loading...
کلینیک سرطان ایران
sara بازدید : 6 دوشنبه 13 دی 1400 نظرات (0)

سرطان پروستات (Prostate cancer) که نام دیگر آن چانگار پروستات است، در ناحیه پروستات که غده ای در ناحیه تناسلی مردان است رخ می دهد. پروستات یک غده کوچک در ناحیه تناسلی مردان است که مسئول تولید مایه منی و تغذیه و انتقال اسپرم است.این سرطان همچون سرطان پستان در زنان، از شایع ترین انواع سرطان در بین مردان است. سرطان  معمولا به آرامی رشد کرده و در ابتدا فقط در قسمت پروستات محدود می شود، اما در برخی از افراد این سرطان حالت تهاجمی دارد و ممکن است از قسمت پروستات به نواحی دیگر پیش روی کند.اگر سرطان پروستات در اوایل بیماری تشخیص داده شود شانس بیشتری برای درمان آن وجود دارد.

علائم سرطان پروستات

این سرطان در مردان، ممکن است در مراحل اولیه بدون هیچ علائمی باشد. اما در مراحل پیشرفته تر نشانه های زیر ممکن است بروز دهد:

مشکل در ادرار کردن
خون در ادرار
خون در مایع منی
درد در ناحیه لگن و کمر
اختلال در نعوظ
کاهش اشتها و کاهش وزن به طور جدی
درد در هنگام انزال
تکرر ادرار

زمان مراجعه به پزشک

در صورتی که یک یا چند مورد از ناراحتی ها و علائم بالا را داشتید بهتر است که سریعا به پزشک مراجعه کنید.

علل بروز سرطان پروستات

به طور کلی دلیل اصلی بروز سرطان پروستات ، کشف نشده است. اما در پی یافته های پزشکان و متخصصین، سرطان پروستات زمانی شروع می شود که رشد برخی از سلول های پروستات به طور غیرطبیعی پیش می رود. جهش در DNA سلول های غیر طبیعی، سبب رشد و تقسیم سریع آن ها نسبت به سلول های طبیعی می شود. زمانی که سلول ها به رشد نهایی می رسند، رشد آن ها متوقف می شود ولی این موضوع در رابطه با سلول هال غیرطبیعی صدق نمی کند.

سلول ها ی غیرطبیعی بعد از رشد نهایی خود، متوقف نمی شوند و آنقدر به رشد و تقسیم ادامه می دهند که سبب آسیب رسیدن به سلول های طبیعی می شوند. با تجمع سلول های غیر طبیعی تومور سرطانی به وجود می آید که این تومور شروع به حمله به بافت های بدن می کند.

عوامل موثر بر سرطان پروستات

در حالت کلی برخی از عوامل سبب پیدایش سرطان پروستات می شوند:

سن

افزایش سن در مردان، خطر ابتلا آن ها به این سرطان  را افزایش می دهد.

نژاد

بر اساس آمار، مردانی که دارای رنگ پوست سیاه و تیره هستند بیشتر از مردان سفید پوست در معرض ابتلا به این سرطان بوده و به احتمال زیاد سرطان در این افراد حالت تهاجمی خواهد داشت.

سابقه خانوادگی

اگر مردان خانواده شما، مبتلا به سرطان پروستات بودند، خطر ابتلای شما به این سرطان افزایش می یابد.

وزن

اضافه وزن و چاقی در مردان خطر ابتلا به این سرطان را افزایش می دهد، همچنین درمان سرطان پروستات در مردانی که دچار چاقی هستند به مراتب مشکل تر از افراد عادی است.

عوارض جانبی سرطان پروستات

عوارض جانبی سرطان پروستات و درمان آن ها عبارتند از:

پیشرفت و متاستاز سرطان

سرطان پروستات می تواند به ارگان های مجاور مانند مثانه و غدد لنفاوی گسترش یابد، همچنین از طریق جریان خون و غدد لنفاوی به استخوان ها و اندام های دیگر پیش روی می کند.

این سرطان  بعد از رسیدن به استخوان ها سبب بروز درد و شکستگی دراستخوان ها می شود. با گسترش یافتن این سرطان  به دیگر اندام ها امکان پیشگیری و کنترل بیماری وجود دارد، ولی در این مرحله از بیماری امکان درمان کامل آن به طور چشمگیری کاهش می یابد.

بی اختیاری در ادرار

روش های درمانی سرطان پروستات ممکن است باعث بی اختیاری ادرار شود، درمان بی اختیاری ادرار به احتمال زیاد در طول زمان بهبود می یابد، گزینه های درمان بی اختیاری ادرار شامل مصرف دارو و جراحی است.

اختلال در نعوظ

در پی بروز سرطان و درمان آن، ممکن است مردان دچار اختلال نعوظ شوند. روش های درمان اختلال نعوظ شامل مصرف دارو، هورمون درمانی و جراحی می باشد.

پیشگیری از ابتلا به سرطان پروستات

شما با رعایت موارد زیر می توانید خطر ابتلا به سرطان پروستات را به حداقل برسانید:

رژیم غذایی

با انتخاب یک رژِیم غذایی مناسب وسالم که شامل میوه و سبزیجات است می توانید به بهبود سلامت جسمی خود کمک کرده و بدن خود را از خطر بیماری های مختلف در امان نگه دارید. میوه ها وسبزیجات دارای ویتامین ها و مواد مغذی گوناگونی هستند که می توانند سبب سلامتی شما شوند. از مصرف غذاهای چرب اجتناب کنید.

ورزش

با انجام حرکات ورزشی به طور مرتب و مداوم در طول روزهای هفته، می توانید وزن بدن خود را کنترل کنید. ورزش سلامت کلی بدن شما را بهبود می بخشد، طبق آمار و شواهد مردانی که ورزش نمی کنند سطح PSA بالاتری نسبت به مردان ورزشکار دارند. خطر ابتلا به سرطان پروستات در مردان ورزشکار به طور قابل توجهی کاهش می یابد.

حفظ وزن مناسب

اگر شما در حال حاضر دارای وزن مناسب هستید، با انجام ورزش و رژیم غذایی مناسب در حفظ وزن بدن خود تلاش کنید. برای داشتن یک رژیم غذایی مناسب و سالم می توانید از دکتر تغذیه با تجربه کمک بگیرید.

شما می توانید برای در امان ماندن از خطر ابتلا به این سرطان ،  تحت نظر پزشک قرار بگیرید. در مواردی که ممکن است مردان در معرض خطر ابتلا به این سرطان باشند ممکن است تحت درمان دارویی توسط پزشک معالج خود قرار بگیرند.

درمان سرطان پروستات

روش درمانی سرطان پروستات بستگی به رشد سرطان در بدن و سلامت عمومی مردان دارد. در مواردی که سرطان در مراحل اولیه است می توان با تجویز دارو از پیشرفت سرطان جلوگیری و آن را درمان کرد.

در مواردی که سرطان پیشرفت کرده باشد مراحل درمانی زیر نیاز است:

رادیوتراپی
هورمون درمانی
جراحی برای برداشتن غده پروستات
منجمد کردن بافت پروستات
شیمی درمانی

هر کدام از روش های درمانی فوق، فواید و عوارض جانبی مختص به خود را دارد که با توجه به شرایط جسمانی و سرعت رشد سرطان در بدن شما، به تشخیص پزشک معالج شما روش درمانی انتخاب می شود.

 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 322
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 5
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 29
  • آی پی دیروز : 134
  • بازدید امروز : 33
  • باردید دیروز : 169
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 33
  • بازدید ماه : 33
  • بازدید سال : 2,626
  • بازدید کلی : 5,230