loading...
کلینیک سرطان ایران
sara بازدید : 15 دوشنبه 13 دی 1400 نظرات (0)

افزایش سن

سرطان سینه از چه سنی شروع میشود؟خطر ابتلا به سرطان سینه با افزایش سن زیاد میشود.طبق اطلاعات (SEER) احتمال اینکه یک زن در ایالات متحده آمریکا بین سالهای ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۳ به سرطان سینه مبتلا شود:

_از بدو تولد تا ۴۹ سالگی:۱.۹ (یک زن در ۵۳ زن)

_از سن ۵۰ تا ۵۹ سالگی :۲.۳ (یک زن در ۴۴ زن )

_از سن ۶۰ تا ۶۹ سالگی :۳.۵ (یک زن در ۲۹ زن)

_سن ۷۰ سالگی و بالاتر :۶.۸ (یک زن در ۱۵ زن)

_از بدو تولد تا مرگ :۱۲.۴ (یک زن در ۸ زن )
مونث بودن

سرطان سینه در زنان صد برابر بیشتر از مردان اتفاق می افتد در آمریکا در حدود ۲۵۰ هزار زن با سرطان سینه تهاجمی در سال شناسایی می‌شوند که در مقایسه با آن ۲۵۰۰ مورد در مردان در سال شناسایی شدند.
نژاد سفید
در آمریکا بالاترین نرخ این سرطان درمیان زنان سفید پوست رخ می دهد اگر چه سرطان سینه به عنوان رایج ترین سرطان در میان زنان تمامی گروه های نژادی در نظر گرفته میشود.

میانگین ریسک پنج ساله زنان سفیدپوست مبتلا به این بیماری  و طول عمر آنها بر اساس سن ابتلا در سنین مختلف :

وزن:

چاقی که با  BMI>30  تعریف میشود به طور کلی با افزایش مرگ و میر در ارتباط است.اگرچه خطر ابتلا به سرطان سینه با BMI در ارتباط است و بنظر میرسد به وضعیت منوپوز(یائسگی) زنان نیز بستگی دارد.

خانم های یائسه:

بالاترBMI و افزایش وزن قبل از سن یائسگی به طور قطعی با افزایش خطر ابتلا به این سرطان  در میان زنان یائسه در ارتباط است. در یک مطالعه متاآنالیز بیش از ۱۰۰۰ مطالعه اپیدمیولوژیک خطر سرطان ،زنان با بالاتر BMI  ریسک بالاتری در ابتلا به سرطان سینه بعد از یائسگی  داشتند

(relative risk 1.1 per 5 BMI units,95 % cl 1.1_1.2 )

در مطالعه the nurse’s health  زنانی که ۱۰ کیلوگرم یا بیشتر اضافه وزن از زمان یائسگی داشته اند خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان سینه داشتند در مقایسه با زنانی که وزنشان را ثابت نگه داشته بودند

(400 versus 339 per 100000 personyears. RR 1.18,95 % cl 1.03 _1.35)

ارتباط بین BMI بالا و خطر  ابتلا به سرطان سینه بعد از یائسگی  با سطوح بالاتر استروژن که ناشی از تبدیل استروژن محیطی اولیه (از بافت چربی) به استروژن است .بعلاوه مقادیر بالای انسولین میتواند ارتباط بین چاقی و سرطان سینه را توجیه کند زیرا BMI بالا با سطوح بالای انسولین در ارتباط است

زنان (premenopause)پیش از یائسگی:

برخلاف زنان (postmenopause)بعد از یائسگی، یک BMI بالاتر با ریسک پایین تری برای ابتلا به سرطان سینه در زنان (premenopause)پیش از یائسگی در ارتباط است .

در بررسی که روی یک جمعیت آماری انجام شد زنان قبل از سن یائسگی با BMI>31  چهل و شش درصد احتمال کمتری برای  ابتلا به سرطان سینه داشتند نسبت به کسانی که   BMI<21  داشتند.

قد بلند:

قد بلند با شانس بالاتری از ابتلا به این بمیاری  در سنین  قبل از سن یائسگی و بعد از سن یائسگی مرتبط است.

