loading...
کلینیک سرطان ایران
sara بازدید : 12 یکشنبه 19 دی 1400 نظرات (0)

یزد- ایرنا- امام جمعه یزد از مسئولان حوزه بهداشت و درمان این استان خواست ، علت شیوع بیماری دیابت و انواع سرطان را به صورت علمی ریشه‌یابی کنند.

به گزارش روزسه شنبه دفتر امام جمعه یزد، آیت‌الله محمدرضا ناصری در دیدار دکتر عمیدالدین خطیبی رییس جدید دانشگاه علوم پزشکی یزد با قدردانی از عملکرد کارکنان درمان و مسئولان این حوزه اظهارکرد: به نظر می‌رسد برخی بیماری‌ها نظیر دیابت برای استان پذیرفته شد، اما نباید به این شکل باشد، این مورد دقیقا ریشه یابی شود.

بیشتر بدانید 

نماینده ولی فقیه در استان با اشاره به اینکه سن ابتلا به بیماری‌های قلبی در حال افزایش است، افزود: سرطان‌ ها و بسیاری از بیماری‌های غیرواگیر در یزد رو به افزایش و لازم است همه این موارد علت یابی شود.

رییس شورای فرهنگ عمومی استان یزد یادآور شد: اسلام برای حفظ سلامتی انسان از زمان تشکیل جنین تا پیری توصیه هایی دارد، همه اینها در روایت وجود دارد اما کمتر به آنها توجه شد در صورتی که به کارگیری این آموزه‌ها به سلامت جامعه کمک می کند.

ناصری ادامه داد: مسئولان استان باید بهداشت و سلامت افراد را حتی از قبل از تولد پیگیری و مراقبت کنند تا شاهد جامعه ای سالم و پویا باشیم.

ناصری با تاکید بر اینکه پزشکان باید دارای اطلاعات علمی، دقیق، دلسوز و دارای اتکا به نفس باشند، افزود: لازم است در دانشگاه های علوم پزشکی تولید علم شود و نگاه ها تنها به سمت مقاله خارجی و اظهارنظر پزشکان خارجی و بهداشت جهانی نباشد.

امام جمعه یزد عنوان کرد: این هنر نیست که هرچه دیگران تولید کردند، ما از آن استفاده کنیم بلکه باید خود نیز به دنبال تولید علم باشیم.

وی با اشاره به اینکه البته در حوزه پزشکی وضعیت بهتری در تولید علم نسبت به سایر حوزه ها از جمله صنعت داریم، تصریح کرد: جوانانی که وارد عرصه پزشکی می شوند، باید مسیر تولید علم را جهادگونه و با قوت ادامه دهند.

ناصری با اشاره به اینکه متاسفانه بسیاری از دانشگاه ها، پس از سال ها تحصیل، افراد بیکار تحویل جامعه می دهد، تاکید کرد: باید با تربیت دانشجویان متفکر و متدین، دانشجویان کارآفرین و صاحب علم و اندیشه تحویل جامعه دهیم.

وی در بخشی از سخنانش با اشاره به اینکه پزشکان باید نسبت به سایر اقشار جامعه، افرادی موحدتر و متدین‌تر باشند، افزود: پزشکان با بررسی اعضا و جوارح انسان، پی به راز آفرینش و خلقت پیچیده و عجیب انسان و شگفتی‌های آن می برند.

ناصری اظهارکرد: در کنار علم و تحقیق و پژوهش لازم است، تدین و اخلاق تقویت شود و با توجه به اینکه ایران در دوره ای در علم پزشکی و سایر علوم سرآمددنیا بود، این جایگاه دوباره باید احیا شود ،زیرا کشور در مقطعی دستخوش استعمار شد و جایگاه خود را از دست داد.

امام جمعه یزد همچنین بر لزوم تغییر سبک زندگی و اصلاح سبک تغذیه افراد جامعه تاکید کرد و گفت: تغذیه در گذشته بسیار سالم بود اما امروز غذاهای آماده، روغن‌های جامد و نوشیدنی‌های ناسالم در سفره های مردم راه پیدا کرد و بسیاری از خوراکی‌های ناسالم، ذایقه مردم را عوض کرده است.

وی با اشاره به اینکه فرهنگ غربی‌ها حتی روی تغذیه مردم  اثر گذاشت، افزود: باید در این زمینه هوشیار باشیم زیرا فرهنگ و سبک زندگی ما متفاوت است و این شیوه، بیماری‌ها را در بین مردم افزایش می دهد که نمونه آن گسترش دیابت و سرطان و بیماری های قلبی است.

ناصری در ادامه  نظارت بر سلامت موادغذایی و خوراکی ها تاکید کرد و یادآور شد: اگر بخواهیم تحول ایجاد کنیم و روی پای خود بایستیم، باید همه موارد را در حوزه بهداشت و درمان به ویژه در زمینه تغذیه اصلاح کنیم.

وی با بیان اینکه بیش از ۴۰ سال از انقلاب می گذرد  و باید رشد و شکوفایی بیشتری شاهد باشیم، عنوان کرد: جوانان ما ظرفیت‌ها و استعدادهای بسیار خوبی دارند که باید زمینه شکوفایی استعدادهای آنها فراهم شود.

ناصری تاکید کرد: بی‌شک نمی توان در هیچ زمینه ای به دشمن اتکا کرد زیرا آنها در شرایط خاص شیوع کرونا، دارو و حتی ماسک را از سایر کشورها دریغ کردند بنابراین نمی توان به آنها اعتماد و اتکا کرد.

