loading...
کلینیک سرطان ایران
sara بازدید : 10 شنبه 18 دی 1400 نظرات (0)

علائم و نشانه های سرطان سینه

آشنایی با ظاهر طبیعی سینه ها، یکی از مهم ترین بخش ها در اطمینان یافتن از سلامت سینه هاست. با این که تست های غربالگری برای سرطان سینه مهم هستند، اما ماموگرافی ابتلا به این سرطان را نشان نخواهد داد. به همین خاطر، خانم ها باید نسبت به هر گونه تغییر در بافت سینه و علائم این سرطان آگاهی داشته باشند.

وجود توده در سینه، شایع ترین علامت سرطان سینه است. توده دردناک با لبه های نامنظم، می تواند نشانه ای باشد از سرطان سینه. اما توده سرطان سینه نرم و دایره ای شکل است. به همین خاطر، هر گونه تغییر شکل و یا تشکیل توده باید توسط پزشک بررسی شود.

برخی علائم شایع سرطان سینه عبارتند از:

تورم همه یا قسمتی از سینه
تغییر رنگ پوست سینه
درد سینه و یا نوک سینه
کشیده شدن نوک سینه به سمت داخل
ترشح از سینه (مایعی غیر از شیر)
علت بروز سرطان سینه

سرطان سینه زمانی اتفاق می افتد که برخی سلول های سینه، روند رشد غیر طبیعی پیدا می کنند. این سلول ها با سرعت بیشتری تقسیم می شوند و در نهایت، تشکیل توده می دهند. این سلول ها می توانند به سایر قسمت های بدن پخش شوند و متاستاز دهند.

سرطان سینه می تواند از قسمت های مختلف سینه آغاز شود:

در بیشتر موارد، سرطان سینه از مجاری انتقال دهنده شیر به نوک سینه آغاز می شود.
در برخی موارد، سرطان از غدد شیری آغاز می شود.
تعدادی از سرطان های سینه در بافت دیگری از سینه آغاز می شوند. این سرطان ها سارکوم و یا لنفوم نام دارند.

عواملی مانند تغییرات هورمونی، سبک زندگی و عوامل محیطی احتمال ابتلا به سرطان سینه را افزایش می دهند.

مراحل شیوع سرطان سینه

مرحله اولیه یا مرحله 0 سرطان سینه غیر تهاجمی: در این مرحله بیماری در سینه به صورت موضعی منتشر می شود و در غدد لنفاوی نشانه ای از شیوع آن دیده نمی شود.
مرحله I سرطان سینه : انداره سرطان فعلا در حدود 2 سانتی متر و یا حتی کمتر است.
مرحله IIA سرطان سینه یا پستان: تومورهنوز کمتر از 2 سانتی متر است اما گره های لنفاوی را درگیر کرده است. در مواردی نیز در این مرحله اندازه تومور 5 سانتی متر است و گره های لنفاوی را درگیر نکرده است.
مرحله IIB سرطان پستان :اندازه تومور بدون درگیری گره های لنفاوی 5 سانتی متر است.
مرحله IIIA سرطان پستان :تومور در این مرحله بزرگتر از 5 سانتی متر و غذذ لنفاوی را درگیر کرده است و حتی در مواردی به نزدیکی استخوان قفسه سینه نیز گسترش یافته است.
مرحله IIIB سرطان پستان : تومور در این مرحله از سرطان به پوست یا دیواره قفسه سینه سرایت کرده است.
مرحله IIIC سرطان سینه یا پستان: تومور پیشرفته شده و غذه های لنفاوی را با بیشترین حد ممکن دگیر ساخته است.
مرحله IV متاستاتیک : در این مرحله از سرطان، تومور به استخوان ها، ریه ها، کبد و … گسترش یافته است..

سرطان سینه ارثی

پزشکان معتقدند که پنج تا ده درصد سرطان سینه، مرتبط با تغییرات ژنی است که از طریق والدین به ارث می رسند. ژن های BRCA1 و BRCA2 در بروز سرطان سینه دخیل هستند.

