loading...
کلینیک سرطان ایران
sara بازدید : 9 دوشنبه 13 دی 1400 نظرات (0)

اغلب زنان در حین درمان سرطان سینه با  بیش از یک روش درمان می‌شوند.

روش های معمول درمان سرطان سینه بدخیم

چنانچه زنانی که مبتلا به سرطان سینه می شوند چندین جراحی انجام میدهند تا تومور را از بدنشان خارج کنند. بسته به اینکه نوع سرطان سینه چیست و چه قدر پیشرفته است  بیمار ممکن است از روشهای دیگر درمان بعد از جراحی یا   قبل از آن و یا هر دو  استفاده کند

به طور معمول پلن های درمانی سرطان سینه به نوع سرطان سینه و مرحله آن و شرایط خاص بستگی دارد:

سرطان سینه تهاجمی( استیج یک تا چهار)
سرطان سینه درجا از منشا مجاری(DCIS)
سرطان سینه درجا از منشاء لوبولی(LCIS)
سرطان سینه التهابی
سرطان سینه در حین بارداری
سرطان سینه سه گانه منفی

درمان سرطان افراد  علاوه بر این عوامل به سلامت عمومی و انتخاب های شخصی افراد بستگی دارد

چه کسانی سرطان سینه را درمان میکنند؟

تیم درمانی که  سرطان را درمان می کنند شامل گروه‌های زیر می‌باشند:

جراح سینه یا جراح آنکولوژیست: پزشکی که از جراحی برای درمان سرطان استفاده می کند.
رادیو آنکولوژیست:

پزشکی که از رادیوتراپی برای درمان  سرطان استفاده می کند.
آنکولوژیست:

پزشکی که از شیمی درمانی و سایر داروها برای درمان سرطان استفاده می کند.
جراح پلاستیک: پزشکی که تخصص آن در بازسازی و بهبود قسمت های مختلف بدن است.

بسیاری از تخصص‌های دیگر نیز ممکن است در تیم درمانی بیماران مشارکت کنند این افراد شامل دستیار پزشک  پرستار روانشناس  مددکار اجتماعی متخصص تغذیه مشاورین ژنتیک و…می باشد.

عوامل موثر بر درمان سرطان سینه

سلول شناسی و رفتار سرطان سینه بر درمان سرطان تاثیر می گذارد.برخی تومورها کوچک تر هستند اما سریع تر رشد می کنند در حالی که  بقیه تومورها بزرگتر هستند و به آرامی رشد می کنند. گزینه های درمان و توصیه ها بسیار شخصی هستند و به عوامل متعددی بستگی دارند از جمله:

نوع تومور، از جمله وضعیت گیرنده هورمون(ER,PR)  و وضعیتHER2
مرحله تومور
مارکرهای ژنومی مانند oncotype DX
سن بیمار سلامت عمومی وضعیت یائسگی
وجود جهش های شناخته شده در ژنهای ارثی سرطان سینه مانندBRCA1 ,BRCA2

با وجود این که گروه مراقبت از سرطان سینه به طور خاص برای هر بیمار درمان سرطان را در نظر میگیرند ولی  روش های کلی برای درمان سرطان سینه در مراحل اولیه و پیشرفته وجود دارد. برای هر دوDCIS  و سرطان سینه تهاجمی در اوایل  مراحل اولیه  پزشکان معمولاً جراحی را برای  حذف تومور توصیه می‌کنند.برای اطمینان از حذف کامل تومور جراح همچنین یک ناحیه کوچک از بافت سالم را در اطراف تومور حذف می‌کند  اگرچه هدف جراحی حذف تمام سرطان های قابل مشاهده است تعدادی از سلول های میکروسکوپی  می‌توانند در سینه و یا در جاهای دیگر جا بمانند این بدان معنی است که برای حذف سلول های باقی مانده سرطان جراحی دیگری نیاز است.

درمان سرطان سینه با شیمی درمانی

برای سرطان های بزرگتر و آنهایی که سریعتر رشد می کنند پزشکان ممکن است قبل از جراحی  درمان سیستمیک یا شیمی درمانی یا هورمون درمانی را توصیه کنند که به این درمان نئوادجوانت تراپی می گویند(neoadjuvant therapy).  ممکن است مزایای متعددی برای استفاده از درمانهای دیگر قبل از جراحی وجود داشته باشد:

زنانی که نیاز به یک ماستکتومی داشته باشد اگر  سایز تومور قبل از عمل جراحی  کاهش یابد ممکن است عمل جراحی پستان را حفظ کند.جراحی احتمالا ساده تر انجام میشود. پزشک شما به این ترتیب درمیابد که آیا درمان های خاص برای شما مفید است یا نه.زنان ممکن است بتوانند از طریق روش های درمانی جدید از طریق آزمایش بالینی  استفاده کنند.