وی در مورد شیوع ویروس کرونا نیز بیان کرد: تلاش کنید با آگاه کردن مردم و اطلاع رسانی به آنها، زحمتی که تاکنون کشیده شده، هدر نرود تا واکسیناسیون علیه بیماری کووید ۱۹ کامل انجام شود.

امام جمعه یزد با بیان اینکه طب سنتی با شیوع کرونا وارد میدان شد، افزود: خوب است که برای طب سنتی نیز برنامه ریزی شود و به آن بخش که می تواند برای مردم مفید باشد، رسمیت ببخشید و آن را ساماندهی کنید.

در گزارش ارسالی از دفتر امام جمعه یزد اشاره ای به سخنان دکتر خطیبی رییس دانشگاه علوم پزشکی یزد در این دیدار نشد، وی  ۲۹مهرماه گذشته به عنوان  رییس این واحد دانشگاهی معرفی شد و  متخصص طب فیزیکی و توان بخشی و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی و عضو هیات علمی دانشگاه بقیه الله اعظم تهران  است.

https://www.webteb.com/cancer/diseases/%D8%A7%D9%84%D8%B3%D8%B1%D8%B7%D8%A7%D9%86

۲۹ آبان ماه جاری معاون بهداشتی این واحد دانشگاهی گفته بود که براساس فاکتورهای تشخیصی، این استان از لحاظ میزان شیوع بیماری دیابت در کشور رتبه نخست را دارد.

به گزارش ایرنا، دکتر محمدرضا دهقانی به مناسبت هفته ملی دیابت ( ۲۲ تا ۲۹ آبان ماه ) افزود: بر اساس اطلاعات ثبت شده حدود ۹۰ هزار نفر در این استان به دیابت مبتلا هستند که ۶۰ هزار نفر آنان در مرکز تحقیقاتی، درمانی دیابت استان پرونده دارند.

وی میانگین شیوع دیابت در کشور را ۱۲ درصد و در  یزد ۲۱ درصد اعلام کرد و گفتد:  ۲۵ درصد از جمعیت استان نیز در مرحله "پیش دیابتی" قرار دارد که در صورت کم توجهی، ریسک ابتلای آنان به این بیماری بسیار بالاست .

دهقانی خاطرنشان کرد: براساس نسبت جمعیتی و گروه سنی بیشتر افراد دیابتی استان مربوط به شهرستان خاتم و از لحاظ میزان شیوع بیماری نیز شهرستان تفت رتبه های برتر را در استان دارند .

دیابت (مرض قند) از بیماری‌های غیرواگیری است که تعداد قابل توجهی از شهروندان به دلایل مختلف به آن مبتلا هستند.

دیابت، شایع‌ترین بیماری غدد در جهان و عامل چهارم مرگ و میر سالانه است ،دیابتی که از راه وراثت به فرزندان منتقل می‌شود  دیابت نوع یک و ارثی می گویند اما نوع ۲ این بیماری به دلیل شرایط زندگی نامناسب و رژیم غذایی نامطلوب ایجاد می شود و افرادی که قند خون ناشتای آنها بالاتر از ۱۰۰ باشد در مرحله پیش‌دیابت قرار دارند.

همچنین بیست و چهارم مهرماه سال ۱۴۰۰ فوق تخصص بیماری‌های خون و سرطان در یزد به ایرنا گفته ود : استان در ۱۰ سرطان شایع کشور، رتبه‌های اول تا سوم را دارد که ناشی از عوامل محیطی و ژنتیکی است.

دکتر حسنعلی واحدیان اردکانی افزود: دیابت، توسعه صنعتی نامتوازن، مصرف مواد غذایی ناسالم، مصرف سیگار و قلیان از دلایل ابتلا به سرطان در استان است.

وی اظهارکرد: نبود  فضای کافی ورزشی و کمبود فعالیت ورزشی به صورت عمومی، میزان بالای سرانه مصرف گوشت قرمز، استفاده زیاد از غذاهای آماده فوری، و غذاهای ناسالم و آلودگی هوای ناشی از صنعت و ترافیک هم از دلایل دیگر بالا بودن ابتلای به سرطان در این استان است.

به گفته وی  تقریباً ۱۰ تا ۱۵ درصد سرطان ها ارثی است ولی بقیه با عوامل محیطی مرتبط  است در ضمن مهمترین عامل آن گذشت سن است و تقریبا ۶۰ درصد سرطان ها در افراد بالای ۶۰ سال بروز می‌کند.

وی استنشاق هوای آلوده ناشی از سوخت های فسیلی یا مواد شیمیایی، مصرف بالای برخی مواد غذایی مانند چربی ها و گوشت قرمز، وجود برخی قارچ ها در مواد غذایی، مصرف زیاد نمک و غذاهای نمک سود شده، مصرف غذای سوخته، مصرف نوشیدنی های الکی، سیگار و انواع دودهای دخانی مثل قلیان و بعضی از عوامل عفونی مثل ایدز و هپاتیت ها  را عمده عوامل سرطان زا عنوان کرد.

این فوق تخصص بیماری های خون و سرطان خون ،  گفت: مصرف مواد غذایی با آنتی اکسیدان بالا سبب بالا بردن ایمنی بدن می شود؛ همچنین ورزش و حفظ سلامت بدن، کاهش وزن و پرهیز از چاقی و فعالیت مناسب فیزیکی بدن نیز سبب کاهش ابتلا به سرطان می شود.

استان یزد یک میلیون و ۲۳۶ هزار نفر جمعیت دارد که ۸۷ درصد در ۲۴ شهر زندگی می کنند.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 322
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 28
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 86
  • آی پی دیروز : 21
  • بازدید امروز : 97
  • باردید دیروز : 31
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 248
  • بازدید ماه : 840
  • بازدید سال : 2,521
  • بازدید کلی : 5,125