loading...
کلینیک سرطان ایران
sara بازدید : 17 دوشنبه 20 دی 1400 نظرات (0)

سمنان- ایرنا- مدیر درمان تامین اجتماعی استان سمنان گفت: بیمه شدگان تامین اجتماعی استان با شرکت در طرح رایگان غربالگری سرطان روده بزرگ نسبت به پیشگیری و تشخیص زودهنگام از این بیماری اقدام کنند.

sara بازدید : 11 دوشنبه 20 دی 1400 نظرات (0)

غربالگری سرطان روشی است که پزشکان بدن را به منظور یافتن برخی از اشکال سرطان بررسی می کنند و این روش زمانی انجام می گیرد که بیمار هیچ نشانه ای ندارد. هدف از غربالگری سرطان یافتن سرطان ها قبل از به وجود آمدن علائم سرطان است.

برای انواع مختلف سرطان ها می توان از آزمایش های مختلف استفاده کرد. سن شروع غربالگری سرطان، بستگی به نوع سرطان دارد. چرا که سرطان های مختلف در برهه های مختلف از زندگی یک فرد اتفاق می افتد.

چرا باید آزمایش غربالگری سرطان داشته باشم؟

سرطان که در اوایل یافت می شود، کوچک است و گاهی اوقات می تواند به راحتی درمان شود. درمان سرطان اولیه برخی از سرطان ها می تواند به مردم کمک کند که به زندگی خود ادامه دهند. گاهی در غربالگری سلول هایی پیدا می شوند که هنوز سرطان را نشان نمی دهند اما ممکن است به سلول های سرطانی تبدیل شوند. پزشکان اغلب این “پیش سرطان” را قبل از این که فرصتی برای تبدیل شدن به سرطان پیدا کنند، درمان می کنند.

آیا برای همه افراد آزمون غربالگری سرطان یکسانی انجام می شود؟

پاسخ منفی است. همه برای یک نوع سرطان غربالگری نمی شوند. و علائم سرطان در همه افراد در یک سن ظاهر نمی شود. به عنوان مثال، افرادی که سابقه خانوادگی سرطان های خاص دارند ممکن است در سن پایین تری نسبت به افراد بدون سابقه خانوادگی غربالگری شوند. شاید نیاز باشد که آزمایش های غربالگری، در زمان های مختلف نیز تکرار شود. بهتر است این سوالات را با پزشک خود مطرح نمایید:

https://www.mhlw.go.jp/stf/seisakunitsuite/bunya/0000059490.html

باید برای کدامیک از سرطان ها مورد غربالگری قرار گیرید؟
چه انتخاب های دیگری در مورد آزمایشهای غربالگری سرطان برای شما وجود دارد؟
در چه سنی باید آزمون های غربالگری سرطان را آغاز کنید؟
هر چند مدت یکبار می بایست آزمون های غربالگری سرطان را انجام دهید؟
آیا آزمون غربالگری سرطان غیرطبیعی به این معناست که شخص مبتلا به سرطان است؟

الزاما همیشه اینگونه نیست! نتيجه آزمون غربالگری غير طبيعی بدين معنا است که شما ممکن است مبتلا به سرطان باشید. اما قطعا این معنا نیست که شما حتما سرطان دارید! اگر نتیجه غیرعادی باشد، پزشک احتمالا آزمایش های دیگری را برای پیدا کردن مورد مشکوک، انجام خواهد داد.

در هنگام بروز اینگونه موارد بهتر است سعی کنید نگرانی ابتلا به سرطان را تا زمانی که پزشک آزمایشات شما را پیگیری می کند، از خودتان دور کنید.

کدامیک از انواع غربالگری سرطان برای مردم در دسترس است؟

برخی از انواع سرطان که آزمونهای غربالگری آن در دسترس هستند عبارتند از:

سرطان پستان

آزمایش اصلی غربالگری سرطان سینه ، “ماموگرام” نامیده می شود. پزشکان در مورد اینکه زنان از چه زمانی باید ماموگرام را شروع نمایند اتفاق نظر ندارند. اما در اغلب زنان غربالگری در حدود سنین ۴۰ یا ۵۰ سالگی شروع می شود. غربالگری در زنانی که سابقه خانوادگی سرطان پستان در آن ها بالاست، ممکن است زودتر شروع شود. بهتر است با پزشک خود درباره اینکه چه موقع شروع به غربالگری سرطان پستان کنید و در چه سنی غربالگری را متوقف کنید، مشورت نمایید.

سرطان کولون

آزمایش های غربالگری متعددی برای سرطان کولون وجود دارد. انتخاب نوع روش غربالگری بستگی به شما و نظر پزشک معالجتان دارد. پزشکان توصیه می کنند که اکثر افراد غربالگری سرطان کولون را در سن ۵۰ سالگی آغاز نمایند. در بعضی از افراد به علت سابقه خانوادگی و یا شرایط خاص، احتمال ابتلا به سرطان روده بزرگ بیشتر است لذا این افراد ممکن است نیاز به غربالگری سرطان کولون در سنین پایین تری داشته باشند.

سرطان دهانه رحم

آزمایش اصلی برای غربالگری سرطان دهانه رحم، پاپ اسمیر نامیده می شود. غربالگری سرطان گردن رحم اغلب هنگامی که زنان به سن ۲۱ سالگی می رسند آغاز می شود. پزشکان ممکن است در ۳۰ سالگی به آزمون های غربالگری آزمایشات دیگری را نیز اضافه کنند. زنان بالای ۶۵ سال ممکن است نیازی به ادامه غربالگری برای سرطان دهانه رحم نداشته باشند. اگر بیمار بیش تر از ۶۵ سال سن داشته باشد، بهتر است با پزشک خود در زمینه اینکه آیا غربالگری را انجام دهد یا خیر، مشورت نماید.

