لنفوم هوچکین می باشد، ممکن است برای تعیین میزان یا مرحله بیماری، به آزمایشات دیگری نیاز دارید. این آزمایشات شامل آزمایش خون، اسکن اشعه ایکس قفسه سینه، اسکن توموگرافی کامپیوتری (CT) از قفسه سینه، شکم، لگن و احتمالاً گردن و اسکن PET است. اسکن تصویربرداری با رزونانس مغناطیسی (MRI) ، اسکن استخوان، شیر نخاعی (سوراخ کمر) و مطالعات مغز استخوان در شرایط خاص مفید است.

این آزمایشات مرحله لنفوم هوچکین را نشان می دهد و بهترین نوع درمانی را تعیین می کند.

علت ایجاد سرطان لنفوم چیست ؟

متخصین در این زمینه هنوز در رابطه با علت ایجاد سرطان لنفوم مطمئن نیستند. اما طبق تحقیقات صورت گرفته به این نتیجه رسیده اند که سرطان لنفوم به دلیل عوامل ژنتیکی و محیطی می باشد. همچنین به این نتیجه رسیده اند که علت ایجاد سرطان لنفوم می تواند تب غده ای باشد.

ادامه مطلب 

علائم بیماری هوچکین

یکی از اولین علائم این بیماری وجود ورم سفت و بی درد در غدد لنفاوی است. غده های لنفاوی که در پاسخ به عفونت های موضعی بزرگ می شوند اصولا همراه با درد می باشند. وجود ورم بدون درد نشان از وجود اختلال در خود لنفوسیت ها مثل لنفوم می باشد. غیر از این علامت که از اولین نشانه های بیماری هوچکین می باشد علائم دیگری نیز می توانند نشان دهنده این بیماری باشند ، این علائم عبارتند از :

ادامه مطلب 

کاهش وزن شدید
خارش پوست
تب
تعریق شبانه
خستگی بیش از حد
خونریزی ها و کبودی های بیش از حد در هر یک از نقاط بدن
مشکلات تنفسی
عفونت های شدید
احساس درد یا فشار در قفسه سینه
احساس سیری بیش از حد پس از مصرف مقدار بسیار ناچیزی از مواد غذایی

لنفوم هوچکین در کودکان

طبق آمارهای ارائه شده از ابتلای حدود چهار هزار کودک و نوجوان به انواع سرطان خبر داده شده است و تعداد کثیری از کودکان به سرطان های در حوزه خون و سیستم لنفاوی مبتلا شده اند در حالی که آمار سرطان های افراد بزرگسال بیشتر در زمینه سینه و دستگاه گوارش است.

آیا سرطان لنفوم می تواند کشنده باشد؟

اگر سرطان لنفوم در مراحل اولیه بیماری تشخیص داده شود قابل درمان می باشد، اما متاسفانه به این دلیل که  سرطان لنفوم، سیستم ایمنی بدن را درگیر می کند و در صورت عدم مراجعه و درمان به موقع توسط پزشک متخصص می تواند کشنده باشد.

چگونگی تشخیص این نوع سرطان توسط انجام آزمایش خون می باشد. علائم سرطان لنفوم در آزمایش خون از طریق نمونه خون های گرفته شده و ارسال شده به آزمایشگاه مشخص می شود که توسط این نوع آزمایش ها می توان عملکرد سایر اندام ها مثل کلیه ، کبد و … را نیز بررسی کرد.

درمان قطعی لنفوم هوچکین با توجه به اندازه و محلی که تومور ایجاد شده است و اینکه آیا بیماری در سایر قسمت های بدن پیشروی داشته است یا خیر می تواند متفاوت باشد. همچنین ممکن است برخی از این نوع سرطان ها نیاز به شیمی درمانی، پیوند سلول های بنیادی و بسیاری درمان های دیگر که مربوط به سرطان می باشد داشته باشد.

عوارض شیمی درمانی در سرطان غدد لنفاوی

داروهایی که بیمار در طول شیمی درمانی استفاده می کند عوارض گوناگونی دارد که به نسبت نوع دارو و دوز دارو و طول بازه زمانی که نیاز است دارو را مصرف کند می تواند متفاوت باشد. چند نمونه از عوارض از شیمی درمانی در سرطان غدد لنفاوی شامل :

ریزش موها
زخم دهان
اشتهای کم
حالت تهوع و استفراع
مشکل گوارشی
کبودی و یا خونریزی جایی از بدن پس از یک آسیب جزئی ( به دلیل کاهش پلاکت ها)
خستگی شدید و مشکلات تنفسی

این عوارض از پس از پایان دوره شیمی درمانی از بین می روند .

کلام آخر

به دلیل بدخیم بودن ذات سرطان لنفوم توصیه می شود که در صورت مشاهده کاهش شدید وزن، مشاهده یا احساس توده هایی در بدن، کاهش بسیار زیاد اشتها، خونریزی های مکرر و ایجاد کبودی ها در هر قسمت از بدن و دردهایی بدون دلیل حتما برای معاینه به پزشک متخصص آنکولوژی یا بهترین دکتر سرطان در این زمینه مراجعه کنند.

https://www.mayoclinic.org/ar/diseases-conditions/hodgkins-lymphoma/symptoms-causes/syc-20352646

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 322
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 42
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 121
  • آی پی دیروز : 45
  • بازدید امروز : 138
  • باردید دیروز : 48
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 186
  • بازدید ماه : 186
  • بازدید سال : 2,779
  • بازدید کلی : 5,383