loading...
کلینیک سرطان ایران
sara بازدید : 17 دوشنبه 13 دی 1400 نظرات (0)

علائم اولیه سرطان خون

گلبولهای سفید ، گلبولهای قرمز و پلاکت ها عوامل سازنده ی خون هستند که داخل مغز استخوان می باشند سرطان خون

از رشد بی رویه ی سلول های بنیادی موجود در مغز استخوان شروع می شود شاید شما هم با (Leukmia)یا لوسمی

سوالاتی از قبیل اولین علائم سرطان خون ، روش های درمان سرطان خون ، روش های تشخیص سرطان خون،سرطان خون درکودکان و روش های درمان این بیماری  رو به رو شده باشد ما در ادامه ی این مقاله به این سوالات پاسخ خواهیم داد.

علائم اولیه لوسمی

برخی از علائم اولیه ی سرطان خون عبارتند از:

ضعف، بی حالی وخستگی مزمن
کاهش وزن شدید
تب بالا که بیشتر از یک هفته یا ده روز طول بکشد
تورم و خونریزی لثه ها
خونریزی بینی
کبودی های مکرر و ناگهانی
ظاهر شدن لکه های قرمز دانه اناری زیر پوست
خواب آلودگی همیشگی
لرز و نشانه هایی شبیه به سرما خوردگی
تنگی نفس در اثر فعالیت های بدنی
لخته و منعقد نشدن خون در اثر به وجود آمدن زخم
وجود خون در ادرار
گرفتگی در قسمت سر و جمجمه
عفونت های مکرر
تعریق شبانه
دردهای استخوان و مفاصل
حالت تهوع

همانطور که بیان کردیم سرطان خون یا همان سرطان مغر استخوان با نشانه های اولیه به آرامی ظاهر می شود.  از مهم ترین و شایع ترین علائم اولیه سرطان خون، می توان به موارد زیر اشاره کرد.

ضعف و احساس خستگی مداوم

یکی از اصلی ترین علائم اولیه سرطان خون، احساس ضعف و خستگی تقریبا به صورت مداوم می باشد. این احساس در افراد بدون دلیل و بدون انجام کاری رخ می دهد. این خستگی به دلیل کم بودن گلبول های قرمز خون و کم خونی ایجاد می شود. اگر به این نشانه توجه نشود، میزان خستگی و ضعف به مرور بیشتر و بیشتر می شود.

خونریزی و کبودی بی دلیل

یکی دیگر از علائم اولیه سرطان خون، به وجود آمدن کبودی روی بدن بدون هیچ دلیل می باشد. افراد بدون اینکه به بدنشان ضربه ای وارد شود، دچار کبودی های زیاد در بدن خود می شوند. علاوه بر کبودی، خونریزی های بی مورد و غیر معقول نیز می تواند نشانه ای برای سرطان خون در افراد باشد. خونریزی بینی، ریه، لثه، سر و … اگر بدون دلیل باشد، باید به آن توجه شود.

این خونریزی و کبودی بدون دلیل می تواند به دلیل کمبود پلاکت خون نیز ایجاد شود. پس افراد بهتر است با دیدن این نشانه ها حتما به پزشک مراجعه کرده و آزمایش های لازم را انجام دهند.

تنگی نفس

یکی از علائم اولیه سرطان خون، می تواند تنگی نفس باشد. افرادی با سرطان خون روبرو باشند، نمی توانند به راحتی پیاده روی کنند و حتی در فاصله های کوتاه نیز دچار خستگی می شوند و نفس کشیدن برایشان سخت می شود. این تنگی نفس می تواند نشانه ای برای کم خونی آن ها باشد. البته توجه داشته باشید که هر تنگی نفس نمی تواند دلیل وجود سرطان خون باشد، اما به هر حال باید به آن توجه شود.

پتشی

یکی از مشکلاتی که ممکن است با آن مواجه شوند، مشاهده ی لکه های قرمز در زیر پوست به خصوص در قسمت مچ پا می باشد. به این لکه ها که به دلیل خونریزی در زیر پوست به وجود می آید، پتشی گفته می شود.  پتشی به دلیل جمع شدن مایعات بدن در قسمت مچ پا در اثر نیروی جاذبه ی زمین به وجود می آید. این لکه ها نیز می توانند از علائم اولیه سرطان خون باشند.

احساس سیری و درد در شکم

یکی از علائم اولیه سرطان خون، بزرگ شدن طحال می باشد. افرادی که در قسمت بالا و چپ شکم خود احساس درد شدید می کنند، حتما باید به پزشک مراجعه کنند. این درد می تواند همیشگی باشد و یا اینکه هر چند وقت یکبار بروز پیدا کند. بزرگ شدن طحال نشانه های دیگری به جز درد نیز دارد. افرادی که با این نشانه روبرو هستند، به صورت مداوم احساس سیری دارند و اشتهایشان کم شده است.

لثه بزرگ و متورم

بزرگ شدن و متورم شدن لثه ها، می تواند دلایل متفاوتی داشته باشد اما یکی از دلایل آن، می تواند وجود سرطان خون و لوسمی باشد. در این بیماری فرد با کمبود گلبول های قرمز و افزایش بیش از حد و غیر طبیعی گلبول های سفید روبرو می شود. به همین سبب لثه بزرگ و متورم می شود. داشتن حس فشردگی و بزرگ شدن لثه در دهان، می تواند یکی از علائم اولیه سرطان خون باشد.