سرطان پروستات

آزمایش اصلی موجود برای غربالگری سرطان پروستات، “آزمایش”PSA  است. البته هنوز به طور کامل اثبات نشده است که آیا غربالگری برای سرطان پروستات می تواند زندگی شخص را طولانی تر نماید یا خیر. به همین دلیل اکثر متخصصان غربالگری سرطان پروستات را توصیه نمی کنند. در عوض، کارشناسان توصیه می کنند که هر شخص با پزشک خود همکاری نماید تا بتواند به درستی تصمیم بگیرد که آیا این غربالگری برای وی مناسب است یا خیر. در اغلب موارد، مردان باید در حدود ۵۰ سالگی درباره غربالگری سرطان پروستات تصمیم گیری کنند. اغلب پزشکان غربالگری سرطان پروستات را برای مردان ۷۰ ساله به بالا و یا برای مردانی که دچار مشکلات جدی بهداشتی هستند، توصیه نمی کنند.

سرطان ریه

آزمایش اصلی مورد استفاده برای غربالگری سرطان ریه، یک آزمایش تصویربرداری به نام “سی تی اسکن با دوز کم” است. به عنوان مثال، اگر شما به دلیل سیگار کشیدن مداوم در معرض خطر سرطان ریه هستید، از پزشک معالج خود در مورد خطرات و مزایای غربالگری سوال نمایید. اگر واقعا میخواهید شانس خود را در ابتلا به سرطان ریه کاهش دهید، بهترین کاری است که می توانید انجام دهید این است که سیگار کشیدن را متوقف کنید!

سرطان تخمدان

برای بررسی سرطان تخمدان، پزشکان می توانند آزمایش خون، یک آزمایش تصویربرداری به نام اولتراسوند و یا هر دو را انجام دهند. اگرچه که این آزمایشها همیشه سرطان تخمدان اولیه را پیدا نمی کنند. اما هنوز هم این آزمایشات در زنان با سابقه خانوادگی سرطان تخمدان و پستان استفاده می شود.غربالگری برای این افراد ممکن است در سن ۳۰ تا ۳۵ سالگی شروع شود. همچنین غربالگری برای زنانی که سابقه خانوادگی سرطان تخمدان و پستان را ندارند، توصیه نمی شود.

برای اطلاع بیشتر در رابطه با غربالگری انواع سرطان های گوارشی و کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با تخفیف ویژه در نظر گرفته شده برای این امر، بر روی عکس زیر کلیک نمایید.

منبع 

sara بازدید : 16 دوشنبه 20 دی 1400 نظرات (0)

ایسنا/اصفهان مسئول ثبت و غربالگری سرطان های دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با تاکید بر اهمیت غربالگری برای تشخیص زودهنگام سرطان، گفت: هر سرطانی با علائمی خودش را نشان می دهد، پس باید به علایم هشدار دهنده سرطان توجه کرد، چراکه بی تفاوتی نسبت به این علامت ها می تواند منجر به پیشرفت بیماری و سخت تر شدن مراحل درمان آن شود.

دکتر زهرا روانخواه در گفت و گو با ایسنا به مناسبت هفته ملی مبارزه با سرطان، اظهار کرد: وقتی رشد طبیعی و تکثیری که به طور خدادادی برای سلول ها در نظر گرفته شده، به صورت لجام گسیخته و مهار نشدنی باشد، تبدیل به غده سرطانی می شود که از حالت طبیعی خارج و به حالت غیرعادی تبدیل می شود. این توده غیرطبیعی با رشد غیرقابل کنترل را سرطان می نامیم.

sara بازدید : 26 دوشنبه 20 دی 1400 نظرات (0)

غربالگری سرطان دهانه رحم برای یافتن تغییرات سلول‌های دهانه رحم استفاده می‌شود که می توانند منجر به سرطان شوند. دهانه رحم ورودی رحم است و در قسمت بالای واژن قرار دارد. غربالگری سرطان دهانه رحم شامل سیتولوژی دهانه رحم (یا پاپ اسمیر) و برای برخی خانم‌ها آزمایش ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) است. منظور از غربالگری بررسی برای یافتن سلول‌های سرطانی قبل از بروز علائم است. این می‌تواند به یافتن سرطان در مراحل اولیه کمک کند. هنگامی که بافت غیرطبیعی یا سرطانی در مراحل اولیه یافت شود، احتمالاً درمان آن آسان‌تر خواهد بود. اگرچه روش غربالگری بسیار حائز اهمیت است، با این حال اتکاء به نتیجه این آزمایش به طور مستقیم به پزشک، کلینیک انجام دهنده غربالگری و پاتولوژیست بررسی کننده نمونه بستگی دارد. از همین رو ضروری است برای قابل اعتماد بودن جواب تست غربالگری،

ا

sara بازدید : 15 دوشنبه 20 دی 1400 نظرات (0)

تشخیص زودرس سرطان های دستگاه تناسلی، اقدامی حیاتی در تامین سلامت زنان است. لازمست دانش نوین در زمینه غربالگری و تشخیص زودرس بیماریهای پیش سرطانی و سرطانی برای پزشکان تامین گردد.

sara بازدید : 15 دوشنبه 20 دی 1400 نظرات (0)

غربالگری (Screening) به معنای جست‌وجوی سرطان، پیش از ظهور علائم بیماری در فرد می‌باشد. غربالگری به تشخیص سرطان  و شناسایی زودهنگام سرطان کمک می‌کند. غربالگری سرطان، مجموعه‌ای از تست‌های پزشکی می‌باشد که اگر پاسخ تست غربالگری منفی بود، خیال فرد آزمایش دهنده آسوده می‌گردد، اما اگر پاسخ مثبت بود دال بر وجود سرطان نیست، بلکه فرد را ملزم به انجام آزمایش‌های تکمیلی و پیگیری می‌نماید.

