loading...
کلینیک سرطان ایران
sara بازدید : 10 دوشنبه 13 دی 1400 نظرات (0)

سرطان معده یک بیماری است که در آن سلول های بدخیم (سرطانی) در داخل معده ایجاد می شوند. سن، رژیم و بیماری معده می تواند خطر ابتلا به سرطان معده را تحت تاثیر قرار دهد علائم سرطان معده شامل سوء هاضمه و ناراحتی معده و درد است.
معده یک عضو J شکل در شکم فوقانی است. این بخشی از سیستم گوارش است که مواد غذایی (ویتامین ها، مواد معدنی، کربوهیدرات ها، چربی ها، پروتئین ها و آب) را در مواد غذایی که خورده می شوند و مواد زائد را از بدن دفع می کند، پردازش می کند. غذا از گلو به معده منتقل می شود و از طریق یک لوله توخالی و مضر به نام مری است. پس از خروج از معده، غذای هضم شده به قسمت روده کوچک و سپس به روده بزرگ منتقل می شود.

بزرگ شدن آناتومی سیستم گوارشی نقوش نشانگر مری، کبد، معده، روده کوچک و روده بزرگ است مری و معده بخشی از دستگاه گوارش فوقانی است.
دیواره معده از 3 لایه بافت تشکیل شده است: لایه مخاطی (درونی)، لایه عضلانی (وسط) و لایه سرمی (فراگیر). سرطان معده در سلول هایی که لایه مخاطی را تشکیل می دهند شروع می شود و از طریق لایه های بیرونی رشد می کند. تومورهای استرومای معده در حمایت از بافت همبند شروع می شوند و از سرطان معده متفاوت است.

علائم اولیه

سوزش سر دل
درد شکمی
حالت تهوع و از دست دادن اشتها
کاهش وزن
زرد شدن پوست و سفید پوستان
استفراغ
بلعیدن دشوار
خون در مدفوع

سرطان معده ممکن است از معده به سایر قسمت های بدن گسترش یابد، به ویژه کبد، ریه ها، استخوان ها، پوشش شکم و گره های لنفاوی.
شایع ترین علت عفونت توسط هلیکوباکتر پیلوری باکتری است که بیش از 60٪ موارد را تشکیل می دهد. سیگار کشیدن، عوامل رژیم غذایی مانند سبزیجات ترشی و چاقی دیگر عوامل خطر است. حدود 10٪ موارد در خانواده ها اتفاق می افتد و بین 1 تا 3٪ موارد به علت سندرم های ژنتیکی که از والدین به ارث رسیده اند مانند سرطان پرفشاری ناشی از ارثی .در اکثر موارد، سرطان معده در طول سالها در مراحل مختلف رشد می کند .
اگر سرطان در ابتدا درمان شود، پزشک راحت تر می تواند بیمار را درمان کند . درمان ممکن است شامل ترکیبی از جراحی، شیمی درمانی، پرتودرمانی و درمان هدفمند باشد. در سرتاسر جهان، سرطان معده چهارمین علت سرطان است و سومین علت مرگ و میر ناشی از سرطان 7٪ موارد و 9٪ مرگ و میر است.

عوارض بعد از سرطان معده

تخمدان پاتوفیزیولوژیک و پلورال
انسداد خروجی معده، اتصال مجاری معده و روده کوچک
خونریزی در معده از واریس مری یا در آناستوموز پس از جراحی
زردی داخل شکمی ناشی از هپاتومگالی

تشخیص سرطان معده

 

آزمایش کردن :

هدف از به دست آوردن مطالعات آزمایشگاهی کمک به تعیین درمان بهینه است.

مطالعات تصویربرداری:

مطالعات تصویربرداری که در تشخیص سرطان معده کمک می کنند.

رادیوگرافی قفسه سینه:

برای ارزیابی ضایعات متاستاتیک
سی تی اسکن یا MRI قفسه سینه، شکم و لگن: برای ارزیابی روند بیماری محلی و ارزیابی مناطق بالقوه گسترش

اولتراسونوگرافی آندوسکوپی (EUS):

ابزار مرحله ای برای ارزیابی دقیق تر قبل از عمل از مرحله تومور است.

بیوپسی :

بیوپسی هر ضایعه زخم باید شامل حداقل شش نمونه از اطراف ضایعه گرفته شده از طریق تغییر شکل بدخیم متغیر باشد. در موارد انتخاب شده، اولتراسونوگرافی آندوسکوپی ممکن است در ارزیابی عمق نفوذ تومور یا دخالت ساختارهای مجاور مفید باشد.

هر چیزی که خطر ابتلا به بیماری را افزایش می دهد فاکتور خطر است. داشتن یک عامل خطر به این معنا نیست که شما سرطان را دریافت خواهید کرد؛ بدون داشتن عوامل خطر، به این معنا نیست که شما سرطان نخواهید یافت. اگر فکر می کنید ممکن است در معرض خطر باشید، با پزشک خود صحبت کنید.

عوامل خطر سرطان معده عبارتند از:

 

هلیکوباکتر پیلوری عفونت معده.
گاستریت مزمن (التهاب معده)
کم خونی سرطانی
متاپلازی روده (وضعیتی که در آن قرار دادن معده معمولی با سلول هایی که در روده قرار دارند جایگزین می شود).
پولیپوز آدنوماتوز فامیلی (FAP) یا پولیپ معده
خوردن غذاهایی که به درستی تهیه نشده یا ذخیره نشده اند
سیگار کشیدن
داشتن یک مادر، پدر، خواهر یا برادر که سرطان معده داشته است.

علائم سرطان معده شامل سوء هاضمه و ناراحتی معده و درد است. این علائم و علائم دیگر ممکن است ناشی از سرطان معده یا سایر شرایط باشد.
در مراحل اولیه سرطان معده، علائم زیر ممکن است رخ دهد:

سوء هاضمه و ناراحتی معده
پس از خوردن احساس پف کرده
تهوع خفیف
از دست دادن اشتها
سوزش سر دل
در مراحل پیشرفته سرطان معده ممکن است علائم و نشانه های زیر رخ دهد:

خون در مدفوع
استفراغ
کاهش وزن بدون علت شناخته شده
دل درد
زردی (زرد شدن چشم و پوست)
آسیت (تشکیل مایع در شکم)
مشکل بلع

اگر در معرض هر کدام از این مشکلات هستید با پزشک خود مشورت کنید.

سایر روش های تشخیص سرطان معده

تست هایی که معده و مری را بررسی می کنند برای تشخیص (پیدا کردن) و تشخیص سرطان معده استفاده می شوند.

تست ها و روش های زیر می تواند مورد استفاده قرار گیرد:

معاینه فیزیکی و تاریخ:

معاینه بدن برای بررسی علائم عمومی سلامت، از جمله چک کردن نشانه هایی از بیماری مانند توده ها و یا هر چیز دیگری که به نظر غیر طبیعی است، می پردازد. تاریخچه عادت های بهداشتی بیمار و بیماری ها و درمان های قبلی نیز گرفته خواهد شد.

مطالعات شیمی در خون:

یک روش که در آن نمونه خون برای اندازه گیری مقادیر خاصی از مواد آزاد شده در خون توسط اندام ها و بافت ها در بدن بررسی می شود. یک مقدار غیر معمول (بالاتر یا پایینتر از حد نرمال) یک ماده می تواند نشانه ای از بیماری باشد.

شمارش کامل خون (CBC):

روشی که در آن یک نمونه از خون کشیده می شود و برای موارد زیر بررسی می شود:
تعداد گلبول های قرمز، گلبول های سفید و پلاکت ها

مقدار هموگلوبین (پروتئینی که اکسیژن را حمل می کند) در گلبول های قرمز خون است .

قسمت نمونه از گلبول های قرمز تشکیل شده است.

آندوسکوپی:

یک روش برای نگاه کردن به داخل مری، معده و دوازدهه (قسمت اول روده کوچک) برای بررسی مناطق غیر طبیعی. یک آندوسکوپ (لوله نازک و روشن) منتقل می شود.

 

sara بازدید : 17 دوشنبه 13 دی 1400 نظرات (0)

سرطان سینه یک تومور بدخیم است که در سینه شکل می گیرد و از  شایع ترین سرطان در میان زنان می باشد .سرطان سینه انواع مختلفی دارد که هر کدام از آن ها در گسترش یافتن به سایر بافت های بدن متفاوت می باشند . علل سرطان سینه هنوز به طور کامل شناخته نشده است، اگر چه تعدادی از عوامل خطر برای آن شناسایی شده است.

علائم و نشانه های سرطان سینه عبارتند از:
توده در پستان یا زیر بغل
تخلیه از نوک پستان
نوک پستان معکوس
بافت نارنجی پوست یا کمرنگ شدن پوست پستان
درد در سینه و یا  نوک سینه
گره های لنفی متورم در گردن یا زیر بغل
تغییر در اندازه یا شکل سینه  و یا نوک سینه

سرطان سینه در طی یک معاینه فیزیکی، خودآزمایی سینه، ماموگرافی، آزمایش اولتراسوند و بیوپسی تشخیص داده می شود.

درمان سرطان سینه  بستگی به نوع سرطان و مرحله آن دارد و ممکن است شامل جراحی، اشعه یا شیمی درمانی باشد.

