loading...
کلینیک سرطان ایران
sara بازدید : 12 دوشنبه 13 دی 1400 نظرات (0)

آیا سرطان کبد کشنده است ؟طول عمر سرطان کبد چقدر است ؟ نشانه های سرطان کبد چیست ؟ سرطان کبد بدخیم چه علائمی دارد ؟ درمان سرطان کبد با طب سنتی امکان پذیر است ؟ شیمی درمانی برای سرطان کبد مفید است ؟ درمان سرطان کبد چگونه است؟ در ادامه مطلب نکات مهم و حائز اهمیتی درباره علائم سرطان کبد و نحوه درمان سرطان کبد بیان شده است.

آناتومی کبد

بزرگترین عضو بدن در داخل شکم کبد می باشد و وظایف متعددی دارد . بدون کبد نمی توان زندگی کرد . جالب است بدانید کبد تنها عضوی است که می تواند خود را در شرایط خاص بسازد. کبد در قسمت فوقانی شکم و در زیر دنده های راست قرار گرفته است که عموما قابل لمس می باشد . دارای دو لب می باشد . تنها عضوی است که از دو رگ شریان و ورید تغذیه می کند . بدون شک فعالترین عضو در بدن کبد است .تصفیه کردن موادی که از طریق دستگاه گوارش وارد جریان خون می شود ، سنتز انواع پروتئین ها ، تمام فاکتورهای انعقادی خون بجز مغز استخوان برعهده کبد می باشد . ذخیره مواد مختلف آهن ، تنظیم مواد قندی ، پروتئین هایی که وارد یا خارج خون می شوند از جمله وظایف کبد می باشد.

https://kannada.news18.com/news/lifestyle/fatty-liver-main-reason-for-cancer-doctors-explain-how-to-be-alert-rdv-sktv-714259.html

انواع سرطان کبد

سرطان اولیه کبد معمولا در اثر متاستاز و انتشار سرطان از دیگر عضوها مانند روده و معده ایجاد می شود . درمان سرطان کبد اولیه به نوع متاستاز بستگی دارد . به عنوان مثال اگر سرطان از ریه متاستاز  به کبد داشته باشد درمان سرطان ریه برای بهبودی استفاده می شود. بر این اسا نیز پیش آگهی نیز متفاوت می باشد . در اینجا درباره سرطانی که از کبد شروع شده است صحبت می کنیم.

سرطان کبد در کودکان

سرطان کبد در کودکان حتی در صورتی که بدخیم باشند به درمان پاسخ می گویند و 95 درصد آنها درمان می شوند.

علت سرطان کبد

این سرطان معمولا در ارتباط با نوعی بیماری زمینه ای مانند سیروز کبد رخ می دهد. این سرطان در هر دو جنس رخ می دهد اما در مردان شایع تر است . بنابراین سرطان کبد به طور اولیه از سلول های غیرطبیعی کبدی یا مجاری صفراوی منشا گرفته یا از گسترش سرطان عضوی دیگر به کبد ناشی می شود . شایع ترین سرطان های گسترش یابنده از روده ، کولون ، ریه ، پستان ، لوزالمعده ، مری و پوست مشاهده می شود . در مقایسه با سایر سرطان ها افرادی که به این بیماری مبتلا می شوند و می میرند در حال افزایش است . این نوع سرطان در کشورهای شرق آسیا و آفریقا 10 برابر بیشتر از نقاط دیگر جهان شایع است و در برخی کشورها رایج ترین نوع سرطان محسوب می شود .

جالب است بدانید که کبد با 20 % می تواند همه وظایف خود را داشته باشد و به حیات خود ادامه دهد.

 

علائم سرطان کبد
کم شدن وزن و بی اشتها
لمس توده ای در قسمت راست بالای شکم
درد در قسمت فوقانی شکم
تب خفیف پایین تر از 38 درجه سانتیگراد
زردی چشم ها و پوست
تورم کم در اثر احتباس مایع در برخی بیماران
خواب آلودگی

عوامل خطر سرطان کبد

هر آسیبی به کبد از جمله سیروز کبدی می توانداز علل مهم ایجاد این سرطان شود . از جمله عواملی که این سیروز را ایجاد می کند شامل :

انواع هپاتیت ( هپاتیت A, B )  که از طریق سوزن آلوده و رابطه جنسی انتقال می یابد . برای پیشگیری از این بیماری می توان واکسن آن را تزریق کرد .
سیگار کشیدن

ادامه مطلب 

درمان سرطان کبد

روش درمانی که برای سطان کبد برگزیده می شود، به عوامل گوناگونی از جمله : سن بیمار سرطان کبد، وضعیت سلامتی کلی بدن بیمار، میزان پیشرفت و گسترش سرطان کبد، همکاری بیمار، بیماری های دیگری که فرد به آنها دچار است، مشکلات دیگر در ناحیه ی کبد و… بستگی دارد.

اما در زیر به روش های درمانی کلی که برای سرطان کبد بیان می شود، می پردازیم:

برداشتن تومور :

یکی از راه های درمانی موثر، برداشتن تومور است، زمانی که عملکرد کبد به طور کلی مناسب است، می توان بخش کوچکی که کبد که دچار بیماری است و یا توموررا برداشت.

پیوند کبد :

از راه های دیگر می توان به جایگزین کردن کبدی سالم به جای کبد معیوب استفاده نمود و پیوند کبد را انجام داد.

راه های درمانی دیگر منجربه ازبین بردن تومور مربوط می شود مانند :

کریوتراپی سلول های سرطانی: فریز کردن و انجماد کردن سلول های تومور
با استفاده از گرما تومور را از بین ببرند.
یا به وسیله ی پالس هاس الکترونیکی سلول های سرطانی را حذف کنند.
شیمی درمانی
پرتودرمانی
و…

چگونه می توان از سرطان کبد پیشگیری کرد؟

اغب راه هایی که برای پیشگیری و جلوگیری از سرطان کبد مطرح می شود، روش هایی است که علائم و عوارض آن را کاهش می دهد و می توان به کاهش ابتلا به بیماری های کبدی کمک کند.

تغییر سبک زندگی
داشتن یک رژیم غذایی مناسب و سالم
عدم مصرف مشروبات الکلی و یا سیگار
برای دریافت خدمات پزشکی حتما به مکان مجهز و کاملا بهداشتی مراجعه شود.
در صورت مشاهده هرگونه علائم کوچک، به پزشک مراجعه کند.
داروهای درمانی بسیاری برای درمان و تسکین دردهای حاصل از سرطان کبد وجود دارد، که منجربه کاهش علائم و عوارض ناشی از سرطان کبد می شود.

نتیجه:

پزشکان توصیه می کنند در صورت مشاهده هر گونه علامت مهم و نشانه ای از وجود سرطان کبد، سریعا برای تشخیص قطعی به مرکز تشخیص سرطان مراجعه کرده، تا بتوانند  درمان سرطان کبد را در مراحل اولیه آن آغاز کرده و نتایج مطلوبی را بدست آورند.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 322
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 6
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 32
  • آی پی دیروز : 21
  • بازدید امروز : 39
  • باردید دیروز : 31
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 190
  • بازدید ماه : 782
  • بازدید سال : 2,463
  • بازدید کلی : 5,067