loading...
کلینیک سرطان ایران
sara بازدید : 13 دوشنبه 13 دی 1400 نظرات (0)

به جای ویتامین ها چه بخوریم ؟

متخصصان توصیه می کنند به جای استفاده از قرص ها و مکمل های ویتامین از سبزیجات و میوه های تازه به صورت روزانه استفاده شود. از آنجائیکه در موارد خاصی باید از ویتامین ها مصرف کرد بهتر است قبل از مصرف با پزشک متخصص مشورت کنید

رابطه مستقیم سرطان با مصرف ویتامین

یکی از دانشگاههای معتبر امریکایی روی جامعه ای از زنان میانسال ( 40 هزار نفر ) تحقیقی با عنوان رابطه سرطان با مصرف ویتامین ها و مکمل ها انجام داده است . در این تحقیق که 20 سال به طول انجامیده نتیجه بدین صورت بوده است . زنانی که به طور مداوم از قرص ها و مکمل های ویتامین استفاده کرده اند در اثر بیماری های قلبی و سرطان در مقایسه با افرادی که از این ویتامین ها استفاده نکرده اند جان خود را از دست داده اند .

سرطان پروستات و مصرف ویتامین

طبق بررسی های انجام شده توسط تیم پزشکان متخصص کلیوی مردانی که بیشش از حد ویتامین E استفاده کرده اند 20 درصد بیشتر از سایرین در معرض سرطان پروستات  قرار می گیرند

حقایق محرمانه درباره اثر ویتامین دی بر سرطان

برای بررسی میزان اثر گذاری ویتامین دی و نقش آن در پبشگیری از ابتلا به سرطان ابتدا باید به فعالیت های ویتامین دی و نقش آن در بدن بپردازیم . ویتامین دی یکی از ویتامین های حیاتی و بسیار تاثیر گذار در بدن است . درواقع ویتامین دی در اکثر فعالیت های حیاتی بدن حضور دارد.

ویتامین دی یکی ویتامین محلول در چربی است. این ویتامین بیشتر بخاطر نقش خود در استحکام استخوان ها شناخته شده است حال این که این تنها کارایی این ویتامین نیست.

ویتامین دی درواقع نوعی هورمون به شمار می رود که به رشد مغز یاری می دهد و با ژن های زیادی در ارتباط است .

علاوه بر آن این  ویتامین در کارکرد بهتر سیستم ایمنی ، تعادل هورمون های پاراتیروئیدی ، دستگاه جنسی ، نیروی ماهیچه ها ، چرخه خواب و بیداری و انواع سوخت و ساز های بدن نقش پررنگی دارد. اما اینها تنها بخشی از فعالیت های این ویتامین هستند.

کارایی ویتامین دی در بدن

با وجود کارایی و اهمیت بالای این ویتامین فقر ویتامین دی در جهان بسیار شایع است و در زنان و کودکان شیوع بیشتری دارد . حدود یک میلیارد نفر در دنیا به فقر ویتامین دی دچار هستند . به آمار هشدار دهنده فقر ویتامین دی در ایران توجه کنید . بیش از 67 درصد مردم ایران دچار کمبود ویتامین دی هستند و این رقم در شهر تهران به 81 درصد می رسد که آمار تکان دهنده ایست و زنگ خطری برای مردم ، چرا که این ویتامین تقویت کننده سیستم ایمنی است و به تسریع بهبودی کمک شایانی می کند . علاوه برآن در مبارزه با بیماری های تنفسی از جمله سرما خوردگی و احتمالا کرونا موثر است.

علاوه بر سلامت استخوان ها این ویتامین در طول عمر بیشتر و کاهش افسردگی و بی حوصلگی ، درمان اختلالات پوستی ، معتدل کردن فشار خون و انسولین بدن و جلو گیری و درمان بیماری های زیادی تاثیر گذار است  و فقر آن حتما مشکل ساز خواهد بود و سلامت فرد را به خطر می اندازد.

مطالعات زیادی در سراسر جهان در زمینه اثر گذاری ویتامین دی در پیشگیری از ابتلا به سرطان صورت گرفته است . نتایج آزماش ها نشان میدهد ویتامین دی می تواند از ابتلا به سرطان های مختلف جلوگیری کرده و از رشد سلول های سرطانی جلوگیری کند.همچنین این تحقیقات نشان داد مصرف  ویتامین دی می تواند رشد سلول های سرطانی را متوقف کند و اندازه تومور سرطانی را کاهش دهد. همچنین این بیماری می تواند از بروز بیماری های خود ایمنی (بیماری هایی که در اثر حمله دستگاه ایمنی بدن به سلول ها ایجاد می شود مثل ام اس) نیز جلوگیری کند.

تاثیر ویتامین D برانواع سرطان

این ویتامین یا به عبارتی دیگر این هورمون ، می تواند با فعال سازی فرایند مرگ برنامه ریزی شده سلول ها از رشد تکثیر بی رویه سلول که در نهایت به سرطان می انجامد ،از ایجاد سرطان ها جلوگیری کند .