تشخیص سرطان سینه و درمان

سرطان سینه همیشه علائم ایجاد نمی کند، زنان ممکن است دارای سرطان هایی باشند که خیلی کوچک هستند و توده هایی را ایجاد می کنند که می توانند تغییراتی را در سینه ایجاد کنند .هنگامی که علائم رخ می دهد، یک توده یا جرم در پستان شایع ترین علامت می باشد.

سرطان سینه چیست؟

سرطان سینه یک تومور بدخیم ، که مجموعه ای از سلول های سرطانی  است می باشد . اگر چه سرطان سینه به طور عمده در زنان رخ می دهد، می تواند بر مردان نیز  تاثیر بگذارد.

سرطان سینه در مردان نادر است  وعلائم در آن ها  شبیه به علائم در زنان  می باشد ، شایع ترین نشانه آن یک توده یا تغییر در پوست بافت سینه یا تخلیه از  نوک سینه می باشد . سرطان سینه مردانه معمولا در مردان بالای 60 سال رخ می دهد.

انواع مختلف سرطان سینه چیست؟

انواع مختلفی از سرطان سینه وجود دارد. بعضی از آنها شایعتر از نوع دیگر خود هستند .برخی از شایعترین انواع سرطان عبارتند از:

سرطان تخمدان در محل

شایع ترین نوع سرطان سینه می باشد . این نوع سرطان گسترش نیافته است در نتیجه درمان در این موارد با موفقیت انجام می شود

سرطان مجاری داپل

این سرطان در یک مجرای سینه آغاز می شود و به بافت اطراف آن می افزاید. این نیز از انواع شایع سرطان سینه می باشد .

سرطان لوبولار

این سرطان سینه در غدد سینه آغاز می شود که شیر را تولید می کند. تقریبا 10٪ از سرطان های مهاجم سینه ، کارسینوم لوبولار مهاجم هستند.

تشخیص دقیق سرطان سینه

تشخیص دقیق این  سرطان یک امر مهم در درمان سرطان می باشد . این تشخیص دقیق می تواند درمان درست را به بیمار پیشنهاد کند . درمان سرطان سینه  باید با توجه به نوع سرطان سینه انجام شود .

یک پزشک باید بتواند توصیفی دقیق از نوع سرطان سینه را به همراه گزینه های درمان مناسب به بیمار خود ارائه دهد .

متأسفانه، در برخی از بیماران دیده شده است که بیش از یک منطقه از بدخیمی در یک سینه مشابه و یا یک بدخیم دیگر در سینه دیگر وجود داشته باشند.

آیا بیماران مبتلا به سرطان سینه باید گره های لنفاوی خود را حذف کنند؟

گره های لنفاوی ساختارهای غدد لنفاوی هستند که مایعات بافت را فیلتر می کنند. آنها فیلتر می کنند و در نهایت سعی می کنند پاسخ ایمنی را به ذرات و پروتئین هایی که به نظر آنها خارجی می آیند، ارائه دهند. هزاران نفر از این گره ها در سراسر بدن پراکنده اند.

هنگامی که سلولهای سرطانی آزاد می شوند، ممکن است از طریق لوله های لنفاوی (عروق) به گره های لنفاوی راه یابند . در نتیجه ، سلول های سرطانی در این صورت ممکن است یک محل رشد ثانویه ایجاد کنند. حضور سلول های سرطانی در گره های لنفاوی ثابت می کند که سلول های سرطانی از تومورهای  سینه در فاصله ای مشخص قرار دارند. بنابراین، وجود یا عدم وجود سلول های سرطانی در این گره های منطقه،  عاملی مهم در برگشت سرطان سینه می باشند. این اطلاعات اغلب در تصمیم گیری در مورد اینکه آیا باید از شیمی درمانی استفاده کرد و چه نوع شیمی درمانی استفاده شود مهم است.

جایگزین هایی  برای حذف گره لنفاوی استاندارد وجود دارد که این گزینه ها باید با توجه به وضعیت هر بیمار انجام شوند .

بیوپسی گره لنفاوی نگهبان یکی از  روش های تشخیص سلول های سرطانی می باشد .

بیوپسی گره لنفاوی نگهبان

بیوپسی گره نگهبان با استفاده از یافته های فیزیولوژیک و آناتومیک خاص انجام می شود .هر گرهی که  در گسترش تومور دخالت داشته باشد، گره نگهبان اولین گره خواهد بود می توان گفت اگر گره نگهبان درگیر نباشد، هیچ گره دیگری تحت تاثیر قرار نخواهد گرفت. بنابراین، تنها گره نگهبان باید حذف شود. تکنیک هایی برای حذف گره های نگهبان وجود دارد.

درمان سرطان سینه

پرتودرمانی برای سرطان سینه با استفاده از اشعه ایکس، پروتون و دیگر منابع برای کشتن سلول های سرطانی یکی از راه های درمان سرطان سینه می باشد. سلول های سرطانی به این دلیل که به سرعت درحال رشد هستند ، بیشتر به اثرات پرتودرمانی نسبت به سلول های طبیعی حساس می باشند

پرتو درمانی به دو دسته تقسیم می شوند .

تابش خارجی پرتوهای خارجی

تابش خارجی پرتوهای خارجی یکی از انواع استاندارد و البته شایع ترین  پرتودرمانی برای درمان سرطان سینه می باشد . در این روش پرتو ها به شکل پرتو های پر انرژی به کل پستان  تابانده می شوند

تابش داخلی تشعشع داخلی

در این روش به طور موقت دستگاه های رادیواکتیو کوچک در پستان شما در نزدیکی محل تومور قرار می دهند .

برای درمان سرطان سینه تقریبا در هر مرحله ممکن است از پرتو درمانی استفاده شود. این یک راه موثر برای کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه بعد از عمل است. همچنین می تواند به کنترل گسترش سرطان سینه و کمک به کاهش درد سرطان سینه  کمک کند.

 

sara بازدید : 20 دوشنبه 13 دی 1400 نظرات (0)

جراحی کیسه صفرا بعد از عمل فتق شایع ترین جراحی است که به صورت اورژانسی انجام می شود . حال چه بیماری های کیسه صفرا نیاز به جراحی دارد ؟ آیا سرطان کیسه صفرا خطرناک است ؟ در ادامه با ما همراه باشید .

وظایف کیسه صفرا در بدن

کیسه صفرا یک عضو گلابی شکل است که در زیر کبد قرار گرفته است . همه انسان ها جزو در موارد نادر این عضو را در بدن خود دارند . وظیفه این عضو جمع آوری و ذخیره صفرایی است که از کبد ترشح می شود . زیرا همیشه بدن به صفرا نیاز ندارد . برای هضم غذایی که خورده می شود نیاز به صفرا داریم . کیسه صفرا مواد غذایی را جمع می کند و در زمانی که نیاز است این عضو منقبض می شود و مواد زردرنگی به نام صفرا را ترشح می کند تا بتواتند غذا را هضم کند . در واقع اگر این عضو نباشد مشکل جدی برای انسان ایجاد نمیشود . زیرا تولید صفرا توسط کبد می باشد و ذخیره آن به وسیله کیسه صفرا می باشد . بنابراین نگرانی بابت این عضو نیست اما اگر سرطانی شود خطرناک بوده و ممکن است عواقب جدی برای فرد به همراه داشته باشد .

شایع ترین بیماری کیسه صفرا

کیسه صفرا جزوی از دستگاه گوارش می باشد که شایع ترین مشکل و بیماری این عضو سنگ کیسه صفرا می باشد . صفرا دارای مقدار زیادی کلسترول می باشد که هر چه میزان مصرف کلسترول بیشتر باشد و فعالیت بدنی کمتر باشد غلظت کلسترول در صفرا بیشتر می شود . درست شبیه آبی که راکد باشد و جریانی نداشته باشد لجن تشکیل می شود صفرا هم در صورت عدم تحرک و فعالیت فرد لجن تشکیل می شود . در صورت تجمع این لجن ها سنگریزه تشکیل می شود . همچنین این سنگریزه ها می توانند به هم چسبیده و سنگ بزرگتری ایجاد کنند . شایع ترین علت تشکیل سنگ صفرا در کشور ما بالا بودن میزان کلسترول می باشد . افرادی که چربی زیاد مصرف می کنند اما در سایر کشورها بیماری های عفونی عامل این بیماری می باشد .

آیا سنگ کیسه صفرا منجر به سرطان می شود ؟

جالب است بدانید که علت سرطان کیسه صفرا ، سنگ کیسه صفرا می باشد .

آیا سرطان کیسه صفرا کشنده است ؟

این سرطان جزو بیماری های کشنده است مخصوصا اگر در مراحل پیشرفته تشخیص داده شود می تواند خطرناک باشد .

عوامل ایجاد سرطان کیسه صفرا
سنگ کیسه صفرا
پولیپ های کیسه صفرا
بیماری های مادرزادی مجاری کیسه صفرا
برخی عفونت های کیسه صفرا
علائم سرطان کیسه صفرا

علائمی که این نوع سرطان ایجاد می کند اختصاصی نیست و مانند علائم سنگ کیسه صفرا می شود . علائمی مانند :

درد فوقانی زیر شکم
زردی
کاهش وزن

در برخی موارد منجر به انسداد مجاری کیسه صفرا می شود .

