loading...
کلینیک سرطان ایران
sara بازدید : 21 دوشنبه 13 دی 1400 نظرات (0)

عفونت مزمن را می توان یک عامل بسیار مهم در بروز سرطان کودکان به شمار آورد. این عارضه اغلب در کشورهای کم درآمد به وجود می آید. برخی عوامل مانند ویروس اچ آی وی، ویروس اپتیشن و مالاریا می توانند احتمال بروز سرطان در کودکان را بالا ببرند. به همین خاطر انجام برخی کار ها مانند واکیسناسیون، پیگیری و غربالگری به موقع می تواند از پیشروی عفونت های مزمن جلوگیری کند.

محققان با انجام آزمایش ها و تحقیقات مختلف به این نتیجه رسیده اند که 10 درصد کودکانی که به سرطان مبتلا می شوند به خاطر عوامل ژنتیکی است.

علائم اولیه سرطان خون در کودکان

در بسیاری از بیماری های کودکان از جمله سرطان علائم ممکن است اختصاصی و کوتاه مدت باشد. شایع ترین سرطانی که در کودکان مشاهده می شود سرطان خون  است که حدود  30تا 40 درصد کودکان به آن مبتلا هستند .

چطور بفهمیم کودک سرطان دارد ؟

در برخی از موارد با بیماری های عفونی ، التهابی و هم بند اشتباه گرفته شود . والدین باید توجه کنند که اگر علائم این گونه بیماری ها بیشتر از حد معمول طول بکشد یا علائم جدیدی به علائم قبلی اضافه شود ( به عنوان مثال اگر تب کودک بیشتر از 14 روز طول بکشد یا خونریزی غیرمعمول از نواحی مانند مخاط بینی یا دهان یا گردن اتفاق بیفتد ) حتما باید به پزشک متخصص مراجعه کنند . برخی انواع سردرد ها مانند سردرد های  صبحگاهی که شدت پیدا می کند و با داروهای معمول تسکین نمی یابد نیز مشکوک به سرطان می باشد . این سردرد ها همراه با اختلالت شنوایی ، نورولوژیک ، تغییرات خلقی یا حالت تهوع یا استفراغ می تواند همراه باشد . البته مشاهده این علائم به تنهایی نگران کننده نیست اگر این علائم طول بکشد حتما به پزشک مراجعه کنند.

انواع سرطان در کودکان

سرطان های مختلفی در کودکان به وجود می آید. این موارد با سرطان هایی که برای بزرگسالان رخ می دهد اغلب فرق دارند. برخی از مهم ترین و شایع ترین آن ها شامل موارد زیر است:

رتینوبلاستوما

این بیماری جزو یکی از نادرترین سرطان های چشم محسوب می شود که کودکان زیر 5 سال بیشتر در معرض ابتلا آن هستند. لازم است بدانید که این بیماری قابل درمان است؛ اما در صورت مشاهده علائم آن باید به متخصص مراجعه کرد.

علائم رتینوبلاستوما

این بیماری دارای علائم مختلفی است که در ادامه به چند مورد مهم آن می پردازیم.

بازتاب سفید
لوچی
چشم قرمز یا تورم بدون عفونت
تغییر رنگ عنبیه
بدتر شدن دید کودک
سرطان استخوان

سرطان استخوان در کودکان دو نوع شایع به نام استئو سارکوم و سارکوم یوئینگ دارد. احتمال شیوع این بیماری در سنین نوجوانی بیشتر است. کم تر از 2 درصد کودکان به این بیماری مبتلا می شوند اما با این وجود احتمال شیوع این نوع سرطان در کودکان و نوجوانان در مقایسه با بزرگسالان بیشتر است.

https://www.varian.com/zh-hans/about-varian/varian-china/ICCD-childhood-cancer-treatment

علائم سرطان استخوان در کودکان

تب
خستگی
کاهش وزن
کم خونی
افزایش احتمال شکستگی استخوان ها به خاطر ضعیف بودن آن ها
مشکلات حرکتی
درد مزمن استخوان
سفتی یا تورم یا حساسیت به لمس در اطراف مفصل یا استخوان
سرطان خون

علائم سرطان خون در کودکان بیشتر به خاطر مشکلاتی که در مغز استخوان است، به وجود می آید. در این بیماری سلول های سرطانی در مغز جمع می شوند و سلول های طبیعی را از بین می برند. به همین خاطر ممکن است بیمار تعداد طبیعی گلبول های قرمز، گلبول های سفید و پلاکت خون خود را از دست بدهند. این کمبود ها را با انجام آزمایش می توان مشاهده کرد. سلول های سرطان خون این قابلیت را دارند که مناطق دیگر بدن را هم تحت تاثیر قرار دهند.