در افرادی که سابقه خانوادگی ابتلا به سرطان سینه دارند، آزمایش خون به منظور بررسی تغییر و موتاسیون در ژن BRCA و یا سایر ژن هایی که از طریق والدین منتقل می شوند، انجام خواهد شد.

ریسک فاکتورهای موثر در بروز سرطان سینه
جنسیت. این سرطان در میان خانم ها شایع تر از آقایان می باشد
بالا رفتن سن
سابقه فردی ابتلا به اختلالات مربوط به سینه
سابقه فردی ابتلا به سرطان سینه
سابقه خانوادگی ابتلا به سرطان سینه
تماس با اشعه
چاقی و اضافه وزن
بارداری در سنین بالا
مصرف بیش از حد مشروبات الکلی

آیا راهی برای پیشگیری از ابتلا به سرطان سینه وجود دارد؟

ایجاد تغییر در سبک زندگی، احتمال ابتلا به سرطان سینه را تا حد زیادی کاهش می دهد. مواردی از قبیل:

مصرف مشروبات الکلی در حد متعادل
ورزش کردن چند روز در طول هفته
داشتن وزن بدنی متعادل
داشتن رژیم غذایی متعادل و سالم. مصرف هر چه بیشتر میوه و سبزیجات تازه
انجام تست های غربالگری مانند ماموگرافی و معاینه فیزیکی سینه

خانم هایی که بیشتر در معرض ابتلا به سرطان سینه قرار دارند، حتما باید معاینه فیزیکی سینه را انجام دهند و در صورت احساس توده در سینه، به پزشک مراجعه کنند.

وزن خود را کنترل کنید یعنی اگر اضافه وزن دارید وزن خود را کاهش دهید و پس از اینکه به وزن ایده آل خود رسید آن را حفظ کنید.چاقی و اضافه وزن بعد از یائسگی از عواملی می باشد که می تواند احتمال سرطان سینه را افزایش دهد.
ورزش کنید.زیرا ورزش کردن می تواند خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهد.
از مشروبات الکلی استفاده نکنید. تحقیقات نشان داده است زنانی که بیش از 1 نوشیدنی الکلی در روز استفاده می کنند بیشتر در خطر ابتلا به سرطان قرار دارند.
شیردهی. سعی کنید به فرزند خون شیر بدهید چون دوران شیر دهی خطر ابتلا به سرطان سینه را کاهش می دهد.
برای کاهش علائم یائسگی سعی کنید از پزشک خود بخواهید روشی غیر از هورمون درمانی را به شما پیشنهاد کند چون این روش خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش می دهد.
به طور مرتب و سالیانه غربالگری و ماموگرافی انجام دهید. تمامی خانم ها بعد از 40 سالگی باید سالی یک مرتبه ماموگرافی انجام دهند.

تشخیص سرطان سینه

روش درمان سرطان های مختلف در مراحل متفاوت از تمایز و گسترش آن, متفاوت است. درمان سرطان, یکی از مهم ترین چالش های حال حاضر پیش روی علم پزشکی می باشد و محققان بسیاری در سراسر جهان به دنبال یافتن درمان قطعی برای سرطان های مختلف هستند. خوشبختانه در این زمینه, پیشرفت های فراوانی حاصل شده است. در گذشته, متاسفانه افرادی که به سرطان های گرید پایین دچار بودند, به علت عدم تشخیص و درمان به موقع, می مردند. اما امروزه و با گسترش فناوری های تشخیصی و درمانی سرطان, مورتالیتی و موربیدیتی ناشی از سرطان به میزان قابل توجهی کاهش یافته است؛ در عوض امید به زندگی در افراد مبتلا به سرطان به میزان زیادی افزایش یافته است.