در یک مطالعه زنانی که قدشان بالاتر از ۱۷۵ سانتی متر بود ۲۰ درصد احتمال بیشتری برای ابتلا به سرطان سینه داشتند نسبت به کسانی که قدشان  از ۱۶۰سانتی متر کوتاهتر بود.مکانیسم این ارتباط هنوز مشخص نیست  که در دوران کودکی و بلوغ داشته‌اند بوده باشد.

سطح استروژن :

مقادیر بالای استروژن های آندروژنیک خطر ابتلا به این سرطان را افزایش میدهد( مخصوصا سرطان سینه گیرنده هورمونی مثبت) در هر دو گروه زنان قبل از سن یائسگی و بعد از سن یائسگی

برای زنان بعد از سن یائسگی،  ارتباط بین شانس بالای ابتلا به سرطان سینه و افزایش سطح هورمونی مثل استرادیول و استروژن ثابت شده است.

به علاوه تاثیر استروژن و افزایش احتمال سرطان سینه از یافته هایی نتیجه گیری میشود که کاهش سطح استروژن با کنترل مهارکننده های آروماتاز باعث کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه میشود.

همچنین نظریه هایی وجود دارد که سطوح استروژن همچنین میتواند نقشی در گسترش این بیماری در میان زنان بعد از سن یائسگی داشته باشد.

در تحقیقاتی که در nurse’ s health  انجام شد و شامل ۵۹۱ زن قبل از سن یائسگی بودند ۱۹۷ زن با این سرطان  تشخیص داده شدند زنانی که دارای بالاترین چارک برای استروژن سرم بودند  شانس بالاتری برای ابتلا به سرطان سینه داشتند  در مقایسه با آنهایی که در چارک پایین تر بودند

(RR 2.4,95% cl 1.3_4.5)

علت سرطان سینه

هورمون های اگزوژنیک

به نظر می‌رسد تاثیر استفاده از هورمون های خارجی بر روی جزء مورد استفاده( استروژن تنها در مقایسه با ترکیب استروژن و پروژسترون )بستگی دارد و اینکه آیا آن زن یائسه است یا خیر .به نظر می رسد زنانی که سابقه لقاح آزمایشگاهی دارند افزایشی در ریسک ابتلا به سرطان سینه ندارند.

زنان یائسه

بیشتر شواهد یک رابطه تصادفی بین سرطان سینه و درمان های جایگزین هورمون های یائسگی را نشان می دهند.مدت زمان استفاده و نوع فرمول هورمون استفاده شده در ریسک ابتلا به سرطان سینه مهم است.در حالیکه استفاده طولانی مدت با بالاترین خطر ابتلا به سرطان سینه در ارتباط است استفاده کوتاه مدت از درمان ترکیبی استروژن و پروژسترون به نظر می‌رسد باعث افزایش ریسک ابتلا به سرطان سینه نمی شود( کمتر از ۳ سال)

فاکتورهای تولید مثلی

سن پایین در زمان اولین قاعدگی یا  یائسگی دیررس:

سن پایین در اولین قاعدگی باعث افزایش ریسک ابتلا به سرطان سینه میشود  زنانی که اولین قاعدگی آنها در ۱۵ سالگی یا بعد از آن بوده است بع احتمال کمتری دچار سرطان سینه گیرنده استروژن و گیرنده پروژسترون مثبت می شوند در مقایسه با زنانی که اولین قاعدگی شان را قبل از ۱۳ سالگی تجربه کرده اند.زنانی که اولین قاعدگی آنها در ۱۵ سالگی و بعد از آن بوده است ۱۶ درصد کاهش ریسک ابتلا به سرطان سینه گیرنده استروژن و پروژسترون منفی را دارند.در یک مطالعه برای هر دو سال تاخیر در شروع قاعدگی ۱۰ درصد کاهش ریسک  ابتلا به سرطان سینه مشاهده شد. به علاوه هرچه سن یائسگی بالاتر باشد شانس ابتلا به سرطان سینه افزایش می یابد.ریسک مربوط به ازای هر یک سال دیر شدن یائسگی ۱.۰۳%  افزایش می یابد که با افزایش هورمون تراپی یائسگی قابل مقایسه است.