تعریق شبانه

یکی از علائم اولیه سرطان خون، تعریق زیاد شبانه می باشد. افرادی که در هنگام شب، به میزان غیر معقول و غیر طبیعی عرق می کنند، باید در مورد وجود سرطان خون شک کنند و حتما به پزشک مراجعه کنند. تعریق زیاد در شب حتما با عفونت مرتبط است. میزان عرق در این افراد به حدی است که بستر آن ها خیس می شود.

https://m.blog.naver.com/truepsh3/221815025109

ورم غدد لنفاوی

افرادی که دچار سرطان مغز استخوان می شوند، غدد لنفاوی آن ها ورم می کند. کشاله ران، زیر بغل، گردن و … باید به دقت بررسی شود تا از وجود ورم اطمینان حاصل کرد. ورم در غدد لنفاوی بدون درد ظاهر می شود. دقت داشته باشید که ورم این غدد می تواند در اثر عفونت نیز ایجاد شود اما اگر این ورم به مرور زمان خوب نشد و روز به روز بزرگ تر شد حتما باید سرطان خون شک کنید و به پزشک مراجعه کنید.

رنگ پریدگی زیاد

یکی دیگر از علائم اولیه سرطان خون، رنگ پریدگی افراد می باشد. افرادی که دچار کم خونی و سرطان خون می شوند، در کنار برخی از نشانه های دیگر، دچار رنگ پریدگی شدید نیز می شوند. این رنگ پریدگی، می تواند متفاوت باشد. به هر میزان که رنگ پریدگی بیشتر باشد، بیماری فرد پیشرفت بیشتری داشته است.

درد استخوان

یکی علائم اولیه سرطان خون که در برخی از موارد دیده می شود، احساس درد در استخوان های بدن می باشد. اگر افراد دچار سرطان خون یا سرطان مغز استخوان باشند، سلول های بدخیم در قسمت مغز استخوان فرد تولید خواهند شد و همین امر باعث احساس درد در استخوان ها می شود. این درد می تواند به صورت بسیار خفیف و یا بسیار شدید خود را نشان دهد.

وجود عفونت های مکرر

زمانی که گلبول های سفید در خون زیاد می شوند، می توانند عفونت های زیادی را برای بدن ایجاد کنند. این عفونت ها اگر به صورت مکرر و در زمان های خاصی ایجاد شود، کمی خطرناک است. به همین سبب فرد باید حتما آزمایش های لازم را انجام دهد تا شمارش پلاکت، هموگلوبین و … به دقت انجام شود. ایجاد عفونت های مکرر می تواند یکی از علائم اولیه سرطان خون به شمار رود.

علاوه بر موارد فوق شاید عوارضی در بیمار ظاهر شود که به اجتماع و سرایت سرطان به اندام های دیگر بدن مربوط می باشد .در چنین مواردی بیمار از سردرد،حالت تهوع و استفراغ،کاهش سطح هوشیاری،تشنج،دید مضاعف،فلج اعصاب مغز،عدم حفظ تعادل،تورم در ناحیه صورت و شکم رنج می برد.

ممکن است فرد به مدت 6 ماه این علائم را داشته باشد و بعد مشخص شود که دارای سرطان خون است این بیماری در بیشتر موارد قابل درمان است و با مراجعه به پزشک متخصص و انجام  آزمایشات ساده می توان به وجود این بیماری پی برد.

علائم سرطان خون در کودکان

سرطان خون یکی از شایع ترین انواع سرطان در اطفال است که علل بروز این سرطان هنوز مشخص نیست ولی عوامل ژنتیکی و وجود اشعه را در بروز این بیماری موثر دانسته اند.برخی از علائم سرطان خون در کودکان عبارتند از:

دردهای استخوانی
عدم فعالیت کودک
ضعف
کمر درد
رنگ پریدگی
تورم مفاصل
بزرگ شدن غدد لنفاوی
تورم غدد لنفاوی
بزرگ شدن شکم و طحال
احساس سیری و بی اشتهایی
عوامل مرتبط با روند بدخیمی بیماری
علل سرطان خون
سرطان خون یا لوسمی در مردان بیشتر تظاهر می کند سابقه ی ابتلا به برخی از بیماری های خونی و یا سابقه ی قبلی به سرطان
عوامل ژنتیکی و استعداد بیمار نقایصی در کروموزوم ها و ژن معیوب
افرادی که در معرض تابش اشعه های یونیزه و یا هسته ای و سرطانزا قرار گرفته اند
آلاینده های موجود در هوای محیط
نارسایی ایمنی طبیعی بدن
راه های تشخیص سرطان خون
بررسی وضعیت غدد لنفاوی ، طحال ، کبد و دیگر اعضای بدن
آزمایش خون
نمونه برداری مغز استخوان
بررسی سازگاری بافتی
بررسی کروموزومی
عکس برداری از قفسه ی سینه با اشعه ی ایکس

درمان سرطان خون

الگوهای درمان لوسمی بستگی به نوع سرطان خون ، وضعیت بیمار در شروع درمان،سن،سلامت عمومی و چگونگی واکنش بیمار به درمان دارد

درمان ایموئولوژیک

این روش شامل بازسازی،تحریک ، هدایت و تقویت سیستم دفاعی بدن بیمار است و با استفاده از آنتی بادی و هدایت سیستم دفاعی خود بیمار جهت مبارزه با سرطان صورت می گیرد.

خوشبختانه این بیماری در مراکز خون قابل درمان است و بیش از 70 درصد از افرادی که مراجعه می کنند بعد از شیمی درمانی ، پرتو درمانی ، پیوند مغز استخوان یا پیوند سلول های بنیادی ، برداشتن طحال بهبود پیدا می کند.

ادامه مطلب 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 322
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 11
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 24
  • آی پی دیروز : 45
  • بازدید امروز : 26
  • باردید دیروز : 48
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 74
  • بازدید ماه : 74
  • بازدید سال : 2,667
  • بازدید کلی : 5,271