تشخیص سرطان کیسه صفرا
سونوگرافی
معاینه بالینی
سی تی اسکن
ام آر آی

درمان سرطان کیسه صفرا

سرطان کیسه صفرا اگر در مراحل اولیه باشد با جراحی درمان می شود. اگر در مرحله پیشرفته تر باشد ممکن است از شیمی درمانی ، رادیوتراپی استفاده شود . ممکن است به همراه جراحی از روش های تکمیلی برای درمان استفاده شود . بعد از جراحی نیز نیاز به مراقبت خاصی می باشد و نیاز به بررسی مجدد توسط روش های تصویربرداری می باشد . این کار برای اطلاع از متاستاز سرطان از کیسه صفرا به دیگر نواحی بدن می باشد.

sara بازدید : 15 دوشنبه 13 دی 1400 نظرات (0)

بدانید سرطان کبد یکی از کشنده ترین بیماری ها در بین افراد می باشد. آیا به صورت اولیه علائمی دارد که به عنوان علائم هشدار دهنده مارا از وجود این بیماری آگاه کند؟ آیا امروزه راه های درمانی سرطان کبد وجود دارد ،چطور تشخیص داده می شود؟

ویژگی های منحصر به فرد کبد

یکی از مهم ترین و بزرگترین اعضا داخل شکم کبد است و وظایف متعددی دارد . یکی از ویژگی های مهم کبد آن است بدون آن نمی توان زندگی کرد و تنها عضوی است که خودش می تواند خودش را در شرایط خاصی بسازد.کبد تنها عضوی است که از دو رگ شریان و ورید تغذیه می کند.

سرطان کبد چیست؟

سرطان کبد تومور بد خیمی است که از بافت اصلی کبد منشا می گیرد و معمولا به دلیل وجود یک بیماری زمینه ای در کبد مانند سیروز کبد رخ می دهد این سرطان در هر دو جنس مرد و زن به وجود می آید اما در مردان شایع تر است بنابراین سرطان کبد به طور اولیه از سلول های غیر طبیعی مجاری کبدی یا صفراوی منشا گرفته یا از گسترش سرطان عضوی دیگر به کبد ناشی می گردد.

نشانه های سرطان کبد

سرطان کبد جز آن دسته از سرطان هایی است شاید در مراحل اولیه خیلی علامتی ندارد و از ا

ین نظر خیلی قابل اهمیت است و اگر تشخیص زود هنگام صورت نگیرد ممکن است پیشامد خوبی نداشته باشد.کنید .

سرطان کبد در کودکان چگونه است؟

درمان سرطان کبد در کودکان(هپاتو بلاستوم) نسبت به بزرگسالان بهتر جواب می دهد.

تصور مردم از سرطان کبد چیست؟

تصور بدخیمی سرطان کبد در بین مردم نوعی از سرطان است که درجای دیگر بدن شروع شده است و سپسس به کبد گسترش پیدا کرده است کبد تا حدودی به دلیل جریان خون بالا و تولید موضعی هورمون های تحریک کننده رشد یکی از شایع ترین مکان ها برای این بیماری است.

شایع ترین سرطا ن های گسترش یابنده به کبد کدامند؟

بیشترین سرطان هایی که وارد کبد میشوند و تا این عضو متاستاز می شوند عبارتند از: راست روده، ریه،کلون ،لوزالمعده ، پستان ،مری و پوست است.

شایع ترین علائم بدخیمی سرطان کبد چیست؟
کاهش اشتها
کاهش وزن
وجود توده درد ناک در سمت راست بالای شکم
درد در قسمت فوقانی شکم
تب خفیف معمولا زیر 38.3 درجه سانتی گراد
زردی گهگاهی چشم ها و پوست
علل بروز سرطان کبد چیست؟

این سرطان در جمعیت هایی که میزان بروز هپاتیت ویروسی و سایر بیماری های مزمن کبدی در آن ها شایع تر است بیشتر  دیده می شود.

اصول کلی درمان سرطان کبد

در مراقبت از این بیماران مراقبت های حمایتی طبی جامعه و حمایت های روانی هردو باید مد نظر قرار گرفته شود، داروهای ضد سرطان و اشعه درمانی اغلب تجویز می شود این درمان ها ممکن است تا حدودی تسکین بخش باشند ولی علاج بخش نیستند. پیوند کبد ممکن است برای بعضی از بیماران در نظر گرفته شود.

توصیه هایی برای بیماران مبتلا به سرطان کبد

بیمار محدودیت برای فعالیت فیزیکی ندارد و می توان تا حد توان به فعالیت های سابق خود ادامه دهد.این بیماران می توانند از رژیم غذایی پر انرژی و کم پروتئین استفاده کنند.

آیا سرطان کبد کشنده است؟

نسبت مرگ و میر در سرطان کبد درمقایسه با بسیاری از سرطان های دیگر بیشتر است این نوع سرطان در کشور های شرق آسیا و آفریقا 10 برابر بیشتر از نقاط دیگر جهان شایع است است.

sara بازدید : 19 دوشنبه 13 دی 1400 نظرات (0)

سرطان حفره بینی چیست ؟ پولیپ بدخیم بینی همان سرطان است ؟ آیا سرطان بینی قابل درمان است ؟ سرطان تیغه بینی چه علائمی دارد ؟ در ادامه با ما همراه باشید .

انواع سرطان بینی

بینی و سینوس ها هم مثل هر عضو دیگری ممکن است درگیر غده های سرطانی شوند. این غده ها دارای دو نوع می باشد :

غده های ( تومور ) خوش خیم

این تومورها از سرعت رشد بسیار کمتری برخوردارند . اغلب راحت تر کنترل و درمان می شوند.

غده های بدخیم

غدد بدخیم خیلی سریع رشد می کنند و داخل بافت و استخوان نفوذ می کنند .

علائم سرطان بینی

در سرطان بینی علائم بسیاری دارد که به بیماری های خفیف تر نزدیک می باشد . به طور مثال تورم و آبریزش از بینی و چشم ، انسداد و ورم در ناحیه گردن از نشانه های سرطان بینی است که در بیماری سرماخوردگی نیز این علائم وجود دارد . این علائم شامل موارد ذیل است :

دوبینی یا کاهش دید
تورم به ویژه در گونه
زخم یا خونریزی در کام و دهان
درد در ناحیه دهان و صورت و بینی
خونریزی بینی
لق شدن دندان ها

نکته ای که وجود دارد اینست که این علائم ممکن است یکطرفه باشد مانند خونریزی از یک طرف بینی مشاهده می شود

متاستاز سرطان بینی

توده ی داخل بینی امکان دارد با پولیپ های طبیعی بینی اشتباه گرفته شود . وجود تومور سینوس فکی و نفوذ آن به بافت های نرم گونه باعث تورم شدید در صورت می شود . همچنین تومور دهانی با نفوذ به استخوان ها می تواند باعث لق شدن دندان و یا زخم کام شود ، اگر تومور به کاسه چشم فشار آورد باعث بیرون زدگی چشم خواهد شد ، وجود تومور در دال کاسه ی چشم نشان از پیشرفتگی آن و درمان دشوار دارد .

تشخیص سرطان بینی

در صورتی که تومورها در مراحل اولیه تشخیص داده شود ، قابل درمان است اما اگر دیر تشخیص داده شود درمان ها را با مشکل مواجه می کند . در صورتی هم که درمان پذیر باشد عوارض و نقص عضو جدی به همراه دارد . علت اهمیت تشخیص زودهنگام این بیماری اینست که علائم آن مشابه بیماری های شایع مانند سرماخوردگی ، سینوزیت ، آلرژی ، پولیپ ها می باشد . یکی از روش های تشخیصی آندوسکوپی بینی می باشد . این روش در کلینیک به صورت سرپایی انجام می شود و در صورت نیاز از رادیوگرافی ، ام آر آی ، سی تی اسکن استفاده می شود

آیا سرطان بینی قابل درمان است ؟

در صورتی که این سرطان در مراحل اولیه تشخیص داده شود درمان آن جراحی است . درمان های مکمل از جمله رادیوتراپی به همراه جراحی استفاده می شود . در صورتی که این سرطان پیشرفت کند ، قسمت هایی حساسی در کنار سینوس ها از جمله چشم ، مغز قرار دارد که زمانی که وارد این قسمت های حساس شود ، درمان به سختی انجام می شود و حتی در مراحل بسیار پیشرفته قابل درمان نیست .

sara بازدید : 14 دوشنبه 13 دی 1400 نظرات (0)

به طور طبیعی سلول های بدن در زمانی که بدن نیاز دارد تکثیر پیدا کرده و رشد می کنند . اما به دلیل تغییرات و جهش های ژنتیکی که در ساختار سلول ها ایجاد می شود شروع به رشد بی رویه و تکثیر غیر طبیعی می کنند که به آن سرطان می گویند. این تکثیر غیرقابل کنترل می شود که در نتیجه توده عظیمی از سلول ها را ایجاد می کند . این توده برای بدن مضر بوده و از منابع بدن تغذیه می کند .و به بافت اطراف و دورتر حمله کرده و آن ها را تخریب می کند .

شایع ترین سرطان ها

شیوع سرطان در کشورهای مختلف یکسان نیست و در کشور ما در مناطق مختلف نیز این شیوع متفاوت است . البته برخی سرطان ها مانند سرطان پوست در تمام دنیا فراگیر است و عوارض به گونه ای نیست که منجر به مرگ و میر زیادی شود .  به طور کلی شایع ترین سرطان ها در کشور ما شامل موارد ذیل است :

سرطان دستگاه گوارش مانند سرطان معده ، سرطان روده بزرگ
سرطان پستان (عمدتا در خانم ها دیده می شود )

البته روند شیوع سرطان ثابت نیست و با تغییراتی که در سبک زندگی ایجاد می شود متفاوت خواهد بود .