چنانچه در آزمایش‌ها تکمیلی نیز وجود سرطان تائید شد به دلیل تشخیص زودهنگام از طریق غربالگری جای هیچ‌گونه نگرانی برای فرد نیست چرا که اساساً هدف اصلی انجام غربالگری این است که سرطان را در مراحل اولیه یعنی زمانی که هیچ علائم و نشانه‌ای ندارد، شناسایی کند که به دنبال این تشخیص به هنگام پروسه درمان کوتاه‌تر و در دسترس تر و نتیجه‌بخش‌تر خواهد بود و به دنبال آن میزان بقا افزایش می‌یابد.

غربالگری یا واژه ملموس و متداول آن در سطح جامعه که "چک آپ‌" می‌باشد، تا میزانی اهمیت دارد که سازمان بهداشت جهانی"WHO" آن را یکی از مهم‌ترین سلاح‌های مبارزه با سرطان معرفی کرده است.
نکته بسیار حائز اهمیت این است که هنگامی‌که دکتر پیشنهاد غربالگری می‌دهد، به این معنا نیست فرد مبتلا به سرطان می‌باشد بلکه تست غربالگری زمانی انجام می‌شود که فرد هیچ علامت یا نشانه‌ای از سرطان ندارد و صرفاً هدفی جز پیشگیری نخواهد داشت.

اهداف غربالگری

غربالگری دو هدف اصلی و مهم را دنبال می‌کند که عبارت‌اند از:

کاهش یا حذف مرگ بر اثر سرطان در سرطان‌هایی که تا نود درصد قابل‌درمان هستند.
کاهش تعداد افرادی که سرطان در آن‌ها، توسعه‌یافته و به مرحله پیش‌رونده می‌رسد.

هم‌اکنون در دنیا دانشمندان در تلاش هستند تا تست‌های غربالگری جدیدتر با دقت و حساسیت بالاتر را در جهت نائل آمدن به این دو هدف بزرگ را به جهان معرفی کنند.
انواع تست‌های غربالگری متداول در دنیا

https://test.ncdc.ge/Handlers/GetFile.ashx?ID=c3e64991-853c-4ab5-9cc0-2e04ac15193b

سرطان سینه

ماموگرافی: ماموگرافی نوعی استفاده از اشعه ایکس در تشخیص تومورهای سرطانی موجود در سینه می‌باشد. تصویری که توسط ماموگرافی تولید می‌شود، ماموگرام نامیده می‌شود که می‌تواند تومورها و ابنرمالی های موجود در بافت سینه را نشان دهد که یک تست غربالگری کارآمد به شمار می‌آید. ماموگرافی باید از سن 40سالگی به‌صورت سالیانه آغاز شود و بعد از سن 70سالگی هر سه سال یک‌بار انجام شود. غربالگری به شیوه ماموگرافی منجر به کاهش 30درصد مرگ‌ومیر ناشی از سرطان سینه در زنان 45-70سال می‌شود. البته لازم به ذکر است که ماموگرافی برای سنین پایین‌تر از 40 سال به دلیل متراکم بودن بافت سینه از حساسیت کمتری برخوردار است و سونوگرافی جایگزین خوبی برای غربالگری در این سنین می‌باشد.

سرطان دهانه رحم (کانسر سرویکس)

تست پاپ اسمیر

سرطان دهانه رحم از شایع‌ترین سرطان‌ها در زنان خصوصاً در کشورهای جهان سوم می‌باشد. در کشورهای پیشرفته این سرطان به دلیل انجام تست‌های غربالگری از نظر میزان شیوع کاهش‌یافته است. تست پاپ اسمیر یک نمونه‌برداری از سلول‌های دهانه رحم می‌باشد که به‌طور میانگین باید هر شش ماه تا یک سال در زنان متأهل انجام شود و تا سن 60 سالگی این تست به‌صورت سالانه انجام گیرد و بعد از 60 سالگی در صورت منفی بودن نتایج پیشین، دیگر نیازی به غربالگری نیست.

 آزمایش ویروس پاپیلومای انسانی(HPV)

این آزمایش در جریان پاپ اسمیر انجام می‌شود و ممکن است این ویروس در نمونه‌برداری از دهانه رحم شناسایی شود که از رسک فاکتورهای سرطان دهانه رحم می‌باشد.

سرطان کولورکتال
کولونوسکوپی

در طی این روش پزشک متخصص یک وسیله منعطف به نام کولونوسکوپ را که مجهز به دوربین و نور می‌باشد را وارد رکتوم می‌کند و تمام موارد غیرطبیعی ازجمله پولیپ ها و توده‌ها را مشاهده و شناسایی می‌کند.در مواقعی نیز هیچ‌گونه مورد غیرطبیعی یافت نشده و فرد مورد غربالگری سالم می‌باشد.غربالگری از طریق کولونوسکوپی در سنین 50-70سال انجام می‌شود و حداقل هر ده سال یک‌بار باید تکرار شود.

وجود خون مخفی در مدفوع(FOBT)

در این تست آزمایشگاهی مدفوع را ازنظر وجود خون مخفی موردبررسی قرار می‌دهند.که به تشخیص انواع پولیپ ها و سرطان‌ها در مراحل اولیه می‌باشد.انجام این تست غربالگری از 45سالگی هردو سال یک‌بار توصیه می‌شود.

سرطان پروستات

Digital Rectal Examination:DRE

در واقع تستی می‌باشد که حین آن اورولوژیست با دستکش، انگشت آغشته به روغن را وارد رکتوم می‌کند تا سطح پروستات را از لحاظ وجود انواع موارد غیرطبیعی و نامنظم بررسی نماید که در سنین بالای 40 سال بهتر است که ب منظور غربالگری انجام شود.

