loading...
کلینیک سرطان ایران
sara بازدید : 11 دوشنبه 20 دی 1400 نظرات (0)

غربالگری سرطان روشی است که پزشکان بدن را به منظور یافتن برخی از اشکال سرطان بررسی می کنند و این روش زمانی انجام می گیرد که بیمار هیچ نشانه ای ندارد. هدف از غربالگری سرطان یافتن سرطان ها قبل از به وجود آمدن علائم سرطان است.

برای انواع مختلف سرطان ها می توان از آزمایش های مختلف استفاده کرد. سن شروع غربالگری سرطان، بستگی به نوع سرطان دارد. چرا که سرطان های مختلف در برهه های مختلف از زندگی یک فرد اتفاق می افتد.

چرا باید آزمایش غربالگری سرطان داشته باشم؟

سرطان که در اوایل یافت می شود، کوچک است و گاهی اوقات می تواند به راحتی درمان شود. درمان سرطان اولیه برخی از سرطان ها می تواند به مردم کمک کند که به زندگی خود ادامه دهند. گاهی در غربالگری سلول هایی پیدا می شوند که هنوز سرطان را نشان نمی دهند اما ممکن است به سلول های سرطانی تبدیل شوند. پزشکان اغلب این “پیش سرطان” را قبل از این که فرصتی برای تبدیل شدن به سرطان پیدا کنند، درمان می کنند.

آیا برای همه افراد آزمون غربالگری سرطان یکسانی انجام می شود؟

پاسخ منفی است. همه برای یک نوع سرطان غربالگری نمی شوند. و علائم سرطان در همه افراد در یک سن ظاهر نمی شود. به عنوان مثال، افرادی که سابقه خانوادگی سرطان های خاص دارند ممکن است در سن پایین تری نسبت به افراد بدون سابقه خانوادگی غربالگری شوند. شاید نیاز باشد که آزمایش های غربالگری، در زمان های مختلف نیز تکرار شود. بهتر است این سوالات را با پزشک خود مطرح نمایید:

https://www.mhlw.go.jp/stf/seisakunitsuite/bunya/0000059490.html

باید برای کدامیک از سرطان ها مورد غربالگری قرار گیرید؟
چه انتخاب های دیگری در مورد آزمایشهای غربالگری سرطان برای شما وجود دارد؟
در چه سنی باید آزمون های غربالگری سرطان را آغاز کنید؟
هر چند مدت یکبار می بایست آزمون های غربالگری سرطان را انجام دهید؟
آیا آزمون غربالگری سرطان غیرطبیعی به این معناست که شخص مبتلا به سرطان است؟

الزاما همیشه اینگونه نیست! نتيجه آزمون غربالگری غير طبيعی بدين معنا است که شما ممکن است مبتلا به سرطان باشید. اما قطعا این معنا نیست که شما حتما سرطان دارید! اگر نتیجه غیرعادی باشد، پزشک احتمالا آزمایش های دیگری را برای پیدا کردن مورد مشکوک، انجام خواهد داد.

در هنگام بروز اینگونه موارد بهتر است سعی کنید نگرانی ابتلا به سرطان را تا زمانی که پزشک آزمایشات شما را پیگیری می کند، از خودتان دور کنید.

کدامیک از انواع غربالگری سرطان برای مردم در دسترس است؟

برخی از انواع سرطان که آزمونهای غربالگری آن در دسترس هستند عبارتند از:

سرطان پستان

آزمایش اصلی غربالگری سرطان سینه ، “ماموگرام” نامیده می شود. پزشکان در مورد اینکه زنان از چه زمانی باید ماموگرام را شروع نمایند اتفاق نظر ندارند. اما در اغلب زنان غربالگری در حدود سنین ۴۰ یا ۵۰ سالگی شروع می شود. غربالگری در زنانی که سابقه خانوادگی سرطان پستان در آن ها بالاست، ممکن است زودتر شروع شود. بهتر است با پزشک خود درباره اینکه چه موقع شروع به غربالگری سرطان پستان کنید و در چه سنی غربالگری را متوقف کنید، مشورت نمایید.

