loading...
کلینیک سرطان ایران
sara بازدید : 21 دوشنبه 13 دی 1400 نظرات (0)

15 علامت مهم سرطان ریه

15 علامت مهمی که باید بدانید:

سرفه های دائمی یا تغییراتی در سرفه کردن

افرادی که برای مدت طولانی ای سرفه می کنند توصیه می شود که حتما به پزشک مراجعه کنند. زیرا سرفه های طولانی می توانند یکی از مهم ترین علائم بیماری سرطان ریه باشند. افراد سیگاری اغلب دچار سرفه های مزمن هستند اما باید توجه داشته باشند که تغییری در آن ها به وجود آمده است یا خیر.

نفس تنگی

یکی دیگر از علائم سرطان ریه تنگی نفس است. اگر برای انجام کاری که در گذشته به راحتی و بدون تنگی نفس انجام می دادید به تنگی نفس دچار شده اید بهتر است که به پزشک متخصص مراجعه کنید.

احساس درد در ناحیه سینه و استخوان

از دیگر علائم سرطان ریه می توان به احساس درد در ناحیه سینه و استخوان اشاره نمود. اگر سرطان ریه به استخوان فرد رسیده باشد ممکن است فرد در ناحیه استخوان قفسه سینه احساس درد داشته باشند.

خس خس کردن سینه

صدایی مانند سوت هنگام نفس کشیدن می تواند یکی دیگر از علائم سرطان ریه باشد. اما این صدا ممکن است برای آسم یا حساسیت هم باشد اما می تواند به سرطان ریه هم مرتبط باشد.

ایجاد تغییر در صدا

زمخت تر  و کلفت تر شدن صدا به صورت دائمی از دیگر علائم این بیماری است.

کم کردن وزن و بی اشتهایی

کم کردن وزن و بی اشتهایی از علائم کلی سرطان است. اگر کم کردن وزن و بی اشتهایی بی دلیل و ادامه دار باشد باید به پزشک مراجعه شود.

عفونت های ریوی دائم

برخی عفونت ها مانند برونشیت و ذات الریه اگر دائمی شوند می توانند خطرناک باشند.

https://namu.wiki/w/%ED%8F%90%EC%95%94

خستگی مزمن

یکی دیگر از علائم این بیماری خستگی مزمن است. در این حالت بیمار همیشه احساس خستگی دارد یعنی بدون انجام هیچ فعالیتی باز هم احساس خستگی دارد. اگر بدون هیچ دلیلی دچار خستگی شدیدی شدید توصیه می شود که حتما به پزشک مراجعه کنید.

تب بدون دلیل

تب بدون دلیل و طولانی مدت از دیگر علائم این بیماری است. تب زمانی رخ می دهد که دمای بدن در برابر تهاجم آلودگی ها بالا رود.

سردرد تنشی

سردرد تنشی از دیگر علائم سرطان ریه به شمار می آید. به گفته برخی بیماران سردرد تنشی مانند احساسی شبیه بستن بند محکمی دور سر است.

درد شانه

بروز درد در ناحیه شانه از علائم سرطان ریه است. این درد می تواند ناشی از انتشار سلول های سرطانی باشد. اغلب افراد فکر می کنند که این درد ها می تواند از آرتروز باشند و خیلی آن ها را جدی نمی گیرند. پس لازم است توجه داشته باشید که اگر این دردها بدون علت و طولانی مدت است حتما به پزشک مراجعه کنید.

تورم

افرادی که به سرطان ریه مبتلا هستند ممکن است در بعضی اندام های خود دچار تورم شوند. یعنی اندازه اون عضو نسبت به اندازه طبیعی خود بزرگ تر نشان داده شود. این اختلال می تواند در اثر التهاب مایعات بدن به وجود آید.

لخته خونی

لخته های خونی همان توده های خونی هستند که از حالت مایع خارج و شبیه ژله شده اند. این لخته می تواند باعث بروز بیماری های خطرناکی شود. احتمال لخته شدن خون در افرادی که به بیمای سرطان ریه مبتلا هستند وجود دارد.

سرگیجه

از دیگر علائم این بیماری احساس سرگیجه است. سرگیجه با بی حالی و عدم تعادل همراه می باشد. افرادی که به علائم ذکر شده همراه با سرگیجه مبتلا هستند باید به پزشک مراجعه کنند.

از دست دادن حافظه

از دیگر علائم این بیماری می توانیم به از دست دادن حافظه اشاره کنیم. در این حالت فرد بیشتر مواقع احساس فراموشی دارد.

ذات الریه

ذات الریه همان سینه پهلو است. همچنین از علائم این بیماری خطرناک هم نیز می باشد. ذات الریه به عبارتی دیگر بروز عفونت در یک یا هر دو ریه است.

بیشتر بدانید 

دلایل ابتلا به بیماری سرطان ریه

مصرف دخانیات: مصرف دخانیات عامل اصلی ابتلا به سرطان ریه است. از هر 10 فرد مبتلا به بیماری سرطان ریه 9 فرد (تقریبا 86 درصد)، دخانیات مصرف می کنند. همچنین تقریبا 3 در صد از اشخاص مبتلا به سرطان ریه بطور غیر مستقیم در معرض دخانیات و دود هستند. دود دخانیات حاوی بیش از 4000 ماده شیمیایی می باشد که بنابر بسیاری از پژوهش ها، تمامی این مواد سرطان زا هستند. مصرف دخانیات در سنین پایین خطر ابتلا به بیماری سرطان ریه را افزایش می دهد. دوره مصرف دخانیات نیز نقش بسیار مهمی در خطر ابتلا به بیماری سرطان دارد.
سوء مصرف دخانیات یا مصرف اشتراکی دخانیات با دیگران: استفاده از سیگار، قلیان و… بصورت اشتراکی خطر ابتلا به بیماری سرطان ریه را چند برابر افزایش می دهد.

در معرض گاز رادون قرار گرفتن:

پس از مصرف دخانیات در معرض گاز رادون قرار گرفتن مهمترین عامل در ابتلا به بیماری سرطان ریه است. گاز رادون یک گاز پرتوزای بی رنگ است که از تلاشی اورانیوم بوجود می آید.

آلودگی هوا:

بنا به بررسی و پژوهش های انجام شده 5 الی 7 درصد از سرطان های ریه به دلیل آلودگی هوا ناشی از خودروها و کارخانه ها و… می باشد.

از دیگر علل ایجاد این سرطان عبارت است از:

تماس با آزبستور
تماس با گاز رادون
پنومونیت میان بافتی مزمن
گسترش سلول های سرطانی از دیگر نقات بدن
عوامل افزایش دهنده خطر سرطان ریه

عوامل بسیاری وجود دارند که احتمال ابتلا به سرطان ریه را در فرد افزایش می دهد که مهم ترین آن ها عبارتند از:

سن بالای 60 سال

مصرف دخانیات (احتمال ابتلا به سرطان ریه در افرادی که سیگاری هستند 22 برابر در مقایسه با سایر افراد بیشتر است.
داشتن تماس مستقیم با گازهایی مانند آزبستوز، اورانیوم، نیکل، کرومات ها و دیگر آلاینده های دیگر

کلام آخر

در صورت مشاهده هر کدام از علائم بالا لازم است که حتما برای پیشگیری و درمان سرطان  به یک مرکز سرطان آروین  مراجعه کنید.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 322
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 21
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 67
  • آی پی دیروز : 45
  • بازدید امروز : 72
  • باردید دیروز : 48
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 120
  • بازدید ماه : 120
  • بازدید سال : 2,713
  • بازدید کلی : 5,317