علت تشخیص دیر سرطان

تشخیص دیرهنگام سرطان می تواند به علل ذیل باشد :

بیمار : یعنی فرد دارای علائمی می باشد ولی بی توجه به آنهاست و دیر به پزشک مراجعه می کند .
بیماری بدون علامت : برخی از سرطان ها علائم خاصی ندارند و به دشواری می توان فهمید که احتمال بروز سرطان در فرد وجود دارد .
درمان غیراستاندارد : در برخی موارد افراد اقدام به خود درمانی یا دیگر درمانی می کنند .
پزشک : در برخی موارد پزشک تنها از بیمار شرح حالی می پرسد و چون علائمی نمی بیند از روش های تشخیص دقیق تر برای بررسی بیشتر استفاده نمی کند .

ضرورت تشخیص به موقع سرطان

نکته ای که در خصوص بیماری های سرطان وجود دارد سطح آگاهی مردم است . ترس و نگرانی مردم از شنیدن اسم سرطان ناشی از عدم آگاهی از این بیماری است . باید بدانید که امروزه بسیاری از سرطان ها قابل درمان است و به طور کامل بهبودی حاصل می شود . نکته مهمی که در این خصوص وجود دارد تشخیص به موقع سرطان می باشد . اگر تشخیص به موقع باشد شانس درمان قطعی سرطان بسیار بالا خواهد بود . خوشبختانه در دهه اخیر سطح آگاهی مردم بهتر شده است که این امر باعث شده است افراد زود برای تشخیص و غربالگری سرطان مراجعه کنند .  در گذشته افراد بسیار دیر برای درمان و تشخیص سرطان اقدام می کردند به گونه ای که درمان دیگر فایده ای نداشت و توده به بیشتر اعضای بدن متاستاز می شد و پزشک مجبور به برداشتن عضو سرطانی مانند سینه بود .

مزایای تشخیص به موقع سرطان

درمان سریعتر انجام می شود .
نتایج درمان بهتر می شود .
فرد عوراض کمتری را بعد از درمان متحمل می شود .
نیاز به برداشتن و خارج کردن عضو بیمار نیست .

sara بازدید : 14 دوشنبه 13 دی 1400 نظرات (0)

بدن ما از تریلیون سلول تشکیل شده است که بافت ها و اندام های بدن را می سازند. ژن های داخل هسته های هر سلول به آن سلول می گویند چه زمانی رشد کرده، فعالیت کند، تقسیم شود و بمیرد. به طور معمول، سلول های ما از این دستورالعمل ها پیروی می کنند و ما زنده می مانیم. اما وقتی تغییری در DNA ما ایجاد شود یا به آن آسیب برسد، یک ژن می تواند جهش یابد. ژن های جهش یافته به درستی کار نمی کنند زیرا دستورالعمل های موجود در DNA آنها مخلوط می شود. این می تواند باعث شود سلول هایی که باید در حالت استراحت باشند، تقسیم شده و از کنترل خارج شوند که می تواند منجر به سرطان شود. اینکه چگونه سرطان در بدن پخش می شود، موضوعی است که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

چگونگه سرطان شروع می شود؟
چگونه سرطان رشد می کند؟
چگونه سرطان در بدن پخش می شود؟
سرطان به کدام قسمت بدن پخش می شود؟
چرا گاهی سرطان باز می گردد؟
میکرومتاستازها
چگونه سرطان شروع می شود

وقتی ژن ها به درستی کار می کنند، آنها به سلول ها می گویند که چه زمانی برای رشد و تقسیم مناسب است. وقتی سلول ها تقسیم می شوند، کپی های دقیق از خود می سازند. یک سلول به 2 سلول یکسان تقسیم می شود، سپس 2 سلول به 4 سلول تقسیم می شوند و این روند ادامه می یابد. در بزرگسالان، سلول ها معمولاً رشد می کنند و تقسیم می شوند تا سلول های بیشتری فقط در مواقعی که بدن به آنها احتیاج دارد ایجاد کنند، مانند سلولهای پیری یا آسیب دیده.

اما سلول های سرطانی متفاوت هستند. سلول های سرطانی دارای جهش های ژنی هستند که سلول را از سلول طبیعی به سلول سرطانی تبدیل می کنند. این جهش های ژنی ممکن است به ارث برسد، با گذشت زمان و پیر شدن ژن ها ایجاد شود یا اگر در اطراف چیزی باشیم که به ژن های ما آسیب برساند مانند دود سیگار، الکل یا اشعه ماوراء بنفش  (UV) از خورشید ایجاد می شود.

سلول سرطانی مانند یک سلول طبیعی عمل نمی کند. زمانی که باید بمیرد، رشد می کند و خارج از کنترل تقسیم می شود. آنها همچنین به اندازه سلول های طبیعی بالغ نمی شوند و نابالغ می مانند. اگرچه انواع مختلفی از سرطان وجود دارد، اما همه آنها به دلیل رشد غیرطبیعی و خارج از کنترل سلول ها شروع می شوند. سرطان می تواند در هر سلول از بدن شروع شود.

چگونه سرطان رشد می کند

جهش های ژنی در سلول های سرطانی با دستورالعمل های طبیعی سلول تداخل می کند و می تواند باعث شود از کنترل خارج شود یا در مواقع لزوم از بین نرود. یک سرطان می تواند به رشد خود ادامه دهد زیرا سلول های سرطانی متفاوت از سلول های طبیعی عمل می کنند. سلول های سرطانی با سلول های طبیعی متفاوت هستند، زیرا:

خارج از کنترل تقسیم می شوند
نابالغ هستند و به سلول های بالغ با مشاغل خاص تبدیل نمی شوند
از سیستم ایمنی بدن اجتناب می کنند
سیگنال هایی را که به آنها می گوید باید تقسیم را متوقف کنند یا در مواقع لازم بمیرند، نادیده بگیرید
خیلی خوب بهم نمی چسبند و از طریق خون یا سیستم لنفاوی می توانند به سایر قسمت های بدن گسترش یابند
رشد کرده و به بافت ها و اندام ها آسیب می رسانند

با تقسیم سلول های سرطانی، تومور ایجاد شده و رشد می کند. سلول های سرطانی همان نیازهای سلول های طبیعی را دارند. آنها برای آوردن اکسیژن و مواد مغذی برای رشد و زنده ماندن به یک منبع خون نیاز دارند. وقتی تومور بسیار کوچک باشد، می تواند به راحتی رشد کند و اکسیژن و مواد مغذی را از رگ های خونی اطراف دریافت کند.

اما با رشد یک تومور، برای رساندن اکسیژن و سایر مواد مغذی به سلول های سرطانی به خون بیشتری نیاز دارد. بنابراین سلول های سرطانی سیگنال هایی را برای ایجاد تومور برای ایجاد رگ های خونی جدید ارسال می کنند. این عمل، رگ زایی نامیده می شود و یکی از دلایل بزرگ تر شدن تومورها است. همچنین به سلول های سرطانی اجازه می دهد وارد خون شوند و به راحتی در سایر قسمت های بدن پخش شوند. تحقیقات زیادی در مورد استفاده از داروهایی است که رشد رگهای خونی را متوقف می کنند (مهار کننده های رگ زایی نامیده می شوند) و باعث می شوند رشد تومور متوقف شود و حتی کوچک شود، انجام شده است.

چگونه سرطان در بدن پخش می شود

با بزرگ تر شدن تومور، سلول های سرطانی با فشار بر روی بافت طبیعی کنار تومور، می توانند به بافت ها و ساختارهای اطراف گسترش یابند. سلول های سرطانی همچنین آنزیم هایی را تولید می کنند که سلول ها و بافت های طبیعی را تجزیه می کنند. سرطانی که به بافت های مجاور گسترش یابد، تهاجم موضعی یا سرطان تهاجمی نامیده می شود.

سرطان همچنین می تواند از همان جایی که برای اولین بار شروع شده به سایر قسمت های بدن شود. این فرایند متاستاز نامیده می شود. سلول های سرطانی وقتی از تومور جدا شوند و از طریق خون یا سیستم لنفاوی به مکان جدیدی در بدن بروند، می توانند متاستاز کنند.

اما سلول های سرطانی متفاوت هستند. سلول های سرطانی دارای جهش های ژنی هستند که سلول را از سلول طبیعی به سلول سرطانی تبدیل می کنند. این جهش های ژنی ممکن است به ارث برسد، با گذشت زمان و پیر شدن ژن ها ایجاد شود یا اگر در اطراف چیزی باشیم که به ژن های ما آسیب برساند مانند دود سیگار، الکل یا اشعه ماوراء بنفش  (UV) از خورشید ایجاد می شود.

سلول سرطانی مانند یک سلول طبیعی عمل نمی کند. زمانی که باید بمیرد، رشد می کند و خارج از کنترل تقسیم می شود. آنها همچنین به اندازه سلول های طبیعی بالغ نمی شوند و نابالغ می مانند. اگرچه انواع مختلفی از سرطان وجود دارد، اما همه آنها به دلیل رشد غیرطبیعی و خارج از کنترل سلول ها شروع می شوند. سرطان می تواند در هر سلول از بدن شروع شود.