 زنان نولی پار

نولی پار  به زنانی اطلاق می شود که هرگز یک حاملگی را تا بعد از هفته ۲۰  ادامه نداده است. این زنان دارای شانس بالاتری برای ابتلا به سرطان در مقایسه با زنان عادی دارند.(RR from 1.2 to 1.7). اگرچه اثر محافظتی حاملگی تا ۱۰ سال بعد از زایمان مشاهده نمی شود.ضمناً اثر محافظتی در زنانی که چندین حاملگی داشته اند هنوز بحث برانگیز است و مطالعات نشان می دهد که با افزایش تعداد حاملگی ها ریسک ابتلاء به سرطان سینه کاهش می یابد. نازایی و اضافه وزن ممکن است اثر سینرژیسم (هم افزایی) بر سرطان سینه در زنان بالاتر از ۷۰ سال  داشته باشد.

infertilityx infertility ناباروری

ارتباط بین ناباروری و ریسک ابتلا به سرطان سینه همچنان بحث برانگیز است چندین مطالعه نشان داد که ناباروری که به خاطر اختلال در تخمک گذاری باشد باعث کاهش ریسک ابتلا به این سرطان می شود اگرچه سایر مطالعات ارتباط خاصی پیدا نکردند یا ارتباط کمی مشاهده شد.

افزایش سن در اولین بارداری

زنانی که در سنین بالاتری باردار شده اند ریسک ابتلا به سرطان سینه در آنها افزایش می یابد.در nures’s health study ,  زمانی که زنان نولی پار  در سن یائسگی یا نزدیک به سن یائسگی مقایسه شدند بروز سرطان سینه (  درسن بالای ۷۰ سال)  ۲۰ درصد کمتر و ۱۰ درصد کمترو ۵ درصد بیشتر بود در میان زنانی که اولین فرزند خود را در سن ۲۰ یا ۲۵ و ۳۵ سال به ترتیب به دنیا آورده بودند. این ریسک برای یک خانم نولی پار مشابه زنانی بود که اولین زایمان کامل آنها در سن ۳۵ سالگی انجام شده بود. این گونه در نظر گرفته شده که تمایز سلولی کامل که در غدد در حین و بعد از بارداری اتفاق می‌افتد از سینه در برابر ایجاد سرطان سینه محافظت می کند.

سن بالاتر در اولین بارداری ممکن است که ریسک  بالاتری از نولی پاریتی ایجاد کند به خاطر تحریک تکثیر بیشتر روی سلولهای سینه که بیشتر تمایل دارند که کامل رشد کنند و شاید بیشتر مستعد آسیب و صدمه سلولی هستند.

سابقه شخصی ابتلا به سرطان سینه

یک سابقه شخصی از ابتلا به ductal carcinoma in situ (سرطان سینه غیر تهاجمی) یا یک سرطان سینه تهاجمی باعث افزایش ریسک ابتلا به سرطان سینه تهاجمی در سینه سمت دیگر میشود.در یک مطالعه که درسال ۲۰۱۰ انجام شدو از surveillance  و اپیدمیولوژی و end_resulat (SEER)  استفاده شد،  اطلاعاتی که شامل ۳۴۰ هزار زن با سرطان سینه اولیه بوده دریافتند که بروز سرطان سینه تهاجمی در سینه سمت مخالف در طی پیگیری ۷.۵ ساله ۴ درصد بود.برای زنان با سابقه قبلی سرطان سینه ER مثبت این رقم برای زنانی که زیر ۳۰ سال تشخیص داده شده بودند کمی بیشتر بود در مقایسه  با آنهایی که در سن های بالا تر تشخیص داده شده بودند.(0.45 versus 0.25 to 0.37)مخصوصا که این ارقام در طی زمان احتمالا بخاطر استفاده بیشتر از هورمون درمانی کاهش یافته است. برای زنان با سابقه سرطان سینهER منفی ،بالاترین حد در میان زنان زیر سی سال در زمان تشخیص با آنهایی که در سنین بالاتر تشخیص داده شده اند مقایسه شد1.26 versus 0.85 at age 30 to 35 years,and 0.45 to 0.64 for diagnoses>40 yearsاین مقادیر با در نظر گرفتن ductal carcinoma in situ  تغییر نمیکند