آزمایش PSA (Prostate Specific Antigen)

این تست غربالگری بسیار راحت و در دسترس می‌باشد و شامل اندازه‌گیری سطح ماده‌ای به نام PSAدر خون می‌باشد که چنانچه میزان آن از حد طبیعی بالاتر باشد مشکوک به سرطان پروستات بوده و فرد را ملزم به انجام آزمایش‌ها تکمیلی می‌کند.

غربالگری در کشورهای توسعه‌یافته

اغلب سرطان‌ها در کشورهای توسعه‌یافته و پیشرفته به دلیل اجرای هماهنگ برنامه کنترل سرطان و هماهنگی نهادهای دولتی همچون سیستم بهداشت و درمان، نهادهای بیمه‌گذار، رسانه‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی و همکاری و همراهی عموم جامعه برای ارتقای سطح سلامت، قابل‌درمان شده‌اند.

برنامه ملی کنترل سرطان در واقع یک برنامه همگانی برای کاهش بروز سرطان و مرگ‌ومیر ناشی از آن و هم‌چنین افزایش بهبود کیفیت زندگی بیماران سرطانی در یک کشور یا یک منطقه خاص است و راهبردها و دستورالعمل‌های متنی جهت پیشگیری، کشف زودهنگام، درمان و مراقبت را در اختیار قرار می‌دهد.

در واقع برنامه ملی کنترل سرطان چشم‌اندازی از همکاری‌های چندجانبه میان دولت و مردم بیان می‌دارد که در آن تمامی ارگان‌های دولتی ازجمله وزارت بهداشت و درمان سرطان  از لحاظ تأمین امکانات بهداشتی-درمانی در سراسر کشور و پویش سراسری بهداشت، وزارت آموزش‌وپرورش از طریق آموزش زندگی سالم و به‌ دور از عوامل خطرزایی همچون دخانیات، الکل و ... و دانشگاه‌های علوم پزشکی از طریق آموزش پرسنل آگاه و متخصص در جهت همراهی و همکاری و رسانه‌ها از طریق تبلیغات فراگیر و گسترده تست‌های غربالگری و تشویق اذهان مردم به سمت این تست‌ها و سیستم‌های بیمه کننده از طریق تأمین مخارج لازم جهت اجرای این برنامه‌ها، مشارکت می‌کنند تا دستاورد این مشارکت در کنترل عملی سرطان بارور گردد.

یعنی همان چیزی که در کشورهای توسعه‌یافته مشاهده می‌شود. سرطان‌هایی که امروزه در این کشورها قابل‌درمان هستند در کشورهای درحال‌توسعه در مراحل پیشرفته تشخیص داده می‌شوند.
یکی از اصول اساسی و مهم برنامه ملی کنترل سرطان غربالگری و ایجاد فرهنگ آن به‌عنوان یک وظیفه‌ی مهم بهداشتی بر دوش افراد جامعه و آماده‌سازی نهادهای دولتی برای اجرای آن است.

در یک مطالعه مقایسه‌ای در یکی از ارگان‌های تحقیقاتی در اروپا پیرامون برآورد هزینه غربالگری و هزینه درمان در سال 2005 به نتیجه زیر رسیدند:

همان‌طور که مشاهده می‌شود،هزینه تخصیص داده‌شده به غربالگری بسیار کمتر از هزینه‌ای است که باید صرف درمان گردد. در واقع حمایت از برنامه‌های غربالگری که جزئی از کشف زودهنگام سرطان است بسیار حائز اهمیت می‌باشد.

موفقیت در غربالگری منوط به داشتن تعداد کافی پرسنل برای انجام آزمایش های غربالگری و هم‌چنین ایجاد حس وظیفه عمومی برای انجام این تست می‌باشد. امروزه در بسیاری از کشورهای اروپایی همچون انگلیس مشاهده می‌شود که سالیانه برای تمامی زنان بالای 45 سال دعوت‌نامه‌ای جهت انجام غربالگری سرطان سینه ارسال می‌شود که نمایانگر آمادگی دولت از لحاظ سرمایه و نیروی پشتیبان و آمادگی عموم جامعه برای غربالگری است.

ارزیابی غربالگری سرطان در ایران

در ایران با توجه به آنکه چندین سال است که برنامه ملی کنترل سرطان به‌صورت جامع و کامل تدوین می‌شود اما قسمت ابتدایی این برنامه یعنی کشف زودهنگام به‌خوبی در کشور اجرا نمی‌شود. با توجه به افزایش میزان شیوع سرطان در دنیا، هر کشور هدفمندی که نگران سلامتی افراد جامعه خود باشد سیاست‌هایی را برای کنترل مناسب و به‌موقع شیوع سرطان به کار می‌بندد.

البته تا امروز کارهایی پراکنده اما تا حدودی مؤثر در رابطه با کنترل سرطان صورت گرفته است از جمله پویش ملی مبارزه با سرطان که در تاریخ 8تا 15 بهمن سال 1394 صورت گرفت که مسئولین برگزاری این پویش اهدافی از جمله افزایش آگاهی و جلب مشارکت نهادهای دولتی و مردم‌نهاد، اصلاح باورهای نادرست در خصوص درمان‌ناپذیر بودن سرطان و جلب مشارکت سیاست‌گذاران و سکان داران سلامت کشور در کنترل سرطان را دنبال نمودند.

اما آنچه که باید مورد توجه قرار گیرد، برنامه‌ریزی مناسب با نیازهای روز جامعه از رسانه‌های جمعی همچون رادیو و تلویزیون و نهادینه کردن فرهنگ غربالگری در جامعه می‌باشد. ضروریست از طریق تمامی منابع اطلاع رسانی و هم‌چنین مهمترین نهاد آموزشی کشور یعنی وزارت آموزش و پرورش به افراد آموزش داده شود تا علائم و نشانه های اولیه سرطان را تشخیص دهند. مردم باید به این اندیشه دست پیدا کنند که مادامی که سرطان زود تشخیص داده می شود، درمان موثرتر خواهد بود.

