loading...
کلینیک سرطان ایران
sara بازدید : 17 شنبه 18 دی 1400 نظرات (0)

تومور سرطانی کلیه یکی از موذی ترین تومور ها است که در اغلب مواقع علیرغم انتشار به مناطق دیگر بدن ، هیچ علامت و نشانه ای ندارند و بیشتر اوقات به صورت اتفاقی و در بررسی ها و چکاب کلیه با سونوگرافی و یا سی تی اسکن تشخیص داده می شوند . از مشخصات بد این تومورهای سرطانی ، مقاوم بودن آن ها به شیمی درمانی و رادیوتراپی است . سرطان کلیه یکی از ۱۰ سرطان شایع است و اغلب ، مردان بالای ۵۰ سال را گرفتار خود می کند .امروزه شایع ترین علائم سرطان کلیه کم خونی ، خستگی ، کاهش وزن ، کاهش اشتها و تب است .در این مقاله به بررسی علائم سرطان کلیه می پردازیم .

 

علائم معمول سرطان کلیه :

در بیشتر افراد ، نشانه‌ های اولیه‌ ای برای بروز سرطان دیده نمی‌ شود ؛ اما با بزرگ شدن تومور ها نشانه‌ هایی ظاهر می‌ شوند و بسیاری از تشخیص ها بر اساس آزمایش های تصویر برداری قبل از بروز علائم انجام می شود .

کم خونی :

کم خونی در حال حاضر شایع ترین علامت سرطان کلیه است و در ۲۰ تا ۴۰ درصد از افرادی که سرطان کلیه تشخیص داده می شود کم خونی وجود دارد . در کلیه ها طی فرآیندی به نام اریتروپوئیزیس ، پروتئینی به نام اریتروپوئیتین ساخته می شود که باعث تولید سلول های قرمز خون در مغز استخوان می شود . در افراد مبتلا به سرطان کلیه کاهش تولید این پروتئین باعث می شود گلبول های قرمز به اندازه کافی تولید نشوند .

در مقابل ، ممکن است برخی از افراد به دلیل افزایش تولید اریتروپوئیتین توسط سلول های سرطانی کلیه ، تعداد گلبول های قرمز قابل توجهی داشته باشند . به این علائم سندرم paraneoplastic گفته می شود که به دلیل تولید مواد یا هورمون ها توسط سلول های سرطانی رخ می دهد .

وجود خون در ادرار :

خون در ادرار که به نام هماچوری شناخته می شود ، یکی از علائم بارز ابتلا به سرطان کلیه است . اغلب حتی مقدار بسیار کمی خون در ادرار ، می تواند باعث تغییر رنگ آن شود . گاهی اوقات خون در ادرار آن قدر ناچیز است که تنها با آزمایش ادرار می توان آن را تشخیص داد . البته عواملی مانند عفونت مثانه ، سنگ کلیه ، کیست ، یا التهاب نیز باعث وجود خون در ادرار می شود . به هر حال در صورت مشاهده این علامت باید سریعا به پزشک مراجعه کرد .

گفته می شود ، فقط در حدود ۱۰ درصد از مردم در حال حاضر علائم کلاسیک سه گانه خون در ادرار ، درد پهلو ، و یک توده در پهلو در هنگام تشخیص دیده می شود و هنگامی که این موارد وجود دارد ، تومور معمولا قبلا متاستاز کرده است ( گسترش یافته است ) .

درد پهلو :

درد ممکن است در ناحیه کمر ، پهلو یا شکم ایجاد شود و از درد خفیف تا یک درد شدید و ضربان دار متفاوت باشد . درد در پهلو که بدون آسیب دیدگی رخ می دهد ، همیشه باید مورد بررسی قرار گیرد .
تقریباً ۴۰ درصد از مبتلایان به سرطان کلیه در طی دوره بیماری دچار درد می شوند ، اما درد پهلو به عنوان علامت بروز این بیماری کمتر دیده می شود .