ویتامین دی بر سرطان های مختلفی اثر گذار است و شواهد زیادی مبنی بر تاثیر این هورمون بر سرطان های روده بزرگ و راست روده  ، لوزالمعده ، پروستات و برخی سرطان های نادر به دست آمده است . هرچند شایعاتی از تاثیر منفی این ویتامین بر سرطان سینه وجود دارد دارد با این حال برخی نیز از اثرات مثبت این ویتامین بر روی سرطان سینه گفته اند.

منابع ویتامین D

 https://addon.life/su/2021/07/05/vitamin-a-skin-cancer/

ویتامین دی یک ویتامین محلول در چربی است و همراه با آن جذب می شود . این ویتامین در برخی ماهی های پرچرب مثل سالمون و ساردین ، شاه ماهی و برخی دیگر از ماهی های چرب وجود دارد.

به علاوه روغن کبد ماهی کاد ، تن ماهی ، میگو ، زرده تخم مرغ ،قارچ ها ،شیر گاو و شیر سویا ،آب پرتغال و غلات جو دوسر نیز دارای مقادیر مختلفی از ویتامین دی هستند.

از دیگر منابع مهم و در عین حال رایگان ویتامین دی می توان به نور خورشید اشاره کرد . قرار گرفتن زیر نور خورشید به خصوص بین ساعات 10 تا 3 ظهر به تامین بخشی از ویتامین دی مورد نیاز بدن کمک می کند .

البته باید در نظر داشت قرار گرفتن طولانی مدت و بدون محافظت در زیر نور آفتاب به دلیل اشعه های موجود می تواند زیان رساننده باشد .

لازم به ذکر است که کمبود ویتامین دی در شهر های پر آفتاب که تابش خورشید در آن ها بیشتر است مثل شهر های جنوبی و کشور های عربی نیز مشاهد می شود . این ممکن است به علت پوشش مردم این مناطق باشد . پس دقت کنید ، اگر از کرم های ضد آفتاب استفاده می کنید پوشش مناسبی داشته باشند و آنقدر زیاد نباشند که کاملا مانع رسیدن نور خورشید به پوست شوند. البته استفاده نکردن از ضد آفتاب خود می تواند یک یکی از دلایل ابتلا به سرطان پوست باشد . چرا که اشعه ماوراء بنفش خورشید می تواند به ساختار سلول های پوستی آسیب وارد کند و در ژن ها باعث جهش شوند. پس درباره ضد آفتابی که استفاده می کتید دقت کنید تا  علاوه بر این که مناسب پوستتان باشد با آب و هوای منطقه زندگیتان هم سازگار باشد و تعادل  برقرار شود.

چه کسانی در معرض کمبود ویتامین دی قرار دارند ؟

همانطور که بیان کردیم رابطه مستقیمی میان کمبود ویتامین دی و انواع سرطان ها وجود دارد. پس کسانی در جذب ویتامین دی دچار مشکل هستند بیشتر در معرض ابتلا به سرطان می باشند.

ویتامین دی که نوزادان دریافت می کنند وابسته به مقدار این ویتامین در بدن مادر می باشد . همچنین پوست افراد مسن نمی تواند به اندازه کافی ویتامین دی مورد نیاز بدن را تامین کند پس به این گروه از افراد توصیه می شود تا به مقدار کافی در معرض نور خورشید قرار بگیرند تا این کمبود جبران شود.

تحقیقات نشان می دهد افراد رنگین پوست توانایی کمتری در دریافت این ویتامین دارند زیرا مقدار رنگدانه ملانین در پوست این افراد بیشتر است و این موجب کاهش توانایی پوست در تولید ویتامین دی  به کمک نور خوشید می شود. پوست این دسته از افراد معمولا مقاومت بیشتری به نور آفتاب دارد و  این دسته می توانند مدت زمان بیشتری در معرض نور خورشید باشند.

همچنین افراد مبتلا به بیماری های گوارشی و بیماری التهابی روده و یا افرادی که تحت جراحی بایپس معده ، معده خود را برداشته اند و توانایی جذب چربی را ندارند ، نیز کمبود ویتامین دی شایع است زیرا همانطور که گفته شد ویتامین دی محلول در چربی است و همراه با آن جذب می شود .

نتیجه

در صورتی که پزشک تشخیص به کمبود ویتامین داد از مصرف خودسرانه آن بپرهیزید .بهتر است برای تقویت و کمک به سیستم ایمنی بدن از میوه و سبزی ها استفاده کنید

در انتها باید گفت مراقب سلامتی خود باشید و به همه قسمت ها و بخش های بدن خود اهمیت بدهید چرا که بدن یک سیستم به هم پیوسته است و اختلال در هر بخش می تواند بر کارکرد بخش های دیگر نیز موثر باشد . تغذیه و رژیم غذایی خود را اصلاح کنید و مقدار متناسبی از انواع ویتامین ها و پروتئین ها را در برنامه غذایی خود قرار دهید .

ادامه مطلب 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 322
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 21
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 107
  • آی پی دیروز : 21
  • بازدید امروز : 126
  • باردید دیروز : 31
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 277
  • بازدید ماه : 869
  • بازدید سال : 2,550
  • بازدید کلی : 5,154