وزارت بهداشت با همکاری نهادهای بیمه‌گذار بایستی هزینه‌ای را برای ایجاد شرایط مناسب غربالگری از لحاظ پوشش بیمه‌ای، تجهیزات و مراکز مناسب و تخصصی غربالگری در سطح کشور و تامین پرسنل کافی برای ارائه این خدمات را فراهم سازی نماید. آموزش تخصصی کارکنان بخش‌های بهداشتی-درمانی بسیار ضروریست.

این بدان معناست که آنها باید به صورت تخصصی برای کشف زود هنگام سرطان از طریق غربالگری آموزش ببینند و مهارت های لازم را کسب نمایند. هنگامی که افراد در مراحل آغازی سرطان، غربالگری شده و برای درمان به تیم‌های درمان کننده معرفی می‌شوند، نتایج اجتماعی و اقتصادی سودمندی را به دنبال خواهد داشت.

اول آن که در دیدگاه اجتماعی، فرد به عنوان عضوی از یک خانواده در اسرع وقت و به موقع درمان را دریافت و پس از بهبودی به کانون خانواده باز می گردد و آسیب های مخرب روحی کمتری از جمله استرس و نگرانی چه برای بهبودی و چه تامین دارو و.به کیان خانواده وارد می شود.

درمان سرطان در مراحل اولیه هزینه بسیار کمتری را به اقتصاد یک کشور از لحاظ تامین دارو و تجهیزات پیشرفته وارد می کند. هر فرد مبتلا به سرطان ممکن است یک نیروی کار و مولد سرمایه برای کشور باشد، چنانچه با سیستم غربالگری دولت بتواند با ارائه به موقع درمان به این افراد، آنها را به مرحله بهبودی و زندگی روزمره برساند، نه تنها از چرخه اقتصادی یک خانواده حمایت کرده بلکه یک نیروی کار در جامعه حفظ کرده است.

با بررسی مقایسه‌ای که سالیانه در کشورهای اروپایی از لحاظ برآورد هزینه صورت می‌گیرد، این نتیجه حاصل شده است که اجرای غربالگری مناسب در جامعه، سالانه مبلغی معادل نصف مقدار هزینه درمان در کشور را صرف خود خواهد کرد و میزان مرگ و میر را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد.

راهکارهای پیش رو
برنامه ریزی مدون و جامع وزارت بهداشت و درمان برای ایجاد مراکز درمانگاهی در شهرها و خانه های بهداشت در روستاها مخصوص انجام تست های غربالگری و هم چنین تجهیز پرسنل آموزش دیده و امکانات مورد نیاز.
اعلام آمادگی نهادهای بیمه گذار برای پوشش خاص و ویژه بیمه ای تست های غربالگری سالیانه در کشور و یا حداقل بیمه تست های غربالگری در اقشار آسیب دیده، اقشار پرخطر و دارای سابقه قبلی.
آموزش اصولی و بنیادین سبک زندگی سالم و به دور از عوامل خطرزا همچون دخانیات، الکل و... در میان قشر نوجوان و جوان از طریق وزارت‌های آموزش و پرورش و ورزش و جوانان.
همکاری چندجانبه رسانه ملی با سکان‌داران سلامت کشور بیش از پیش در جهت ارتقای آگاهی بخشی و فرهنگ سازی اندیشه خودمراقبتی و پیشگیری در عموم جامعه.
فرهنگ سازی عمومی با کمک وزارت ارشاد از طریق انجام تست های غربالگری توسط گروه های محبوب در جامعه همچون ورزشکاران، هنرمندان، سیاستمداران و...
همکاری شهرداری‌ها به وسیله آموزش بصری شهری از طریق تیزرهای تبلیغاتی، بنرهای شهری، تبلیغات پل عابرپیاده، تبلیغات بر بدنه سیستم حمل و نقل عمومی، بیلبوردهای تبلیغاتی و...

نتیجه گیری

برنامه غربالگری سرطان باید همانند واکسیناسیون بیماری‌های واگیر که بصورت فراگیر و جامع انجام می‌شود، صورت پذیرد. در واقع همانطور که برای پیشگیری از بیماری‌های واگیر طرح یکپارچه وجود دارد، برای بیماری های غیرواگیر از جمله سرطان نیز طرح یکپارچه و ملی پیشگیری و کنترل وجود داشته باشد.

غربالگری به آن معنا نیست که اگر پاسخ آن منفی بود یعنی دیگر نیازی به تکرار نیست، بلکه باید تداوم داشته و به صورت مکرر سالیانه صورت پذیرد. غربالگری می‌تواند یکی از مهم‌ترین معیارهای ارزیابی عملکرد سیستم سلامت یک جامعه باشد و نیازمند توجه و مساعدت همه جانبه نهادها و گروه های موثر است.

بیشتر بدانید 

sara بازدید : 21 دوشنبه 20 دی 1400 نظرات (0)

مقدمه:

میزان بروز سرطان دهانه رحم در ایران نسبت به سایر کشورهای جهان کمتر است، با این حال میزان خطر مرگ و میر مبتلایان به این بیماری در این منطقه بیشتر است، به همین دلیل به نظر می رسد که یک برنامه منظم غربالگری سرطان دهانه رحم مورد نیاز است. مطالعه حاضر با هدف ارائه یک رویکرد سازمان یافته برای پیشگیری و کنترل سرطان دهانه رحم و ارائه پیشنهاداتی کاربردی برای یک برنامه غربالگری که استفاده از آن در سایر جوامع مسلمان نیز امکان پذیر باشد، انجام شد.

sara بازدید : 16 دوشنبه 20 دی 1400 نظرات (0)

مقدمه:

سرطان پستان از جمله سرطان‏ های شایع زنان می ‏باشد که تشخیص به موقع در پیش‏ آگهی آن موثر است. این مطالعه با هدف بررسی رفتارهای غربالگری سرطان پستان در پرستاران و تعیین ارتباط آن با اجزای مدل اعتقاد بهداشتی Champion انجام شد.

