loading...
کلینیک سرطان ایران
sara بازدید : 13 دوشنبه 13 دی 1400 نظرات (0)

سرطان خون

اگر روند تکثیر سلول هایی که در خون موجود است دچار اختلال گردد باعث می شود مقدار تولید و تکثیر این سلول ها از حد معمول خارج شود و بیش از مقدار نیاز خون تولید گردد. بر اساس اینکه هرچیزی اگر از حد اعتدال خارج شود منجر به بروز مشکل می شود در اینجا نیز سلول های اضافی تبدیل به توده های اضافی در خون می شوند که ما آن ها را غده های سرطانی می نامیم. البته باید گفت که انواع مختلفی از این نوع سرطان وجود دارد و به تعداد متعددی تقسیم بندی می گردد.

انواع سرطان ها

 لوسمی:

یکی از انواع سرطان که به علت رشد و تکثیر غیرعادی و بیش از حد گلبول های سفید خون تشکیل می شود. لوسمی به معنای خون سفید می باشد. این نوع از سرطان در کودکان بیشتر است. مشکلی که در اثر این نوع از سرطان ایجاد می کند: 1. اختلال در روند کاری که مخصوص به این سلول هاست و آن هم مبارزه با عفونت ها می باشد. 2. در خون روند تولید گلبول های قرمز و پلاکت خون دچار مشکل می گردد. خود همین نوع از سرطان چهار تقسیم بندی دیگر دارد که زیر مجموعه همین نوع هستند.

لنفومی: مایعات اضافی بدن توسط سیستم لنفاوی دفع می شوند که در صورت بروز این نوع سرطان دچار مشکل می شوند. در واقع رشد بی رویه سلول های لنفاوی عملکرد آنها را مختل می کد. و نیز آن که بدن نمی تواند در برابر عفونت ها مقاومت کند.

میلوما :

در این نوع از سرطان پلاسمای خون با مشکلاتی مواجه می شود که آنتی بادی در بدن ایجاد نمی شود در نتیجه این فرایند، بدن انسان مقابل مواد عفونی و مضر برای بدن قدرت مقابله نخواهد داشت.
لوسمی میلوئیدی مزمن

شیمی درمانی
لوسمی میلوئیدی حاد
لوسمی لنفوسیتی مزمن
لوسمی لنفوسیتی حاد
علائم و نشانگان سرطان های لوسمی:
کم خونی
التهاب غده های لنفاوی
وزن بدن بدون علتی مشخص کاهش می یابد
عرق کردن های شبانه
احساس خستگی و ضعیف شدن
التهاب لثه و خونریزی در همین ناحیه
مخاطراتی که احتمال ابتلا را در ما زیاد می کند
سندروم دان
وراثت
استعمال سیگار
در معرض تشعشعات قرار داشتن

https://www.halodoc.com/artikel/leukemia-sejak-kecil-bisakah-disembuhkan

مراحل اولیه برای درمان و تشخیص

پزشک شما در ابتدای مسیر پس از آنکه تعدا زیادی از علائم را در شما ببیند آزمایش کامل خون از شما می خواهد. پس از دریافت آزمایش خون اگر به هر دلیلی وضعیت غیرعادی مشاهده کند می تواند تشخیص بدهد که آیا این بیماری وجود دارد یا خیر و در صورتی که وجود دارد چقدر این بیماری می تواند جدی و مهلک باشد. سپس بعد از انجام تشخیص، بیمار وارد مرحله یی می شود که بنا بر نوع سرطان روند درمانی را شروع کرده و تحت نظر پزشک آزمایشات مختلفی را باز هم می دهد  تا میزان موقبیت روش های درمانی را متوجه گردد.

بیمارانی که نوع سرطان شان لوسمی باشد کاری که باید انجام دهند این است باید بافت برداری کنند تا نوع آن را تعیین نمایند. همانطور که گفته شد سرطان لوسمی چهار نوع بود که هرکدام شرایط ویژه و مخصوص به خودش را داشت. موضوع مهمی که در سرطان لوسمی قابل توجه  است این است که درمان هرکدام ازانواع سرطان لوسمی و نیز شرایط سنی فرد متفاوت است. پس می توان نتیجه گرفت که تعیین نو ع سرطان لوسمی جزء مهم ترین مراحل پیش از درمان است. در اینجا بیماران نباید روحیه خود را از دست داده تا بتوانند با پزشکان همکاری مناسبی داشته باشند تا روند درمانی به درستی و با تشخیص های درست پزشک پیش رود

نکات اصلی موجود در هر نوع از انواع سرطان لازم است پیش چشم عزیزان باشد
نکته ای قابل توجه وجود دارد و آن اینکه ما علت اصلی و اساسی سرطان خون را نمی دانیم پس نمی توانیم راه حلی دقیق تعیین کنیم که برای پیشگیری از بیماری انجام  دهیم. علیرغم نا آگاهی از علت دقیق سرطان نکاتی را به مراجعین و در رسانه های عمومی اعلام می کنند که باعث می شود خطر مبتلا شدن را تا حد بسیاری پایین می آورد . اما باز هم باید گفت که این احتمال ابتلا به صفر  درصد نمی رسد.
طبق آمار نیمی از میزان سرطان ها از نوع سرطان لنفومی هستند. عواملی موجبات بروز این سرطان را می شود: بالا رفتن سن، ایدز داشتن، استفاده از چربی ها و گوشت ها به مقدار زیاد.

 سخن آخر

در آخر باید گفت سرطان جزء بیماری هایی است که می توان گفت روند درمانی مشکلی دارد اما خوشبختانه درمان دارد. یکسری شیوه هایی وجود دارد که برای جلوگیری از تشدید سرطان استفاده می شود و این روش ها میزان بالایی از شانس موفقیت را به همراه دارند. مثلا یکی از راه هایی که برای درمان سرطان لوسمی طی می شود استفاده از پروتئین هایی است که به عنوان مانع بر سر راه سلول های لوسمی قرار می یگرند تا روند تکثیر آنها را قطع کنند و این کار سبب می شود غده های سرطانی شکل نگیرد.

ادامه مطلب 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 322
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 35
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 149
  • آی پی دیروز : 45
  • بازدید امروز : 185
  • باردید دیروز : 48
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 233
  • بازدید ماه : 233
  • بازدید سال : 2,826
  • بازدید کلی : 5,430