loading...
کلینیک سرطان ایران
sara بازدید : 12 شنبه 18 دی 1400 نظرات (0)

از راه های تشخیصی مهم  و موثر برای شناسایی سرطان پستان و توده، ماموگرافی است. در این روش عکس رادیوگرافی از پستان تهیه شده و جراح پستان با مشاهده عکس می تواند توده ها را شناسایی کند. باتوجه به میزان گسترش سرطان پستان، وضعیت کلی بیمار و سن بیمار و…، انجام ماموگرافی در دوره های زمانی مشخص به بیمار توصیه می شود که در این روش تصویر رادیوگرافی از پستان در این روش تهیه می شود. زمانی که توده قابل لمس نیست، در این روش می توان توده را شناسایی کرد.

اما قبل از آن عواملی در ابتلا به سرطان سینه نقش مهمی دارند و با مشاهده نشانه هایی می توان به وجود آن ها پی برد، اگر به دنبال اطلاعاتی درباره نحوه تشخیص سرطان پستان و روش های تشخیص آن از جمله ماموگرافی هستید، ادامه مطلب را با ما همراه باشید.

در ادامه مطلب از عواملی که موثر بر ابتلا به سرطان پستان است تا تشخیص دقیق و ابزارهای تشخیص سرطان پستان توضیح داده می شود.

راه های تشخیص سرطان پستان چیست؟

راه ها و روش های گوناگونی منجر به تشخیص سرطان پستان می شود، اما زمانی که به علت مشاهده علامت خاص و یا در طی یک آزمایش مشکوک به وجود سرطان پستان شده اید و به بهترین متخصص سرطان سینه مراجعه می کنید، مراحل تشخیصی گوناگونی توسط پزشک انجام می شود:

پستان و زیر بغل بیمار توسط پزشک به صورت دقیق بررسی و معاینه می شود.
تصویر برداری های لازم مانند: ماموگرافی از بیمار انجام می شود.
در صورت لزوم نمونه گیری انجام می شود.
در نهایت توده خارج شده و یا جراحی پستان انجام می شود.

انواع ماموگرافی

همان طور که ذکر شد، این روش یکی از ابزارهای مهم در تشخیص سرطان سینه است. ماموگرافی در سه نوع معمولی، دیجیتال و سه بعدی انجام می شود.

معمولی

ماموگرافی معمولی به صورت پرتونگاری با دوز کم انجام می شود و برای تشخیص وجود تومورهای سرطانی به صورت زود هنگام انجام می شود. دو نوع ماموگرافی معمولی انجام می شود: تشخیصی و غربالگری.

تشخیصی

این نوع جهت تشخیص توده در سینه در افرادی که علائم این بیماری را دارند مورد استفاده قرار می گیرد. علائمی که می تواند در این زمینه جلب توجه کند و نیاز به ماموگرافی تشخیصی را افزایش دهد عبارتند از :  درد در ناحیه سینه، ضخیم شدن پوست پستان ، ترشح از نوک سینه و یا تغییراتی در ظاهر سینه ها.

غربالگری ماموگرافی

در افرادی که علائم خاصی از وجود تومور در سینه را ندارند، از ماموگرافی غربالگری استفاده می شود. در این روش دو عکس از هر پستان گرفته می شود تا وجود تومورهای پنهان در پستان ها آشکار شود.

دیجیتال

همان گونه که از این روش مشخص است، تفاوت آن با حالت معمولی در تکنولوژی و نحوه عکس برداری و ذخیره تصویر گرفته شده است. تصویر حاصل از روش دیجیتال برای سینه هایی که بافت متراکمی دارند خیلی دقیق تر از ماموگرافی معمولی است.

سه بعدی

این حالت نیز نوعی از ماموگرافی دیجیتال است که از سینه ها در جهات مختلف تصویر برداری می کند و سپس با استفاده از نرم افزارهای کامپیوتری آن ها را برای ساخت یک تصویر سه بعدی از پستان در کنار هم قرار می دهند.

ماموگرافی چگونه انجام می شود؟

پروسه ماموگرافی حداکثر طی 15 دقیقه تمام می شود.

همچنین بیمار لباس و سوتین خود را درآورده و پیراهنی جلوباز را می پوشاند.
جلوی دستگاه قرار گرفته و هر سینه بر صفحه پرتوایکس قرار می گیرد، سپس دستگاه سینه را مسطح کرده و فشار می دهد تا تصویر برداری انجام شود.
سپس اشعه ایکس به تصاویر الکترونیکی تبدیل شده و قابل مشاهده خواهد بود.

آمادگی پیش از ماموگرافی

پیش از اینکه این روش انجام شود لازم است که دستورالعمل های زیر را انجام دهید تا نتیجه ماموگرافی تا جای ممکن دقیق باشد:

هیچ گونه پماد و کرمی را نباید به سینه و محدوده زیر بغل مالید.
عطر، دئودورانت و پودر زیر بغل استفاده نشود.
ماموگرافی برای افراد باردار و شیرده نباید انجام شود.
نباید هیچ گونه گردنبند و یا آویز فلزی همراه فرد باشد.

تفسیر نتایج ماموگرافی

در طی این روش تصاویر خیلی خوبی از پستان ها تهیه می شود و در این تصاویر می توان وجود هر گونه تومور سرطانی و غیر سرطانی را تشخیص داد؛ همچنین توده های کلسیم (کلسیفیکاسیون) که اصلا سرطانی نیستند، کیست پستان و در کل وجود هر گونه بافت غیر عادی را در سینه ها نمایش می دهد. در نتایج ماموگرافی توده های مشاهده شده بر اساس نوع و خطر آن سطح بندی می شود. متخصص سرطان سینه با مشاهده نتایج حاصل از ماموگرافی تشخیص دقیق خود را از وضعیت سلامت فرد مشخص می کند.

در چه سنی باید ماموگرافی انجام شود؟

از 35 سالگی می توان ماموگرافی غربالگری را شروع کرد و پس از ۴۰ سالگی که سنین خطر سالانه یا دو سال یک بار باید انجام شود. علاوه بر غربالگری گاهی لازم است که به دلایل زیر تصویر برداری انجام شود:

بررسی دقیق تر توده ای که در معاینه توسط پزشک تشخیص داده شده است.
پیگیری ماموگرافی قبلی که احتمالا نتیجه غیر طبیعی داشته است.
پیگیری پیشرفت توده ها که در روند درمان هستند.

هزینه ماموگرافی

هزینه این روش تشخیصی بر اساس موارد متعددی تعیین می شود که می توان به صورت زیر آن ها را برشمرد:

نوع ماموگرافی که پزشک تجویز کرده است
مرکزی که در آن تصویربرداری انجام می شود
دستگاه ماموگرافی مورد استفاده مرکز تصویر برداری
آزمایشات تکمیلی که باید انجام شود.

درنتیجه نمی توان هزینه دقیق و مشخصی را بیان نمود و لازم است هر فردی با توجه به شرایط بالا هزینه را رپداخت نماید.

در آخر

اگر یکی از علائم سرطان پستان را مشاهده کردید و یا جراح پستان برای انجام روش های تصویر برداری از جمله ماموگرافی در دوره های مختلف، به شما توصیه کرد، این موارد را حتما پیگیری کرده و مرحله به مرحله انجام دهید تا هرچه زودتر سرطان پستان شناسایی شده و در زمان مناسب کنترل و درمان شود.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 322
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 29
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 125
  • آی پی دیروز : 21
  • بازدید امروز : 156
  • باردید دیروز : 31
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 307
  • بازدید ماه : 899
  • بازدید سال : 2,580
  • بازدید کلی : 5,184