روش بررسی:

در این مطالعه مقطعی- تحلیلی، 209 نفر از پرستاران در دسترس در بیمارستان‌ های آموزشی شهر کرمان در سال 1394 مورد بررسی قرار گرفتند. ابزار مورد استفاده نسخه فارسی و استاندارد شده پرسشنامه الگوی اعتقاد بهداشتی Champion(CHBMS) بوده و آنالیز داده‌‌ها با استفاده از نرم‏ افزار SPSS نسخه 17 و انجام آزمون ‌آماری تی مستقل صورت گرفت.

https://extranet.who.int/ncdccs/Data/ALB_D1_early%20detection%20manual%20on%20breast%20cancer.pdf

یافته‏ ها:

میانگین سنی افراد شرکت‏ کننده 01/8±53/35 سال بود. میزان انجام منظم خود آزمایی پستان و سابقه معاینه بالینی پستان و ماموگرافی توسط پرستاران مورد بررسی به ترتیب 1/9، 3/26 و 8/15درصد بود. در افراد متاهل شدت درک شده بیشتر از افراد مجرد بود. خودکار آمدی، سودمندی و موانع درک شده در انجام خود آزمایی پستان، حساسیت درک شده و خودکار آمدی در مراجعه به پزشک جهت معاینه پستان و موانع درک شده در انجام ماموگرافی نقش موثر داشتند.

نتیجه‏ گیری:

مطالعه حاضر نشان داد که انجام روش‌ های غربالگری سرطان سینه در پرستاران پایین است و با توجه به ارتباط این رفتارها با خودکار آمدی و موانع درک شده، توصیه میشود که برنامه‌ های آموزشی بر این دو حیطه تمرکز بیش‌ تری داشته باشند.

مطالعه حاضر نشان داد که انجام روش های غربالگری سرطان پستان در پرستاران پایین است و با توجه به ارتباط این رفتارها با خودکار آمدی و موانع درک شده، توصیه میشود که برنامه های آموزشی بر این دو حیطه تمرکز بیش تری داشته باشند.

sara بازدید : 15 دوشنبه 20 دی 1400 نظرات (0)

مقدمه:

پستان محل شایعی برای ایجاد بدخیمی­های باالقوه کشنده در زنان است. سرطان پستان پرولیفراسیون بدخیم آن­دسته از سلول­های اپی­تلیال است که مجاری یا لوب­های پستان را می­پوشانند و حدود یک­سوم همۀ سرطان­های زنان را تشکیل می­دهد.

sara بازدید : 14 دوشنبه 20 دی 1400 نظرات (0)

مردان بايد چه تست هاي غربالگري جهت حفظ سلامتي انجام دهند؟

چرا بايد تست غربالگري را انجام داد؟

تست غربالگري مناسب در زمان مناسب، يكي از مهم ترين كارهايي است كه انسان مي تواند براي سلامت خود انجام دهيد.در بيماري هاي زود هنگام قبل از اينكه بيماري علائم خـود را نشان دهد، شما ميتوانيد پي به بيماري برده و آن را راحـت تـر درمـان كنيـد. سـرطان روده بزرگ اوليه را مي توان در ابتدا از بين برد. پيدا كردن ديابت هرچه زودتر ممكن است كمـك به پيشگيري از عوارضي مانند از دست دادن بينايي و ناتواني جنسي كند.

سرطان پروستات

سرطان پروستات شايع ترين سرطان در مردان پس از سرطان پوست درآمريكا است. اين امر منجر به رشد آهسته ودر اخر منجر به سرطان ميشود. اما نوع تهاجمي نيز وجود دارد كه بـه سرعت رشد خواهد كرد. تست غربالگري مي تواند بيماري را زود تشخيص داده و گاهي قبـل از بروز علايم، هنگامي كه درمان آنها بسيار موثرتر است درمان كرد.

آزمايشاتي كه براي تشخيص سرطان پروستات انجام ميشود:

براي مردان سالم ممكن است شامل هر دو امتحان ديجيتالي ركتال(DRE (وآنتي ژن اختصاصي پروستات (PSA (از طريق آزمايش خون ميباشد. انجمن سرطان آمريكا توصيه مي كند مردان با يك پزشك در مورد خطرات و محدوديت هاي غربالگري PSA و همچنين
مزاياي آن صحبت كنند. بررسي ها لازم است در زمان هاي زير انجام شود:
* 50 سالگي براي مردان به طور متوسط در معرض خطر
*45 سالگي براي مردان در معرض خطر بالا. اين بيشتر شامل آمريكايي هاي آفريقايي تبارميشود.
*40 سالگي براي مردان با يك سابقه خانوادگي قوي از سرطان پروستات
انجمن اورولوژي آمريكا براي اولين بار آزمايش PSA را در سن 40 سالگي، با پيگيري با دستور دكترتوصيه ميكند

سرطان بيضه

اين سرطان نادر ،توسعه در بيضه انسان، غدد تناسلي كـه اسـپرم توليـد ميكنـد مـي باشـد. بيشترين موارد بين سنين 20 تا 54 سالگي رخ مي دهد. انجمن سرطان آمريكا توصـيه مـيكند كه همه مردان بايد يك معاينه فيزيكي بيضه را توسط پزشك مربوطـه داشـته باشـند. مردان در معرض خطر بالاتر (سابقه خانوادگي و يا بيضه نزول نكرده) بايد با پزشك خـود در موارد لزوم و انجام تحقيقات بيشتر صحبت كنند. بعضي از پزشكان توصيه مي كنند كه افراد به طور منظم خودشان به آرامي بيضه ها را بررسي كرده وبا احساس هرگونـه تـوده سـخت، صاف و بدون برجستگي و يا تغيير در اندازه يا شكل بيضه به پزشك مراجعه كنند.

