loading...
کلینیک سرطان ایران
sara بازدید : 15 شنبه 18 دی 1400 نظرات (0)

در سرطان سینه استیج یک ، با یک سرطان تهاجمی مواجه هستیم که اگر چه کوچک است و تنها به بافت پستان محدود است (استیج 1A) و یا تنها در برخی از گره های لنفاوی یافت می شود (استیج 1B) ، اما قابلیت رشد و تکثیر بالایی دارد. همانطور که گفته شد، وقتی در مورد سرطان سینه استیج صفر صحبت می کنیم، منظورمان توده های خوش خیم موجود در داکت های شیری است نه لوبول ها و نه توده های بدخیم و تهاجمی کوچک.

سرطان سینه استیج صفر چقدر شایع است

بر اساس پایگاه اطلاعاتی پاب مد، در سال 2010، حدود 270 هزار مورد جدید سرطان سینه در آمریکا یافت شده است که از این میان حدود بیست درصد از آن ها به سرطان سینه استیج صفر مبتلا بوده اند.

http://www.dakahliya.gov.eg/SitePages/rkntbe_det.aspx?ID=13

سرطان سینه استیج صفر چه علائمی دارد

به طور معمول ، سرطان سینه استیج صفر یا کارسینوم مجرای شیری درجا هیچ علائمی ندارد. هر چند ممکن است در برخی از موارد سبب احساس توده های پستانی و خروج ترشحات خونی از نوک پستان شود.

چه افرادی بیشتر در معرض سرطان سینه استیج صفر قرار دارند؟

دلیل اصلی ابتلا به سرطان سینه استیج صفر هنوز شفاف نیست هر چند عواملی وجود دارند که می توانند ریسک ابتلا را در افراد بالا ببرند. این عوامل عبارتند از:

افزایش سن
وجود سابقه بیماری ها و ناهنجاری های پستانی خوش خیم
وجود سوابق خانوادگی ابتلا به سرطان سینه و یا وجود موتاسیون های ژنی BRCA1 و BRCA2
بارداری بعد از سن 30 سالگی یا به طور کلی عدم بارداری
شروع قاعدگی قبل از دوازده سالگی و یا شروع دوره یائسگی پس از سن 55 سالگی
علاوه بر این، برخی عوامل مرتبط با سبک زندگی ریسک ابتلا به DCIS را افزایش می دهند که عبارتند از:
کمبود فعالیت فیزیکی
اضافه وزن بیش از حد پس از یائسگی
انجام هورمون درمانی و مصرف داروهای هورمونی پیشگیری از بارداری
نوشیدن مشروبات الکلی
کشیدن سیگار

سرطان سینه استیج صفر چگونه تشخیص داده می شود

در صورت مشاهده هرگونه توده منسجم در بافت پستان ها و یا هر گونه تغییر غیرعادی در ظاهر پستان ها و یا مشاهده ترشحات غیر شفاف از نوک سینه ، به پزشک مراجعه کرده و در خصوص سوابق پزشکی و خانوادگی خود ، و تعداد دفعات مورد نیاز جهت معاینات دوره ای با او مشورت کنید.

سرطان سینه استیج صفر معمولاً علائم ظاهری ندارد و در طی تصویربرداری ماموگرافی تشخیص داده می شود. در صورت مشاهده نتایج غیر معمول در ماموگرافی، پزشک ممکن است آزمایشات دیگری از قبیل سونوگرافی نیز تجویز کند.

اگر پس از انجام مراحل تصویربرداری تشخیص هنوز پزشک به توده پستانی شما مشکوک باشد ممکن است انجام نمونه برداری پستان یا بیوپسی پستان را تجویز کند. این آزمایش توسط یک سوزن نازک انجام می شود و با استفاده از این سوزن مقداری از سلول های مشکوک و بافت مجاور آن برای انجام آزمایشات تکمیلی خارج می شود.

پس از بررسی دقیق بافت های سلولی ، آزمایشگاه پاتولوژی نتیجه را به پزشک ارجاع می دهد که در آن شدت و میزان پیشرفت سرطان در صورت مثبت بودن آزمایش مشخص می شود.

نکته : سرطان سینه بسته به میزان پیشرفت ، در استیج های صفر تا چهار دسته بندی می شود.