چگونه سرطان رشد می کند

جهش های ژنی در سلول های سرطانی با دستورالعمل های طبیعی سلول تداخل می کند و می تواند باعث شود از کنترل خارج شود یا در مواقع لزوم از بین نرود. یک سرطان می تواند به رشد خود ادامه دهد زیرا سلول های سرطانی متفاوت از سلول های طبیعی عمل می کنند. سلول های سرطانی با سلول های طبیعی متفاوت هستند، زیرا:

خارج از کنترل تقسیم می شوند
نابالغ هستند و به سلول های بالغ با مشاغل خاص تبدیل نمی شوند
از سیستم ایمنی بدن اجتناب می کنند
سیگنال هایی را که به آنها می گوید باید تقسیم را متوقف کنند یا در مواقع لازم بمیرند، نادیده بگیرید
خیلی خوب بهم نمی چسبند و از طریق خون یا سیستم لنفاوی می توانند به سایر قسمت های بدن گسترش یابند
رشد کرده و به بافت ها و اندام ها آسیب می رسانند

با تقسیم سلول های سرطانی، تومور ایجاد شده و رشد می کند. سلول های سرطانی همان نیازهای سلول های طبیعی را دارند. آنها برای آوردن اکسیژن و مواد مغذی برای رشد و زنده ماندن به یک منبع خون نیاز دارند. وقتی تومور بسیار کوچک باشد، می تواند به راحتی رشد کند و اکسیژن و مواد مغذی را از رگ های خونی اطراف دریافت کند.

اما با رشد یک تومور، برای رساندن اکسیژن و سایر مواد مغذی به سلول های سرطانی به خون بیشتری نیاز دارد. بنابراین سلول های سرطانی سیگنال هایی را برای ایجاد تومور برای ایجاد رگ های خونی جدید ارسال می کنند. این عمل، رگ زایی نامیده می شود و یکی از دلایل بزرگ تر شدن تومورها است. همچنین به سلول های سرطانی اجازه می دهد وارد خون شوند و به راحتی در سایر قسمت های بدن پخش شوند. تحقیقات زیادی در مورد استفاده از داروهایی است که رشد رگهای خونی را متوقف می کنند (مهار کننده های رگ زایی نامیده می شوند) و باعث می شوند رشد تومور متوقف شود و حتی کوچک شود، انجام شده است.

سرطان به کدام قسمت بدن پخش می شود؟

بیشتر سرطان ها تمایل دارند که به مناطق خاصی از بدن سرایت کنند. این به پزشکان کمک کرده است تا سیستم های مرحله بندی را که برای طبقه بندی سرطان ها استفاده می شود، بر اساس اطلاعات مربوط به محل سرطان در بدن و گسترش آن از همان ابتدا، ایجاد کنند. بسیاری از سرطان ها از یک سیستم مرحله بندی سرطان از 1 تا 4 پیروی می کنند که معمولاً در اعداد رومی I ، II ، III یا IV آورده می شود. دانستن چگونگی گسترش سرطان و محل سرطان می تواند به پزشکان کمک کند تا پیش بینی کنند که چگونه سرطان رشد می کند.

همچنین، به آنها کمک می کند تا درمان را برنامه ریزی کرده و از مراقبت های حمایتی مناسب برخوردار شوند.سرطان می تواند در هر نقطه از بدن گسترش یابد، اما به احتمال زیاد به غدد لنفاوی، استخوان ها، مغز، کبد یا ریه ها گسترش می یابد.

چرا سرطان گاهی اوقات بر می گردد؟

سرطان گاهی بعد از درمان دوباره برمی گردد. به این حالت عود سرطان می گویند. حتی اگر یک سلول سرطانی در بدن باقی مانده باشد، می تواند رشد کرده و تقسیم شود و به یک تومور جدید تبدیل شود. یک تومور جدید می تواند در همان ناحیه از بدن شروع به رشد کند که سرطان برای اولین بار شروع شده است، یا ممکن است سرطان از طریق خون یا سیستم لنفاوی به قسمت دیگری از بدن گسترش یابد و در آنجا به یک تومور جدید تبدیل شود. به همین دلیل است که پزشکان بعضی اوقات بلافاصله پس از اولین درمان از روش درمانی دیگری استفاده می کنند، مانند شیمی درمانی پس از جراحی. به این روش، درمان کمکی گفته می شود. هدف از درمان کمکی، کمک به جلوگیری از بازگشت سرطان در صورت باقی ماندن برخی سلول های سرطانی در بدن است.

در بعضی موارد، ممکن است درمان متوقف شود (مقاوم شود) بنابراین سلول های سرطانی دیگر از بین نمی روند. بنابراین سرطانی که در حال کوچک شدن بود یا از بین رفته بود ممکن است دوباره شروع به رشد کند و بزرگتر شود. این می تواند زمانی اتفاق بیفتد که ژن های داخل سلول های سرطانی جهش پیدا کنند. برخی جهش های ژنی باعث مقاومت سلول های سرطانی در برابر شیمی درمانی و سایر درمان های دارویی می شوند. اگر در برابر درمان مقاوم شدید، ممکن است پزشک پیشنهاد کند که روش دیگری را امتحان کنید.

میکرومتاستازها

میکرومتاستازها نواحی شیوع سرطان (متاستازها) هستند که به سختی دیده می شوند. آنها به اندازه ای کوچک هستند که در هر نوع اسکن ممکن است به سختی تشخیص داده شوند. برای چندین نوع سرطان، آزمایش خون می تواند پروتئین های خاصی را که سلول های سرطانی آزاد می کنند، تشخیص دهد. اینها ممکن است نشان دهند که متاستازهایی در بدن وجود دارند که خیلی کوچک هستند تا در اسکن نشان داده شوند. اما در بیشتر سرطان ها، هیچ آزمایش خونی وجود ندارد که بتواند بگوید سرطان گسترش یافته است یا خیر.

در اغلب سرطان ها، پزشکان فقط می توانند بگویند سرطان گسترش یافته است یا خیر. پزشکان این را بر اساس تعدادی از عوامل تعیین می کنند:

تجربه قبلی - پزشکان این اطلاعات را برای کمک به یکدیگر جمع آوری و منتشر می کنند

آیا سلول های سرطانی در رگ های خونی موجود در تومور در حین جراحی برداشته شده است - در صورت یافتن سلول های سرطانی، احتمال گسترش سرطان به سایر قسمت های بدن بیشتر است

سرطان در چه مرحله ای است و سلول ها چقدر غیر طبیعی هستند - هرچه درجه بالاتر باشد، سرطان با سرعت بیشتری رشد می کند و احتمال گسترش سلول بیشتر می شود

آیا غدد لنفاوی برداشته شده در طی یک عمل شامل سلول های سرطانی است - اگر غدد لنفاوی حاوی سلول های سرطانی باشد، این نشان می دهد که سلول های سرطانی از سرطان اصلی جدا شده اند (اما هیچ راهی برای دانستن اینکه سلول ها به سایر مناطق بدن گسترش یافته اند وجود ندارد )

این اطلاعات در درمان سرطان مهم است. اگر پزشکان به وجود میکرومتاستاز مشکوک باشند، ممکن است درمان اضافی داشته باشید. این درمان ممکن است شامل موارد زیر باشد:

شیمی درمانی
رادیوتراپی
درمان هدفمند
هورمون درمانی

درمان های اضافی ممکن است احتمال بهبود سرطان را افزایش دهند.

جمع بندی

همانطور که ملاحظه فرمودید، سلول های سرطانی از طریق رگ های خونی یا سیستم لنفاوی می توانند به دیگر بخش های بدن سرایت کنند. در این حالت، ممکن است سرطان متاستاتیک یا سرطان پیشرفته رخ دهد که درمان پذیری را سخت می سازد.

sara بازدید : 23 دوشنبه 13 دی 1400 نظرات (0)

سرطان عبارتست از رشد غیر طبیبعی سلول های بدخیم در بدن است. تومور مثانه معمولا در دیواره مثانه ایجاد می شود.

مثانه عضوی از دستگاه تناسلی است که ادرار در آن جمع شده و سپس تخلیه می شود. معمولا سرطان مثانه اگر در مراحل اولیه اش باشد درمان پذیر خواهد بود، ناگفته نماند که بسیاری از سرطان ها در صورت تشخیص زود هنگام قابل درمان هستند.

آناتومی مثانه

مثانه عضوی گرد وتوخالی شبیه بادکنک می باشد که در قسمت تحتانی شکم قرار دارد . ادرار که مواد زائد بدن می باشد که در کلیه تولید می شود از طریق لوله ای به نام میزنای به مثانه وارد می شود . این مواد زائد از طریق لوله ای به نام پیشابراه از مثانه و بدن دفع می شود . در صورتی که سلول های سرطانی در دیواره مثانه رشد کند باعث ایجاد سرطان مثانه می شود.طبق بررسی های انجام شده این بیماری خطرناکترین سرطان دستگاه ادراری می باشد . در ادامه به طور مفصل درباره این سرطان صحبت خواهیم کرد.