سرطان كولوركتال

سرطان كولوركتال دومين علت شايع مرگ ناشي از سرطان است. مـردان مخصوصـا درخطـر بالاتري از آن نسبت به زنان قرار دارند. اكثر سرطان هاي روده بزرگ بـه آرامـي از پوليپهـاي روده بزرگ نشات ميگيرند: رشد در سطح دروني روده بـزرگ صـورت ميگيـرد. سـرطان مـيتواند با حمله به ساير نقاط بدن نيز گسترش يابد. راهي كه براي جلوگيري از توسعه سرطان انجام ميشود: حذف پوليپ روده بزرگ قبل از اينكه آنها را سرطاني كند ميباشد.

آزمايشاتي براي تشخيص سرطان روده بزرگ:

در سن 50 سالگي در بزرگسالاني كه در معرض خطـر متوسـط هسـتند ميتـوان آزمايشـاتي انجام داد. كولونوسكوپي يك تست معمول براي تشخيص پوليپ و سرطان روده بزرگ اسـت. يك پزشك ،تمام روده بزرگ را با استفاده از يك لوله قابل انعطاف و يك دوربـين مـي بينـد. پوليپ ها را مي توان در زمان آزمون حذف كرد.روش جـايگزين مشـابه، سيگموئيدوسـكوپي قابـل انعطـاف اسـت كـه فقـط قسـمت پـايين روده بـزرگ را مـورد بررسـي قـرار ميدهـد. برخي ازروش ها بـه انتخـاب خـود بيمـاران اسـت مانند:كولونوسـكوپي مجـازي ،سـي تـي اسكن و يا باريم انما با كنتراست مضاعف ويژه اشعه . X هر چند اگر پوليپ تشـخيص داده شود، كولونوسكوپي واقعي لازم است تا آنها را حذف كند

سرطان پوست

خطرناك ترين شكل سرطان پوست، ملانوم (در اينجا نشان داده شده) است .آن را در سلول هاي تخصصي به نام ملانوسيت ها كه رنگ پوست را تغيير ميدهـد آغـاز مـي شـود. مـردان مسن، دو برابر احتمال ابتلا به ملانوم را نسبت به زنان هم سن و سال خود دارنـد. در مـردان،2-3 باراحتمال بيشتر براي به دست آوردن سلول بازال، ملانوم و سرطان سلول سنگفرشـي پوست نسبت به زنان وجود دارد. در معرض خورشيد و يا تخت هاي برنزه شدن و يـا آفتـاب سوختگي خطر ابتلا به اين نوع سرطان را افزايش ميدهند. غربالگري براي سرطان پوست انجمن سرطان آمريكا و آكـادمي پوسـت آمريكـا توصـيه مـي كنـد بـه طـور مـنظم پوسـت خود براي هر گونه تغيير و علامت بر روي پوست از جمله شكل، رنگ و اندازه مورد بررسـي قرار دهيد. معاينه پوست توسط يك متخصص پوست يا متخصص بهداشـت و سـلام ت ديگـر بايد بخشي از معاينه معمول سرطان باشد. درمان سرطان پوست موثرتراسـت و كمتـر باعـث
بدشكلي آن ميشود.

فشار خون بالا (فشار خون)

با بالاتر رفتن سن ،خطر ابتلا به فشار خون افزايش مي يابد. اين نيز مربوط بـه وزن و شـيوه زندگي شما ميشود. فشار خون بالا مي تواند منجر به عوارض شديد بدون هيچ گونه علائمـي از قبل شود، از جمله: آنوريسم. اما مي توان آن را درمان كرد. هنگامي كه آن ا درمان كنيـد، ممكن است خطر ابتلا به بيماري هاي قلبي، سكته، و نارسايي كليه را هم كاهش دهيد.

غربالگري براي فشار خون بالا فشار خون به صورت دو عدد است. اول (سيستوليك): كه فشار حداكثر در شـريان هاسـت و دومين گزينه (دياستوليك) كه فشار بين ضربان است. فشار خون طبيعـي كمتـر از 80/120 ميباشد. فشار خون بالا 90/140 يا بالاتر است، و در بين آن دو پيش فشار خون است . اغلب فشار خون بايد كنترل شود و بالا بودن آن به عوامل خطرزاي ديگر هم بستگي دارد.

سطح كلسترول سطح بالاي كلسترول LDL در خون باعث پـلاك چسـبنده بـراي سـاخت در ديـواره هـاي شريان ها (در اينجا به رنگ نارنجي ديده مي شود)وجود دارد. اين امر خطر ابتلا بـه بيمـاري هاي قلبي را افزايش مي دهد.

آترواسكلروز (سخت شدن و تنگ شدن شريان ها )مـي توانـدبدون علائم براي سالهاي زيادي پيش روي كند. با گذشت زمان مي تواند بـه حملـه قلبـي و كـاهش بـد سكته منجر شود. تغيير در شيوه زندگي و داروها مي توانند ايـن كلسـترول " خطر ابتلا به بيماري هاي قلبي عروقي را كاهش دهد. تعيين سطح كلسترول پانل چربي خون بايد به صورت ناشتا و انجام تست خون انجام شود كه بـه شـما مـي گوينـد بد LDL" و HDL كلسترول "خوب"، و تري گليسريد (چربي خون) در سطح كلسترول " چه سطحي قرار دارد.