تست ها و روش هایی که به تشخیص سرطان سینه کمک می کنند، عبارتند از:

معاینه فیزیکی و یافتن هر گونه توده غیر طبیعی

ماموگرافی. تصویربرداری با اشعه ایکس از سینه را ماموگرافی می نامند. در صورت مشاهده هر گونه ناهنجاری در این تست، روش های تشخیصی بیشتری انجام خواهد شد.
اولتراسوند. در این روش، امواج صوتی تصاویری از ساختارهای داخلی بدن را در اختیار پزشک قرار می دهد.
برداشت بافت و نمونه برداری که بیوپسی نام دارد. در این روش، نمونه ای از بافت سینه گرفته و جهت بررسی های بیشتر به آزمایشگاه ارسال خواهد شد.
MRI. در این روش که با استفاده از امواج رادیویی و مگنت انجام می شود، تصاویری از قسمت های داخلی سینه به دست خواهد آمد.
انواع سرطان سینه

همان طور که گفته شد سرطان سینه انواع مختلفی دارد و بسته به اینکه کدام سلول های پستان دچار  این اختلال شده اند تقسیم بندی می شود. این سرطان ممکن است در جاهای مختلف سینه تشکیل شود بنابراین بهتر است در ابتدا با بخش های مختلف سینه آشنایی نسبی داشته باشیم.

پستان سه بخش کلی دارد:

لوبول:غده هایی که شیر می سازند و بیشتر سرطان ها در این بخش دیده می شوند.
مجرا:لوله هایی که شیر را به نوک سینه منتقل می کنند. بیشتر سرطان ها از این بخش آغاز می شوند.
بافت همبند:بافت لیفی و بافت چربی که بخش های مختلف سینه را در بر گرفته و در کنارهم نگه می دارد.

سلول های سرطانی از طریق رگ های خونی و مسیر های لنفاوی می توانند به بیرون از سینه و در بدن گسترش یابند که به این حالت متاستاز می گویند..

انواع سرطان سینه :

کارسینوم داکتال تهاجمی(IDC): این نوع سرطان سینه در مجاری شیری تشکیل می شود و از دیواره مجرا عبور می کند. حتی در برخی موارد به بافت چربی سینه نیز حمله کرده و 80 درصد سرطان تهاجمی را تشکیل می دهد.این نوع سرطان رایج ترین شکل سرطان پستان  در بین خانم ها است.
کارسینوم لوبولار تهاجمی(ILC):این سرطان در لوبول ها تشکیل می شود و در سایر بافت های اطراف سینه گسترش می یابد و حدود 10 درصد از سرطان های تهاجمی را تشکیل می دهد.

سرطان های تهاجمی پستان ممکن است فرعی باشند مانند :

کارسینوم آدنوکیستیک :بسیار شبیه به سلول هایی هستند که در بزاق وجود دارند.
کارسینوم آدنواسکاس با گرید پایین: نوعی کارسینوم متاپلاستیک هستند به کندی رشد می کنند و با انواع دیگر سرطان اشتباه گرفته می شوند.
کارسینوم مدولاری: این نوع سرطان نادر می باشد و دارای یک توده بسیار نرم است و بسیار شبیه به مدولا در مغز می باشد.
کارسینوم مدسینوس: این نوع سرطان در حجمی از موسین (ماده لغزنده در سطح مخاط) دیده می شوند.
کارسینوم پاپیلری:این نوع سرطان در خانم هایی دیده می شود که یائسه شده اند و دوان یائسگی را پشت سر می گذارند.
سرطان التهابی: در سلول های التهابی و دررگ های لنفاوی پوست ایجاد می شوند.
بیماری پاژه: این نوع بیماری در نوک پستان دیده می شود و به علت اینکه پوست اطراف نوک پستان نازک است به وجود می آید.
تومور فیلودس سینه: این نوع تومور ها به شکل الگوی برگ هستند و به سرعت رشد می کنند.
سرطان متاستاتیک: این نوع سرطان سینه به قسمت های دیگر بدن مانند مغز، استخوان ها و… سرایت و متاستاز می کنند.

درمان سرطان سینه

 

امروزه برای درمان سرطان سینه روش های موفق و بسیار کار آمدی ارائه شده است که می تواند تاثیرات به سزایی در روند پیشگیری از شیوع آن داشته باشد . همچنینی روش هایی برای کنترل و جلوگیری از تشدید بیماری نیز مورد تجویز قرار می گیرد که در نهایت کمک بزرگی به درمان این بیماری خواهد نمود .