دلایل ابتلا به  سرطان مثانه

تا کنون دلیل اصلی به ابتلا به سرطان مثانه مشخص نشده است اما عواملی وجود دارند که خطر ابتلا به سرطان مثانه را افزایش می دهند که این عوامل عبارتند از:

مصرف دخانیات
در معرض مواد سرطان زا قرار گرفتن،قرار داشتن در معرض مواد شیمیایی رنگ صنعتی ، دود زغال ، مواد رنگی به کار رفته در صنعت لاستیک سازی
بیماری های عفونی مزمن دستگاه ادراری مزمن ناشی از سنگ کلیه
آلودگی دستگاه ادراری و وجود قارچ و میکروب ها
جنسیت : مردان بیشتر از زنان در معرض ابتلا به سرطان مثانه هستند.
سن : طبق آمار به دست آمده افراد مسن بالای سال بیشتر به این بیماری مبتلا می شوند.
کسانی که در خانواده سابقه ابتلا به سرطان مثانه را دارند درصد بالایی برای ابتلا به این نوع سرطان را دارند .
استفاده زیاد و طولانی از سوند برای دفع ادرار

انواع سرطان مثانه

سلول های سرطانی که در مثانه شروع به رشد می کنند به سه نوع تقسیم می شوند:
1. سرطان کارسینوم سلول ترانزیشنال
این سرطان در لایه های درونی پوشش دستگاه ادراری متصل به مثانه رشد می کنند که حالت ارتجاعی دارند .
2. سرطان کارسینوم سلول سنگفرشی
سلول های این سرطان که شباهت زیادی به سرطان پوست دارد در سلول های سنگفرش ( ظریف و مسطح می باشد) ایجاد می شود . در صورتی که فرد دچار التهاب یا عفونت در طولانی مدت شود به قسمت دستگاه ادراری مثانه سرایت می کند.
3. سرطان آدنوکارسینوم
مثانه دارای سلول های غده ای می باشد که در پوشش دستگاه ادراری مثانه قرارا دارد . وقتی سرطان در این سلول ها ایجاد شود این نوع سرطان را بوجود می آورد .

علائم ابتلا به بیماری سرطان مثانه

وجود خون در ادرار که این علامت می تواند علامتی بسیار جدی و مهم برای وجود سرطان مثانه تلقی شود.
احساس نیاز به دفع ادرار بصورت مکرر
احساس سوزش و درد هنگام دفع ادرار
عفونت مجاری ادراری
بی اختیاری ادراری و نشت ادرار (نشت ادرار می تواند به مقدار بسیار کم حتی در حد چند قطره باشد).

درمان سرطان مثانه

روش های درمان سرطان مثانه بستگی به شرایط خود بیمار و میزان پیشرفتگی سرطان دارد.

درمان سرطان به روش های مختلفی انجام می گیرد:

انجام عمل جراحی به منظور برداشتن تومور از مثانه:

اگر سرطان مثانه در مراحله اولیه باشد با استفاده از عمل جراحی تومور سرطانی برداشته می شود البته به شرطی که فقط لایه های داخلی مثانه درگیر این بیماری باشند.

شیوه انجام عمل جراحی بدین صورت است که پزشک با استفاده از آندوسکوپ تومور سرطانی را دیده و با استفاده از جریان برق سلول های سرطانی را از بین می برد. در برخی مواقع می توان از لیزر فشار بالا به جای جریان برق استفاده نمود. ممکن است بیمار پس از انجام این عمل احساس سوزش ادرار یا ادرار خونی داشته باشد که این امر کاملا طبیعی است.

انجام عمل جراحی به منظور برداشتن تومور و برداشتن قسمتی از مثانه:

هنگامی که قسمت بیشتری از مثانه درگیر بیماری سرطان باشد پزشک ناچار است هنگام برداشتن تومور قسمت سرطانی مثانه را نیز بردارد. دقت شود برداشتن قسمتی از مثانه هنگامی انجام می شود که هیچ آسیبی به وظایف مثانه وارد نشود.
شیمی درمانی:

شیمی درمانی برای از بین بردن سلول های سرطانی استفاده می شود. معمولا در شیوه شیمی درمانی مثانه از دو یا چند دارو بصورت همزمان استفاده می شود که ممکن است مستقیم به مثانه وارد شود یا به رگ تزریق شود.

sara بازدید : 15 دوشنبه 13 دی 1400 نظرات (0)

سرطان پستان مردان با استفاده از داروهایی قابل درمان است که می تواند از راه دهان یا مستقیماً در جریان خون قرار گیرد. این روش ها را درمان های سیستمیک می نامند زیرا تقریباً در هر جای بدن می توانند به سلول های سرطانی برسند. بسته به نوع سرطان پستان، انواع مختلفی از داروها ممکن است استفاده شود، از جمله شیمی درمانی، هورمون درمانی، درمان هدفمند و ایمونوتراپی.

شیمی درمانی سرطان سینه مردان، درمانی با داروهای کشنده سرطان است که ممکن است به صورت وریدی (تزریق داخل رگ) یا از راه دهان تجویز شود. این داروها از طریق جریان خون برای رسیدن به سلول های سرطانی از بیشتر قسمت های بدن عبور می کنند. گاهی اوقات، ممکن است شیمی درمانی به طور مستقیم به مایع نخاعی که مغز و نخاع را احاطه کرده است، تزریق شود. ​​​​​​

برخی از درمان ها را درمان های محلی می نامند، به این معنی که تومور را بدون تأثیر بر بقیه بدن درمان می کنند. این روش های درمانی به احتمال زیاد برای سرطان های مرحله اولیه (با پیشرفت کمتر) مفید هستند، اگرچه ممکن است در برخی موارد دیگر نیز مورد استفاده قرار گیرند.

چه زمانی از شیمی درمانی استفاده می شود؟
چه داروهایی برای شیمی درمانی سرطان سینه مردان استفاده می شود؟
شیمی درمانی سرطان سینه مردان چگونه انجام می شود؟
عوارض جانبی شیمی درمانی سرطان سینه مردان
چه زمانی از شیمی درمانی استفاده می شود؟

همه مردان مبتلا به سرطان پستان به شیمی درمانی احتیاج ندارند، اما شرایط مختلفی وجود دارد که در آنها شیمی درمانی توصیه می شود:

پس از جراحی (شیمی درمانی کمکی)

زمانی که این درمان پس از جراحی به بیماران داده می شود، به آن درمان کمکی گفته می شود. شیمی درمانی کمکی برای تلاش برای از بین بردن سلول های سرطانی باقی مانده یا گسترش یافته که حتی در آزمایش های تصویربرداری نیز قابل مشاهده نیستند، استفاده می شود. اگر به این سلول ها اجازه رشد داده شود، می توانند تومورهای جدیدی را در مکان های دیگر بدن ایجاد کنند. شیمی درمانی کمکی می تواند خطر بازگشت سرطان پستان را کاهش دهد. پرتودرمانی و هورمون درمانی نیز می توانند به عنوان درمان های کمکی استفاده شوند.

قبل از جراحی (شیمی درمانی نئوادجوانت)

درمان نئوادجوانت مانند درمان کمکی است، با این تفاوت که این درمان را قبل از جراحی انجام می دهید. از شیمی درمانی Neoadjuvant می توان برای کوچک کردن تومور استفاده کرد تا با جراحی کمتری بتوان آن را از بین برد. به همین دلیل، شیمی درمانی نئوادجوانت اغلب برای درمان سرطان هایی استفاده می شود که خیلی بزرگ هستند و در زمان تشخیص، با جراحی قابل برداشتن نیستند. همچنین، با انجام دادن شیمی درمانی قبل از برداشتن تومور، پزشکان می توانند نحوه واکنش سرطان به آن را بهتر ببینند.

اگر اولین مجموعه داروهای شیمیایی تومور را کوچک نکند، پزشک شما می داند که به داروهای دیگر نیز نیاز است. همچنین باید سلول های سرطانی گسترش یافته اما دیده نشده را از بین ببرد. درست مثل شیمی درمانی کمکی، شیمی شیمی درمانی نئوادجوانت می تواند خطر بازگشت سرطان پستان را کاهش دهد. از نظر بقا و احتمال بازگشت سرطان، تفاوتی بین شیمی درمانی قبل یا بعد از جراحی وجود ندارد.

برای سرطان سینه پیشرفته

شیمی درمانی همچنین می تواند به عنوان درمان اصلی برای مردانی که سرطان آن ها بیش از ناحیه پستان و به زیر بغل گسترش یافته است و یا بعد از درمان های اولیه گسترش یافته، مورد استفاده قرار گیرد. طول دوره درمان بستگی به میزان کارایی شیمیایی و تحمل درمان دارد.

گاهی اوقات مشخص نیست که شیمی درمانی مفید است یا خیر. آزمایشاتی مانند Oncotype DX و MammaPrint در دسترس است، که می تواند به شما در تعیین اینکه چه مردانی از شیمی درمانی پس از جراحی پستان بهره مند می شوند، کمک می کند.

چه داروهایی برای شیمی درمانی سرطان سینه مردان استفاده می شود؟

در بیشتر موارد (به ویژه به عنوان درمان کمکی یا نئوادجوانتی)، شیمیایی هنگام استفاده از ترکیبات دارویی بیشترین تأثیر را دارد. امروزه پزشکان از ترکیبات مختلفی استفاده می کنند و مشخص نیست که هر ترکیب واحدی به وضوح بهترین است. رایج ترین داروهای مورد استفاده برای شیمی کمکی و نئوادجوانت عبارتند از:

آنتراسایکلین ها مانند دوکسوروبیسین (Adriamycin) و epirubicin (Ellence)
تاكسن ها، مانند پاكلیتاكسل (تاكسول) و دوكتاكسل (تاكوستر)
5-فلوئوروراسیل (5-FU)
سیکلوفسفامید (سیتوکسان)
کاربوپلاتین (پاراپلاتین)

غالباً برای شیمی درمانی از ترکیب 2 یا 3 مورد از این داروها استفاده می شود.

