loading...
کلینیک سرطان ایران
sara بازدید : 12 دوشنبه 13 دی 1400 نظرات (0)

در دستگاه گوار بدن بخش مهمی به نام روده بزرگ یا کولون نام دارد که دارای طولی به اندازه 6 متر می باشد که از انتهای معده تا مقعد امتداد دارد . این عضو نقش مهمی در جذب و هضم مواد غذایی دارد .در زمانی که تومور و سلول های سرطانی در روده بزرگ رشد کند سرطان روده یا کولون به وجود می آید . این نوع سرطان بیماری شایع در بین افراد می باشد و در ایالات متحده رتبه سوم را در بین سرطان ها دارد که باعث مرگ و میر بسیاری از افراد شده است. در ابتدا تومورهای خوش خیم یا پولیپ در روده بزرگ شروع به رشد می کنند که در طی زمان می تواند به سلول های سرطانی تبدیل شود.

علائم سرطان روده

بسیاری از افراد مبتلا به سرطان روده بزرگ هیچ علائمی در مراحل اولیه بیماری ندارند. هنگامی که علائم ظاهر می شوند، به احتمال زیاد، با توجه به اندازه و مکان رشد سرطان در روده بزرگ متفاوت می باشد که شایع ترین علائم آن به شرح ذیل می باشد :

اسهال یا یبوست یا تغییر مداوم که ممکن است مدتی طول می کشد (بیش از چهار هفته)
خونریزی یا مشاهده خون در مدفوع
احساس درد و ناراحتی در ناحیه شکم
احساس عدم تخلیه کامل روده
احساس ضعف و خستگی
کاهش وزن به طور ناگهانی با دلایل نامشخص

چه زمانی به پزشک برای سرطان روده مراجعه شود؟

اگر متوجه علائم سرطان روده بزرگ مانند خون در مدفوع خود یا تغییرات مداوم در عادت های روده باشید، با پزشک متخصص مراجعه کنید.

در مورد زمان بروز سرطان کولون، با پزشک خود صحبت کنید. پزشک دستورالعمل ها به طور کلی توصیه میکند که یکی از انها غربالگری سرطان  روده یا کولون می باشد که معمولا  در سن 50 سالگی شروع شود. پزشک شما ممکن است غربالگری های مکرر یا پیشتر را توصیه کند اگر شما عوامل دیگر خطر مانند سابقه خانوادگی بیماری را داشته باشید.

علل سرطان روده

در اغلب موارد علت سرطان روده روشن نیست. پزشکان می دانند که سرطان روده بزرگ هنگامی رخ می دهد که سلول های سالم در روده بزرگ اختلالاتی را در طرح ژنتیکی خود DNA ایجاد می کنند.

1. سلول های سالم رشد می کنند و به صورت منظم تقسیم می شوند تا بدن عملکرد بدن به طور طبیعی حفظ شود. اما هنگامی که سلولDNA آسیب دیده و سرطانی شود، سلول ها همچنان شروع به تقسیم شدن می کنند  حتی زمانی که سلول های جدید مورد نیاز نیستنددر اثر تجمیع این سلول ها، تومور به وجود می آید.
با گذشت زمان، سلول های سرطانی می توانند رشد کنند تا بافت طبیعی بدن در نزدیکی آنها نفوذ کند. سلول های سرطانی می توانند به قسمت های دیگر بدن بدنبال رسوب کردن (متاستاز) منتشر شوند.جهش های ژن های ارثی از جمله عواملی است که خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را افزایش می دهد.

2. جهش های ژن inheritedیکی دیگر از عواملی است که خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را افزایش می دهد و از طریق خانواده ها منتقل می شوند. اما این ژن های ارثی تنها با درصد کوچکی از سرطان های روده بزرگ مرتبط هستند. جهش های ژنتیک که علت سرطان روده می باشد ،اجتناب ناپذیر است، اما آنها می توانند خطر ابتلای فرد به این بیماری را به میزان قابل توجهی افزایش دهند.

