loading...
کلینیک سرطان ایران
sara بازدید : 13 شنبه 18 دی 1400 نظرات (0)

وزن خود را کنترل نمایید

مطالعات حاکی از آن است که داشتن اضافه وزن یک عامل پرریسک در ابتلا به سرطان پستان است. به طور کلی اضافه وزن بین 9 تا 14 کیلوگرم، درصد قابل توجهی ریسک ابتلا به سرطان پستان را بالا می برد. دلیل این امر افزایش تولید استروژن در بدن است که می تواند به تحریک سلول ها در رده غیرطبیعی منجر شده و احتمال ابتلا به سرطان سینه را افزایش دهد. در نظر داشته باشید که رابطه مستقیمی بین چربی های انباشته و ترشح هورمون استروژن در بدن بانوان وجود دارد. از این جهت لازم است که تمرینات ورزشی پیوسته داشته و وزن خود را کنترل نمایید. با نگه داشتن وزن در محدوده مناسب و متعادل، ریسک سرطان پستان را تا حدود زیادی کاهش داده اید.

بیشتر بدانید 

معاینات دوره ای داشته باشید

لازم است که معاینات دوره ای تحت نظر پزشک داشته  و در ضمن با آموختن روش معاینه دستی خانگی، خود هر ماه به بررسی وضعیت بافت پستان و خودآزمایی بپردازید. به این شکل می توانید در صورت شکل گرفتن هر گونه توده ای، به موقع نسبت به تشخیص آن اقدام نمایید. به جز آن لازم است که در معاینات دوره ای تحت نظر پزشک، سینه شما توسط پزشک معاینه شده و تحت سونوگرافی یا در صورت نیاز ماموگرافی، قرار بگیرد. به ویژه اگر در خانواده شما سابقه سرطان سینه وجود دارد، لازم است که این معاینات را به شکلی جدی تر دنبال کرده و حتما این مورد را با پزشک خود در میان بگذارید. همان طور که احتمالا می دانید، وجود سابقه سرطان پستان در خویشاوندان نزدیک، یکی از عوامل ریسک آور این بیماری به حساب می آید.

از شیر دادن به نوزاد خود غافل نشوید

در صورتی که در حال گذراندن دوران بارداری خود هستید، حتما به نوزاد خود شیر بدهید. شیر دادن به نوزاد، به اندازه 10 درصد، کاهش سرطان پستان را به همراه خواهد داشت. در واقع علاوه بر این که به این شکل، فواید شیر مادر را به نوزاد خود خواهید رساند، می توانید با کاهش تولید سطح استروژن در بدن، به ریسک ابتلا به سرطان سینه، قدرت معکوس وارد سازید.

رژیم غذایی برای افراد مبتلا به سرطان پستان

اگر بخواهیم به طور اختصاصی به این موضوع بپردازیم که آیا یک فرد مبتلا به سرطان پستان به رژیم غذایی ویژه ای نیاز دارد، باید بگوییم که این فرد می تواند رژیم غذایی معمولی داشته باشد و از خوردن غذاهای مضر خودداری کند. درواقع باید بگوییم که این رژیم های غذایی سالم، نه تنها برای افراد مبتلا به سرطان لازم است، بلکه تمامی افراد جامعه باید آن را در برنامه زندگی خود بگنجانند.

چه چیزهایی بخوریم تا سرطان نگیریم؟

در ابتدا باید بگوییم که تغذیه در پیشگیری از سرطان بسیار موثر است. اما هنگامی که فردی مبتلا به سرطان شد، درست است که باید در تغذیه خود دقت کند، اما تغذیه بیشتر می تواند عاملی بازدارنده و جلوگیری کننده از ابتلا به سرطان باشد؛ به خصوص در سرطان های گوارش و سیستم های گوارشی.

مصرف غذای کم چرب، مصرف غذای پر فیبر، مصرف کالری کم، مصرف گوشت قرمز کمتر، نمک کمتر، کنسرو کمتر و … رعایت این موارد به طور کلی برای پیشگیری از انواع بیماری ها و سرطان ها بسیار مفید است.