وجود توده در شکم :

وجود توده در شکم می تواند علامت هشداردهنده ابتلا به سرطان کلیه باشد . در برخی مطالعات توده پهلو ( توده ای در ناحیه پشت ، کمر یا شکم ) در ۴۵ درصد از مبتلایان ، به سرطان کلیه منتهی شده است . حس کردن توده کلیوی سخت است چون بیشتر در اعماق شکم وجود دارد . کشف این توده ، پزشک را وادار به سفارش آزمایش هایی مانند سونوگرافی و سی تی اسکن می کند . البته توجه داشته باشید که اغلب این توده ها همیشه نشان دهنده ابتلا به سرطان نیستند .

کاهش وزن غیر عمدی :

کاهش وزن غیر عمد یک علامت شایع سرطان کلیه است که در زمان تشخیص در حدود یک سوم از افراد رخ می دهد . برای مثال از دست دادن ۵ درصد یا بیشتر از وزن بدن در مدت زمان ۶ تا ۱۲ ماه کاهش وزن غیر منتظره یا غیر عمدی محسوب می شود .

بیشتر بدانید 

خستگی :

خستگی یک علامت شناخته شده در مورد اغلب سرطان ها است . خستگی ناشی از سرطان با خستگی معمولی تفاوت دارد و با خواب و استراحت برطرف نمی شود . این خستگی با فعالیت های روزمره و طبیعی تداخل دارد و می تواند فرد را تحریک پذیر و ضعیف کند . هرگونه خستگی غیرمعمول باید به اطلاع پزشک رسانده شود .

کچکسی :

کچکسی (Cachexia) نوعی سندروم است که با کاهش وزن ، از دست دادن اشتها و از دست دادن حجم عضلات مشخص می شود . تصور می شود که در حدود ۳۰ درصد از افرادی که به سرطان کلیه مبتلا شده اند ، کچکسی وجود دارد . همچنین اعتقاد بر این است که کچکسی علاوه بر اینکه یک علامت برجسته است ، عامل اصلی مرگ و میر در حدود ۲۰ درصد از مبتلایان به سرطان است .

از دست دادن اشتها :

از دست دادن اشتها ، همراه یا بدون کچکسی یا کاهش وزن ، علامت شایع سرطان کلیه است .

تب :

تب یک علامت شایع سرطان کلیه است که در زمان تشخیص در حدود یک سوم از افراد دیده می شود . ممکن است تب پیوسته باشد یا منقطع ، اما بدون علائم واضح عفونت بروز می کند . همیشه در مواجه با تب با منبع ناشناخته لازم است به پزشک مراجعه کنید .

فشار خون بالا :

کلیه ها هورمون هایی تولید می کنند که در تنظیم فشار خون نقش دارند در نتیجه فشار خون بالا می تواند علامت وجود سرطان کلیه باشد . همچنین فشار خون بالا هم به نوبه خود باعث آسیب بیشتر به کلیه ها می شود .

تورم در مچ پا و پاها :

نقش دیگر کلیه ها تنظیم تعادل مایعات در بدن است . سرطان کلیه یا به طور کلی بیماری های کلیوی می توانند در این تنظیم اختلال ایجاد کنند و باعث جمع شدن مایعات و تورم مچ پا و پا ها شوند .

گر گرفتگی :

گرگرفتگی یا قسمت هایی که در آن پوست قرمز می شود ، همراه با احساس گرما یا حتی سوزش صورت ، گردن یا اندام ها ، یک علامت بارز است .

متاسفانه اغلب علائم بالینی سرطان کلیه ، تا رسیدن به مراحل پیشرفته خود را نشان نمی دهند . به همین دلیل مهم است که در صورت مشاهده هر کدام از علائم ذکر شده ، به پزشک مراجعه کنید . اگر سابقه خانوادگی ابتلا به سرطان را دارید ، تسریع مراجعه به پزشک در شما اهمیت چند برابر دارد . به یاد داشته باشید که بسیاری از علائم اهمیت خاصی ندارند و با بسیاری از بیماری های خوش خیم در ارتباط هستند. با این وجود در صورت داشتن هر کدام از علائم عنوان شده، به پزشک مراجعه کنید.

https://www.takeda.co.jp/patients/rcc/symptom/

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 322
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 27
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 86
  • آی پی دیروز : 21
  • بازدید امروز : 98
  • باردید دیروز : 31
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 249
  • بازدید ماه : 841
  • بازدید سال : 2,522
  • بازدید کلی : 5,126