اگرچه اغلب از ترکیبات دارویی برای درمان سرطان پستان اولیه استفاده می شود، اما سرطان پیشرفته پستان بیشتر با یک نوع داروی شیمی درمانی درمان می شود. هنوز هم برخی از ترکیبات مانند پاکلیتاکسل به علاوه کاربوپلاتین برای درمان سرطان پستان پیشرفته استفاده می شود. برای سرطانهایی که HER2 مثبت هستند ممکن است یک یا چند داروی HER2 را با شیمی درمانی استفاده کنند.

شیمی درمانی سرطان سینه مردان چگونه انجام می شود؟

داروهای شیمیایی برای سرطان پستان به طور معمول از طریق ورید (IV) تجویز می شوند (یا به صورت تزریق در طی چند دقیقه یا به صورت تزریق برای مدت زمان طولانی تر). این کار را می توان در مطب پزشک، کلینیک شیمی درمانی یا بیمارستان انجام داد.

برای تجویز شیمیایی اغلب به سیستم IV وریدی کمی بزرگتر و محکم تر نیاز است. آنها به عنوان کاتترهای وریدی مرکزی (CVC)، دستگاه های دسترسی وریدی مرکزی (CVAD) یا خطوط مرکزی شناخته می شوند. از آن ها برای قرار دادن داروها، فرآورده های خونی، مواد مغذی یا مایعات به داخل خون استفاده می شود. همچنین می توان از آن ها برای بیرون آوردن خون برای آزمایش استفاده کرد.

انواع مختلف CVC موجود است. 2 نوع متداول پورت و خط PICC است. برای بیماران سرطان سینه، خط مرکزی به طور معمول در طرف مقابل پستانی قرار می گیرد که تحت عمل جراحی قرار گرفته است.

پزشکان شیمی درمانی را به صورت چرخه ای انجام می دهند و با هر دوره درمان، یک دوره استراحت می دهند. شیمی درمانی از روز اول هر چرخه شروع می شود، اما برنامه بسته به داروهای مورد استفاده متفاوت است. به عنوان مثال، با برخی از داروها، شیمی درمانی فقط در روز اول چرخه تجویز می شود. هر روز به مدت 14 روز یا هفتگی به مدت 2 هفته تجویز می شود. سپس، در پایان چرخه، برنامه شیمیایی تکرار می شود تا چرخه بعدی شروع شود.

چرخه ها اغلب 2 یا 3 هفته طول می کشند، اما بسته به نوع داروی خاص یا ترکیبی از داروها متفاوت هستند. بعضی از داروها بیشتر تجویز می شوند. شیمی درمانی کمکی و نئوادجوانت اغلب بسته به نوع داروهایی که در کل 3 تا 6 ماه تجویز می شود. درمان اغلب برای سرطان پیشرفته سینه طولانی تر است و براساس میزان کارایی و عوارض جانبی شما است.

شیمی درمانی فشرده با دوز بالا:

پزشکان دریافته اند که دادن چرخه داروهای شیمیایی خاص به بیماران می تواند احتمال بازگشت سرطان را کاهش داده و باعث بهبود بقا در برخی از بیماران شود. این معمولاً به معنای دادن همان داروهای شیمی درمانی است که به طور معمول داده می شود، اما به جای هر 3 هفته، آن را هر 2 هفته یک بار استفاده می کنند. دارویی (فاکتور رشد) برای کمک به افزایش شمارش گلبول های سفید خون بعد از شیمی درمانی تجویز می شود تا اطمینان حاصل شود که تعداد گلبول های سفید خون به موقع برای چرخه بعدی به حالت طبیعی باز می گردد. از این روش می توان برای شیمی کمکی استفاده کرد.

عوارض جانبی شیمی درمانی سرطان سینه مردان

داروهای شیمیایی به سلول هایی که به سرعت تقسیم می شوند حمله می کنند، به همین دلیل آن ها در برابر سلول های سرطانی کار می کنند. اما سلول های دیگر بدن مانند سلول های مغز استخوان، پوشش دهان و روده و فولیکول های مو نیز به سرعت تقسیم می شوند. این سلول ها نیز احتمالاً تحت تأثیر مواد شیمیایی قرار می گیرند که می تواند منجر به عوارض جانبی شود. برخی از مردان عوارض جانبی زیادی دارند در حالی که مردان دیگر ممکن است عوارض کمی داشته باشند.

عوارض جانبی شیمی درمانی به نوع داروها، مقدار مصرف شده و مدت زمان درمان بستگی دارد. برخی از رایج ترین عوارض جانبی احتمالی عبارتند از:

ریزش مو
زخم های دهان
از دست دادن اشتها (یا افزایش اشتها)
تهوع و استفراغ
تعداد کم سلول های خونی

شیمی می تواند سلول های خون ساز مغز استخوان را تحت تأثیر قرار دهد که منجر به موارد زیر می شود:

افزایش احتمال عفونت (از تعداد کم گلبول های سفید خون)
کبودی یا خونریزی آسان (از تعداد پلاکت خون کم)
خستگی (از نظر تعداد گلبول های قرمز خون پایین یا دلایل دیگر)

این عوارض معمولاً کوتاه مدت هستند و پس از پایان درمان از بین می روند. در صورت بروز عوارض جانبی، به تیم مراقبت از سرطان خود اطلاع دهید، زیرا غالباً روش هایی برای کاهش آنها وجود دارد. به عنوان مثال، می توان داروهایی برای کمک به پیشگیری یا کاهش حالت تهوع و استفراغ تجویز کرد.

چندین عارضه جانبی دیگر نیز ممکن است. برخی از این موارد فقط با داروهای شیمی درمانی خاص دیده می شوند. از تیم مراقبت از سرطان خود در مورد عوارض جانبی احتمالی داروهای خاصی که دریافت می کنید سوال کنید.

آسیب عصبی (نوروپاتی)

بسیاری از داروها برای درمان سرطان پستان استفاده می شوند، از جمله تاکسان ها (دوکتاکسل و پاکلیتاکسل)، عوامل پلاتین (کاربوپلاتین، سیس پلاتین)، وینورلبین، اروبولین و ایکسابپیلون می توانند به اعصاب خارج مغز و نخاع آسیب برسانند. این ممکن است گاهی به علائمی (به طور عمده در دست و پا) مانند بی حسی، درد، احساس سوزش یا سوزن سوزن شدن، حساسیت به سرما یا گرما یا ضعف منجر شود. در بیشتر موارد با قطع درمان این از بین می رود، اما ممکن است در بعضی از مردان مدت طولانی طول بکشد.

آسیب قلبی

دوکسوروبیسین، اپی روبیسین و برخی داروهای دیگر ممکن است باعث آسیب دائمی قلب شوند (که به آن کاردیومیوپاتی گفته می شود). اگر دارو به مدت طولانی یا در دوزهای بالا استفاده شود، خطر بیشتر است. اکثر پزشکان قبل از شروع یکی از این داروها، عملکرد قلب شما را با آزمایشی مانند MUGA یا اکوکاردیوگرام (سونوگرافی قلب) بررسی می کنند. آن ها همچنین دوزها را به دقت کنترل می کنند و علائم مشکلات قلبی را مشاهده می کنند و ممکن است آزمایش قلب را برای کنترل عملکرد قلب در طول درمان تکرار کنند. اگر عملکرد قلب شروع به بدتر شدن کند، درمان با این داروها به طور موقت یا دائم قطع می شود. هنوز هم، در بعضی از افراد، علائم آسیب ممکن است تا ماه ها یا سال ها پس از توقف درمان ظاهر نشود.

سندرم پای دست و پا

داروهای شیمیایی خاصی مانند کپسیتابین و دوکسوروبیسین لیپوزومی می توانند کف دست و کف پا را تحریک کنند. به این سندرم دست و پا می گویند. علائم اولیه شامل بی حسی، گزگز و قرمزی است. اگر بدتر شود، دست ها و پاها می توانند متورم، ناراحت کننده یا حتی دردناک شوند. پوست ممکن است تاول بزند و لایه برداری کند. هیچ درمان خاصی وجود ندارد، اگرچه برخی کرم ها یا استروئیدهایی که قبل از شیمی درمانی داده شده اند ممکن است کمک کنند. با قطع دارو یا کاهش دوز، این علائم به تدریج بهتر می شوند. بهترین راه پیشگیری از سندرم شدید دست و پا این است که در زمان بروز علائم اولیه به پزشک اطلاع دهید تا دوز دارو تغییر کند یا داروهای دیگر تجویز شود.

مغز شیمیایی

تحقیقات بسیار کمی در مورد مغز شیمی درمانی در مردان وجود دارد، اما بسیاری از زنانی که تحت درمان سرطان سینه هستند، از کاهش عملکرد ذهنی خبر می دهند. برخی از مشکلات طولانی مدت ممکن است در زمینه تمرکز و حافظه وجود داشته باشد. اگرچه بسیاری از زنان این مسئله را به شیمی درمانی مرتبط دانسته اند، اما در زنانی که شیمی درمانی به عنوان بخشی از درمان خود دریافت نکرده اند نیز دیده شده است. همچنین، اکثر خانم ها بعد از شیمی درمانی عملکرد خوبی دارند. در مطالعات مغز شیمیایی به عنوان یک عوارض جانبی درمان، علائم اغلب طی چند سال از بین می روند. حتی اگر بیشتر تحقیقات در مورد زنان انجام شده است، هیچ دلیلی برای انتظار تفاوت در مردان تحت درمان سرطان سینه وجود ندارد.

