loading...
کلینیک سرطان ایران
sara بازدید : 14 شنبه 18 دی 1400 نظرات (0)

چرا غربالگری پستان انجام می شود؟

اکثر متخصصان اتفاق نظر دارند که غربالگری منظم پستان در شناسایی زود هنگام سرطان پستان مفید است.هرچه سرطان سریع تر تشخیص داده شود ، احتمال زنده ماندن در آن بیشتر است.اگر سرطان پستان در مراحل اولیه تشخیص داده شود ، نیاز به برداشتن بافت کمتری از پستان (ماستکتومی) است ولی نیاز به شیمی درمانی خواهد بود.مورد مهم این است که غربالگری پستان گاهی اوقات سرطان هایی را تشخیص می دهد که ممکن است هیچ علائمی ایجاد نکرده باشند. در برخی موارد هم سرطان سینه به اشتباه تشخیص داده می شود و نیاز به آزمایشات اضافی غیرضروری است. ولی در کل مزایای انجام تست غربالگری سرطان سینه نسبت به معایب آن بسیار بیشتر است.

 

چه زمانی غربالگری سرطان پستان باید انجام گیرد؟

انجام غربالگری سرطان پستان به زنان ۵۰ ساله تا ۷۱ ساله پیشنهاد می شود. اگر خطر ابتلا به سرطان پستان در شما بسیار زیاد باشد ، ممکن است واجد شرایط غربالگری پستان باشید.اگر ۷۱ سال یا بیشتر داشته باشید ، دیگر نیازی به انجام تست های غربالگری نیست. اما هنوز هم می توانید این تست را انجام دهید.

در طی غربالگری پستان چه اتفاقی می افتد؟

غربالگری پستان شامل انجام ماموگرافی در کلینیک یا مرکز های رادیولوژی است. این کار توسط یک رادیولوژیست انجام می شود. به سینه های شما ۱ بار پرتوی ایکس می شود. پستان بر روی دستگاه اشعه ایکس قرار می گیرد و با یک صفحه شفاف به آرامی اما محکم فشرده می شود. از هر پستان در دو زاویه اشعه ایکس گرفته می شود.پس از عکسبرداری از سینه های شما ، ماموگرافی از نظر وجود ناهنجاری بررسی می شود.

نتایج ماموگرافی حداکثر ۲ هفته پس از ملاقات برای شما و پزشک فوق تخصص سینه تان ارسال می شود.پس از غربالگری ، از هر ۲۵ زن ، ۱ نفر برای ارزیابی های بیشتر فراخوانی می شود.تماس گرفتن به معنای قطعی سرطان نیست. ممکن است اولین ماموگرافی نتوانسته باشد به طور دقیق بررسی انجام دهد. تقریباً از هر ۴ زنی که برای ارزیابی بیشتر به آنها مراجعه می شود، ۱ نفر مبتلا به سرطان پستان تشخیص داده می شود. اگر خطر ابتلا به سرطان پستان بسیار زیاد است ، قبل از ۵۰ سالگی واجد شرایط انجام غربالگری سرطان پستان باشید.

ماموگرافی

ماموگرافی همان تست اشعه ایکس پستان است. برای بسیاری از خانم ها ، ماموگرافی بهترین روش برای یافتن سرطان پستان در مراحل اولیه است ، زمانی که درمان آن آسان تر است ولی تشخیص با علائم کمی دشوار است. انجام ماموگرافی منظم می تواند خطر مرگ ناشی از سرطان پستان را کاهش دهد. در این زمان ، ماموگرافی بهترین روش برای یافتن سرطان پستان برای بیشتر خانم ها است.

 

تصویربرداری ام آر آی از پستان ها

در MRI پستان از امواج رادیویی و مغناطیسی برای گرفتن عکس از پستان استفاده می شود. از MRI ​​همراه با ماموگرافی برای غربالگری زنانی که در معرض خطر ابتلا به سرطان پستان هستند استفاده می شود. از آنجا که ممکن است ام آر آی پستان حتی در صورت عدم وجود سرطان غیرطبیعی به نظر برسد، برای خانم هایی که به طور متوسط ​​در معرض خطر هستند استفاده نمی شود.

 بیشتر بدانید 

سایر تست های غربالگری پستان

معاینه بالینی پستان

معاینه بالینی پستان توسط پزشک انجام می گیرد که از دستان خود برای احساس توده یا سایر تغییرات استفاده می کند.

معاینه منظم پستان

آشنایی با نحوه معاینه پستان می تواند کمک کند علائمی مانند برجستگی ، درد یا تغییر اندازه را که ممکن است نگران کننده باشد ، مشاهده کنید. این موارد می توانند شامل تغییراتی باشد که در طی خودآزمایی سینه مشاهده می شود. شما باید هر تغییری را که مشاهده کردید به پزشک گزارش دهید. تا کنون ثابت نشده است که انجام معاینه بالینی پستان یا انجام خودآزمایی پستان خطر مرگ ناشی از سرطان پستان را کاهش می دهد.

مزایا و خطرات غربالگری

هر آزمایش غربالگری دارای مزایا و خطرات است ، به همین دلیل مهم است که قبل از انجام هر آزمایش غربالگری ، مانند ماموگرافی ، با پزشک خود باید مشورت کنید.ولی در کل مزایای انجام آزمایش غربالگری بسیار بیشتر از معایب آن است. به همین دلیل است که برای زنان بالای ۵۰ سال توصیه به انجام تست غربالگری می شود. این تست ها از بسیاری از سرطان های پیشرفته پستان پیشگیری می کنند و جان بسیاری از بیماران را نجات می دهد.

نتیجه گیری

یک فوق تخصص پستان جواب تست های غربالگری را مشاهده می کند و با بررسی پرونده پزشکی فرد تشخیص می دهد که چه نوع تست هایی برای فرد مناسب است و چند وقت یک بار نیاز به انجام تست است.

https://www.cdc.gov/cancer/breast/basic_info/screening.htm

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 322
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 20
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 106
  • آی پی دیروز : 21
  • بازدید امروز : 125
  • باردید دیروز : 31
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 276
  • بازدید ماه : 868
  • بازدید سال : 2,549
  • بازدید کلی : 5,153