مشاوره های لازم در این خصوص از جانب بهترین متخصص آنکولوژی ارائه می شود .

برای تشخیص نوع و میزان وخامت زائده های سرطانی نیاز است که از بافت ها و غده های سرطانی نمونه برداری شود تا بررسی های لازم روی آن انجام و بهترین درمان با توجه به نوع آن در نظر گرفته شود ، بیوپسی یکی از تکنیک هایی است که می تواند در تشخیص نواع تومور و توده های سرطانی کمک کننده باشد .

بیوپسی در واقع به معنای برداشتن قسمتی از بافت و ارسال آن به آزمایشگاه جهت بررسی‌های مولکولی و بافتی گفته می باشد که در نهایت بافت ارسال شده برای آزمایش ، می‌تواند از قسمت‌های سطحی و بیرونی بدن و یا از اجزای داخلی بدن متشکل باشد .

به‌طورکلی در طب هر بافتی که از بدن جدا می‌شود حتی درصورتی‌که ظاهر مشکوک و غیرطبیعی نداشته باشد باید برای بررسی‌های لازم به‌عنوان نمونه بیوپسی به آزمایشگاه ارسال شود، در بسیاری از موارد توده خارج‌شده از بدن به‌طور واضح خوش‌خیم می‌باشد اما به دلیل همین قانون پزشکی جراح نمونه را برای بررسی ارسال می‌کند این مسئله نباید در بیمار ایجاد نگرانی و اضطراب نماید، متخصصین پاتولوژی با استفاده از رنگ‌آمیزی‌های مختلف ماهیت و جنس بافت را بررسی و نتیجه را تحت عنوان پاسخ بیوپسی ارائه می‌دهند

 

درمان سرطان سینه با توجه به نوع سرطان، اندازه و سایز تومور و شرایط جسمانی بیمار در نظر گرفته می شود.

در بیشتر موارد، جراحی برای بیمار در نظر گرفته می شود و گاهی نیاز به درمان های تکمیلی مانند شیمی درمانی و یا رادیوتراپی نیز خواهد بود.

روش های جراحی سینه

لامپکتومی (برداشت سرطان سینه). که در این روش، تومور و بخش کمی از بافت سالم اطراف نیز برداشته می شود.

این روش در مواردی توصیه می شود که اندازه تومور کوچک باشد. در مواردی که اندازه تومور بزرگ باشد، قبل از جراحی شیمی درمانی برای بیمار در نظر گرفته خواهد شد.

ماستکتومی (برداشت کل سینه). در این روش کل سینه، مجاری، بافت چربی، نوک سینه و هاله قهوه ای رنگ اطراف آن برداشته می شود.
برداشت بخشی از غدد لنفاوی. جهت تشخیص این مورد که آیا سرطان غدد لنفاوی را درگیر کرده است یا خیر، نقش برداشت این غدد بررسی خواهد شد. در صورتی که سرطان در غدد لنفاوی برداشته شده تشخیص داده شود، احتمال یافتن سرطان در غدد لنفاوی باقی مانده کم است و دیگر نیازی به برداشتن غدد لنفاوی نخواهد بود.

رادیوتراپی سینه

در این روش درمانی، سلول های سرطانی با تابش اشعه نابود می شوند. این روش هم چنین بعد از ماستکتومی و یا زمانی که سرطان متاستاز داده باشد، از سوی پزشک تجویز خواهد شد.

طول دوره درمان  رادیو تراپی می توان چند روز تا چند هفته ادامه پیدا کند.

شیمی درمانی

در این روش، سلول های سرطانی با مصرف دارو تخریب می شوند. در صورتی که احتمال بازگشت مجدد سرطان زیاد باشد، شیمی درمانی بعد از جراحی تجویز خواهد شد.

شیمی درمانی قبل از جراحی و زمانی که اندازه تومور بزرگ باشد نیز انجام می شود. این روش به کنترل سرطان و کاهش علائم بیماری نیز کمک می کند.