3.پولیپوز آدنوماتوز فامیلی (FAP). FAP یک اختلال نادر است که موجب می شود تا هزاران پولیپ را در پوشش کولون و رکتوم ایجاد کنید. در صورتی که افراد مبتلا به FAP درمان نشوند در معرض خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را دارند. این بیماری  قبل از 40 سالگی شایع می باشد .

تشخیص سرطان روده

تشخیص سرطان کولورکتال می تواند توسط sigmoidoscopy یا توسط کولونوسکوپی با تایید بیوپسی از بافت سرطانی انجام شود. FAP، HNPCC  و سندرم های سرطانی روده ای به ارث رسیده تر می توانند از طریق آزمایش ژنتیکی تشخیص داده شوند. اگر درباره تاریخ سرطان روده خانوادگی خود نگران هستید، با پزشک خود در این مورد صحبت کنید.

درمان سرطان روده

درمان سرطان کولورکتال بستگی به محل، اندازه و میزان گسترش سرطان و همچنین شرایط بیمار دارد. طی جراحی تومور از روده برداشته می شود.

ارتباط بین رژیم غذایی و افزایش خطر ابتلا به سرطان روده

مطالعات گروههای زیادی از مردم نشان دادند که یک رژیم معمولی غربی و افزایش خطر ابتلا به سرطان کولون ارتباط دارد. رژیم غذایی معمولی غربی دارای چربی زیاد و فیبر کم است.

هنگامی که مردم از مناطقی که رژیم غذایی معمولی کم چرب و فیبر بالا دارند به مناطقی که رژیم معمولی غربی رایج است، حرکت می کند، خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ در این افراد به طور قابل توجهی افزایش می یابدهنوز دلیل این موضوع روشن نیست ، اما محققان در حال بررسی بر وری موضوعی هستند که آیا یک رژیم غذایی با چربی کم و فیبر، بر میکروب هایی که در روده بزرگ زندگی می کنند یا بروز التهاب را ایجاد می کند، ممکن است به خطر ابتلا به سرطان کمک کند.

عوامل خطر سرطان روده

عواملي كه ممكن است خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را افزايش دهند عبارتند از:

سن

افراد سالمند که بیشتر از 50 سال دارند بیشترین افرادی هستند که در معرض ابتلا به سرطان روده هستند. سرطان کولون ممکن است در افراد جوان رخ دهد، اما بسیار کمتر اتفاق می افتد.

نژاد

نژاد آفریقایی-آمریکایی. آمریکایی های آفریقایی خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را نسبت به افراد نژاد های دیگر دارند.
3.  سابقه بیماری سرطان کولورکتال یا پولیپ ها

اگر قبلا سرطان کولون یا پولیپ های آدنوماتوز داشته اید، در آینده خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را افزایش می دهید.

شرایط روده ی التهابی بیماری های التهابی مزمن کولون، مانند کولیت زخمی و بیماری کرون، می تواند خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را افزایش دهد.
سندرم های ارثی که خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را افزایش می دهند.این سندرم ها عبارتند از پلیپوز آدنوماتوس فامیلی و سرطان کولورکتال غیر پلیپسی ارثی که همچنین به عنوان سندرم لینچ شناخته می شود.
سابقه خانوادگی سرطان روده بزرگ. اگر والدین، خواهر و برادر یا کودک مبتلا به این بیماری هستند بیشتر به سرطان روده مبتلا می شویداگر بیش از یک عضو خانواده دارای سرطان روده بزرگ یا سرطان رکتوم باشد، این خطر شما بیشتر است.
مواد غذایی کم فیبر و چربی بالا. سرطان کولون و سرطان رکتوم ممکن است با یک رژیم کم فیبر و با چربی زیاد و کالری همراه باشد. تحقیقات در این زمینه نتایج متفاوتی داشته است. بعضی از مطالعات خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را در افرادی که رژیم غذایی با گوشت قرمز و گوشت فرآوری دارند، وجود دارد.

 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 322
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 4
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 39
  • آی پی دیروز : 21
  • بازدید امروز : 46
  • باردید دیروز : 31
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 197
  • بازدید ماه : 789
  • بازدید سال : 2,470
  • بازدید کلی : 5,074