سرطان کولون

آزمایش های غربالگری متعددی برای سرطان کولون وجود دارد. انتخاب نوع روش غربالگری بستگی به شما و نظر پزشک معالجتان دارد. پزشکان توصیه می کنند که اکثر افراد غربالگری سرطان کولون را در سن ۵۰ سالگی آغاز نمایند. در بعضی از افراد به علت سابقه خانوادگی و یا شرایط خاص، احتمال ابتلا به سرطان روده بزرگ بیشتر است لذا این افراد ممکن است نیاز به غربالگری سرطان کولون در سنین پایین تری داشته باشند.

سرطان دهانه رحم

آزمایش اصلی برای غربالگری سرطان دهانه رحم، پاپ اسمیر نامیده می شود. غربالگری سرطان گردن رحم اغلب هنگامی که زنان به سن ۲۱ سالگی می رسند آغاز می شود. پزشکان ممکن است در ۳۰ سالگی به آزمون های غربالگری آزمایشات دیگری را نیز اضافه کنند. زنان بالای ۶۵ سال ممکن است نیازی به ادامه غربالگری برای سرطان دهانه رحم نداشته باشند. اگر بیمار بیش تر از ۶۵ سال سن داشته باشد، بهتر است با پزشک خود در زمینه اینکه آیا غربالگری را انجام دهد یا خیر، مشورت نماید.

سرطان پروستات

آزمایش اصلی موجود برای غربالگری سرطان پروستات، “آزمایش”PSA  است. البته هنوز به طور کامل اثبات نشده است که آیا غربالگری برای سرطان پروستات می تواند زندگی شخص را طولانی تر نماید یا خیر. به همین دلیل اکثر متخصصان غربالگری سرطان پروستات را توصیه نمی کنند. در عوض، کارشناسان توصیه می کنند که هر شخص با پزشک خود همکاری نماید تا بتواند به درستی تصمیم بگیرد که آیا این غربالگری برای وی مناسب است یا خیر. در اغلب موارد، مردان باید در حدود ۵۰ سالگی درباره غربالگری سرطان پروستات تصمیم گیری کنند. اغلب پزشکان غربالگری سرطان پروستات را برای مردان ۷۰ ساله به بالا و یا برای مردانی که دچار مشکلات جدی بهداشتی هستند، توصیه نمی کنند.

سرطان ریه

آزمایش اصلی مورد استفاده برای غربالگری سرطان ریه، یک آزمایش تصویربرداری به نام “سی تی اسکن با دوز کم” است. به عنوان مثال، اگر شما به دلیل سیگار کشیدن مداوم در معرض خطر سرطان ریه هستید، از پزشک معالج خود در مورد خطرات و مزایای غربالگری سوال نمایید. اگر واقعا میخواهید شانس خود را در ابتلا به سرطان ریه کاهش دهید، بهترین کاری است که می توانید انجام دهید این است که سیگار کشیدن را متوقف کنید!

سرطان تخمدان

برای بررسی سرطان تخمدان، پزشکان می توانند آزمایش خون، یک آزمایش تصویربرداری به نام اولتراسوند و یا هر دو را انجام دهند. اگرچه که این آزمایشها همیشه سرطان تخمدان اولیه را پیدا نمی کنند. اما هنوز هم این آزمایشات در زنان با سابقه خانوادگی سرطان تخمدان و پستان استفاده می شود.غربالگری برای این افراد ممکن است در سن ۳۰ تا ۳۵ سالگی شروع شود. همچنین غربالگری برای زنانی که سابقه خانوادگی سرطان تخمدان و پستان را ندارند، توصیه نمی شود.

برای اطلاع بیشتر در رابطه با غربالگری انواع سرطان های گوارشی و کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با تخفیف ویژه در نظر گرفته شده برای این امر، بر روی عکس زیر کلیک نمایید.

منبع 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 322
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 28
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 85
  • آی پی دیروز : 21
  • بازدید امروز : 96
  • باردید دیروز : 31
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 247
  • بازدید ماه : 839
  • بازدید سال : 2,520
  • بازدید کلی : 5,124