 

روش های دیگر درمان سرطان

پیش از هرچیز, تشخیص به موقع سرطان و مرحله ی آن, در ایجاد پاسخ مناسب نسبت به درمان سرطان بسیار موثر است. به صورتی که سرطان هایی همچون درگیری های دهانه ی رحم و سرویکس در زنان و یا سرطان پروستات در مردان, در صورتی که به موقع  تشخیص داده شده باشند, می توانند با انجام درمان های موثر از بین رفته و فرد را به زندگی عادی برگردانند.

جدیدترین روش های درمان سرطان

برای درمان سرطان, روش های مختلفی وجود دارد. در سال های اخیر و با پیشرفت های صورت گرفته در زمینه ی تکنولوژی های پزشکی, پزشکان برای درمان سرطان با گزینه های درمانی متعددی روبه رو هستند. چند روش که به صورت مرسوم برای درمان افراد مبتلا به سرطان های مختلف کاربرد دارند شامل: شیمی درمانی, هورمون تراپی, ایمونوتراپی, رادیوتراپی, پیوند سلول های بنیادی, جراحی و هدف درمانی سلول های سرطانی, هستند.

یکی از جدیدترین روش های درمانی سرطان را با نام ایمونوتراپی می شناسیم. در این روش از مارکر های ایمنی یا تقویت سیستم ایمنی فرد, برای نابود سازی سلول های سرطانی استفاده خواهد شد. برخی روش های ایمونوتراپی شامل موارد زیر هستند:

تقویت عملکرد سلول های T. در این روش ابتدا سلول های ایمنی T.CELL از توده ی تومورال جدا می شوند و جهت تعیین فعال ترین سلول مبارز با تومور مورد بررسی قرار می گیرند. پس از مشخص شدن سلول های اصلی مبارزه کننده با تومور, با استفاده از روش های متنوع ژنتیکی, تغییراتی در جهت قوی تر شدن عملکرد سلول هایT  انجام شده و سپس آنها را از طریق تزریق وریدی وارد بدن فرد بیمار می کنند.
تقویت نقاط وارسی در چرخه ی سلولی. گاهی به دنبال ایجاد اختلال در پروتئین هایی از جمله P53( یک عامل کنترل کننده ی چرخه ی سلولی) چرخه ی سلولی به صورت بی رویه و بدون توجه به سلامت سلول ها انجام می گیرد. در اینجا داروهایی جهت تقویت این بازرس های سلولی به فرد بیمار داده شده تا بتواند عملکرد از دست رفته ی خود را بازیابی کرده و از گسترش سلول های سرطانی پیشگیری کند. این روش برای درمان سرطان هایی همچون متاستاتیک ملانوما, سرطان ریه و کلیه, هوچکین لنفوما, کاربرد دارد.

7 روش شایع برای درمان سرطان در افراد مختلف

شیمی درمانی. استفاده از مواد شیمیایی برای از بین بردن سلول های سرطانی در افراد, کموتراپی نام دارد. کموتراپی می تواند باعث بروز عوارضی در افراد تحت درمان شود ولی همواره میزان بروز عوارض بسیار کمتر از سود ناشی از درمان انجام گرفته است. در مواردی همچون کاهش سایز تومور و کاهش درد ناشی از توده های سرطانی, نیز می توان از شیمی درمانی بهره مند شد.

هورمون تراپی. روش درمان هورمونی برای متوقف کردن یا کاهش سرعت رشد سرطان هایی از جمله سرطان پروستات یا سینه, مورد استفاده قرار می گیرد. برخی سرطان ها به دنبال تولید بیش از حد هورمونی خاص یا کاهش تولید هورمون ها رخ می دهند. بنابراین با استفاده از این مواد می توان در پروسه ی درمانی سرطان, نقش مهمی ایفا کرد.

ایمونوتراپی. همانگونه که در بالا ذکر شد, یکی از جدیدترین روش های موثر بر کاهش رشد یا توقف و از بین بردن سلول های سرطانی, ایمونوتراپی است.

رادیوتراپی. استفاده از اشعه ی ایکس با دوز بالا( از بین بردن ماده ی ژنتیک سلول) می تواند باعث تخریب سلول های سرطانی شده و در روند درمانی سرطان موثر واقع شود.