افزایش خطر ابتلا به سرطان خون

به ندرت، برخی از داروهای شیمیایی می توانند باعث بیماری های مغز استخوان مانند سندرم میلودیسپلاستیک یا حتی لوسمی میلوئید حاد (سرطان سلول های سفید خون) شوند.

احساس ناخوشی یا خستگی

بسیاری از افراد بعد از شیمی درمانی مانند قبل احساس سلامتی نمی کنند. غالباً یک احساس باقیمانده از احساس درد در بدن وجود دارد. این ممکن است تغییرات بسیار ظریفی باشد که به مرور زمان به آرامی اتفاق می افتد.

خستگی اغلب یکی دیگر از مشکلات رایج (اما اغلب نادیده گرفته شده) برای کسانی که شیمی درمانی کرده اند است. این ممکن است تا چندین سال طول بکشد. اغلب می توان به آن کمک کرد، بنابراین مهم است که به پزشک یا پرستار خود در مورد آن اطلاع دهید. ورزش، چرت زدن و صرفه جویی در مصرف انرژی ممکن است توصیه شود. اگر مشکلی در خواب وجود داشته باشد، این موارد قابل درمان هستند. بعضی اوقات افسردگی وجود دارد که ممکن است با مشاوره و یا داروها به آن کمک کند.

جمع بندی

از آن جایی که بیشتر آقایان انتظار این نوع سرطان را ندارند، اغلب دیر موقع تشخیص داده می شود. باید بدانید که پیشگیری هر کاری بهتر از تحمل عواقب آن است. با غربالگری های منظم امکان تشخیص و درمان به موقع سرطان سینه آقایان وجود دارد. درمورد تاثیر سرطان بر باروری آقایان می توانید به مقاله اثرات سرطان بر روی باروری مردان را مطالعه فرمایید.

sara بازدید : 20 دوشنبه 13 دی 1400 نظرات (0)

سلول های سرطانی در بدن تقسیم، رشد و گسترش می یابند. اگر پزشکان قادر به کنترل گسترش سلولهای سرطانی نباشند، نتیجه مرگ حاصل می شود. عوامل مختلفی، چه داخلی و چه خارجی ، باعث سرطان می شوند. عوامل داخلی شامل جهش های ژنتیکی ، هورمون ها و شرایط ایمنی بدن است و عوامل خارجی شامل سیگار کشیدن، رژیم غذایی ناسالم و بیماری های عفونی است. اغلب، چندین سال طول می کشد تا چنین عوامل خطری منجر به سرطان شود.

طبق انجمن سرطان آمریكا، در سال 2020، تخمین زده می شود كه 1.8 میلیون مورد جدید سرطان در میان آمریكایی ها وجود داشته باشد و 606،520 نفر بر اثر این بیماری خواهند مرد. در اینجا پنج مورد از کشنده ترین سرطان ها را بررسی می کنیم.

سرطان ریه یکی از کشنده ترین سرطان ها
سرطان روده بزرگ یکی از کشنده ترین سرطان ها
سرطان پستان یکی از کشنده ترین سرطان ها
سرطان پانکراس یکی از کشنده ترین سرطان ها
سرطان پروستات یکی از کشنده ترین سرطان ها

سرطان ریه یکی از کشنده ترین سرطان ها

متأسفانه، بیشتر مبتلایان به سرطان ریه در ابتدا با بیماری پیشرفته ای روبرو می شوند و سرانجام بر اثر این بیماری خواهند مرد. سیگار کشیدن - که یک عامل خطر قابل اصلاح است - از شایعترین علت سرطان ریه است. براساس معاینه میکروسکوپی، سرطان ریه به دو نوع تقسیم می شود: سرطان ریه سلول کوچک و سرطان ریه سلول غیر کوچک. بسته به نوع و مرحله سرطان ریه، درمان می تواند شامل جراحی، شیمی درمانی و رادیوتراپی باشد.

سرطان روده بزرگ یکی از کشنده ترین سرطان ها

در ابتدا، سرطان روده بزرگ با علائم کمی یا بدون علائم ظاهر می شود. اگر این سرطان زود تشخیص داده شود، سرطان روده بزرگ با میزان بقای پنج ساله قابل درمان است. به عنوان مثال، میزان بقا در برخی از افراد مبتلا به سرطان روده بزرگ در مراحل اولیه حدود 90٪ است.

با این حال، برای زنده ماندن از سرطان روده بزرگ، غربالگری مانند کولونوسکوپی ضروری است. متأسفانه، میزان بقای پنج ساله سرطان روده بزرگ پیشرفته بسیار کمتر است. بسته به مرحله و شیوع سرطان روده بزرگ، درمان می تواند شامل جراحی، رادیوتراپی، شیمی درمانی یا آمبولیزاسیون باشد.

سرطان پستان یکی از کشنده ترین سرطان ها

سرطان سینه در اثر رشد بدخیم سلولهای پوشاننده لوبولها یا مجاری پستان ایجاد می شود. حدود 1٪ از کل سرطان های پستان بر مردان تأثیر می گذارد. سرطان پستان از یک کلون یا یک سلول تغییر یافته ایجاد می شود. به طور معمول، این سلولهای کلونال کاملاً بدخیم و حمله و متاستاز می شوند.

درمان سرطان پستان می تواند کاملاً پیچیده و مبتنی بر عوامل متعددی باشد. به طور گسترده، درمان سرطان پستان را می توان بصورت گسترده (ماستکتومی) یا محافظت کننده از پستان (لامپکتومی) توصیف کرد.

علاوه بر درمان محلی جراحی، درمان کمکی یا سیستمیک نیز برای درمان افراد مبتلا به سرطان پستان انجام می شود. چنین درمان کمکی می تواند شامل شیمی درمانی یا هورمون درمانی باشد. خوشبختانه با بهبود توانایی های تشخیصی و درمانی، افراد بیشتری که مبتلا به سرطان پستان هستند ، زنده می مانند.

سرطان پانکراس یکی از کشنده ترین سرطان ها

سرطان لوزالمعده یکی از پرخاشگرانه ترین سرطان ها است. این به سرعت می کشد و بیمار را با علائم متعدد دردناک و خطرناک از جمله درد معده، انسداد صفراوی، خونریزی و سایر موارد آزار می دهد.

علی رغم تحقیق در مورد این موضوع، هیچ گزینه غربالگری یا روش درمانی قابل اعتمادی برای افراد مبتلا به سرطان لوزالمعده وجود ندارد.

سرطان پروستات یکی از کشنده ترین سرطان ها

پروستات غده ای است که در سیستم ادراری تناسلی مردان یافت می شود. در وسط لگن تحتانی قرار گرفته و در بین راست روده و مثانه قرار گرفته است. پروستات مایعات منی را تولید می کند که اسپرم را تغذیه می کند.

سرطان پروستات از سلولهای غده ای بوجود می آید و بنابراین یک آدنوکارسینوم است. این بیماری معمولاً مردان مسن را درگیر می کند و بیشتر در بین آمریکایی های آفریقایی تبار و کسانی که سابقه خانوادگی بیماری دارند شایع است.

بیشتر سرطان های پروستات رشد کندی دارند و افراد مبتلا به سرطان پروستات بدون علامت معمولاً بدون نیاز به درمان بعدی مشاهده می شوند. در حقیقت، بسیاری از افراد مبتلا به سرطان پروستات به دلایل غیرمرتبط مانند حمله قلبی یا سکته می میرند.

اگرچه مردان مسن بدون علامت یکبار به طور مرتب از طریق معاینه دیجیتال مقعدی و آزمایش آنتی ژن اختصاصی پروستات (PSA) از نظر سرطان پروستات مورد غربالگری قرار می گرفتند، اما در سال های اخیر، غربالگری معمول از نظر بسیاری از متخصصان پزشکی مورد بی توجهی قرار گرفته است.

درمان سرطان پروستات شامل برداشتن جراحی (پروستاتکتومی)، پرتودرمانی خارجی (پرتودرمانی) و براکی تراپی است. براکی تراپی روشی است که در آن یک رادیواکتیو در پروستات کاشته می شود.

جمع بندی

جای تعجب نیست که تصور ابتلا به سرطان، اتفاقی است که همراه با ترس و وحشت اتفاق می افتد. این بدان دلیل است که بسیاری از افرادی که این رویداد را تجربه نکرده اند، تصور می کنند که سرطان بیماری است که فقط منجر به مرگ می شود، که با توجه به راه های درمانی و کنترلی و همچنین تحقیقات بسیاری که در این زمینه انجام شده است این تصور روز به روز بیشتر به تصوری نادرست تبدیل می شود.

در این بین برخی از سرطان ها کشنده هستند، به همین دلیل شناختن علائم و ابتلا به آن در اوایل بیماری بسیار حیاتی است - درصورتی که بیشترین شانس را برای زنده ماندن در آن دارید.

تعداد صفحات : 33

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 322
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 16
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 117
  • آی پی دیروز : 50
  • بازدید امروز : 139
  • باردید دیروز : 61
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 517
  • بازدید ماه : 517
  • بازدید سال : 3,110
  • بازدید کلی : 5,714