اين نتايج و دكتر شما به مقدار زيادي در مورد آنچـه شـما بايـد بـراي كاهش خطر ابتلا به بيماري هـاي قلبـي، سـكته مغـزي و ديابـت انجـام دهيـداطلاعاتي در اختيارتان قرار خواهند داد. مردان 20 سال و بالاتر بايد حداقل هـر پـنج سـال آزمايشـاتي را
براي بررسي اين مسئله داشته باشد. درسن 35 سالگي، مردان نياز دارند آزمايش كلسترول را به طور منظم انجام دهند.

ديابت تيپ 2

یك سوم از مردم آمريكا مبتلا به ديابت هستند وخودشان اطلاع ندارند . ديابت كنترل نشده مي تواند منجر به بيماري هاي قلبي و سكته مغزي، بيماري كليه، كوري به خاطر صـدمه بـه رگ هاي خوني شبكيه چشم (در اينجا نشان داده شده)، صدمه به عصب، و نـاتواني جنسـي شود. اين نبايد اتفاق بيفتد به ويژه هنگام بـر داشـت اوليـه، ديابـت را مـي تـوان كنتـرل و عوارض را مي توان با رژيم غذايي، ورزش، كاهش وزن، و داروها كاهش داد.

غربالگري براي ديابت نوع 2

براي تست ديابت ، تست قند پلاسما به صورت ناشتا انجام مي شود .پزشكان مي گويند كـه چگونه به خوبي ميتوان با گذشت زمان قند خون بدن شما را كنترل كرد. افـراد بزرگسـال و سالم بايد در سن 45 سالگي، هر سه سال يك بار اين آزمايش را انجـام دهنـد. اگـر شـما در معرض خطر بالاتري قرار داريد از جمله كلسترول بالا يا فشار خون، شـما بايـد قبـل از ايـن سن شروع به تست كنيد. ويروس نقص ايمني انسان(HIV(V ويروسي است كه باعث ايدز مي شود. آن را در خـون و سـاير ترشـحات بـدن افـراد آلوده ميتوان يافت، حتي زماني كه هيچ نشانه اي وجود ندارد.

از فردي به فرد ديگر گسترش مي يابد . اين ترشحات از طريق تماس با مهبل، مقعد، دهان، چشـم هـا، و يـا اسـتراحت در پوست گسترش ميابند. هنوز هيچ درمان قطعي يا واكسني وجود ندارد. درمـان هـاي جديـد مي توانند عفونت اچ آي وي را از تبديل شدن به ايدز باز دارند، امـا ايـن داروهـا مـي تواننـد عوارض جانبي جدي داشته باشند.

آزمون هاي HIV و غربالگري

افراد آلوده به اچ آي وي مي تواند بدون علامت براي چندين سال باقي بمانند . تنهـا راهـي كه مي توان پي به مبتلا شدن آنها برد توسط يك سـري از آزمايشـهاي خـون اسـت. اولـين تست ELISA و يا EIA ناميده مي شود. آنتي بادي HIV بـه نظـر مـي رسـد در خـون باشد. بنابراين آزمايش دوم به نام استفاده از روش وسترن بلات براي تاييد انجـام مـي شـود. اگر شما به تازگي آلوده شده ايد هنوز هم مي توانيد نتيجه تست منفي داشته باشيد وتكـرار آزمايش توصيه مي شود. اگر شما فكر مي كنيد كه ممكن است در معرض HIV قرارگرفتـه باشيد، از پزشك خود در مورد آزمون وتست كمك بطلبيد.

جلوگيري از گسترش اچ آي وي (ايدز)

به تازگي آلوده ترين افراد ،كساني هستند كه تستشان دو ماه بعد از عفونت مثبت بوده اسـت اما افرادي هم پس از گذشت 6 ماه تا 5 ٪منفي بوده اند . رابطه جنسي ايمن و يا استفاده از موانع لاتكس مانند كاندوم يا سد دندان براي جلوگيري از ايدز و ديگر بيماري هاي مقاربتي لازم است. اگر شما اچ آي وي داريد و حامله هستيد با پزشك خـود را در مـورد آنچـه بايـد انجام شود به منظور كاهش خطر ابتلا به عفونت HIV به فرزند متولد نشـده شـما صـحبت كنيد. مصرف كنندگان مواد مخدر نبايد سوزن مشتركي را استفاده كنند

گلوكوم يا آب سياه

اين گروه از بيماري هاي چشم به تدريج عصب بينايي را صدمه مي زند و ممكن است منجر به كوري شود و قابل توجه است كه از دست دادن بينايي غير قابل برگشت است. مردم قبل از مبتلا به گلوكوم متوجه هر گونه علائمي كه مي تواند رخ دهد ميشوند. تست غربالگري براي بررسي فشار غير طبيعي داخل چشم و درمان وضعيت قبل از آسيب به عصب بينايي ميباشد.

گلوكوم

تست چشم براي گلوكوم بر اساس سن و خطر ابتلا از قرار زير ميباشد:
كمتر از 40سالگي : هر 2-4 سال يك بار
54-40 سالگي: هر سال 1-3 سال يك بار
64-55 سالگي: هر 1-2 سال يك بار
65 سالگي به بالا: هر 6-12 ماه

اگر شما در معرض خطربالاي ابتلا قرار داريد يا آمريكائي هاي آفريقائي تبار، افراد با سابقه خانوادگي گلوكوم، سابقه جراحت چشم، و يا استفاده از داروهاي استروئيدي هستيد بايد قبل از آن با پزشكتان صحبت كنيد.

بیشتر بدانید 

تعداد صفحات : 33

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 322
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 23
  • آی پی دیروز : 17
  • بازدید امروز : 26
  • باردید دیروز : 18
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 106
  • بازدید ماه : 698
  • بازدید سال : 2,379
  • بازدید کلی : 4,983