loading...
کلینیک سرطان ایران
sara بازدید : 13 شنبه 18 دی 1400 نظرات (0)

در این مقاله قصد داریم تا در مورد عمل لامپکتومی صحبت کنیم. این عمل جراحی در واقع نوعی عمل سرطان سينه زنان است که در آن جراح سینه اقدام به برداشتن سینه در سرطان می کند. سرطان سینه یکی از بیماری های رایج در بین خانم ها می باشد. طبق بررسی های انجام شده اخیر این سرطان اخیرا گسترش چشمگیری در جهان و به ویژه در بین خانم های ایرانی داشته است. علل متفاوتی برای ابتلا افراد به این بیماری وجود دارد که مهم ترین آن ها ژنتیک، سبک زندگی غلط و مشکلات هورمونی می باشد. بافت سینه از نظر دارا بودن بافت های عروقی مختلف بسیار با بافت های دیگر بدن متفاوت می باشد . به همین علت بروز بیماری های چون سرطان در آن بیشتر است. روش های تشخیصی متعددی برای این بیماری وجود دارد. اما متاسفانه این روش ها در بیشتر موارد قادر به تشخیص زود هنگام بیماری نیستند. مهم ترین و البته اثرگذارترین روش درمانی برای این بیماری جراحی می باشد که نوعی از عمل جراحی سرطان سینه عمل لامپکتومی می باشد. در این مقاله قصد داریم تا در مورد این روش جراحی با جزئیات بیشتری صحبت کنیم. برای همین منظور موارد زیر را بررسی خواهیم کرد.

ماستکتومی ناقص چیست؟
روش انجام عمل لامپکتومی
عوارض انجام این روش
مراقبت های بعد از عمل
مزایای استفاده از این روش
خلاصه نکات مقاله

ماستکتومی ناقص چیست؟

لامپکتومی یک روش جراحی برای برداشتن بافت سرطانی از ناحیه سینه می باشد. به طور کلی عمل جراحی مربوط به سرطان سینه به دو صورت انجام می شود که شامل:

ماستکتومی: در این روش جراحی کل بافت سینه برداشته می شود. معمولا این روش جراحی زمانی صورت می گیرد که بافت سینه به طور کامل و یا تا حد بسیار زیادی درگیر شد باشد. این روش بسیار تهاجمی می باشد و پزشک سعی می کند در این روش با برداشتن کل ناحیه سینه تمامی بافت سرطانی را خارج کند.
لامپکتومی: به این روش ماستکتومی ناقص هم گفته می شود. پزشک در این روش قسمتی از بافت سینه را خارج می کند. معمولا زمانی از این روش استفاده می شود که سرطان همه بافت سینه را درگیر نکرده باشد. این روش جراحی روش غیر تهاجمی محسوب می شود و طبیعتا عوارض آن نسبت به عمل ماستکتومی بسیار کمتر می باشد.

روش انجام جراحی لامپکتومی

در این روش جراحی پزشک یک شکاف در بافت سینه ایجاد می کند. سپس از طریق شکاف توده ی سرطانی را خارج می کند. به دلیل اینکه معمولا سرطان های سینه در رگ های لنفاوی ایجاد می شوند، در این روش جراحی پزشک این رگ های لنفاوی را نیز خارج می کند تا از رشد دوباره توده ی سرطانی در سینه تا حد زیادی جلوگیری کند. در این روش یا بیمار به صورت موضعی بیهوش می شود و یا اینکه با استفاده از داروی بیهوشی به طور کامل بیهوش می شود. در ابتدا جراح موقعیت تومور را مشخص می کند. با اینکه روش لامپکتومی نسبت به روش های دیگر روش غیر تهاجمی تری می باشد، ولی جراح سینه سعی می کند تا در کنار خارج کردن توده توموری مقداری از بافت های اطراف آن را نیز خارج کند تا از رشد دوباره سرطان جلوگیری کند.

https://clinicolymp.com/operacije/odstranjivanje-tumora-dojke/

عوارض انجام لامپکتومی

هر روش جراحی در کنار مزایای درمانی که دارد، طبیعتا دارای عوارضی هم می باشد. البته توجه به این نکته ضروری است که انجام درست روش های جراحی بسیار وابسته به مهارت پزشک در این زمینه می باشد. ولی بسته به شرایط بیمار ممکن است عوارض زیر در او ظاهر شود.

حساسیت به داروی بیهوشی که ممکن است سبب ایجاد سردرد ها و سرگیجه های مداوم در افراد شود.
ایجاد خونریزی در ناحیه جراحی شده که ممکن است سبب ایجاد حالت شوک و افت هوشیاری در بیمار شود.
ایجاد آمبولی در خون که ممکن است در اثر ورود لخته خون به داخل جریان خون باشد.

ایجاد عفونت در محل جراحی

مراقبت های بعد از عمل لامپکتومی
به طور معمول بعد از این عمل بیمار به اتاق ریکاوری منتقل شده و پیوسته فشار و نبض بیمار چک می شود.
بعد از به هوش آمدن بیمار ممکن است درد شدیدی را احساس کند، که معمولا در این شرایط به بیمار داروی آرام بخش و مسکن تزریق می شود.
معمولا بخیه های موجود در محل جراحی جذبی هستند و مهم ترین کاری که بیمار باید انجام دهد مراقبت از محل زخم می باشد. برای این منظور توصیه می شود تا محل زخم را با استفاده از سشوار همواره خشک نگه دارند. خشک نگه داشتن محل زخم علاوه بر اینکه از ایجاد عفونت در آ جلوگیری می کند همچنین روند بهبود زخم را هم سرعت می بخشد.
تا دو ماه بعد از جراحی بیمار باید از حضور در مکان های گرم و مرطوب مثل استخر و سونا خودداری کند.
از مصرف مشروبات الکلی و مواد مخدر در حین پروسه درمان خودداری کند.

مزایای انجام جراحی لامپکتومی

همانطور که قبلا گفته شد در این روش همه بافت سینه خارج نشده و همین موضوع سبب می شود تا افرادی که نگران از دست دادن سینه خود هستند بتوانند به راحتی از این روش استفاده کنند. این روش به دلیل اینکه نسبت به روش های دیگر کمتر تهاجمی است، عوارضی مثل خونریزی و عفونت بسیار کمتر در آن اتفاق می افتد. یکی از مزایای بسیار جالب این روش این است که جراح می تواند در طی انجام ین روش از روش های زیبایی مثل استفاده از فیلر و یا پروتز برای بازسازی ظاهر سینه استفاده کند.

بیشتر بدانید 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 322
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 42
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 97
  • آی پی دیروز : 45
  • بازدید امروز : 106
  • باردید دیروز : 48
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 154
  • بازدید ماه : 154
  • بازدید سال : 2,747
  • بازدید کلی : 5,351