loading...
کلینیک سرطان ایران
sara بازدید : 17 شنبه 18 دی 1400 نظرات (0)

چه عواملی در بروز سرطان کبد نقش دارد؟

یکی از عوامل بسیار مهم که ممکن است خطر ایجاد سرطان کبد را افزایش دهد، عفونت های ویروسی می باشد که ممکن است سرطان کبد را درگیر کند که شایع ترن آن هپاتیت B و هپاتیت C می باشد. زمانی که عفونت ها در داخل کبد قرار می گیرند تا چندین سال بعد می توانند موجب بروز سرطان کبد شوند.
بیماری به نام سیروز که همان تخریب بافت های کبد می باشند در اثر ابتلا به بیماری های ویروسی در کبد موجب بروز سرطان شود. در واقع سیروز به عنوان یک عامل خطر برای سرطان کبد محسوب می شود.
مصرف بیش از حد الکل نیز می تواند از عوامل دیگری باشد که باعث سرطان کبد می شود.
وجود نوعی سم در برخی از کپک ها که به نام آفروتوکسین معروف است نیز می تواند از عوامل ایجاد بیماری سرطان باشد.
بیماری هموکروماتوز بیماری ژنتیکی است که به دلیل افزایش بیش از حد آهن در بدن ایجاد می شود که می تواند در بروز سرطان کبد دخیل باشد.
افزایش وزن و دیابتی که طول کشیده می تواند موجب اختلال در کبد شود.

علائم و نشانه های سرطان کبد

در مراحل اولیه سرطان کبدی ممکن است بیمار هیچ علامتی نداشته باشد. گاهی زمانی که توده پیشرفت می کند و بزرگ می شود با توجه به بزرگ شدن کبد ممکن است فرد احساس سنگینی در قسمت فوقانی راست شکم و یا درد در این ناحیه کند.

گاهی بیمار احساس نفخ شکم، تهوع، استفراغ و بی اشتهایی و کاهش وزن را تجربه می کند.

در مواردی که بزرگ شدن کبد در مجاری صفراوی فشار وارد کند باعث بروز عارضه زردی در بیمار می شود.

در صورت مشاهده هریک از این علائم، بیمار حتما باید تحت نظر یک متخصص داخلی در تهران قرار گیرد زیرا گاهی ممکن است علت بروز این علائم چیزی غیر از سرطان باشد که نیاز به بررسی های یبیشتر دارد.

بیشتر بدانید 

تشخیص سرطان کبد

درخصوص تشخیص انواع سرطان ها شیوه های متفاوتی وجود دارد. تشخیص سرطان کبد معمولا با دریافت یک شرح کلی از و معاینه بالینی بیمار آغاز می شود. اما در صورتی که بیمار سابقه طولانی مدت الکل و ابتلا به بیماری هایی همچون هپاتیت داشته باشد باید پزشک خود را در جریان قرار دهد. اما به منظور معاینات دقیق تر بر روی کبد پزشک از انواع روش ها و آزمایشات تشخیصی استفاده می کند که شامل موارد زیر می باشد:

سونوگرافی
سی تر اسکن و ام آر آی شکم
آزمایشات خون
تست تومورمارکر

به منظور تشخیص سرطان کبد، اولین گام صحبت پزشک متخصص با بیمار است. در این گفتگو پزشک یافته هایی از وضعیت سلامتی فرد به دست خواهد آورد. معمولا در اولین گام آزمایش و یک سونوگرافی برای فرد نوشته می شود. درصورت مشاهده توده کبدی مشکوک، پزشک شما وارد مرحله بعد شده و به منظور بررسی این مسئله که توده کبدی سرطانی هست یانه آزمایش سی تی اسکن و یا ام آر آی را تجویز خواهد کرد. مرحله نهایی نمونه برداری از کبد به منظور شناسایی بدخیم بودن یا نبودن توده کبدی است.

بنا به گفته دکتر  صابریان، روشی که تشخیص سرطان کبد را قطعی می کند، نمونه برداری از توده داخل کبد می باشد. این نمونه برداری می تواند با سوزن بیوپسی با و توسط یک گاید انجام شود. جوابی که پاتولوژی از آزمایش نمونه ارائه می کند تقریبا قطعی می باشد.

هر آنچه باید در مورد سرطان کبد بدانید

روش های درمانی سرطان کبد

از جمله روش هایی که در درمان سرطان کبد مورد استفاده قرار می گیرد شامل شیمی درمانی، پرتودرمانی، جراحی یا درمان هدفمند یا ایمونوتراپی باشد. اما بهترین روش درمانی که می توان طی آن بافت های سرطانی را به طور کامل از بین برد روش جراحی می باشد. همچنین روش های دیگری که موجب تخریب بافت سرطانی می شود آر اف تیس و آمبولیزیشن نیز اشاره کرد.

اگر امکان انجام درمان جراحی در بیمار وجود نداشته باشد از درمان دارویی استفاده می شود یا اگر در کنار درمان جراحی به درمان دارویی هم نیاز باشد می توان از شیمی درمانی و یا داروهای هدفمند و تارگت تراپی را برای بیمار استفاد کرد. ام به یاد دشته باشید که بهتر است برای پیشگیری از ابتلا به سرطان نکاتی را مورد نظر قرار دهید چراکه این روش بهترین درمان خواهد بود.

خلاصه

سرطان کبد یکی از بیماری های سخت اما قابل درمان است. دلیل سخت بودن این بیماری، علائم متفاوت آن است که تشخیص را برای پزشک متخصص تا حدی سخت می سازد. درمان های متفاوت برای این بیماری را میتوان یکی دیگر از سختی های آن دانست اما نکته مثبت این است که با تشخیص به موقع و اتخاذ شیوه درمانی صحیح می توان به طور کلی این بیماری را درمان کرد لذا با مشاهده اولین علائم مشکوک توصیه میگردد به بهترین فوق تخصص انکولوژی مراجعه نمایید.

https://ky.pamperedpeopleny.com/alcoholic-liver-disease

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 322
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 133
  • آی پی دیروز : 21
  • بازدید امروز : 169
  • باردید دیروز : 31
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 320
  • بازدید ماه : 912
  • بازدید سال : 2,593
  • بازدید کلی : 5,197