امکان بازگشت سرطان سینه بعد از درمان

پس از جراحی گام بعدی در درمان سرطان  سینه در مرحله اولیه کاهش خطر ابتلا به عود مجدد و از بین بردن سلول سرطانی باقی مانده است. این سلولهای سرطانی  قابل شناسایی نیستند  ولی قابلیت این را دارند که باعث عود  مجدد سرطان شوند چرا که در طول زمان می توانند رشد کنند. درمان پس از عمل جراحی ادجوانت تراپی(adjuvant therapy) نامیده می شود و ممکن است شامل  پرتودرمانی  شیمی درمانی، درمان هدفمند  و یا هورمون درمانی باشد.اینکه آیا نیاز به درمان دارویی پیدا کنید بستگی به این دارد که هر سلول سرطانی در سینه یا بدن باقی بماند و احتمال دارد درمان خاصی برای سرطان  در نظر گرفته شود. اگرچه ادجوانت تراپی  خطر عود مجدد را کاهش می دهد  ولی به طور کامل نمی تواند خطر را رفع کند.همزمان با تعیین استیج تومور  سایر ابزارها می‌توانند پیش‌آگهی بدن بیمار را تخمین زده و به بیمار و پزشک در موردتصمیم گیری در مورد درمان با ادجوانت کمک کنند . این شامل آزمایش هایی است که می تواند احتمال عود مجدد تومور را به وسیله آزمایش بافت تومور بدن مشخص کند.

تعداد جلسات شیمی درمانی در سرطان سینه

هنگامی که جراحی برای برداشتن توده سرطانی امکان پذیر نباشد  پزشک از روش های دیگری برای درمان سرطان استفاده میکند.شیمی درمانی ، درمان هدفمند ،پرتودرمانی و یا هورمون درمانی میتواند به کاهش سرطان کمک کند.برای سرطان های  عود کننده،  گزینه‌های درمان  بستگی به نحوه درمان  ابتدای سرطان  و ویژگیهای ذکر شده در بالا مانند PR , ER و HER2 میباشد.

سایر روش های درمان سرطان سینه

شرح شایعترین روش های درمانی برای سرطان سینه اولیه و موضعی به شرح زیر است:

برنامه مراقبت شما همچنین باید شامل درمان علائم و عوارض جانبی و بخش مهمی از مراقبت های سرطان باشد.
برای آموختن در  مورد تمام گزینه های درمانی خود  وقت بگذارید و  در مورد مواردی که واضح نیست سوال کنید با پزشک خود درباره اهداف هر درمان و آنچه که می توانید در هنگام دریافت درمان  انتظار داشته باشید صحبت کنید
قبل از شروع هر گونه درمان با شرکت بیمه خود چک کنید که درمانتان را تحت پوشش قرار میدهد یا نه
افراد بالای ۶۵ سال ممکن است قبل از برنامه ریزی درمان،ارزیابی سالمندان داشته باشند

جراحی

جراحی شامل حذف تومور و برخی از بافت های سالم اطراف آن در حین عمل است.جراحی همچنین برای بررسی گره های لنفاوی زیر بغل استفاده میشود.جراح آنکولوژیست پزشکی است که تخصص او در درمان سرطان با عمل جراحی است.به طور کلی هر چه اندازه تومور کوچکتر باشد احتمال اینکه جراحی شود بیشتر است .انواع جراحی ها شامل موارد زیر است:

لومپکتومی (lumpectomy)

این جراحی شامل حذف تومور و حاشیه های سالم در اطراف تومور است و بیشتر بافت سرطان باقی می ماند

در سرطان های تهاجمی برای بافت های سینه باقیمانده بعد از جراحی رادیوتراپی توصیه میشود

برای  DCIS  پرتودرمانی بعد از جراحی ممکن است  نوع بیمار و تومور او بستگی دارد

یک لامپکتومی همچنین ممکن است به نام های زیر خوانده شود:

جراحی حفظ سینه، ماستکتومی جزئی ،کوادرانکتومی و یا ماستکتومی سگمنتال

ماستکتومی

این عمل جراحی  شامل برداشتن کل پستان است. انواع مختلفی از ماستکتومی وجود دارد.با پزشک خود مشورت کنید که آیا میتوانید پوست خود را حفظ کنید که در این صورت ماستکتومی محافظ پوست یا نوک پستان نامیده میشود.