روش های درمان سرطان سینه استیج صفر

 

ماستکتومی ، در بسیاری از اوقات روش استاندارد درمان سرطان سینه استیج صفر است. با این حال، گاهی اوقات نیازی به برداشتن کل پستان نیست. ماستکتومی تنها در موارد زیر توصیه می شود:

کارسینوم مجرای شیری درجا در بیش از یک ناحیه از پستان وجود داشته باشد.
اندازه توده سرطانی نسبت به اندازه کل بافت پستان بزرگ باشد.
بیمار قادر به انجام پرتودرمانی نیست.
و یا بیمار انجام ماستکتومی را به لامپکتومی به همراه پرتودرمانی ترجیح می دهد.

در برخی از موارد ابتلا به سرطان سینه استیج صفر ، عمل لامپکتومی انجام می شود. در این عمل تلاش می شود تنها تومور و بخشی از ناحیه اطراف آن برداشته شود و به بافت کلی و ظاهر پستان آسیبی وارد نشود. لامپکتومی ، تحت عنوان جراحی سینه با حفظ پستان نیز شناخته می شود و پس از این جراحی نیازی به انجام عمل بازسازی پستان وجود ندارد.

پس از لامپکتومی یا ماستکتومی برای درمان سرطان سینه استیج صفر،  از امواج قدرتمند رادیوتراپی برای از بین بردن سلول های سرطانی باقی مانده استفاده می شود. جلسات پرتودرمانی بسته به تشخیص پزشک ممکن است تا پنج روز در هفته و برای مدت چند هفته متوالی انجام شود.

در صورتی که سلول های سرطانی کارسینوم مجرای شیری درجا از نوع پذیرنده مثبت هورمون باشند ، می توان از هورمون درمانی برای پیشگیری و کاهش احتمال وقوع سرطان سینه تهاجمی در آینده استفاده کرد. به طور کلی ، روش های درمان سرطان سینه استیج صفر از فرد به فرد متفاوت است و بهتر است پیش از تصمیم گیری در خصوص نحوه درمان با بهترین متخصص جراحی سرطان سینه مشورت کنید.

آیا برای درمان سرطان سینه استیج صفر از شیمی درمانی استفاده می شود

شیمی درمانی معمولاً در طی فرایند درمان به منظور کوچک کردن اندازه تومور و از بین بردن سلول های سرطانی بدن (در موارد متاستاز) استفاده می شود. از آنجایی که سرطان سینه استیج صفر غیر تهاجمی است، این روش درمان سیستمی معمولاً نیازی نیست.

مقابله با اضطراب ناشی از سرطان سینه

اگر شما به سرطان سینه استیج صفر مبتلا هستید ، باید به سلامتی روحی خود به اندازه سلامتی جسمانی خود اهمیت بدهید زیرا برای طی موفقیت آمیز فرایند درمان نیاز به یک ذهن قوی و روحیه جنگنده دارید. در صورتی که اضطراب زیادی در خصوص نحوه درمان و میزان شانس موفقیت درمان خود دارید ، بهتر است با پزشک متخصص خود صحبت کرده و نگرانی های خود را با او در میان بگذارید. بودن در کنار اعضای خانواده  و استفاده از مشاور روانشناس در صورت لزوم می تواند تا حد زیادی از نگرانی و اضطراب شما بکاهد.

علاوه بر این، به منظور مقابله با استرس و اضطراب ناشی از سرطان سینه می توانید موارد زیر را انجام دهید:

انجام ورزش های منظم روزانه
انجام یوگا و مدیتیشن
انجام تمرینات تنفسی
داشتن خواب کافی و تغذیه مناسب

سخن پایانی

سرطان سینه استیج صفر می تواند رشد بسیار آهسته ای داشته باشد و حتی هرگز تبدیل به یک سرطان تهاجمی نشود. با این حال ، زنانی که در مقطعی از زندگی خود دچار کارسینوم مجرای شیری درجا شده اند ، بیش از ده برابر سایرین شانس ابتلا به سرطان های سینه از نوع تهاجمی در آن ها بیشتر است.

در نتیجه، در صورت ابتلا به این بیماری ، نگرانی بیش از حد نداشته باشید و در عین حال از آن سرسری عبور نکنید. توصیه ما این است که روند درمان و نظارت بر بیماری خود را زیر نظر بهترین متخصص جراحی پستان دنبال کنید.

ادامه مطلب 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 322
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 32
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 146
  • آی پی دیروز : 45
  • بازدید امروز : 181
  • باردید دیروز : 48
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 229
  • بازدید ماه : 229
  • بازدید سال : 2,822
  • بازدید کلی : 5,426