پیوند سلول های بنیادی در فرد مبتلا به سرطان. در روش های استفاده از اشعه یا شیمی درمانی برای مهار سرطان, یکی از مهمترین عوارض جانبی محتمل, از بین رفتن و تخریب سلول های بنیادی خونساز واقع در bone marrow است. بنابراین این افراد در خطر بروز عوارضی همچون ترومبوسیتوپنی, لکوسیتوپنی و آنمی آپلاستیک, هستند. در صورت بروز این شرایط, می توان از پیوند دادن سلول های بنیادی خونساز در مغز استخوان استفاده کرد. دریافت نمونه سلولی جهت کلون سازی و انتقال به بدن فرد گیرنده, از یک دهنده ی همسان( افراد فامیل درجه یک) صورت می گیرد.

جراحی. در برخی موارد, بروز سرطان به صورت مشخص در ارگان و محل خاصی اتفاق می افتد. در این صورت به نظر می رسد انجام جراحی و خارج سازی توده ی سرطانی بهترین انتخاب جهت درمان سرطان باشد. همچنین در مواردی که سرطان امکان متاستاز نداشته و در محلی با قابلیت دسترسی جهت جراحی قرار داشته باشد, می توان از این روش درمانی بهره مند شد.

درمان هدفمند سلول های سرطانی.در این روش برای درمان سرطان, از تغییرات ایجاد شده در سلول های سرطانی به عنوان یک هدف برای درمان استفاده خواهد شد. به صورتی که تغییرات مشخصی در ساختار یا ویژگی های سلول های سرطانی ایجاد می شود که باعث تمایز آنها از سایر سلول های بدن است. در نتیجه می توان از این ویژگی ها به عنوان تارگت جهت درمان استفاده کرد.

روش های خاص تشخیصی درمانی برای سرطان

برخی از مارکرهای خاص سرطانی توسط پزشکان و متخصصان انکولوژیست, به عنوان مارکر تشخیصی و درمانی سرطان مورد استفاده قرار می گیرند. البته این مارکر ها برای فالواپ درمان سرطان و چگونگی وضعیت تومور پس از اتمام دوره ی درمانی, نیز بکار برده می شوند. همچنین برای انتخاب بهترین روش درمان سرطان, می توان از این مارکرها بهره جست. در افراد مبتلا به لوسمی و solid tumor, به صورت بارزتری از مارکر های زیستی جهت تشخیص و درمان  استفاده می شود.

پیشگیری از سرطان سینه

 

با چند روش ساده از سرطان سینه جلوگیری کنید:

وزن خود را کنترل کنید یعنی اگر اضافه وزن دارید وزن خود را کاهش دهید و پس از اینکه به وزن ایده آل خود رسید آن را حفظ کنید.چاقی و اضافه وزن بعد از یائسگی از عواملی می باشد که می تواند احتمال سرطان سینه را افزایش دهد.
ورزش کنید.زیرا ورزش کردن می تواند خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهد.
از مشروبات الکلی استفاده نکنید. تحقیقات نشان داده است زنانی که بیش از 1 نوشیدنی الکلی در روز استفاده می کنند بیشتر در خطر ابتلا به سرطان قرار دارند.
شیردهی. سعی کنید به فرزند خون شیر بدهید چون دوران شیر دهی خطر ابتلا به سرطان سینه را کاهش می دهد.
برای کاهش علائم یائسگی سعی کنید از پزشک خود بخواهید روشی غیر از هورمون درمانی را به شما پیشنهاد کند چون این روش خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش می دهد.
به طور مرتب و سالیانه غربالگری و ماموگرافی انجام دهید. تمامی خانم ها بعد از 40 سالگی باید سالی یک مرتبه ماموگرافی انجام دهند.