سابقه  خانوادگی ابتلا به سرطان سینه

خطری که با سابقه خانوادگی سرطان سینه مثبت  در ارتباط است تحت تاثیر قرار می‌گیرد با تعداد افراد مونث درجه یک خویشاوند که سرطان سینه داشتند یا نه. به عنوان مثال،در تحقیقی که با استفاده از اطلاعات  بیشتر از ۵۰۰۰۰زن مبتلا به سرطان سینه و ۱۰۰۰۰۰نفر جمعیت شاهد انجام شد

خطر ابتلا به سرطان سینه

تقریبا دو برابر افزایش میافت اگر یک زن یک خویشاوند درجه یک مبتلا داشت.
تقریبا سه برابر افزایش می یافت اگر یک زن دو خویشاوند درجه یک مبتلا داشت.
علاوه بر سابقه خانوادگی مثبت ابتلا به سرطان سینه، سن تشخیص سرطان سینه در افراد درجه یک ریسک سرطان سینه را تحت تاثیر قرار میدهد.
زنان سه برابر شانس بالاتری برای ابتلا به سرطان سینه دارند اگر خویشاوندان درجه یک زیر ۳۰ سال تشخیص داده شده داشته باشند.(RR 3.0,95% cl 1.8_4.9)ولی تنها ۱.۵ برابر افزایش میابد  اگر خویشاوند مبتلای تشخیص داده شده در سن بعد از ۶۰ سالگی باشد

جهش های ژنتیکی ارثی

جهش های ژنتیکی خاص که منجر به سرطان سینه می‌شوند کم هستند تنها ۵ تا ۶ درصد از تمام افراد مبتلا به سرطان سینه مستقیما نسبت دارند با به ارث رسیدن ژن های مستعد سرطان سینه مثل :P53, BRCA1,BRCA2,ATM,PTEN

فاکتورهای محیطی
الکل : مصرف الکل با افزایش ریسک ابتلا به سرطان سینه در ارتباط است .
سیگار: اگر چه نتایج یکسان است ولی مطالعات متعدد نشان میدهد خطر ابتلا به سرطان سینه در افراد سیگاری نسبتا افزایش یافته است .در مطالعاتی که ارزیابی می‌کنند ریسک‌ افزایش یافته با زمان شروع مصرف سیگار و مدت زمان مصرف آن و سالهای مصرف سیگار در ارتباط است. برای مثال در یک بررسی در ۲۷ مطالعه آینده نگر مشاهده ای خطر ابتلا به سرطان سینه در بیماران با هیچ سابقه ای از مصرف سیگار افزایش یافت.

(summary relative risk 1.10,95% cl 1.02 _ 1.14)

نتایج مشابهی  درpassive smoker ( افرادی که بطور غیرمستقیم در معرض دود سیگار هستند)  مشاهده شد.

ارتباط بین مصرف سیگار و سرطان سینه پیچیده می شود با این موضوع که ۵۰ درصد زنانی که سیگار مصرف می کنند الکل هم مصرف می کنند که خود الکلی عاملی شناخته شده برای ریسک ابتلا به سرطان سینه است.اگرچه در مطالعاتی که در میان زنانی که سیگار می کشیدند ولی الکل مصرف نمی کردند همچنان ریسک ابتلا به سرطان سینه در آنها افزایش یافته بود

منبع5

شیفت کار شبانه

شیفت کار شبانه به وسیله‌یInternational Agency for research on cancer and the World Health Organization(IARC/WHO)آژانس بین المللی تحقیقات سرطان و سازمان بهداشت جهانی   به عنوان یک کارسینوژن احتمالی شناخته شد این مطلب با مطالعات زیر حمایت شد:

یک متاآنالیز۲۰۰۵  رابطه بین کار شبانه و خطر سرطان سینه را بررسی می‌کرد شامل ۱۳ مطالعه روی کارکنان کابین هواپیما و کارگران شیفت شب بود که ریسک مربوطه را گزارش کرد:

1.48(95% cl 1.36_1.61)این خطر بین دو گروه خدمه هواپیما

(relative risk (RR) 1.51,95%  cl 1.36_1.68)

و گروه کارکنان شیفت شب مشابه بود.