جراحی برداشتن لنف نودها و بررسی آن

سلول های سرطانی در برخی از سرطان ها در گره های لنفاوی زیر بغل یافت میشوند.مهم است بدانیم که آیا هر گره لنفاوی در نزدیکی سینه درگیر سرطان است یا نه.این اطلاعات برای تعیین درمان و پیش آگهی استفاده میشود.

بیوپسی گره های لنفاوی محافظ(sential)

در یک بیوپسی گره لنفاوی نگهبان جراح تعداد اندکی از گره های لنفاوی را از زیر بازو شناسایی و خارج میکند که درناژ لنف را از سینه دریافت میکند.این روش به جلوگیری از برداشتن لنف نودهای متعدد  در تشریح لنف نودهای زیربغل کمک میکند برای بیمارانی که تشریح لنف نودهایشان نشان میدهد که اکثرا درگیر سرطان نیستند.روش لنف نودهای کوچکتر منجر به کاهش خطر  عوارض جانبی احتمالی می‌شود.

https://www.cancer.org/cancer/breast-cancer/treatment/chemotherapy-for-breast-cancer.html

عوارض جراحی سرطان سینه

عوارض جانبی شامل:

تورم بازو ها که ادم لنفاوی نامیده میشود
خطر بی حسی و حرکت بازوها
مشکلات حرکتی که مشکلان دراز مدتی است  که می تواند به شدت به کیفیت زندگی یک فرد تاثیر بگذارد.

سپس پاتولوژیست‌ها این گره های لنفاوی را برای سلولهای سرطانی بررسی می‌کنند.

برای پیدا کردن گره های لنفاوی نگهبان جراح معمولاً یک رنگ و یا یک نشانگر رادیو اکتیو را در پشت یا اطراف نوک پستان تزریق می کنند تزریقی که می‌تواند باعث ناراحتی شود  و ۱۵ ثانیه طول می‌کشد رنگ یا نشانگر به گره های لنفاوی مهاجرت کرده و به گره های لنفاوی نگهبان می رسد.اگر گره های لنفاوی نگهبان درگیر سرطان نباشند تحقیقات نشان داده است که احتمال دارد که  احتمال دارد که گره های لنفاوی باقی مانده نیز از سرطان آزاد شوند.این به این معنی است که گره های لنفاوی بیشتری نیاز به حذف ندارند.اگر تنها یک یا دو گره لنفاوی نگهبان درگیر سرطان باشد و بیمار تصمیم به  لامپکتومی و یا پرتودرمانی برای کل پستان داشته باشد  تشریح گره های لنفاوی  زیر بغل  مورد نیاز باشد.

جداسازی گره های لنفاوی زیر بغل:

در جداسازی گره های لنفاوی زیر بغل جراح بسیاری از گره های لنفاوی را از زیر بغل برمیدارد.

سپس این غدد از نظر درگیری با سرطان به پاتولوژی ارجاع میشوند.

تعداد گره های لنفاوی که برداشته می شود از فردی به فرد دیگر متفاوت است. برداشتن گره های لنفاوی زیر بغل ممکن است برای همه زنان مبتلا به سرطان پستان در مرحله اولیه با درگیری کمی از سرطان در گره های لنفاوی نگهبان ضروری نمی باشد.

زنان دارای لامپکتومی و پرتو درمانی که تومور کوچکتر دارند و بیش از دو گره لنفاوی نگهبان که درگیر سرطان است ندارند ممکن است نیاز به برداشتن گره های لنفاوی زیر بغل به طور کامل نداشته باشند.

این کار باعث کاهش عوارض جانبی می شود و شانس بقای بیمار را کاهش نمی‌دهد.

اگر سرطان در گره های لنفاوی نگهبان  شناسایی شد اینکه آیا  گره های لنفاوی بیشتری باید برداشته شوندیا نه بستگی به شرایط خاص دارد.

بیشتر افراد مبتلا به سرطان سینه تهاجمی به  بیوپسی گره های لنفاوی نگهبان یا برداشتن گره های لنفاوی زیر بغل  نیاز دارند.

اگرچه این روش برای بیماران بالاتر از ۶۵ سال اختیاری میباشد.

ادامه مطلب 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 322
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 9
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 38
  • آی پی دیروز : 45
  • بازدید امروز : 41
  • باردید دیروز : 48
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 89
  • بازدید ماه : 89
  • بازدید سال : 2,682
  • بازدید کلی : 5,286