 

سرطان سینه بدون شک از ناگوارترین اتفاقات برای زنان است که باعث ایجاد ناامیدی و احساس ناراحتی در ایشان می شود، اما با ارائه روش هایی که توسط متخصص ارائه می‌شود، می‌توان که نسبت به درمان آن اقدامات لازم را انجام داد. همچنین اگر سرطان سینه به صورت موروثی در خانواده دیده شود راه هایی برای پیشگیری از ابتلا به آن ارائه می گردد که در بسیاری از موارد به کمک خود فرد قابل انجام و کنترل می باشد. اصلاح سبک زندگی یکی از تکنیک هایی است که در پیشگیری از سرطان سینه مفید و موثر واقع می شود با تغییر سبک زندگی و حذف روش های ناسالم می توان تا ۷۵ درصد از ابتلا به سرطان سینه جلوگیری نمود.

در زیر روش هایی برای پیشگیری از سرطان سینه ارائه شده است که با رعایت دقیق آن می‌توان به نتایج خوبی در این زمینه رسید :

کاهش مصرف کربوهیدرات و افزایش چربی سالم

اگر به صورت روزانه مقداری از پروتئین و کربوهیدرات ناسالم را کاهش دهید و در ادامه از چربی های سالم و با کیفیت مانند تخم مرغ ارگانیک و مرغ های محلی استفاده کنید، به صورت قابل توجهی شاهد جلوگیری از شیوع سرطان سینه خواهید بود. مصرف آووکادو و روغن نارگیل کمک بزرگی در جذب چربی های سالم به شما می نماید از اینرو این مواد غذایی را در سبد رژیمی خود قرار دهید.

دریافت ویتامین آ را افزایش دهید

به کمک ویتامین آ می توانید در پیشگیری از سرطان سینه موفق شوید. ویتامین آ در زرده تخم مرغ شیر و گوشت گاو و در گوشت مرغ دیده می شود، مصرف به اندازه و کافی آن در جلوگیری از سرطان و سلامت بدن تاثیر گذار است . می توانید با مصرف سبزیجات مقدار زیادی ویتامین آ در یافت نمایید.

قطع نوشیدنی های الکلی و سیگار

همانطور که میدانید مصرف الکل سیستم ایمنی بدن را کاهش داده و خطر ابتلا به انواع سرطان ها را افزایش می دهد. همچنین کشیدن سیگار و دخانیات عامل دیگری برای ابتلای زنان به سرطان سینه می باشد،از این رو توصیه می شود که الکل و دخانیات را از زندگی خود حذف نمایید.

به طور کلی زمانی که غذاهای مناسب و مفید مصرف می کنید چربی های اضافی را از بدن خارج می نماید، بد نیست بدانید که چربی دارای استروژن است که از عوامل تحریک کننده سرطان پستان به شمار می آید.

https://www.mayoclinic.org/ar/diseases-conditions/breast-cancer/diagnosis-treatment/drc-20352475

سرطان سینه از چه سنی شروع می شود؟

حدود دو سوم افرادی که به سرطان سینه مبتلا می شوند بالای 55 سال هستند و در مابقی موارد سرطان سینه بین 35سال تا 55 سال دیده می شود. سرطان سینه در آقایان تنها در کمتر از یک درصد دیده می شود اما متاسفانه در خانم ها دومین سرطان شایع بعد از سرطان پوست می باشد و همچنین این نوع سرطان بسیار در بین خانم ها کشنده است و به طور متوسط از هر 8 زن یک نفر به این نوع سرطان مبتلا می شوند. پس اهمیت تشخیص، درمان و یا حتی پیشگیری از این نوع سرطان برای همگان واجب می باشد.

مبتلایان به سرطان سینه چند سال عمر می کنند؟

اگر سرطان سینه به موقع و در مراحل اولیه تشخیص داده شود تا حدود بسیار بالایی قابل درمان است و تقریبا تمام کسانی که به این نوع سرطان مبتلا شده اند حداقل 5 سال پس از تشخیص زندگی کرده اند. البته نوع درمان نیز می تواند بسیار تاثیرگذار باشد و سال های  زندگی پس از بیماری را کنترل کند.

ادامه مطلب 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 322
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 37
  • آی پی دیروز : 134
  • بازدید امروز : 41
  • باردید دیروز : 169
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 41
  • بازدید ماه : 41
  • بازدید سال : 2,634
  • بازدید کلی : 5,238