علائم سرطان خون

سرطان خون دارای علائمی پنهان است که شامل موارد زیر می شود:

احساس ضعف
احساس خستگی
احساس سرما
تنگی نفس
کم رنگ شدن پوست
احساس سرگیجه
تومور ویلمز

تومور ویلمز یک نوع بیماری است که احتمال وقوع آن در کودکان بیشتر است. این بیماری به دلیل اثری که سلول های سرطانی بدخیم بر بافت های کلیه می گذارند به وجود می آید. با انجام معاینات و آزمایش های مخصوص، پزشک متوجه سرطانی بودن این تومورها در کلیه می شود. در صورت سرطانی بودن تومور ویلمز، پزشک برای درمان و جلوگیری از پیشرفت آن باید روش جراحی را انتخاب کند.

علائم تومور ویلمز
تب
کاهش وزن
حالت تهوع و استفراغ
وجود خون در ادرار
احساس درد شکمی
کاهش میل
کم خونی
فشار خون بالا
لنفوم

دستگاه ایمنی بدن دارای بخش مهمی به اسم دستگاه لنفاوی است. مسئولیت دستگاه لنفاوی محافظت بدن در برابر عفونت و بیماری است. این دستگاه از سلول هایی به نام لنفوسیت تشکیل شده است. بیماری لنفوم بر اثر رشد غیر طبیعی این سلول ها به وجود می آید. بیماری لنفوم به دو دسته کلی هوچکین و غیر هوچکین تقسیم می شود.

عوارض بیماری لنفوم
تب
خون ریزی
آفت دهان
بی حالی
کاهش اشتها
حالت تهوع و استفراغ
رابدومیوسارکوم

بیماری رابدومیوسارکوم نوعی سارکوم محسوب می شود. سارکوم به معنی تومورهایی است که از سلول های بدن تشکیل می شود. این سلول ها موجب به وجود آمدن بافت همبند مانند عضله، استخوان و … می شود.

این بیماری دارای علائم مختلفی مانند خون در ادرار یا واژن، خون ریزی یا توده واژینال و انسداد روده است. علائم این بیماری وابسته به محل اولیه شروع آن است.

تومورهای نخاعی

تومورهای نخاعی را در حالت کلی می توان به دو دسته سرطانی و غیرسرطانی تقسیم کرد. این بیماری بر اثر رشد غیر طبیعی سلول ها بر طناب های نخاعی به وجود می آید. میزان سرعت رشد تومورهای سرطانی نسبت به تومورهای غیرسرطانی بیشتر است.

علائم تومورهای نخاع

علائم این بیماری بستگی به نوع سرطان و محل قرار گیری آن دارند. برخی از این علائم عبارند از:

دردهای ناشی از فشرده شدن مهرها
کمر دردهای مزمن
بی حسی بدن وکاهش حس لامسه
فلجی یا معلولیت دائمی
احساس درد در ناحیه پشت و کمر
ضعف عضلات

علائم شایع سرطان در کودکان

ادامه مطلب 

اگر تب بیشتر از 14 روز به طول انجامید و هیچ کدام از والدین و پزشکان قادر به بیان دلیلی برای آن نباشند انجام آزمایش کامل خونی و سایر تست ها به منظور ارزیابی وجود یا عدم وجود سرطان در کودکان امری ضروری محسوب می شود .

سردرد

سردرد در اوایل صبح ممکن است به قدری شدید باشد که کودک را از خواب بیدار کند . سردرد هایی که به علت تومور مغزی ناگهانی آغاز می شود با مصرف مسکن آرام نخواهد شد . این سردرد ها معمولا همراه با تهوع و یا استفراغ می باشد . ممکن است با علائمی مانند فلج اندام همراه باشد . سردرد های ناشی از تومور مغزی به مرور زمان شدیدتر می شود .

حالت تهوع

اکر تهوع همراه با سردرد باشد و بیشتر از 7 روز طول بکشد . تهوعی که در هنگام برخاستن کودک از خواب در صبح شدیدتر می شود .

مشکل در ره رفتن

نکته ای که وجود دارد اینست که کودکان برخلاف بزرگسالان نباید از دردهای استخوانی شکایت داشته باشند . اگر مشکلی در راه رفتن پیش آمد حتما مهم است . درد در استخوان یا عضله که به دنبال یک آسیب مشخص ایجاد نشده و پس از گذشت چند هفته بهبود نمی یابد مشکوک به سرطان می باشد .

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 322
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 32
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 131
  • آی پی دیروز : 21
  • بازدید امروز : 163
  • باردید دیروز : 31
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 314
  • بازدید ماه : 906
  • بازدید سال : 2,587
  • بازدید کلی : 5,191