رژیم غذایی پر فیبر داشته باشید

با استفاده از رژیم غذایی غنی از سبزیجات می توانید به بهترین شکل بدن خود را در مقابل تشکیل تومورهای خوش خیم یا بدخیم، واکسینه نمایید. سبزیجات برگ دار و همین طور سبزیجات رنگی چون فلفل دلمه ای قرمز، فلفل دلمه ای زرد و نارنجی، هویج و … دارای ضریب کاروتنوئید بالایی بوده و ریسک ابتلا به سرطان سینه را به اندازه زیادی کاهش می دهند. همچنین وجود سولفوران یا لیکوپن در این سبزیجات نیز به کاهش خطر سرطان پستان کمک خواهد کرد. به موازات استفاده از یک رژیم غذایی غنی از سبزیجات، جای دارد که میزان مصرف گوشت قرمز به ویژه گوشت های فرآوری شده را در تغذیه خود به حداقل برسانید. در این صورت ریسک ابتلای شما به سرطان پستان به اندازه قابل توجهی کاهش خواهد یافت.

طب سنتی و درمان سرطان

برای برخی از افراد این سوال پیش می آید که آیا طب سنتی مانند زالو درمانی و طب سوزنی در درمان سرطان پستان موثر است؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم که  همه این روش ها طب مکمل محسوب می شوند و طب مکمل هیچ گاه نمی تواند جایگزین درمان علمی شود. مشکلی که در این ارتباط وجود دارد این است که طب مکمل احتمال دارد مراجعه بیمار به پزشک را  به تعویق بیندازد و در خصوص سرطان پستان، تشخیص زودهنگام بسیار مهم است. اگر بیمار به موقع به پزشک مراجعه کند، ممکن است نیازی به برداشتن پستان و حتی شیمی درمانی و پرتودرمانی پیدا نکند. پس تشخیص و آغاز درمان زودهنگام در این مورد بسیار مهم است. به همین دلیل نباید طب مکلمل را جایگزینی برای درمان های علمی و به  روز بدانید.

آنچه که در طب مکمل حائز اهمیت است، تقویت روحیه بیمار و تغذیه او با کلمات درست است. تقویت روحیه اثرات مثبت و ثابت شده ای در درمان بیمار دارد. ثابت شده است که با تقویت روحیه، بیمار می تواند به ادامه درمان امیدوارتر شده و همچنین روند و عملکرد سیستم ایمنی بدن بهتر خواهد شد. عملکرد بهتر و تقویت شدن سیستم ایمنی بدن می تواند به درمان سرطان کمک شایانی نماید.

تا حد امکان در معرض تابش پرتوهای آسیب رسان قرار نگیرید

البته این موضوع در بسیاری مواقع غیرقابل اجتناب است، اما لازم به توضیح است که قرار گرفتن در معرض پرتوهای یونیزه، می تواند به تغییر شکل دی ان ای و جهش آن ها شده و زمینه ساز سرطان گردد. البته در روش تشخیصی چون ماموگرافی از دوز بسیار کمی از تابش اشعه استفاده شده و برخلاف شایعات این دوز، آسیب رسان نخواهد بود. اما افراط در استفاده از رادیوگرافی اشعه ایکس، می تواند زمینه ساز بروز چنین بیماری هایی باشد. بنابراین تنها در صورتی که پزشک معالج شما انجام رادیولوژی را برای تشخیص بیماری ضروری دانست، نسبت به آن اقدام داشته باشید.

سخن پایانی

شما چه روش های دیگری برای پیشگیری از سرطان پستان می شناسید که در این مقاله  به آن ها اشاره نشده باشد؟ همین طور خود چطور برای پیشگیری از این سرطان اقدام کرده و چطور رفتارهای خود در زندگی را مطابق با آن پیش می برید؟ نظرات و تجربیات خود را می توانید با ما در میان بگذارید

https://www.vivendicentrs.lv/files/uploaded/methodical_materials/Kru%CC%84ts%20ve%CC%84z%CC%8Ca%20profilakse%20un%20diagnostika.pdf

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 322
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 5
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 30
  • آی پی دیروز : 21
  • بازدید امروز : 37
  • باردید دیروز : 31
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 188
  • بازدید ماه : 780
  • بازدید سال : 2,461
  • بازدید کلی : 5,065