( RR 1.44,95% cl 1.26_1.65)

یک مطالعه ۲۰۱۲ در پرستاران گزارش داد که شیفت های کاری بعد از نیمه شب با افزایش ریسک ابتلا به سرطان سینه در ارتباط است با بالاترین ریسک ثبت شده در کار پرستارانی که طولانی مدت کار می کردند از صبح تا شب در شیفت های چرخشی (odds ratio(OR) 1.8,95% cl 1.2_2.8 )(OR 2.6 ,95% cl 1.8_3.8)

این ارتباط ممکن است با نوردهی شبانه مرتبط باشد که منجر به سرکوب تولید ملاتونین شبانه توسط غده پینه آل می شود.

شواهد حاکی از این است که سطح پایین 6_sulfatoxy melatonin ( متابولیت اصلی ملاتونین)   با افزایش خطر ابتلا به سرطان سینه همراه است.

سرطان سینه بدخیم

در سراسر جهان سرطان سینه بیشترین بدخیمی تشخیص داده شده در زنان می باشد وعاملی میباشد که منجر به مرگ ناشی از سرطان در زنان میشود.به عنوان مثال سرطان سینه رایج ترین سرطان در زنان در آمریکاست و دومین علت رایج مرگ ناشی از سرطان در زنان است.

https://www.umcg.nl/-/borstkanker-behandeling

تشخیص سرطان سینه بدخیم

تقریباً نیمی از موارد سرطان سینه تازه تشخیص داده شده می‌تواند با ریسک فاکتورهای شناخته شده مثل سن اولین قاعدگی، اولین زایمان موفق، منوپوز و بیماری‌های پرولیفراتیو در ارتباط هستند با سابقه خانوادگی مثبت در ارتباط هستند به علاوه برخی عوامل خطرزا ممکن است تغییر یابند

روش جراحی درمان سرطان سینه

اگر تومور کوچکتر از 3 سانتی متر باشد می توان قسمتی از سینه را جراحی کرد و تومور را برداشت. اما اگر تومور بزرگتر از 3 سانتی متر باشد و یا اینکه به غدد لنفاوی را نیز درگیر کرده باشد در این صورت از شیمی درمانی و یا از پرتو درمانی استفاده می شود.

 پرتو درمانی درمان سرطان سینه

پرتو درمانی یک روش درمانی است که در این روش از اشعه ایکس برای از بین بردن یا توقف رشد سلول های سرطانی استفاده می شود. ممکن است پس از انجام عمل جراحی سینه برای جلوگیری از عودت سرطان از این روش استفاده شود. این روش به هیچ وجه درد ندارد و هر جلسه تقریبا 30 دقیقه طول می کشد. تعداد جلسات درمانی بسته به وضعیت بیمار دارد.

شیمی درمانی درمان سرطان سینه

شیمی درمانی یک روش برای درمان سرطان سینه است که در این روش با مصرف قرص های شیمیایی یا تزریق دارو داخل رگ از رشد و تکثیر سلول های سرطانی جلوگیری می شود. این روش درمانی بصورت تناوبی استفاده می شود، یعنی ممکن است یک دوره درمانی انجام شود و سپس به بیمار استراحت داده شود و دوباره درمان شروع شود. عوارضی مثل خستگی، حالت تهوع و استفراغ، کاهش اشتها، اسهال، زخم دور دهان و لب ها، ریزش مو، می تواند از جمله عوارض شیمی درمانی می باشد؛ که پس از اتمام شیمی درمانی تمام این عوارض برطرف خواهد شد.

درمان هورمونی درمان سرطان سینه

استفاده از این روش می تواند در جلوگیری از رشد سلول های بدخیم موثر باشد. این روش می تواند بصورت مصرف داروهای هورمونی باشد یا با استفاده از برداشتن تخمدان ها که هورمون های استروژن ترشح می کنند، صورت بگیرد.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 322
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 33
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 131
  • آی پی دیروز : 21
  • بازدید امروز : 164
  • باردید دیروز : 31
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 315
  • بازدید ماه : 907
  • بازدید سال : 2,588
  • بازدید کلی : 5,192